رفتن به بالا

اخبار سینما ، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶
  • الأحد ۳ محرم ۱۴۳۹
  • 2017 Sunday 24 September

فروردین ۱۳۹۵ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما،تئاتر و تلویزیون

حجت‌الله ایوبی :

شورای عالی سینما منحل می‌شود

رییس سازمان سینمایی اعلام کرد شورای عالی سینما در ساختار مدیریت سینمایی جای درستی ندارد لذا منحل می‌شود و همچنین درباره سرنوشت هیات اجرایی حمایت از ارتقای منزلت اجتماعی سینماگران سخن گفت. از موضوعات قابل بحث در حوزه مدیریت سینمایی وجود شوراهای مختلف در دل بخش دولتی است که بعضا کارآیی چندانی ندارند و حتی […]


رستم و اسفندیار در نمایش «راه مهر راز سپهر»

فریبرز قربان زاده طراح صحنه تئاتر با اشاره به طراحی صحنه نمایش «راه مهر راز سپهر» به کارگردانی شکرخدا گودرزی از اجرای عمومی این اثر نمایشی در اواخر اردیبهشت ماه خبر داد. فریبرز قربان زاده رییس هیات مدیره انجمن طراحان صحنه و لباس تئاتر درباره فعالیت های اخیرش در حوزه طراحی صحنه تئاتر گفت: در […]


اکران فیلم «انگری بردز» هم‌زمان با کل دنیا در ترکیه

فیلم انیمیشن «انگری بردز» روز ۱۳ می همراه با کل جهان در ترکیه نیز با دوبله ترکی و به شکل سه بعدی اکران خواهد شد. این فیلم تماشاچیان را به جزیره ای که در آن همه پرنده ها بسیار شاد هستند، خواهد برد. در این جزیره بهشتی، «red» ، «chack» و «Bomba» به عنوان کاراکترهایی […]


شبنم قلی‌خانی سفیر محیط زیست جشنواره فیلم «سبز» شد

شبنم قلی خانی بازیگر سینما و تلویزیون به عنوان یکی از سفیران محیط زیست در پنجمین جشنواره بین المللی فیلم سبز انتخاب شد. قلی خانی درباره انتخاب خودبه عنوان سفیر محیط زیست جشنواره فیلم سبز اینگونه نوشت: «مادر همه ما طبیعت است. دخترکم، او قصه اصلی را برایمان می گوید، قصه پاکی و تمییزی را، […]


کارگردان نمایش «حساب پرداخت نمی شه»:

چهار سال برای این اجرا صبر کردم

کاوه مهدوی کارگردان نمایش «حساب پرداخت نمی شه» با اشاره به بهره گیری از دو شیوه فاصله گذاری برشت و نمایش ایرانی درباره دیگر ویژگی های این اثر نمایشی صحبت کرد. کاوه مهدوی کارگردان نمایش «حساب پرداخت نمی‌شه» که این روزها در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است درباره اجرای این اثر نمایشی […]


اعلام نام پدرو آلمادوار، جکی چان و آمیتاب باچان در رسوایی پاناما

سه شخصیت از میان چهره‌های مهم دنیای سینما در فهرستی جای دارند که حکایت از استفاده از حساب‌های بانکی پنهان در خارج از کشورشان دارد. به نقل از یو‌اس‌ای تودی، حداقل از سه شخصیت شناخته‌شده صنعت سرگرمی از جمله پدرو آلمادوار کارگردان اسپانیایی برنده جایزه اسکار و جکی چان ستاره هنرهای رزمی در «اسناد پاناما» […]


حذف «ایستاده در غبار» از اکران دوم نوروز/ زمان پخش مناسب نبود

در حالی که قرار بود فیلم «ایستاده در غبار» در اکران دوم نوروز روی پرده برود ولی با توجه به ادامه اکران فیلم‌های نوروزی و حضور یک فیلم با مضمون مشترک، اکران این فیلم به زمان دیگری موکول شد. در حالی که انتظار می‌رفت در اکران دوم نوروز و از اوایل اردیبهشت ماه فیلم سینمایی […]


نمایش «دکلره» به تورنتو و مونترال می‌رود

«دکلره» به کارگردانی مشترک مهدی کوشکی در دو روز در تورنتو و مونترال به صحنه می رود.  «دکلره» به کارگردانی مشترک مهدی کوشکی و صحرا فتحی پس از اجرا در ایران به دعوت دو شهر تورنتو و مونترال کانادا در تاریخ های ۲۳ و ۲۹ آوریل ٢٠١۶ روی صحنه می رود. «دکلره» نمایشی در ژانر […]


«کفشهایم کو؟» در فرهنگسرای ارسباران اکران و نقد می‌شود

فیلم «کفشهایم کو؟» به کارگردانی کیومرث پوراحمد در فرهنگسرای ارسباران نقد و بررسی می شود. فیلم «کفشهایم کو؟» به کارگردانی کیومرث پوراحمد یکشنبه ۲۲ فروردین ماه ساعت ۱۸ در فرهنگسرای ارسباران با حضور عوامل فیلم اکران، نقد و بررسی می‌شود. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: حبیب کاوه کارخانه دار قدیمى مبتلا به بیمارى […]


