رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 4 خبر


  • چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹
  • الأربعاء ۴ شوال ۱۴۴۱
  • 2020 Wednesday 27 May

اردیبهشت ۱۳۹۴ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

توزیع «شهرزاد» از مرداد در شبکه نمایش خانگی

س از گذشت چهارماه از آغاز فیلمبرداری سریال «شهرزاد» به کارگردانی حسن فتحی این سریال با بازی جمعی از ستارگان سینما و تئاتر مردادماه امسال به شبکه‌ خانگی می‌آید.حسن فتحی کارگردان سینما و تلویزیون به همراه گروهی از چهره‌های شناخته‌شده‌ تلویزیون، تئاتر و سینما در حال آماده‌سازی سریال «شهرزاد» است که قرار است از اواخر […]


«هیچ کس نبود بیدارمان کند» به کارگردانی پیام دهکردی برای اجرا آماده می‌شود

«هیچ کس نبود بیدارمان کند» به عنوان سومین تجربه کارگردانی پیام دهکردی در تئاتر با حضور بازیگرانی چون فریبا متخصص و الهام پاوه نژاد از ۱۷خرداد روی صحنه می رود. دهکردی درباره جدیدترین تجربه خود در زمینه کارگردانی تئاتر در سال جاری  گفت: از یک سال پیش با محمد امیریاراحمدی تصمیم گرفتیم به یک کار […]


ساخت مستند زندگی رضا یزدانی تا پایان سال ۹۵

کارگردان «فرزند خلیج فارس» اعلام کرد ساخت این مستند تا پایان سال ۹۵ برای عرضه در شبکه نمایش خانگی ادامه خواهد داشت.نوید صولتی کارگردان مستند «فرزند خلیج فارس» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ویژگی‌های این اثر توضیح داد: دو سالی می‌شود که مشغول تهیه یک مستند از زندگی و حرفه رضا یزدانی هستیم و […]


«اسب سفید پادشاه» این هفته روی پرده می‌رود

زمان اکران فیلم سینمایی «اسب سفید پادشاه» به نویسندگی و کارگردانی محمدحسین لطیفی سرانجام قطعی شد و این فیلم از چهارشنبه هفته جاری در گروه استقلال به نمایش درمی اید تا جایگزین فیلم «رخ دیوانه» ابوالحسن داودی شود. دو پوستر این فیلم نیز طراحی شده اند که یکی با تصویر تک الناز شاکردوست کار حمیدرضا […]


جنگ شبانگاهی «امشب» با اجرای «علی ضیاء» از امشب روی آنتن شبکه یک سیما

پس از حدود ۲ سال که از پایان برنامه گفت‌وگو محور پارک ملت و حدود یکسال از برنامه خیابان ایران می‌گذرد، شبکه یک برای پرکردن این فضای خالی، برنامه «امشب» را برای پخش تدارک دیده است. اجرای این برنامه بر عهده سیدعلی ضیاء است که قرار است به صورت سه شب در هفته، دوشنبه، سه‌شنبه […]


دو دنیای هنر و ورزش هرچقدر که بلحاظ فرهنگی افتراق داشته باشند در یک نقطه و آن هم “بیرحمی” اشتراک دارند. بیرحمی از آن جهت که هر دو دنیا فقط چهره های سالم و بانشاط را می خواهند؛ کافیست یک ورزشکار توانا پا به سنین پیری بگذارد یا به دلیل عارضه ای جسمی از صحنه […]


کتابخوانی با نویسندگان جهان در رادیو نمایش

تولید مجموعه نمایشی «فانوس خیال» همزمان با نمایشگاه بین المللی کتاب صورت می گیرد و برای ارتقای فرهنگ کتابخوانی از هنر روایت و فضاسازی بهره می گیرد. محسن بناساز مدیر گروه دانش و هنر درباره تولید مجموعه «فانوس خیال» بیان کرد: سعی داریم با بهره گیری از ویژگی های نمایش رادیویی به خصوص عنصر روایت، تخیل و فضاسازی […]


پوستر فیلم «ناهید» در جشنواره کن رونمایی شد

پوستر فیلم سینمایی«ناهید» به کارگردانی آیدا پناهنده برای نمایش در شصت و هشتمین جشنواره فیلم سینمایی کن به زبان فرانسه رونمایی شد. به گزارش خبرگزاری مهر، پوستر فیلم «ناهید» توسط شرکت «ممنتو فیلمز» که پخش کننده ین فیلم سینمایی در فرانسه نیز هست، طراحی و به عنوان پوستر رسمی این فیلم سینمایی در جشنواره فیلم […]


