رفتن به بالا

اخبار سینما ، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶
  • الأحد ۳ محرم ۱۴۳۹
  • 2017 Sunday 24 September

اسفند ۱۳۹۴ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما،تئاتر و تلویزیون

آغاز اکران فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله(ص)» در لبنان

محمدرضا صابری مدیرعامل شرکت نور تابان که از ابتدای اکران فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله(ص)» وظیفه نمایش این فیلم را در سطح داخلی و خارجی برعهده گرفته بود،  گفت: ابتدا باید بگویم خبرها به‌صورت دقیق و جزئی‌تر در آینده‌ای نزدیک اعلام خواهد شد، اما قراردادی با یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های کشور ترکیه بسته شده است. به‌محض […]


عبدالرضا اکبری :

شرایط امروز سینما قانع‌کننده نیست

عبدالرضا اکبری که مدت هاست دغدغه کارگردانی دارد درصدد است به طور جدی این تجربه را پیگیری کند. عبدالرضا اکبری که به نظر می رسد این روزها جدی‌تر به کارگردانی فکر می کند در این باره گفت: مدت هاست در فکر کارگردانی هستم اما این روزها بیشتر این موضوع را پیگیری می‌کنم و امیدوارم شرایطی […]


حسین یاری :

مهلت ارسال آثار به جشنواره فیلم و عکس «چهل چراغ» تمدید شد

متقاضیان شرکت در جشنواره فیلم و عکس «چهل چراغ» می توانند تا ١۵ فروردین ١٣٩۵ آثار خود را به دبیرخانه جشنواره تحویل دهند. بنابر اعلام حسین یاری سخنگوی جشنواره مردمی فیلم و عکس «چهل چراغ»، متقاضیان حضور در این رویداد هنری که پیش از این تا ٢۵ اسفند ١٣٩۴ مهلت داشتند که آثار خود را […]


فیلم «اتاق» جایزه‌های کانادا را درو کرد

فیلم «اتاق» مهمترین جوایز اسکرین کانادا را به خود اختصاص داد. ه نقل از اسکرین دیلی، درام کانادایی-ایرلندی «اتاق» یکشنبه شب موفق به کسب ۹ جایزه از جوایز اسکرین شد. «اتاق» توانست جایزه بهترین فلم را از آن خودش کند. ضمن این که لنی آبراهامسون کارگردان این فیلم نیز جایزه بهترین کارگردانی را به خانه […]


مدیرکل امور سینماهای سازمان سینمایی:

قیمت بلیت سینما در سال ۹۵/ اکثر سینماها افزایش قیمت ندارند

محمدرضا فرجی اعلام کرد فقط سینماهای مدرن در تهران در سال ۹۵ افزایش قیمت بلیت دارند و سینماهای ممتاز و درجه یک افزایش قیمت بلیت ندارند.محمدرضا فرجی  با اشاره به مصوبه قیمت بلیت سینماها در سال ۹۵ اینگونه گفت: با توجه به نشست های تخصصی که با حضور مسئولان و دست اندرکاران سینما داشتیم به […]


اکران نوروزی از امروز آغاز شد/ ۵ فیلم جدید به سینماها آمدند

نوروز ۹۵ می توانید به تماشای ۵ فیلم سینمایی «بادیگارد»، «کفش هایم کو؟»، «ابد و یک روز»، «۵۰ کیلو آلبالو» و «خشم و هیاهو» بنشینید.به گزارش خبرنگار مهر، در اکران نوروزی سال ۹۵ که از ۲۶ اسفند ماه سال ۹۴ آغاز می شود ۵ فیلم سینمایی روی پرده می رود که از جمله این فیلم […]


پوستر «ابد و یک روز» رونمایی شد/ آماده اکران نوروزی

پوستر فیلم سینمایی «ابد و یک روز» ساخته سعید روستایی به تهیه کنندگی سعید ملکان رونمایی شد. فیلم سینمایی «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی که در جشنواره فیلم فجر مورد توجه داوران و مخاطبان قرار گرفت، از ۲۶ اسفندماه در گروه سینمایی آزادی اکران عمومی می شود. در آستانه نمایش این فیلم […]


در اولین شب از سری نوروزی

کمدین‌ها به «خندوانه» آمدند

اولین قسمت از فصل سوم «خندوانه» به تهیه‌کنندگی سیدعلی احمدی شب گذشته ۲۵ اسفندماه با حضور هنرمندان و کمدین ها روی آنتن شبکه نسیم رفت. رامبد جوان اولین قسمت از این برنامه را با نام «لب آهنگ» و با داب اسمشی از یک قطعه سنتی آغاز کرد که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. وی قطعه کامل […]


بازیگر سوپرمن فقط برای هنر کار نمی‌کند/ پول هم خوب است

هنری کویل بازیگر سوپرمن می‌گوید فقط برای هنر بازی نمی‌کند و پول درآوردن در این شغل هم خیلی خوب و مهم است. به نقل از آسوشیتدپرس، هنری کویل تایید کرده که هنر برای هنر شعارش نیست و در یک تایید تابوشکنانه گفته پول درآوردن برایش خیلی اهمیت دارد. این بازیگر ۳۲ ساله بریتانیایی که در […]


