رفتن به بالا

اخبار سینما ، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶
  • الأحد ۳ محرم ۱۴۳۹
  • 2017 Sunday 24 September

خرداد ۱۳۹۵ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما،تئاتر و تلویزیون

آخرین خبرها از پردیس تئاتر خاوران/ جنوب تهران تئاتری می شود

مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران از آخرین اقدامات انجام گرفته برای راه اندازی بزرگترین مرکز تئاتر حرفه ای ایران سخن گفت. مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اینکه احداث بزرگترین مرکز تئاتر حرفه ای ایران در جنوب پایتخت یکی از اساسی ترین اقدامات انجام شده از سوی […]


مدیر پردیس آزادی :

میز افطاری در آزادی/ مردم تا سحر به تماشای فیلم‌ها می‌نشینند

مدیر پردیس آزادی با اشاره به قرار دادن میز افطاری جلو سینما آزادی برای استفاده روزه داران، بیان کرد مردم تا سحر به تماشای فیلم های اکران رمضان می نشینند. رضا سعیدی پور مدیر پردیس آزادی با اشاره به اجرای طرح رمضان در پردیس سینمایی آزادی، گفت: از اولین روز ماه مبارک رمضان، یک میز […]


مل گیبسون با مسیح باز می‌گردد

در حالی که فیلمنامه‌نویس فیلم «شجاع‌دل» در حال نوشتن فیلمنامه دنباله فیلم جنجالی «مصایب مسیح» است، مل گیبسون اعلام کرده آمده است تا این فیلم را بسازد. به نقل از ورگ، مل گیبسون امیدوار است بر مبنای فیلمنامه‌ای به قلم رندال والاس بار دیگر پشت دوربین قرار بگیرد تا ادامه بزرگ‌ترین فیلم دوران کاری‌اش یعنی […]


چهره‌ها با محمدعلی کلی وداع کردند/ از ویل اسمیت تا آرنولد

در مراسم وداع با محمدعلی کلی بوکسور اسطوره‌ای، جمعی از بازیگران و چهره‌‌های مشهور سینمایی و هنری و نیز ورزشکاران و سیاستمداران حضور داشتند. به نقل از آسوشیتدپرس، در این مراسم که دیروز غروب به وقت ایران شروع شد و پس از مراسم تدفین این چهره محبوب جهان به صورت خصوصی، با برنامه‌ای بزرگ با […]


لیلی رشیدی :

مایلم با «اسم» به شهرستان‌ها بروم

لیلی رشیدی که این روزها در ۲ اثر نمایشی به عنوان بازیگر حضور دارد، اظهار کرد که علاقه‌مند است نمایش «اسم» را در مقام کارگردان در شهرهای مختلف کشور به صحنه ببرد. این بازیگر تئاتر درباره فعالیت‌های خود در سال جاری  گفت: در حال حاضر در نمایش «دکلره» به کارگردانی مهدی کوشکی بازی می‌کنم. همچنین […]


«اکتبر ۱۹۴۲، پاریس» دو اجرایی می‌شود

نمایش «اکتبر ۱۹۴۲، پاریس» در روزهای پایانی اجرای خود در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر به صورت دو اجرایی میزبان مخاطبان خواهد بود. نمایش «اکتبر ۱۹۴۲، پاریس» نوشته میلاد حسینی و کارگردانی مسعود موسوی که از ۱۹ اردیبهشت ماه اجرای عمومی خود را در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر آغاز کرده است ۲۴ خرداد به […]


همای سعادت بر شانه «آسید کاظم» می‌نشیند/ اجرایی با دو گروه متفاوت

سعید دولتی کارگردان «آسید کاظم» با اشاره به اجرای این اثر نمایشی همزمان با ماه مبارک رمضان عنوان کرد این نمایش با دو گروه بازیگر متفاوت به صحنه می رود. سعید دولتی کارگردان تئاتر و مدیر تماشاخانه همای سعادت درباره اجرای نمایش «آسید کاظم» در این تماشاخانه گفت: نمایش «آسید کاظم» نوشته زنده یاد محمود […]