«دندون طلا» پس از ۱۶ سال از یک نمایش محبوب به مینی‌سریالی در شبکه نمایش خانگی تبدیل می‌شود| گزارش پشت صحنه

چهار ساعت همراهی با عوامل «دندون طلا» که پس از ۱۶ سال از یک نمایش محبوب به مینی‌سریالی در شبکه نمایش خانگی تبدیل می‌شود، به گزارشی از ضبط این سریال در محله‌ای به نام «تیر دوقلو» می‌انجامد. آخرین باری که برای تهیه گزارش به پشت صحنه یکی از آثار داوود میرباقری رفته بودم، لوکیشن در […]


“چه می کنه این عادل فردوسی پور” در نیاوران

کارگردان «چه می‌کنه این عادل فردوسی‌پور» عنوان کرد این اثر نمایشی ادای دین به پیشکسوتان ورزشی است که در کنج عزلت از یادها می‌روند و نسل جوان نیز هیچ شناختی از آنها ندارد. حسین حیدری پور کارگردان «چه می کنه این عادل فردوسی پور» درباره اجرای این اثر نمایشی  گفت: این نمایش که اجرای خود […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

غریزه تصویر یاب

نگاهی به فیلمنامه های غلامحسین ساعدی

اگر بخواهیم فیلمنامه های غلام حسین ساعدی را برمبنای کتاب های تئوریک آموزش فیلمنامه نویسی و منطق کلاسیک و شسته رفته ای که از فیلمنامه مدنظر است بررسی کنیم، طبیعتاً راه به جایی نمی بریم. منظور به ویژه فیلمنامه هایی است که به نام ساعدی منتشر شده و به جز گاو که به گفته مهرجویی حاصل همکاری هر دو آن ها است و خود مهرجویی کار سکانس بندی آن را به عهده داشته، هیچ کدام به فیلم تبدیل نشده است. با نگاه به فیلم نامه های فیلم نشده ساعدی در می یابیم که فیلم نامه برای او به نوعی تداوم پتانسیل های قصه نویسی و شاید حتی در مواردی جبران پروژه شکست خورده رمان است. از ساعدی هیچ رمان چشم گیری منتشر نشده و رمان هایی نظیر توپ، تاتار خندان و غریبه در شهر جزو آثار جدی ساعدی نیست. به ویژه که از این میان به جز توپ هیچ کدام در زمان حیات نویسنده شان منتشر نشده اند و معلوم نیست اگر ساعدی زنده می ماند چه تصمیمی برای آن ها می گرفت. اما فیلمنامه ها حکایتی دیگرند و گواه دل بستگی ساعدی به سینما که شاید آن را با غریزه تصویریابی خود و تصویری دیدن برخی جزییات دیریاب واقعیت، منطبق تر می دید و ناخواسته به سمت آن کشیده می شد. آشکارترین وجه مشترک قصه های ساعدی با عالم تصویر و سینما را شاید بتوان در اصرارش بر تقطیع قصه ها و ناپیوستگی روایت هایش جست و جو کرد. کم تر قصه موفقی از ساعدی را می توان به یاد آورد که یک تکه و بدون وقفه و شماره خوردن و جدا و تکه تکه شدن صحنه های قصه، روایت شده باشد. در برخی فیلمنامه های او گاه تنها تفاوت متن با قصه این است که به جای شماره گذاری از ادبیات فیلمنامه ای "داخلی/خارجی" و "روز/شب" برای مشخص کردن زمان و مکان استفاده شده و فعل ها نیز از ماضی به مضارع تغییر کرده اند که این هم اگر نبود متن را می شد به عنوان قصه ای بلند خواند. به قول جواد مجابی : "قصه ها با اندک دست کاری بدل به فیلمنامه می شدند، چون خاستگاه مشترک قصه ها و نمایش نامه ها در ذهنیتی بود که دنیا را در حرکت ها و گفت و گوها خلاصه می دید و واقعیت، پشت این حرکت ها و گفت و گوها جریان داشت و به تدریج آشکار می شد." اما این را هم باید اضافه کرد که دراین فرآیند تبدیل شدن، گاه قسمت هایی از روایت که مختص بیان قصه ای بود، در فیلمنامه هم دست نخورده و تغییر نیافته باقی می ماند و این به ویژه در عافیتگاه مشهود است. دلیلش هم شاید این باشد که عافیتگاه یک متن نهایی و بازنویسی شده نیست. با این همه با نگاه به کل کارنامه ی سینمایی و قصه ای ساعدی و قیاس این دو کارنامه، می توان نتیجه گرفت که نگاه تصویریاب و سینمایی ساعدی، بیش ...