رفتن به بالا

اخبار سینما ، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶
  • الأحد ۳ محرم ۱۴۳۹
  • 2017 Sunday 24 September

اردیبهشت ۱۳۹۴ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما،تئاتر و تلویزیون

توزیع «شهرزاد» از مرداد در شبکه نمایش خانگی

س از گذشت چهارماه از آغاز فیلمبرداری سریال «شهرزاد» به کارگردانی حسن فتحی این سریال با بازی جمعی از ستارگان سینما و تئاتر مردادماه امسال به شبکه‌ خانگی می‌آید.حسن فتحی کارگردان سینما و تلویزیون به همراه گروهی از چهره‌های شناخته‌شده‌ تلویزیون، تئاتر و سینما در حال آماده‌سازی سریال «شهرزاد» است که قرار است از اواخر […]


«هیچ کس نبود بیدارمان کند» به کارگردانی پیام دهکردی برای اجرا آماده می‌شود

«هیچ کس نبود بیدارمان کند» به عنوان سومین تجربه کارگردانی پیام دهکردی در تئاتر با حضور بازیگرانی چون فریبا متخصص و الهام پاوه نژاد از ۱۷خرداد روی صحنه می رود. دهکردی درباره جدیدترین تجربه خود در زمینه کارگردانی تئاتر در سال جاری  گفت: از یک سال پیش با محمد امیریاراحمدی تصمیم گرفتیم به یک کار […]


ساخت مستند زندگی رضا یزدانی تا پایان سال ۹۵

کارگردان «فرزند خلیج فارس» اعلام کرد ساخت این مستند تا پایان سال ۹۵ برای عرضه در شبکه نمایش خانگی ادامه خواهد داشت.نوید صولتی کارگردان مستند «فرزند خلیج فارس» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ویژگی‌های این اثر توضیح داد: دو سالی می‌شود که مشغول تهیه یک مستند از زندگی و حرفه رضا یزدانی هستیم و […]


«اسب سفید پادشاه» این هفته روی پرده می‌رود

زمان اکران فیلم سینمایی «اسب سفید پادشاه» به نویسندگی و کارگردانی محمدحسین لطیفی سرانجام قطعی شد و این فیلم از چهارشنبه هفته جاری در گروه استقلال به نمایش درمی اید تا جایگزین فیلم «رخ دیوانه» ابوالحسن داودی شود. دو پوستر این فیلم نیز طراحی شده اند که یکی با تصویر تک الناز شاکردوست کار حمیدرضا […]


جنگ شبانگاهی «امشب» با اجرای «علی ضیاء» از امشب روی آنتن شبکه یک سیما

پس از حدود ۲ سال که از پایان برنامه گفت‌وگو محور پارک ملت و حدود یکسال از برنامه خیابان ایران می‌گذرد، شبکه یک برای پرکردن این فضای خالی، برنامه «امشب» را برای پخش تدارک دیده است. اجرای این برنامه بر عهده سیدعلی ضیاء است که قرار است به صورت سه شب در هفته، دوشنبه، سه‌شنبه […]


دو دنیای هنر و ورزش هرچقدر که بلحاظ فرهنگی افتراق داشته باشند در یک نقطه و آن هم “بیرحمی” اشتراک دارند. بیرحمی از آن جهت که هر دو دنیا فقط چهره های سالم و بانشاط را می خواهند؛ کافیست یک ورزشکار توانا پا به سنین پیری بگذارد یا به دلیل عارضه ای جسمی از صحنه […]


کتابخوانی با نویسندگان جهان در رادیو نمایش

تولید مجموعه نمایشی «فانوس خیال» همزمان با نمایشگاه بین المللی کتاب صورت می گیرد و برای ارتقای فرهنگ کتابخوانی از هنر روایت و فضاسازی بهره می گیرد. محسن بناساز مدیر گروه دانش و هنر درباره تولید مجموعه «فانوس خیال» بیان کرد: سعی داریم با بهره گیری از ویژگی های نمایش رادیویی به خصوص عنصر روایت، تخیل و فضاسازی […]


پوستر فیلم «ناهید» در جشنواره کن رونمایی شد

پوستر فیلم سینمایی«ناهید» به کارگردانی آیدا پناهنده برای نمایش در شصت و هشتمین جشنواره فیلم سینمایی کن به زبان فرانسه رونمایی شد. به گزارش خبرگزاری مهر، پوستر فیلم «ناهید» توسط شرکت «ممنتو فیلمز» که پخش کننده ین فیلم سینمایی در فرانسه نیز هست، طراحی و به عنوان پوستر رسمی این فیلم سینمایی در جشنواره فیلم […]


«دندون طلا» پس از ۱۶ سال از یک نمایش محبوب به مینی‌سریالی در شبکه نمایش خانگی تبدیل می‌شود| گزارش پشت صحنه

چهار ساعت همراهی با عوامل «دندون طلا» که پس از ۱۶ سال از یک نمایش محبوب به مینی‌سریالی در شبکه نمایش خانگی تبدیل می‌شود، به گزارشی از ضبط این سریال در محله‌ای به نام «تیر دوقلو» می‌انجامد. آخرین باری که برای تهیه گزارش به پشت صحنه یکی از آثار داوود میرباقری رفته بودم، لوکیشن در […]


