رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 11 خبر


  • چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹
  • الأربعاء ۴ شوال ۱۴۴۱
  • 2020 Wednesday 27 May

فروردین ۱۳۹۵ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

حجت‌الله ایوبی :

شورای عالی سینما منحل می‌شود

رییس سازمان سینمایی اعلام کرد شورای عالی سینما در ساختار مدیریت سینمایی جای درستی ندارد لذا منحل می‌شود و همچنین درباره سرنوشت هیات اجرایی حمایت از ارتقای منزلت اجتماعی سینماگران سخن گفت. از موضوعات قابل بحث در حوزه مدیریت سینمایی وجود شوراهای مختلف در دل بخش دولتی است که بعضا کارآیی چندانی ندارند و حتی […]


رستم و اسفندیار در نمایش «راه مهر راز سپهر»

فریبرز قربان زاده طراح صحنه تئاتر با اشاره به طراحی صحنه نمایش «راه مهر راز سپهر» به کارگردانی شکرخدا گودرزی از اجرای عمومی این اثر نمایشی در اواخر اردیبهشت ماه خبر داد. فریبرز قربان زاده رییس هیات مدیره انجمن طراحان صحنه و لباس تئاتر درباره فعالیت های اخیرش در حوزه طراحی صحنه تئاتر گفت: در […]


اکران فیلم «انگری بردز» هم‌زمان با کل دنیا در ترکیه

فیلم انیمیشن «انگری بردز» روز ۱۳ می همراه با کل جهان در ترکیه نیز با دوبله ترکی و به شکل سه بعدی اکران خواهد شد. این فیلم تماشاچیان را به جزیره ای که در آن همه پرنده ها بسیار شاد هستند، خواهد برد. در این جزیره بهشتی، «red» ، «chack» و «Bomba» به عنوان کاراکترهایی […]


شبنم قلی‌خانی سفیر محیط زیست جشنواره فیلم «سبز» شد

شبنم قلی خانی بازیگر سینما و تلویزیون به عنوان یکی از سفیران محیط زیست در پنجمین جشنواره بین المللی فیلم سبز انتخاب شد. قلی خانی درباره انتخاب خودبه عنوان سفیر محیط زیست جشنواره فیلم سبز اینگونه نوشت: «مادر همه ما طبیعت است. دخترکم، او قصه اصلی را برایمان می گوید، قصه پاکی و تمییزی را، […]


کارگردان نمایش «حساب پرداخت نمی شه»:

چهار سال برای این اجرا صبر کردم

کاوه مهدوی کارگردان نمایش «حساب پرداخت نمی شه» با اشاره به بهره گیری از دو شیوه فاصله گذاری برشت و نمایش ایرانی درباره دیگر ویژگی های این اثر نمایشی صحبت کرد. کاوه مهدوی کارگردان نمایش «حساب پرداخت نمی‌شه» که این روزها در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است درباره اجرای این اثر نمایشی […]


اعلام نام پدرو آلمادوار، جکی چان و آمیتاب باچان در رسوایی پاناما

سه شخصیت از میان چهره‌های مهم دنیای سینما در فهرستی جای دارند که حکایت از استفاده از حساب‌های بانکی پنهان در خارج از کشورشان دارد. به نقل از یو‌اس‌ای تودی، حداقل از سه شخصیت شناخته‌شده صنعت سرگرمی از جمله پدرو آلمادوار کارگردان اسپانیایی برنده جایزه اسکار و جکی چان ستاره هنرهای رزمی در «اسناد پاناما» […]


حذف «ایستاده در غبار» از اکران دوم نوروز/ زمان پخش مناسب نبود

در حالی که قرار بود فیلم «ایستاده در غبار» در اکران دوم نوروز روی پرده برود ولی با توجه به ادامه اکران فیلم‌های نوروزی و حضور یک فیلم با مضمون مشترک، اکران این فیلم به زمان دیگری موکول شد. در حالی که انتظار می‌رفت در اکران دوم نوروز و از اوایل اردیبهشت ماه فیلم سینمایی […]


نمایش «دکلره» به تورنتو و مونترال می‌رود

«دکلره» به کارگردانی مشترک مهدی کوشکی در دو روز در تورنتو و مونترال به صحنه می رود.  «دکلره» به کارگردانی مشترک مهدی کوشکی و صحرا فتحی پس از اجرا در ایران به دعوت دو شهر تورنتو و مونترال کانادا در تاریخ های ۲۳ و ۲۹ آوریل ٢٠١۶ روی صحنه می رود. «دکلره» نمایشی در ژانر […]