«خانه دلقک کجاست؟» در همای سعادت

کارگردان «خانه دلقک کجاست؟» با اشاره به اینکه این نمایش ادای دین به هنرمندان فقید از یاد رفته است، عنوان کرد این اثر به شیوه فیگوراتیو و فرمالیستی به صحنه می رود. نوید فرح مرزی کارگردان نمایش «خانه دلقک کجاست؟» که در تماشاخانه همای سعادت به صحنه می رود درباره فعالیت مجدد در حوزه تئاتر […]


آخرین اخبار

logo-samandehi

یادداشت ویژه

«بیست و یک روز بعد» فیلمی علیه گداگرافی رایج در سینما

«بیست و یک روز بعد» تجلی درد‌های بزرگ یک جامعه است که توسط سیاستمداران کشور نادیده گرفته می‌شود. قطعا این فیلم در مکتوبات برخی منتقدان سینمایی، فیلم سیاهی است اما فیلم با اتکا به انگیزش‌های قهرمانی، سیاهی از خود بر جای نمی‌گذارد. در سینمای ایران طی دو دهه گذشته  اغلب آثاری که ساخته شده‌اند به دنبال تعریف تازه‌ای از طبقه متوسط و مطالبات آنهاست و طبقه فرودست اجتماعی هیچ جایگاه مشخص و تعریف معینی در میان آثار سینمایی ندارد. در واقع نوعی اعوجاج و نوعی التقاط معرفتی - اجتماعی از طبقات در سینمای ایران رایج است و همین امر موجب می‌شود باورپذیری آثار سینمایی ضریب مقبولیت در میان مخاطبان نداشته باشد. وقتی در حوزه فیلمسازی به دام واقع‌گرایی می‌افتادیم، ترسیم نقش و نگار طبقاتی و جزئیات از ضرورت‌های نمایشی محسوب می‌شود. فیلم «بیست و یک روز بعد» از آن دسته آثاری است که تصویر دقیقی از طبقه فرودست اجتماعی ارائه می‌کند. شاید نخستین دلیل تمایز فیلم « بیست و یک روز بعد» از سایر آثار سینمایی رایج، توجه مولف به نمایش کاملا واقع‌گرا از طبقه فرودست اجتماعی است. اغلب آثار ساخته شده درباره طبقه فرو دست به نوعی التقاط اجتماعی دچارند. عدم تشخیص نشانه‌های طبقه متوسط سبب می‌شود که فیلمساز اوج و فرود نمایشی و دراماتیک این طبقه را شناسایی نکند. گداگرافی ممنوع! چرا نمایش دقیق طبقه متوسط ضرورت دارد و در این متن بدان تاکید داریم؟ یکی از مشکلات عدیده سینمای ایران در دو دهه گذشته این است که  به دلیل عدم شناسایی طبقات اجتماعی، فیلمسازان برج عاج نشین سینمای ایران مبتلا به بیماری رایج سینمای گداگرافی شده‌اند. مسافر(عباس کیارستمی)، دونده(امیرنادری)،‌ خمره(ابراهیم‌فروزش)، بادکنک‌سفید(جعفر پناهی)، سازدهنی(امیر نادری) خانه دوست کجاست(عباس کیارستمی)  و ... ، آثاری شبیه بیست و یک روز بعد، مبتلا به همان بیماری رایج گداگرافی هستند. به دام گداگرافی افتادن آثار سینمایی ریشه در عدم شناخت طبقات دارد، نه نشان دادن مشکلات معیشتی مردم.  نخستین موضوعی که فیلم «بیست و یک روز بعد» را از گداگرافی رایج دور و به سینمای واقعی نزدیک می‌‎کند، ترسیم دقیق از شخصیت‌‌های وابسته به این طبقه، موقعیت‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی آنان است.  بیست و یک روز بعد، عیاری افزون‌تر از آثار مشابهش با تم گداگرافی دارد، قهرمانی پر انگیزه‌ای برای بدست آوردن. نمایش فقر، بدون قهرمانی که برای دفع کاستی‌ها تلاش نمی‌کند و هیچ انگیزش فردی، عاطفی و اجتماعی برای رهایی از فقر و معضلات وابسته به فقر ندارد، مصداق گداگرافی است؛ مشابه آثار سینمایی کودک و نوجوان محوری که به بخشی از آنان اشاره شد. قهرمانی که انگیزش قهرمانی داستانی‌اش آنقدر پتانسیل مقبولی دارد که مخاطب تصور می‌کند مرتضی سعدی (مهدی قربانی) به جای نگاه داشتن قطار می‌تواند کوه را جابجا کند.   فیلم  «بیست و یک  روز بعد» تجلی درد‌های بزرگ یک جامعه است که توسط سیاستمداران اجرایی کشور نادیده گرفته می‌شود. به یقین با همین پارامترهای رایج و جستجو در مکتوبات برخی منتقدان سینمایی، فیلم بیست و یک روز بعد، فیلم سیاهی است. اما فیلم به شکل اصیلی با اتکا ...