رفتن به بالا

اخبار سینما ، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
  • الجمعة ۱۱ شعبان ۱۴۳۹
  • 2018 Friday 27 April

اردیبهشت ۱۳۹۵ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما،تئاتر و تلویزیون

رئیس سازمان سینمایی کشور:

۱۰۰سالن سینما در دست احداث است

رئیس سازمان سینمایی کشور با بیان اینکه در جنگ رسانه ها و تصویرها برنده نیستیم، گفت: ما از قدرت تصویر که داشتیم به خوبی استفاده نکردیم. حجت الله ایوبی شامگاه چهارشنبه در مراسم اختتامیه فیلم ارزش در استان زنجان، افزود: این جشنواره که نخستین تجربه در بخش فیلم کوتاه است قدرت تصویر را به خوبی […]


مهدی جاویدنیا :

حضور رئیس جشنواره فیلم «سبز» آلمان در افتتاحیه فیلم «سبز» ایران

کارگردان مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم «سبز» اعلام کرد که نیکولای نیمان رئیس جشنواره فیلم «سبز» آلمان در مراسم افتتاحیه این جشنواره حضور پیدا می‌کند. مهدی جاویدنیا درباره جزئیات مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره بین المللی فیلم «سبز» گفت: این مراسم راس ساعت ۱۸ در سینما فلسطین با اجرای جمشید گرگین از مجریان توانمند که […]


افتتاح «کن» با وودی آلن/ رقابت هنری بی‌معناست

وودی آلن که جدیدترین فیلمش با عنوان «کافه سوسایتی» دیشب افتتاح کننده شصت و نهمین جشنواره فیلم کن بود، مفهوم رقابت هنری را بی‌معنا خواند. به نقل از گاردین، وودی آلن کارگردان نامدار که در روز افتتاحیه جشنواره فیلم کن سخن می‌گفت، با چهل و هفتمین فیلمش در بخشی حضور دارد که ارتباطی با نخل […]


مسعود احمدیان نویسنده فیلمنامه «سیانور»:

«سیانور» ادایِ دینی است به اخلاص، زلالی و صداقت مجید شریف‌واقفی

نویسنده فیلمنامه «سیانور» این فیلم را ادایِ دینی به اخلاص، زلالی و صداقت شهید مجید شریف‌واقفی و همرزم وفادارش، مرتضی صمدیه لباف دانست. مسعود احمدیان نویسنده فیلمنامه «سیانور» به مناسبت سالروز شهادت مجید شریف واقفی در روز ۱۶ اردیبهشت ماه، یادداشتی نگاشته و درباره روند نگارش فیلمنامه و ساخت اثر توضیحاتی ارائه داده است. فیلم […]


با نمایش «دست‌های سنگی»

رابرت دنیرو در جشنواره کن تجلیل می‌شود

یلم «دست‌های سنگی» رابرت دنیرو برای نخسیتن بار در جشنواره کن به نمایش درمی‌آ‌ید و به همین بهانه از این بازیگر تجلیل هم می‌شود. به نقل از اسکرین دیلی، جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶  «دست‌های سنگی» ساخته جاناتان یاکوبوویچ را که یک درام روزشی در رشته بوکس است در بخش نمایش‌های رسمی به نمایش درمی‌آورد. به […]


اعلام فهرست اجراهای نیم‌سال دوم سال ۹۵ تماشاخانه ایرانشهر

شورای سیاست‌گذاری تماشاخانه ایرانشهر فهرست اجراهای نیم‌سال دوم سال ۹۵ را اعلام کرد. بر اساس فهرست اعلام شده از سوی شورای سیاست گذاری تماشاخانه ایرانشهر هر کدام از سالن‌های مجموعه در هر مقطع زمانی در نظر گرفته شده برای اجرا، میزبان ۲ اثر نمایشی می‌شوند که در مجموع در هر مقطع زمانی ۴ نمایش در […]


نمایش «زبان اصلی» در ایستگاه شیراز و در شهرستان ها

کارگردان نمایش «زبان اصلی» از آغاز تور اجراهای این اثر نمایشی در شهرستان‌های مختلف خبر داد. رسول کاهانی نویسنده و کارگردان تئاتر درباره تور اجراهای نمایش «زبان اصلی» در شهرستان‌ها  گفت: نمایش «زبان اصلی» تور اجراهای شهرستان خود را از ۸ اردیبهشت ماه آغاز کرده است. این اثر نمایشی ۸ و ۹ اردیبهشت ماه در […]


قصه «علی‌البدل» در ناکجاآباد می‌گذرد/ تولید تئاتر و فیلم «پایتخت»

تهیه کننده سریال «علی البدل» درباره زمان تولید این کار بیان کرد که عوامل آن تا چند روز دیگر و بعد از انتخاب بازیگر زن به همدان می روند و سریال را کلید می زنند. الهام غفوری تهیه‌کننده «علی البدل»  با اشاره به زمان کلید خوردن این سریال که کارگردانی آن را سیروس مقدم بر […]