لئوناردو دی‌کاپریو خشم مقامات اندونزی را برانگیخت

هشدار لئوناردو دی‌کاپریو نسبت به این که جنگل‌های بارانی اندونزی در حال نابود شدن هستند تا جا برای مزارع روغن پالم باز شود، خشم دولت این کشور را برانگیخت.  به نقل از تلگراف، این بازیگر هالیوودی که از مدت‌ها پیش به افزایش آگاهی در مورد مسایل زیست‌محیطی مشغول شده، روز یکشنبه هفته پیش وارد این […]


آخرین اخبار

logo-samandehi

یادداشت ویژه

«بیست و یک روز بعد» فیلمی علیه گداگرافی رایج در سینما

«بیست و یک روز بعد» تجلی درد‌های بزرگ یک جامعه است که توسط سیاستمداران کشور نادیده گرفته می‌شود. قطعا این فیلم در مکتوبات برخی منتقدان سینمایی، فیلم سیاهی است اما فیلم با اتکا به انگیزش‌های قهرمانی، سیاهی از خود بر جای نمی‌گذارد. در سینمای ایران طی دو دهه گذشته  اغلب آثاری که ساخته شده‌اند به دنبال تعریف تازه‌ای از طبقه متوسط و مطالبات آنهاست و طبقه فرودست اجتماعی هیچ جایگاه مشخص و تعریف معینی در میان آثار سینمایی ندارد. در واقع نوعی اعوجاج و نوعی التقاط معرفتی - اجتماعی از طبقات در سینمای ایران رایج است و همین امر موجب می‌شود باورپذیری آثار سینمایی ضریب مقبولیت در میان مخاطبان نداشته باشد. وقتی در حوزه فیلمسازی به دام واقع‌گرایی می‌افتادیم، ترسیم نقش و نگار طبقاتی و جزئیات از ضرورت‌های نمایشی محسوب می‌شود. فیلم «بیست و یک روز بعد» از آن دسته آثاری است که تصویر دقیقی از طبقه فرودست اجتماعی ارائه می‌کند. شاید نخستین دلیل تمایز فیلم « بیست و یک روز بعد» از سایر آثار سینمایی رایج، توجه مولف به نمایش کاملا واقع‌گرا از طبقه فرودست اجتماعی است. اغلب آثار ساخته شده درباره طبقه فرو دست به نوعی التقاط اجتماعی دچارند. عدم تشخیص نشانه‌های طبقه متوسط سبب می‌شود که فیلمساز اوج و فرود نمایشی و دراماتیک این طبقه را شناسایی نکند. گداگرافی ممنوع! چرا نمایش دقیق طبقه متوسط ضرورت دارد و در این متن بدان تاکید داریم؟ یکی از مشکلات عدیده سینمای ایران در دو دهه گذشته این است که  به دلیل عدم شناسایی طبقات اجتماعی، فیلمسازان برج عاج نشین سینمای ایران مبتلا به بیماری رایج سینمای گداگرافی شده‌اند. مسافر(عباس کیارستمی)، دونده(امیرنادری)،‌ خمره(ابراهیم‌فروزش)، بادکنک‌سفید(جعفر پناهی)، سازدهنی(امیر نادری) خانه دوست کجاست(عباس کیارستمی)  و ... ، آثاری شبیه بیست و یک روز بعد، مبتلا به همان بیماری رایج گداگرافی هستند. به دام گداگرافی افتادن آثار سینمایی ریشه در عدم شناخت طبقات دارد، نه نشان دادن مشکلات معیشتی مردم.  نخستین موضوعی که فیلم «بیست و یک روز بعد» را از گداگرافی رایج دور و به سینمای واقعی نزدیک می‌‎کند، ترسیم دقیق از شخصیت‌‌های وابسته به این طبقه، موقعیت‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی آنان است.  بیست و یک روز بعد، عیاری افزون‌تر از آثار مشابهش با تم گداگرافی دارد، قهرمانی پر انگیزه‌ای برای بدست آوردن. نمایش فقر، بدون قهرمانی که برای دفع کاستی‌ها تلاش نمی‌کند و هیچ انگیزش فردی، عاطفی و اجتماعی برای رهایی از فقر و معضلات وابسته به فقر ندارد، مصداق گداگرافی است؛ مشابه آثار سینمایی کودک و نوجوان محوری که به بخشی از آنان اشاره شد. قهرمانی که انگیزش قهرمانی داستانی‌اش آنقدر پتانسیل مقبولی دارد که مخاطب تصور می‌کند مرتضی سعدی (مهدی قربانی) به جای نگاه داشتن قطار می‌تواند کوه را جابجا کند.   فیلم  «بیست و یک  روز بعد» تجلی درد‌های بزرگ یک جامعه است که توسط سیاستمداران اجرایی کشور نادیده گرفته می‌شود. به یقین با همین پارامترهای رایج و جستجو در مکتوبات برخی منتقدان سینمایی، فیلم بیست و یک روز بعد، فیلم سیاهی است. اما فیلم به شکل اصیلی با اتکا ...