رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
  • الأحد ۱۹ ذو الحجة ۱۴۴۱
  • 2020 Sunday 9 August

» 1394

آغاز اکران فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله(ص)» در لبنان

محمدرضا صابری مدیرعامل شرکت نور تابان که از ابتدای اکران فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله(ص)» وظیفه نمایش این فیلم را در سطح داخلی و خارجی برعهده گرفته بود،  گفت: ابتدا باید بگویم خبرها به‌صورت دقیق و جزئی‌تر در آینده‌ای نزدیک اعلام خواهد شد، اما قراردادی با یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های کشور ترکیه بسته شده است. به‌محض […]


عبدالرضا اکبری :

شرایط امروز سینما قانع‌کننده نیست

عبدالرضا اکبری که مدت هاست دغدغه کارگردانی دارد درصدد است به طور جدی این تجربه را پیگیری کند. عبدالرضا اکبری که به نظر می رسد این روزها جدی‌تر به کارگردانی فکر می کند در این باره گفت: مدت هاست در فکر کارگردانی هستم اما این روزها بیشتر این موضوع را پیگیری می‌کنم و امیدوارم شرایطی […]


حسین یاری :

مهلت ارسال آثار به جشنواره فیلم و عکس «چهل چراغ» تمدید شد

متقاضیان شرکت در جشنواره فیلم و عکس «چهل چراغ» می توانند تا ١۵ فروردین ١٣٩۵ آثار خود را به دبیرخانه جشنواره تحویل دهند. بنابر اعلام حسین یاری سخنگوی جشنواره مردمی فیلم و عکس «چهل چراغ»، متقاضیان حضور در این رویداد هنری که پیش از این تا ٢۵ اسفند ١٣٩۴ مهلت داشتند که آثار خود را […]


فیلم «اتاق» جایزه‌های کانادا را درو کرد

فیلم «اتاق» مهمترین جوایز اسکرین کانادا را به خود اختصاص داد. ه نقل از اسکرین دیلی، درام کانادایی-ایرلندی «اتاق» یکشنبه شب موفق به کسب ۹ جایزه از جوایز اسکرین شد. «اتاق» توانست جایزه بهترین فلم را از آن خودش کند. ضمن این که لنی آبراهامسون کارگردان این فیلم نیز جایزه بهترین کارگردانی را به خانه […]


مدیرکل امور سینماهای سازمان سینمایی:

قیمت بلیت سینما در سال ۹۵/ اکثر سینماها افزایش قیمت ندارند

محمدرضا فرجی اعلام کرد فقط سینماهای مدرن در تهران در سال ۹۵ افزایش قیمت بلیت دارند و سینماهای ممتاز و درجه یک افزایش قیمت بلیت ندارند.محمدرضا فرجی  با اشاره به مصوبه قیمت بلیت سینماها در سال ۹۵ اینگونه گفت: با توجه به نشست های تخصصی که با حضور مسئولان و دست اندرکاران سینما داشتیم به […]


اکران نوروزی از امروز آغاز شد/ ۵ فیلم جدید به سینماها آمدند

نوروز ۹۵ می توانید به تماشای ۵ فیلم سینمایی «بادیگارد»، «کفش هایم کو؟»، «ابد و یک روز»، «۵۰ کیلو آلبالو» و «خشم و هیاهو» بنشینید.به گزارش خبرنگار مهر، در اکران نوروزی سال ۹۵ که از ۲۶ اسفند ماه سال ۹۴ آغاز می شود ۵ فیلم سینمایی روی پرده می رود که از جمله این فیلم […]


پوستر «ابد و یک روز» رونمایی شد/ آماده اکران نوروزی

پوستر فیلم سینمایی «ابد و یک روز» ساخته سعید روستایی به تهیه کنندگی سعید ملکان رونمایی شد. فیلم سینمایی «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی که در جشنواره فیلم فجر مورد توجه داوران و مخاطبان قرار گرفت، از ۲۶ اسفندماه در گروه سینمایی آزادی اکران عمومی می شود. در آستانه نمایش این فیلم […]


در اولین شب از سری نوروزی

کمدین‌ها به «خندوانه» آمدند

اولین قسمت از فصل سوم «خندوانه» به تهیه‌کنندگی سیدعلی احمدی شب گذشته ۲۵ اسفندماه با حضور هنرمندان و کمدین ها روی آنتن شبکه نسیم رفت. رامبد جوان اولین قسمت از این برنامه را با نام «لب آهنگ» و با داب اسمشی از یک قطعه سنتی آغاز کرد که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. وی قطعه کامل […]


