رفتن به بالا

اخبار سینما ، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 9 خبر


  • چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
  • الأربعاء ۹ شعبان ۱۴۳۹
  • 2018 Wednesday 25 April

بهمن ۱۳۹۴ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما،تئاتر و تلویزیون

«ابد و یک روز» بدترین فیلم امسال بود، نه برترین!

مسعود فراستی شامگاه شنبه در نشست تخصصی فرم در سینما در محل مرکز فرهنگی تبلیغی شهید هاشمی نژاد مشهد با اشاره به آثار جشنواره فیلم فجر امسال اظهار کرد: متاسفانه جشنواره امسال اثری که در سطح ملی حائز دریافت جایزه باشد را نداشت. وی فیلم «ابد و یک روز» را بدترین و خطرناک ترین فیلم […]


یادداشت مریلا زارعی برای ساره بیات

مریلا زارعی بازیگر سینمای ایران با نگارش یاد‌داشتی موفقیت ساره بیات در جایزه حلقه منتقدان لندن را به او تبریک گفت. « با سلام قصد دارم بدون مقدمه بروم سر اصل مطلب… بعد از موفقیت بی نظیر و انرژی بخش فیلم “جدایی نادر از سیمین” در اعلام نظری که فی البداهه هم بود اشاره کردم؛ […]


فيلم سفارشي مي‌سازند ژست اپوزيسيون مي‌گيرند

گفتگویی صریح با مسعود فراستی

مسعود فراستی از مطرح‌ترین منتقدهای سینمای ایران است. او به واسطه حضور در برنامه هفت یکی از معدود منتقدهایی است که مردم هم او را به خوبی می‌شناسند. چند روز پس از اتمام جشنواره به کافه او در مهرشهر کرج رفتیم. کافه‌ای که به محل جمع شدن شاگردان و علاقه‌مندان او تبدیل شده است. حرف‌های […]


حاشیه های اعتراض یک خواننده به وزارت ارشاد

“چوب لای چرخ” حامد زمانی؟!

خبر مجوز نداشتن حامد زمانی این روزها واکنش های را به همراه داشته است. خواننده‌ای که با انتشار قطعه هایی با درون مایه حماسی و ارزشی به شهرت رسید در پستی تقاضای وزارت ارشاد برای کسب مجوز را تهدید به جای حمایت نامید و از آن انتقاد کرد. حال سوالی که پیش می‌آید آن است […]


وعده احسان کرمی برای قدبلندی

دور جدید «خندوانه» با مسابقه لب آهنگ آغاز شده است و احسان کرمی به عنوان یکی از شرکت کنندگان در تبلیغ خود بیان کرد که اگر به او رای دهند وضعیت آب و برق را بهبود بخشیده و قدها را بلند می کند. دومین قسمت از فصل جدید «خندوانه» شب گذشته ۲۶ اسفندماه با مسابقه […]





آخرین اخبار

logo-samandehi

یادداشت ویژه

یادداشتی بر فیلم "ظهور و سقوط یک کمپانی فیلمسازی کوچک"

و پول دغدغه تمام کمپانی های فیلم سازی جهان

مسایل اقتصادی و چالش تهیه ی بودجه ی مورد نیاز تولید فیلم و به طور کلی تهیه ی محصولات فرهنگی و هنری در بخش خصوصی، دلمشغولی امروز و اینجا نیست؛ که گودار نیز در سال 1986 آنرا دستمایه ی فیلم خود قرار داده است. به قول ایزابل جوردن صاحب کمپانی یونیفرم در فرانسه و مهمان این دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر که معرفی فیلم "ظهور و سقوط یک کمپانی فیلم سازی کوچک" را در اکران نخست آن در بخش «بازسازی کلاسیک‌ها» در سی‌ و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، بر عهده داشت؛ "گدار خود نیز در سالهای پایانی کارش با این دست مشکلات دست و پنجه نرم می کرده است و بر این نکته تاکید دارد که موضوع سینما تجارت نیست ولی باید برای حفظ حیات آن همواره راهی برای پولسازی جست." وقتی ژان لوک گودار تصمیم به روایت داستانی همیشه برقرار را می کند، طبیعتاً نگاه متفاوت و منحصر به فرد او رنگ تازه ای بر موضوع تکراری آن می زند. سکانس های کوتاه و مقطع، اگر چه در ابتدا ممکن است بی ارتباط به نظر برسند ولی خیلی زود ببیننده را متوجه اشتراکی می کنند که در حقیقت نخ تسبیح پیوند دهنده ی آنهاست. همین ارتباط در شخصیت های مستقل ، با دغدغه های فردی متفاوت نیز دیده می شود که بوسیله تاثیر آنها از موضوع مورد بحث فیلم برقرار می شود و مخاطب رویکرد و چگونگی تأثیر پذیری هر شخصیت را در مواجهه با معضل بی پولی که گریبان کمپانی های فیلمسازی را گرفته شاهد خواهد بود. هر کدام از کاراکترها طلایه دار وظیفه ای حرفه ای افراد مشابه در یک گروه فیلم سازی بوده و اینکه هر کدام از آنها کدام بخش از یک پروسه ی فیلم سازی را به عهده دارند. همچنین نگاهی به اولویت های آن ها در انجام وظیفه شان دارد که نهایتاً منجر به تولید فیلم خواهد شد. با وجود دغدغه های متفاوتی که هر بخش به طور جداگانه دارد؛ می بینیم که چطور مسایل مالی و تأمین بودجه می تواند کل پروژه را تحث تأثیر قرار داده و حتی کل فعالیت ها را عقیم بگذارد. با تمام بیگانگی ای که ممکن است این فیلم برای مخاطب ایرانی داشته باشد، خاصه در صحنه های مربوط به گرفتن تست بازیگری از افراد متقاضی (بسیار متفاوت و البته جذاب است) اندک اندک با آشناتر شدن به زبان جهانی فیلم به شخصیت ها نزدیکتر شده و حس همذات پنداری در مخاطب ایجاد می شود. در جای جای دیالوگ ها جملاتی از بزرگان (سینما) نقل می شود که بر خلاف معمول که استفاده از سخنان بزرگان اغلب رنگ و بوی شعارزدگی به اثر می بخشد؛ بجا و متناسب با موقعیت استفاده شده و مصداق واقعی آن قابل درک است. به عبارت دیگر درست زمان هایی به کار برده شده که مصداق واقعی آن در حال وقوع است. نماهای بسته در فضاهای داخلی (به غیر از یک فضای خارجی که در ورودی و خروجی کمپانی ...