“چه می کنه این عادل فردوسی پور” در نیاوران

کارگردان «چه می‌کنه این عادل فردوسی‌پور» عنوان کرد این اثر نمایشی ادای دین به پیشکسوتان ورزشی است که در کنج عزلت از یادها می‌روند و نسل جوان نیز هیچ شناختی از آنها ندارد. حسین حیدری پور کارگردان «چه می کنه این عادل فردوسی پور» درباره اجرای این اثر نمایشی  گفت: این نمایش که اجرای خود […]


آخرین اخبار

logo-samandehi

یادداشت ویژه

«بیست و یک روز بعد» فیلمی علیه گداگرافی رایج در سینما

«بیست و یک روز بعد» تجلی درد‌های بزرگ یک جامعه است که توسط سیاستمداران کشور نادیده گرفته می‌شود. قطعا این فیلم در مکتوبات برخی منتقدان سینمایی، فیلم سیاهی است اما فیلم با اتکا به انگیزش‌های قهرمانی، سیاهی از خود بر جای نمی‌گذارد. در سینمای ایران طی دو دهه گذشته  اغلب آثاری که ساخته شده‌اند به دنبال تعریف تازه‌ای از طبقه متوسط و مطالبات آنهاست و طبقه فرودست اجتماعی هیچ جایگاه مشخص و تعریف معینی در میان آثار سینمایی ندارد. در واقع نوعی اعوجاج و نوعی التقاط معرفتی - اجتماعی از طبقات در سینمای ایران رایج است و همین امر موجب می‌شود باورپذیری آثار سینمایی ضریب مقبولیت در میان مخاطبان نداشته باشد. وقتی در حوزه فیلمسازی به دام واقع‌گرایی می‌افتادیم، ترسیم نقش و نگار طبقاتی و جزئیات از ضرورت‌های نمایشی محسوب می‌شود. فیلم «بیست و یک روز بعد» از آن دسته آثاری است که تصویر دقیقی از طبقه فرودست اجتماعی ارائه می‌کند. شاید نخستین دلیل تمایز فیلم « بیست و یک روز بعد» از سایر آثار سینمایی رایج، توجه مولف به نمایش کاملا واقع‌گرا از طبقه فرودست اجتماعی است. اغلب آثار ساخته شده درباره طبقه فرو دست به نوعی التقاط اجتماعی دچارند. عدم تشخیص نشانه‌های طبقه متوسط سبب می‌شود که فیلمساز اوج و فرود نمایشی و دراماتیک این طبقه را شناسایی نکند. گداگرافی ممنوع! چرا نمایش دقیق طبقه متوسط ضرورت دارد و در این متن بدان تاکید داریم؟ یکی از مشکلات عدیده سینمای ایران در دو دهه گذشته این است که  به دلیل عدم شناسایی طبقات اجتماعی، فیلمسازان برج عاج نشین سینمای ایران مبتلا به بیماری رایج سینمای گداگرافی شده‌اند. مسافر(عباس کیارستمی)، دونده(امیرنادری)،‌ خمره(ابراهیم‌فروزش)، بادکنک‌سفید(جعفر پناهی)، سازدهنی(امیر نادری) خانه دوست کجاست(عباس کیارستمی)  و ... ، آثاری شبیه بیست و یک روز بعد، مبتلا به همان بیماری رایج گداگرافی هستند. به دام گداگرافی افتادن آثار سینمایی ریشه در عدم شناخت طبقات دارد، نه نشان دادن مشکلات معیشتی مردم.  نخستین موضوعی که فیلم «بیست و یک روز بعد» را از گداگرافی رایج دور و به سینمای واقعی نزدیک می‌‎کند، ترسیم دقیق از شخصیت‌‌های وابسته به این طبقه، موقعیت‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی آنان است.  بیست و یک روز بعد، عیاری افزون‌تر از آثار مشابهش با تم گداگرافی دارد، قهرمانی پر انگیزه‌ای برای بدست آوردن. نمایش فقر، بدون قهرمانی که برای دفع کاستی‌ها تلاش نمی‌کند و هیچ انگیزش فردی، عاطفی و اجتماعی برای رهایی از فقر و معضلات وابسته به فقر ندارد، مصداق گداگرافی است؛ مشابه آثار سینمایی کودک و نوجوان محوری که به بخشی از آنان اشاره شد. قهرمانی که انگیزش قهرمانی داستانی‌اش آنقدر پتانسیل مقبولی دارد که مخاطب تصور می‌کند مرتضی سعدی (مهدی قربانی) به جای نگاه داشتن قطار می‌تواند کوه را جابجا کند.   فیلم  «بیست و یک  روز بعد» تجلی درد‌های بزرگ یک جامعه است که توسط سیاستمداران اجرایی کشور نادیده گرفته می‌شود. به یقین با همین پارامترهای رایج و جستجو در مکتوبات برخی منتقدان سینمایی، فیلم بیست و یک روز بعد، فیلم سیاهی است. اما فیلم به شکل اصیلی با اتکا ...