بازیگر سوپرمن فقط برای هنر کار نمی‌کند/ پول هم خوب است

هنری کویل بازیگر سوپرمن می‌گوید فقط برای هنر بازی نمی‌کند و پول درآوردن در این شغل هم خیلی خوب و مهم است. به نقل از آسوشیتدپرس، هنری کویل تایید کرده که هنر برای هنر شعارش نیست و در یک تایید تابوشکنانه گفته پول درآوردن برایش خیلی اهمیت دارد. این بازیگر ۳۲ ساله بریتانیایی که در […]


«خانه دلقک کجاست؟» در همای سعادت

کارگردان «خانه دلقک کجاست؟» با اشاره به اینکه این نمایش ادای دین به هنرمندان فقید از یاد رفته است، عنوان کرد این اثر به شیوه فیگوراتیو و فرمالیستی به صحنه می رود. نوید فرح مرزی کارگردان نمایش «خانه دلقک کجاست؟» که در تماشاخانه همای سعادت به صحنه می رود درباره فعالیت مجدد در حوزه تئاتر […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

غریزه تصویر یاب

نگاهی به فیلمنامه های غلامحسین ساعدی

اگر بخواهیم فیلمنامه های غلام حسین ساعدی را برمبنای کتاب های تئوریک آموزش فیلمنامه نویسی و منطق کلاسیک و شسته رفته ای که از فیلمنامه مدنظر است بررسی کنیم، طبیعتاً راه به جایی نمی بریم. منظور به ویژه فیلمنامه هایی است که به نام ساعدی منتشر شده و به جز گاو که به گفته مهرجویی حاصل همکاری هر دو آن ها است و خود مهرجویی کار سکانس بندی آن را به عهده داشته، هیچ کدام به فیلم تبدیل نشده است. با نگاه به فیلم نامه های فیلم نشده ساعدی در می یابیم که فیلم نامه برای او به نوعی تداوم پتانسیل های قصه نویسی و شاید حتی در مواردی جبران پروژه شکست خورده رمان است. از ساعدی هیچ رمان چشم گیری منتشر نشده و رمان هایی نظیر توپ، تاتار خندان و غریبه در شهر جزو آثار جدی ساعدی نیست. به ویژه که از این میان به جز توپ هیچ کدام در زمان حیات نویسنده شان منتشر نشده اند و معلوم نیست اگر ساعدی زنده می ماند چه تصمیمی برای آن ها می گرفت. اما فیلمنامه ها حکایتی دیگرند و گواه دل بستگی ساعدی به سینما که شاید آن را با غریزه تصویریابی خود و تصویری دیدن برخی جزییات دیریاب واقعیت، منطبق تر می دید و ناخواسته به سمت آن کشیده می شد. آشکارترین وجه مشترک قصه های ساعدی با عالم تصویر و سینما را شاید بتوان در اصرارش بر تقطیع قصه ها و ناپیوستگی روایت هایش جست و جو کرد. کم تر قصه موفقی از ساعدی را می توان به یاد آورد که یک تکه و بدون وقفه و شماره خوردن و جدا و تکه تکه شدن صحنه های قصه، روایت شده باشد. در برخی فیلمنامه های او گاه تنها تفاوت متن با قصه این است که به جای شماره گذاری از ادبیات فیلمنامه ای "داخلی/خارجی" و "روز/شب" برای مشخص کردن زمان و مکان استفاده شده و فعل ها نیز از ماضی به مضارع تغییر کرده اند که این هم اگر نبود متن را می شد به عنوان قصه ای بلند خواند. به قول جواد مجابی : "قصه ها با اندک دست کاری بدل به فیلمنامه می شدند، چون خاستگاه مشترک قصه ها و نمایش نامه ها در ذهنیتی بود که دنیا را در حرکت ها و گفت و گوها خلاصه می دید و واقعیت، پشت این حرکت ها و گفت و گوها جریان داشت و به تدریج آشکار می شد." اما این را هم باید اضافه کرد که دراین فرآیند تبدیل شدن، گاه قسمت هایی از روایت که مختص بیان قصه ای بود، در فیلمنامه هم دست نخورده و تغییر نیافته باقی می ماند و این به ویژه در عافیتگاه مشهود است. دلیلش هم شاید این باشد که عافیتگاه یک متن نهایی و بازنویسی شده نیست. با این همه با نگاه به کل کارنامه ی سینمایی و قصه ای ساعدی و قیاس این دو کارنامه، می توان نتیجه گرفت که نگاه تصویریاب و سینمایی ساعدی، بیش ...