«کفشهایم کو؟» در فرهنگسرای ارسباران اکران و نقد می‌شود

فیلم «کفشهایم کو؟» به کارگردانی کیومرث پوراحمد در فرهنگسرای ارسباران نقد و بررسی می شود. فیلم «کفشهایم کو؟» به کارگردانی کیومرث پوراحمد یکشنبه ۲۲ فروردین ماه ساعت ۱۸ در فرهنگسرای ارسباران با حضور عوامل فیلم اکران، نقد و بررسی می‌شود. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: حبیب کاوه کارخانه دار قدیمى مبتلا به بیمارى […]


لئوناردو دی‌کاپریو خشم مقامات اندونزی را برانگیخت

هشدار لئوناردو دی‌کاپریو نسبت به این که جنگل‌های بارانی اندونزی در حال نابود شدن هستند تا جا برای مزارع روغن پالم باز شود، خشم دولت این کشور را برانگیخت.  به نقل از تلگراف، این بازیگر هالیوودی که از مدت‌ها پیش به افزایش آگاهی در مورد مسایل زیست‌محیطی مشغول شده، روز یکشنبه هفته پیش وارد این […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

غریزه تصویر یاب

نگاهی به فیلمنامه های غلامحسین ساعدی

اگر بخواهیم فیلمنامه های غلام حسین ساعدی را برمبنای کتاب های تئوریک آموزش فیلمنامه نویسی و منطق کلاسیک و شسته رفته ای که از فیلمنامه مدنظر است بررسی کنیم، طبیعتاً راه به جایی نمی بریم. منظور به ویژه فیلمنامه هایی است که به نام ساعدی منتشر شده و به جز گاو که به گفته مهرجویی حاصل همکاری هر دو آن ها است و خود مهرجویی کار سکانس بندی آن را به عهده داشته، هیچ کدام به فیلم تبدیل نشده است. با نگاه به فیلم نامه های فیلم نشده ساعدی در می یابیم که فیلم نامه برای او به نوعی تداوم پتانسیل های قصه نویسی و شاید حتی در مواردی جبران پروژه شکست خورده رمان است. از ساعدی هیچ رمان چشم گیری منتشر نشده و رمان هایی نظیر توپ، تاتار خندان و غریبه در شهر جزو آثار جدی ساعدی نیست. به ویژه که از این میان به جز توپ هیچ کدام در زمان حیات نویسنده شان منتشر نشده اند و معلوم نیست اگر ساعدی زنده می ماند چه تصمیمی برای آن ها می گرفت. اما فیلمنامه ها حکایتی دیگرند و گواه دل بستگی ساعدی به سینما که شاید آن را با غریزه تصویریابی خود و تصویری دیدن برخی جزییات دیریاب واقعیت، منطبق تر می دید و ناخواسته به سمت آن کشیده می شد. آشکارترین وجه مشترک قصه های ساعدی با عالم تصویر و سینما را شاید بتوان در اصرارش بر تقطیع قصه ها و ناپیوستگی روایت هایش جست و جو کرد. کم تر قصه موفقی از ساعدی را می توان به یاد آورد که یک تکه و بدون وقفه و شماره خوردن و جدا و تکه تکه شدن صحنه های قصه، روایت شده باشد. در برخی فیلمنامه های او گاه تنها تفاوت متن با قصه این است که به جای شماره گذاری از ادبیات فیلمنامه ای "داخلی/خارجی" و "روز/شب" برای مشخص کردن زمان و مکان استفاده شده و فعل ها نیز از ماضی به مضارع تغییر کرده اند که این هم اگر نبود متن را می شد به عنوان قصه ای بلند خواند. به قول جواد مجابی : "قصه ها با اندک دست کاری بدل به فیلمنامه می شدند، چون خاستگاه مشترک قصه ها و نمایش نامه ها در ذهنیتی بود که دنیا را در حرکت ها و گفت و گوها خلاصه می دید و واقعیت، پشت این حرکت ها و گفت و گوها جریان داشت و به تدریج آشکار می شد." اما این را هم باید اضافه کرد که دراین فرآیند تبدیل شدن، گاه قسمت هایی از روایت که مختص بیان قصه ای بود، در فیلمنامه هم دست نخورده و تغییر نیافته باقی می ماند و این به ویژه در عافیتگاه مشهود است. دلیلش هم شاید این باشد که عافیتگاه یک متن نهایی و بازنویسی شده نیست. با این همه با نگاه به کل کارنامه ی سینمایی و قصه ای ساعدی و قیاس این دو کارنامه، می توان نتیجه گرفت که نگاه تصویریاب و سینمایی ساعدی، بیش ...