رفتن به بالا

اخبار سینما ، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶
  • الأحد ۳ محرم ۱۴۳۹
  • 2017 Sunday 24 September

اردیبهشت ۱۳۹۵ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما،تئاتر و تلویزیون

رئیس سازمان سینمایی کشور:

۱۰۰سالن سینما در دست احداث است

رئیس سازمان سینمایی کشور با بیان اینکه در جنگ رسانه ها و تصویرها برنده نیستیم، گفت: ما از قدرت تصویر که داشتیم به خوبی استفاده نکردیم. حجت الله ایوبی شامگاه چهارشنبه در مراسم اختتامیه فیلم ارزش در استان زنجان، افزود: این جشنواره که نخستین تجربه در بخش فیلم کوتاه است قدرت تصویر را به خوبی […]


مهدی جاویدنیا :

حضور رئیس جشنواره فیلم «سبز» آلمان در افتتاحیه فیلم «سبز» ایران

کارگردان مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم «سبز» اعلام کرد که نیکولای نیمان رئیس جشنواره فیلم «سبز» آلمان در مراسم افتتاحیه این جشنواره حضور پیدا می‌کند. مهدی جاویدنیا درباره جزئیات مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره بین المللی فیلم «سبز» گفت: این مراسم راس ساعت ۱۸ در سینما فلسطین با اجرای جمشید گرگین از مجریان توانمند که […]


افتتاح «کن» با وودی آلن/ رقابت هنری بی‌معناست

وودی آلن که جدیدترین فیلمش با عنوان «کافه سوسایتی» دیشب افتتاح کننده شصت و نهمین جشنواره فیلم کن بود، مفهوم رقابت هنری را بی‌معنا خواند. به نقل از گاردین، وودی آلن کارگردان نامدار که در روز افتتاحیه جشنواره فیلم کن سخن می‌گفت، با چهل و هفتمین فیلمش در بخشی حضور دارد که ارتباطی با نخل […]


مسعود احمدیان نویسنده فیلمنامه «سیانور»:

«سیانور» ادایِ دینی است به اخلاص، زلالی و صداقت مجید شریف‌واقفی

نویسنده فیلمنامه «سیانور» این فیلم را ادایِ دینی به اخلاص، زلالی و صداقت شهید مجید شریف‌واقفی و همرزم وفادارش، مرتضی صمدیه لباف دانست. مسعود احمدیان نویسنده فیلمنامه «سیانور» به مناسبت سالروز شهادت مجید شریف واقفی در روز ۱۶ اردیبهشت ماه، یادداشتی نگاشته و درباره روند نگارش فیلمنامه و ساخت اثر توضیحاتی ارائه داده است. فیلم […]


با نمایش «دست‌های سنگی»

رابرت دنیرو در جشنواره کن تجلیل می‌شود

یلم «دست‌های سنگی» رابرت دنیرو برای نخسیتن بار در جشنواره کن به نمایش درمی‌آ‌ید و به همین بهانه از این بازیگر تجلیل هم می‌شود. به نقل از اسکرین دیلی، جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶  «دست‌های سنگی» ساخته جاناتان یاکوبوویچ را که یک درام روزشی در رشته بوکس است در بخش نمایش‌های رسمی به نمایش درمی‌آورد. به […]


اعلام فهرست اجراهای نیم‌سال دوم سال ۹۵ تماشاخانه ایرانشهر

شورای سیاست‌گذاری تماشاخانه ایرانشهر فهرست اجراهای نیم‌سال دوم سال ۹۵ را اعلام کرد. بر اساس فهرست اعلام شده از سوی شورای سیاست گذاری تماشاخانه ایرانشهر هر کدام از سالن‌های مجموعه در هر مقطع زمانی در نظر گرفته شده برای اجرا، میزبان ۲ اثر نمایشی می‌شوند که در مجموع در هر مقطع زمانی ۴ نمایش در […]


نمایش «زبان اصلی» در ایستگاه شیراز و در شهرستان ها

کارگردان نمایش «زبان اصلی» از آغاز تور اجراهای این اثر نمایشی در شهرستان‌های مختلف خبر داد. رسول کاهانی نویسنده و کارگردان تئاتر درباره تور اجراهای نمایش «زبان اصلی» در شهرستان‌ها  گفت: نمایش «زبان اصلی» تور اجراهای شهرستان خود را از ۸ اردیبهشت ماه آغاز کرده است. این اثر نمایشی ۸ و ۹ اردیبهشت ماه در […]


قصه «علی‌البدل» در ناکجاآباد می‌گذرد/ تولید تئاتر و فیلم «پایتخت»

تهیه کننده سریال «علی البدل» درباره زمان تولید این کار بیان کرد که عوامل آن تا چند روز دیگر و بعد از انتخاب بازیگر زن به همدان می روند و سریال را کلید می زنند. الهام غفوری تهیه‌کننده «علی البدل»  با اشاره به زمان کلید خوردن این سریال که کارگردانی آن را سیروس مقدم بر […]


“فروشنده” اصغر فرهادی به کن رفت

جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ فیلم‌های اصغر فرهادی، دیوید مکنزی و چند تن دیگر را به بخش رقابتی امسال اضافه کرد. مثل هر سال با وجود اعلام اسامی شرکت کنندگان امسال، چند فیلم دیگر به فیلم‌هایی که از قبل انتخاب شده بودند، اضافه شدند. اصغر فرهادی امسال با فیلم «فروشنده» به کن باز می‌گردد. در این […]