“فروشنده” اصغر فرهادی به کن رفت

جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ فیلم‌های اصغر فرهادی، دیوید مکنزی و چند تن دیگر را به بخش رقابتی امسال اضافه کرد. مثل هر سال با وجود اعلام اسامی شرکت کنندگان امسال، چند فیلم دیگر به فیلم‌هایی که از قبل انتخاب شده بودند، اضافه شدند. اصغر فرهادی امسال با فیلم «فروشنده» به کن باز می‌گردد. در این […]


داریوش مهرجویی:

«سنتوری ۲» یک و نیم میلیارد بودجه می‌خواهد

ساخت فیلم «سنتوری ۲» نیاز به یک و نیم میلیارد بودجه و سرمایه‌گذاری دارد که بدون خساست پول را بدهد. داریوش مهرجویی شب گذشته پنجشنبه دوم اردیبهشت که برای تماشای مستند «موج نو» در سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر آمده بود، در جمع خبرنگاران درباره رمان های در دست چاپ خود بیان کرد: […]


آخرین اخبار

logo-samandehi

یادداشت ویژه

یادداشتی بر فیلم "ظهور و سقوط یک کمپانی فیلمسازی کوچک"

و پول دغدغه تمام کمپانی های فیلم سازی جهان

مسایل اقتصادی و چالش تهیه ی بودجه ی مورد نیاز تولید فیلم و به طور کلی تهیه ی محصولات فرهنگی و هنری در بخش خصوصی، دلمشغولی امروز و اینجا نیست؛ که گودار نیز در سال 1986 آنرا دستمایه ی فیلم خود قرار داده است. به قول ایزابل جوردن صاحب کمپانی یونیفرم در فرانسه و مهمان این دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر که معرفی فیلم "ظهور و سقوط یک کمپانی فیلم سازی کوچک" را در اکران نخست آن در بخش «بازسازی کلاسیک‌ها» در سی‌ و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، بر عهده داشت؛ "گدار خود نیز در سالهای پایانی کارش با این دست مشکلات دست و پنجه نرم می کرده است و بر این نکته تاکید دارد که موضوع سینما تجارت نیست ولی باید برای حفظ حیات آن همواره راهی برای پولسازی جست." وقتی ژان لوک گودار تصمیم به روایت داستانی همیشه برقرار را می کند، طبیعتاً نگاه متفاوت و منحصر به فرد او رنگ تازه ای بر موضوع تکراری آن می زند. سکانس های کوتاه و مقطع، اگر چه در ابتدا ممکن است بی ارتباط به نظر برسند ولی خیلی زود ببیننده را متوجه اشتراکی می کنند که در حقیقت نخ تسبیح پیوند دهنده ی آنهاست. همین ارتباط در شخصیت های مستقل ، با دغدغه های فردی متفاوت نیز دیده می شود که بوسیله تاثیر آنها از موضوع مورد بحث فیلم برقرار می شود و مخاطب رویکرد و چگونگی تأثیر پذیری هر شخصیت را در مواجهه با معضل بی پولی که گریبان کمپانی های فیلمسازی را گرفته شاهد خواهد بود. هر کدام از کاراکترها طلایه دار وظیفه ای حرفه ای افراد مشابه در یک گروه فیلم سازی بوده و اینکه هر کدام از آنها کدام بخش از یک پروسه ی فیلم سازی را به عهده دارند. همچنین نگاهی به اولویت های آن ها در انجام وظیفه شان دارد که نهایتاً منجر به تولید فیلم خواهد شد. با وجود دغدغه های متفاوتی که هر بخش به طور جداگانه دارد؛ می بینیم که چطور مسایل مالی و تأمین بودجه می تواند کل پروژه را تحث تأثیر قرار داده و حتی کل فعالیت ها را عقیم بگذارد. با تمام بیگانگی ای که ممکن است این فیلم برای مخاطب ایرانی داشته باشد، خاصه در صحنه های مربوط به گرفتن تست بازیگری از افراد متقاضی (بسیار متفاوت و البته جذاب است) اندک اندک با آشناتر شدن به زبان جهانی فیلم به شخصیت ها نزدیکتر شده و حس همذات پنداری در مخاطب ایجاد می شود. در جای جای دیالوگ ها جملاتی از بزرگان (سینما) نقل می شود که بر خلاف معمول که استفاده از سخنان بزرگان اغلب رنگ و بوی شعارزدگی به اثر می بخشد؛ بجا و متناسب با موقعیت استفاده شده و مصداق واقعی آن قابل درک است. به عبارت دیگر درست زمان هایی به کار برده شده که مصداق واقعی آن در حال وقوع است. نماهای بسته در فضاهای داخلی (به غیر از یک فضای خارجی که در ورودی و خروجی کمپانی ...