رفتن به بالا

اخبار سینما ، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۹۶
  • الخميس ۴ ربيع أول ۱۴۳۹
  • 2017 Thursday 23 November

دی ۱۳۹۴ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما،تئاتر و تلویزیون

با حکم محمد حیدری

هیات داوران سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر ۳۴ معرفی شدند

دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر هیات داوران بخش سودای سیمرغ این رویداد سینمایی را معرفی کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، محمد حیدری در احکامی ابوالحسن داوودی، محمد داوودی، مجتبی راعی، سید جمال ساداتیان، منوچهر شاهسواری، مهدی فخیم زاده و نیکی کریمی را به عنوان هیات داوران بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین جشنواره […]


بهروز صفاریان به مهر گفت:

موسیقی «شهرزاد» آلبوم می‌شود/ انتخاب از بین قطعات چاوشی

آهنگساز و تنظیم‌کننده برخی از آثار محسن چاوشی با اعلام تولید چند قطعه دیگر توسط این خواننده برای سریال «شهرزاد» از تولید آلبوم مجزا ویژه این مجموعه شبکه نمایش خانگی خبر داد. بهروز صفاریان تنظیم‌کننده برخی از قطعات مجموعه شبکه نمایش خانگی «شهرزاد» در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام اینکه برای قسمت های این […]


آلبوم‌های موسیقی

تدوین شیوه‌نامه شورای بررسی آلبوم‌های موسیقی و اجرای صحنه‌ای

شیوه نامه شورای بررسی آلبوم های موسیقی و اجرای صحنه ای تدوین شد. به گزارش خبرگزاری مهر، شیوه نامه شورای بررسی آلبوم ها و اجرای صحنه ای موسیقی با هدف روشمند کردن عملکرد شورای موسیقی این دفتر، تهیه و تدوین شده است. این شیوه نامه که با استفاده از نظرات کارشناسی مختلف منجمله اعضای شورای […]


آخرین اخبار

logo-samandehi

یادداشت ویژه

سکوت “میلانی”، فرصت است یا تهدید؟!

چندی پیش، تهمینه میلانی آخرین اثرش “مَلی و راه های نرفته اش” را به اکران عمومی درآورد که از سوی منتقدان مورد توجه قرار نگرفت. از سوی دیگر، از طرف اغلب روزنامه ها و نشریات متهم به سیاه نمایی و نمایش چهره کریهی از مردان شد. بدون بررسی درستی و یا نادرستی چنین ادعاهایی، قصد داریم حضور او را در سینمای ایران که به صورت تقریبی به سه دهه می رسد؛ مورد کنکاش قرار دهیم تا در نهایت به پاسخ یک پرسش برسیم. تهمینه میلانی ماهیت سینمای ایران را تهدید می کند؟یا فرصت های جدیدی برای سینمای ایران فراهم می آورد؟ چهره زنان در غالب آثار تلویزیونی در صدا و سیمای ایران به صورت زنانی نشان داده می شود که با شوهرانشان یک زندگی عاشقانه و سراسر احترام را از سر می گذانند و در زندگی ها به درجه ای از تفاهم رسیده اند که باید تماشاگر به زندگی آنها غبطه بخورد. تا سالهای قبل، حداقل اغلب آثار تلویزیونی محدود به نمایش چنین چهره ای از زنان و زندگی ایرانی می شد تا اینکه آمار طلاق به شدت افزایش و آمار ازدواج به سرعت کاهش یافت و صدا و سیما برای بُرون رفت از یک بحران اجتماعی تصمیم گرفت دیگر منفعل عمل نکند و شاهد تغییر چهره زنان و زندگی ایرانی در آثار تلویزیونی بودیم. آثاری به نمایش درآمدند که حریم خانواده از سوی شخص سومی مورد تجاوز قرار می گرفت یا اینکه زنان طلاق گرفته را نشان می داد که در جستجوی زندگی تازه ای هستند. پخش اینگونه آثار تنها مربوط به تلویزیون ایران نمی شد و صدا و سیما با خرید آثاری از دیگر کشورها از جمله ترکیه و حتی آثار سینمایی دیگر کشورها از جمله سینمای بالیوود، سعی در بازنمایی اتفاقات روز جامعه ایران از طریق دریچه آثار دیگر کشورها داشت. اتفاقی که به سینمای ایران نیز تسری پیدا کرد. در شروع دهه 80 خورشیدی، برخی آثار با مضمون طنز از جمله “خروس جنگی” و “مردان آدم، دختران حوا” ساخته شدند که به بررسی روابط میان زنان و مردان در جامعه ای می پرداختند که در حال حرکت به سوی مدرنیته است. در سینمای ایران، همچنان شخصیت زن ها به یک نقش حامی محدود و در اغلب موارد به واکنش های منفعلانه ختم می شد. اما در برخی آثار رفته رفته به شخصیت زنان در سینمای ایران بها داده شد و آثاری همانند “سگ کشی” به نویسندگی و کارگردانی بهرام بیضایی ساخته شد که مژده شمسایی نقش اول را بر عهده داشت، می کوشید تا چک های بی محل شوهرش را بخرد و او را از بند زندان برهاند. و در اوایل دهه 80، خیانت به سینمای ایران پا گذاشت و موضوع طلاق به صورت کمرنگی در کنار موضوع خیانت در برخی آثار مطرح می شد. تا جایی که بارها در جراید مختلف، منتقدان و دست اندرکاران سینما اعتراض کردند و خواستار تغییر مضمون های ساختاری در فیلم ها شدند. در هر یک از آثار، فیلمسازان ...

ایسنتاگرام سینماخانه