داریوش مهرجویی:

«سنتوری ۲» یک و نیم میلیارد بودجه می‌خواهد

ساخت فیلم «سنتوری ۲» نیاز به یک و نیم میلیارد بودجه و سرمایه‌گذاری دارد که بدون خساست پول را بدهد. داریوش مهرجویی شب گذشته پنجشنبه دوم اردیبهشت که برای تماشای مستند «موج نو» در سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر آمده بود، در جمع خبرنگاران درباره رمان های در دست چاپ خود بیان کرد: […]


آخرین اخبار

logo-samandehi

یادداشت ویژه

«بیست و یک روز بعد» فیلمی علیه گداگرافی رایج در سینما

«بیست و یک روز بعد» تجلی درد‌های بزرگ یک جامعه است که توسط سیاستمداران کشور نادیده گرفته می‌شود. قطعا این فیلم در مکتوبات برخی منتقدان سینمایی، فیلم سیاهی است اما فیلم با اتکا به انگیزش‌های قهرمانی، سیاهی از خود بر جای نمی‌گذارد. در سینمای ایران طی دو دهه گذشته  اغلب آثاری که ساخته شده‌اند به دنبال تعریف تازه‌ای از طبقه متوسط و مطالبات آنهاست و طبقه فرودست اجتماعی هیچ جایگاه مشخص و تعریف معینی در میان آثار سینمایی ندارد. در واقع نوعی اعوجاج و نوعی التقاط معرفتی - اجتماعی از طبقات در سینمای ایران رایج است و همین امر موجب می‌شود باورپذیری آثار سینمایی ضریب مقبولیت در میان مخاطبان نداشته باشد. وقتی در حوزه فیلمسازی به دام واقع‌گرایی می‌افتادیم، ترسیم نقش و نگار طبقاتی و جزئیات از ضرورت‌های نمایشی محسوب می‌شود. فیلم «بیست و یک روز بعد» از آن دسته آثاری است که تصویر دقیقی از طبقه فرودست اجتماعی ارائه می‌کند. شاید نخستین دلیل تمایز فیلم « بیست و یک روز بعد» از سایر آثار سینمایی رایج، توجه مولف به نمایش کاملا واقع‌گرا از طبقه فرودست اجتماعی است. اغلب آثار ساخته شده درباره طبقه فرو دست به نوعی التقاط اجتماعی دچارند. عدم تشخیص نشانه‌های طبقه متوسط سبب می‌شود که فیلمساز اوج و فرود نمایشی و دراماتیک این طبقه را شناسایی نکند. گداگرافی ممنوع! چرا نمایش دقیق طبقه متوسط ضرورت دارد و در این متن بدان تاکید داریم؟ یکی از مشکلات عدیده سینمای ایران در دو دهه گذشته این است که  به دلیل عدم شناسایی طبقات اجتماعی، فیلمسازان برج عاج نشین سینمای ایران مبتلا به بیماری رایج سینمای گداگرافی شده‌اند. مسافر(عباس کیارستمی)، دونده(امیرنادری)،‌ خمره(ابراهیم‌فروزش)، بادکنک‌سفید(جعفر پناهی)، سازدهنی(امیر نادری) خانه دوست کجاست(عباس کیارستمی)  و ... ، آثاری شبیه بیست و یک روز بعد، مبتلا به همان بیماری رایج گداگرافی هستند. به دام گداگرافی افتادن آثار سینمایی ریشه در عدم شناخت طبقات دارد، نه نشان دادن مشکلات معیشتی مردم.  نخستین موضوعی که فیلم «بیست و یک روز بعد» را از گداگرافی رایج دور و به سینمای واقعی نزدیک می‌‎کند، ترسیم دقیق از شخصیت‌‌های وابسته به این طبقه، موقعیت‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی آنان است.  بیست و یک روز بعد، عیاری افزون‌تر از آثار مشابهش با تم گداگرافی دارد، قهرمانی پر انگیزه‌ای برای بدست آوردن. نمایش فقر، بدون قهرمانی که برای دفع کاستی‌ها تلاش نمی‌کند و هیچ انگیزش فردی، عاطفی و اجتماعی برای رهایی از فقر و معضلات وابسته به فقر ندارد، مصداق گداگرافی است؛ مشابه آثار سینمایی کودک و نوجوان محوری که به بخشی از آنان اشاره شد. قهرمانی که انگیزش قهرمانی داستانی‌اش آنقدر پتانسیل مقبولی دارد که مخاطب تصور می‌کند مرتضی سعدی (مهدی قربانی) به جای نگاه داشتن قطار می‌تواند کوه را جابجا کند.   فیلم  «بیست و یک  روز بعد» تجلی درد‌های بزرگ یک جامعه است که توسط سیاستمداران اجرایی کشور نادیده گرفته می‌شود. به یقین با همین پارامترهای رایج و جستجو در مکتوبات برخی منتقدان سینمایی، فیلم بیست و یک روز بعد، فیلم سیاهی است. اما فیلم به شکل اصیلی با اتکا ...