آخرین اخبار

logo-samandehi

یادداشت ویژه

«بیست و یک روز بعد» فیلمی علیه گداگرافی رایج در سینما

«بیست و یک روز بعد» تجلی درد‌های بزرگ یک جامعه است که توسط سیاستمداران کشور نادیده گرفته می‌شود. قطعا این فیلم در مکتوبات برخی منتقدان سینمایی، فیلم سیاهی است اما فیلم با اتکا به انگیزش‌های قهرمانی، سیاهی از خود بر جای نمی‌گذارد. در سینمای ایران طی دو دهه گذشته  اغلب آثاری که ساخته شده‌اند به دنبال تعریف تازه‌ای از طبقه متوسط و مطالبات آنهاست و طبقه فرودست اجتماعی هیچ جایگاه مشخص و تعریف معینی در میان آثار سینمایی ندارد. در واقع نوعی اعوجاج و نوعی التقاط معرفتی - اجتماعی از طبقات در سینمای ایران رایج است و همین امر موجب می‌شود باورپذیری آثار سینمایی ضریب مقبولیت در میان مخاطبان نداشته باشد. وقتی در حوزه فیلمسازی به دام واقع‌گرایی می‌افتادیم، ترسیم نقش و نگار طبقاتی و جزئیات از ضرورت‌های نمایشی محسوب می‌شود. فیلم «بیست و یک روز بعد» از آن دسته آثاری است که تصویر دقیقی از طبقه فرودست اجتماعی ارائه می‌کند. شاید نخستین دلیل تمایز فیلم « بیست و یک روز بعد» از سایر آثار سینمایی رایج، توجه مولف به نمایش کاملا واقع‌گرا از طبقه فرودست اجتماعی است. اغلب آثار ساخته شده درباره طبقه فرو دست به نوعی التقاط اجتماعی دچارند. عدم تشخیص نشانه‌های طبقه متوسط سبب می‌شود که فیلمساز اوج و فرود نمایشی و دراماتیک این طبقه را شناسایی نکند. گداگرافی ممنوع! چرا نمایش دقیق طبقه متوسط ضرورت دارد و در این متن بدان تاکید داریم؟ یکی از مشکلات عدیده سینمای ایران در دو دهه گذشته این است که  به دلیل عدم شناسایی طبقات اجتماعی، فیلمسازان برج عاج نشین سینمای ایران مبتلا به بیماری رایج سینمای گداگرافی شده‌اند. مسافر(عباس کیارستمی)، دونده(امیرنادری)،‌ خمره(ابراهیم‌فروزش)، بادکنک‌سفید(جعفر پناهی)، سازدهنی(امیر نادری) خانه دوست کجاست(عباس کیارستمی)  و ... ، آثاری شبیه بیست و یک روز بعد، مبتلا به همان بیماری رایج گداگرافی هستند. به دام گداگرافی افتادن آثار سینمایی ریشه در عدم شناخت طبقات دارد، نه نشان دادن مشکلات معیشتی مردم.  نخستین موضوعی که فیلم «بیست و یک روز بعد» را از گداگرافی رایج دور و به سینمای واقعی نزدیک می‌‎کند، ترسیم دقیق از شخصیت‌‌های وابسته به این طبقه، موقعیت‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی آنان است.  بیست و یک روز بعد، عیاری افزون‌تر از آثار مشابهش با تم گداگرافی دارد، قهرمانی پر انگیزه‌ای برای بدست آوردن. نمایش فقر، بدون قهرمانی که برای دفع کاستی‌ها تلاش نمی‌کند و هیچ انگیزش فردی، عاطفی و اجتماعی برای رهایی از فقر و معضلات وابسته به فقر ندارد، مصداق گداگرافی است؛ مشابه آثار سینمایی کودک و نوجوان محوری که به بخشی از آنان اشاره شد. قهرمانی که انگیزش قهرمانی داستانی‌اش آنقدر پتانسیل مقبولی دارد که مخاطب تصور می‌کند مرتضی سعدی (مهدی قربانی) به جای نگاه داشتن قطار می‌تواند کوه را جابجا کند.   فیلم  «بیست و یک  روز بعد» تجلی درد‌های بزرگ یک جامعه است که توسط سیاستمداران اجرایی کشور نادیده گرفته می‌شود. به یقین با همین پارامترهای رایج و جستجو در مکتوبات برخی منتقدان سینمایی، فیلم بیست و یک روز بعد، فیلم سیاهی است. اما فیلم به شکل اصیلی با اتکا ...