رفتن به بالا

اخبار سینما ، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶
  • الأحد ۳ محرم ۱۴۳۹
  • 2017 Sunday 24 September

تیر ۱۳۹۵ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما،تئاتر و تلویزیون

«سقراط» باز هم به تالار وحدت می‌رود

مشاور اجرایی هنرهای نمایشی بنیاد فرهنگی هنری رودکی درباره تغییر اجراهای تالار وحدت اظهار کرد که برخی آثار مدنظر برای اجرا در این تالار به تئاتر شهر منتقل شدند. رضا دادویی که پیش از این از حضور و اجرای هنرمندانی چون محمد رحمانیان، رضا ثروتی و فرهاد آییش در تالار وحدت خبر داده بود درباره […]


آغاز اجرای«سه خواهر و دیگران» از ۳ مرداد/ پوستر اولیه رونمایی شد

نمایش «سه خواهر و دیگران» به کارگردانی حمید امجد و تهیه کنندگی سعیده آبشناسان از ۳ مردادماه اجرای عمومی خود را آغاز می‌کند.  پیش فروش نمایش «سه خواهر و دیگران» به کارگردانی حمید امجد و تهیه کنندگی سعیده آبشناسان از چهارشنبه ۲۳ تیرماه آغاز شده است. این نمایش از ۳ مرداد ساعت ۱۹:۳۰ در تئاتر […]


آثار شرکت کننده در دومین یادنامه استادمحمد معرفی شدند

بنیاد محمود استادمحمد گروه‌های منتخب نمایشنامه‌خوانی یادنامه استادمحمد را معرفی کرد. دومین یادنامه محمود استادمحمد، همزمان با سومین سالگرد درگذشت این نمایشنامه‌نویس ایرانی و با هدف آشنایی نسل جوان با دستاوردهای نمایشی او برگزار خواهد شد. پس از انتشار فراخوان نمایشنامه‌خوانی در خردادماه گذشته، ۲۸ درخواست از سراسر ایران به بنیاد محمود استادمحمد ارسال شد […]


«کمپ ایکس ری» وارد شبکه نمایش خانگی شد

نسخه دوبله فیلم «کمپ ایکس‌ری» با بازی پیمان معادی و کریستین استوارت در شبکه نمایش خانگی عرضه شد. نسخه دوبله فیلم «کمپ ایکس‌ری» با بازی پیمان معادی و کریستین استوارت که اکتبر ۲۰۱۴ روی پرده سینماهای امریکا رفته بود از امروز ۲۳ تیرماه در شبکه نمایش خانگی عرضه شد. «کمپ ایکس‌ری» اولین فیلم یک کارگردان […]


مهرجویی پزشکان را مسئول مرگ کیارستمی دانست/ گوهری که در خاک رفت

راسم یادبود زنده یاد عباس کیارستمی در حالی برگزار شد که فضای حزن آلودی حاکم بود و سخنان داریوش مهرجویی در انتقاد از پزشکان این کارگردان فقید مراسم را تحت تاثیر قرار داد. عصر امروز سه شنبه ۲۲ تیر ماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مراسم یادبود عباس کیارستمی برگزار شد که علی […]


اجرای نمایشی با بازی ۲۵ میانسال ۵۰ تا ۸۴ ساله

«من، تو، ما، شما» به نویسندگی و کارگردانی راضیه رفیع‌زاده از ۱۵ تیرماه در تماشاخانه مشایخی روی صحنه رفته است. نمایش «من، تو، ما، شما» به نویسندگی و کارگردانی راضیه رفیع‌زاده که از ۱۵ تیرماه در تماشاخانه مشایخی روی صحنه رفته از به هم پیوستن چند موقعیت کوتاه که هرکدام بخشی از یک شعر ملی […]


یک خواننده به جمع بازیگران فیلم جدید وودی آلن پیوست

به نقل از اسکرین دیلی، جاستین تیمبرلیک، جونو تمپل و جیمز بلوشی به فیلم جدید وودی آلن ملحق شدند. این سه اعلام کردند در فیلم بعدی آلن که پاییز در نیویورک فیلمبرداری می‌شود، جلوی دوربین می‌روند. کیت وینسلت پیش از این به عنوان بازیگر این فیلم فعلا بی‌نام معرفی شده بود. لتی آرونسون همکاری همیشگی […]


برای درگذشت عباس کیارستمی

« زندگی اش و دیگر هیچ مرثیه ای برای یک دوست: عباس کیارستمی از وقتی عکس اش را در بستر بیماری دیدم دلم گرفت. هی این دست و آن دست کردم که چیزی برایش بنویسم و به او بگویم بمان رئیس. جا نزن. بمان باز فیلم بساز، تا نقد کنم. تو تنها فیلمساز جشنواره ای ما […]


آخرین اخبار

logo-samandehi

یادداشت ویژه

«بیست و یک روز بعد» فیلمی علیه گداگرافی رایج در سینما

«بیست و یک روز بعد» تجلی درد‌های بزرگ یک جامعه است که توسط سیاستمداران کشور نادیده گرفته می‌شود. قطعا این فیلم در مکتوبات برخی منتقدان سینمایی، فیلم سیاهی است اما فیلم با اتکا به انگیزش‌های قهرمانی، سیاهی از خود بر جای نمی‌گذارد. در سینمای ایران طی دو دهه گذشته  اغلب آثاری که ساخته شده‌اند به دنبال تعریف تازه‌ای از طبقه متوسط و مطالبات آنهاست و طبقه فرودست اجتماعی هیچ جایگاه مشخص و تعریف معینی در میان آثار سینمایی ندارد. در واقع نوعی اعوجاج و نوعی التقاط معرفتی - اجتماعی از طبقات در سینمای ایران رایج است و همین امر موجب می‌شود باورپذیری آثار سینمایی ضریب مقبولیت در میان مخاطبان نداشته باشد. وقتی در حوزه فیلمسازی به دام واقع‌گرایی می‌افتادیم، ترسیم نقش و نگار طبقاتی و جزئیات از ضرورت‌های نمایشی محسوب می‌شود. فیلم «بیست و یک روز بعد» از آن دسته آثاری است که تصویر دقیقی از طبقه فرودست اجتماعی ارائه می‌کند. شاید نخستین دلیل تمایز فیلم « بیست و یک روز بعد» از سایر آثار سینمایی رایج، توجه مولف به نمایش کاملا واقع‌گرا از طبقه فرودست اجتماعی است. اغلب آثار ساخته شده درباره طبقه فرو دست به نوعی التقاط اجتماعی دچارند. عدم تشخیص نشانه‌های طبقه متوسط سبب می‌شود که فیلمساز اوج و فرود نمایشی و دراماتیک این طبقه را شناسایی نکند. گداگرافی ممنوع! چرا نمایش دقیق طبقه متوسط ضرورت دارد و در این متن بدان تاکید داریم؟ یکی از مشکلات عدیده سینمای ایران در دو دهه گذشته این است که  به دلیل عدم شناسایی طبقات اجتماعی، فیلمسازان برج عاج نشین سینمای ایران مبتلا به بیماری رایج سینمای گداگرافی شده‌اند. مسافر(عباس کیارستمی)، دونده(امیرنادری)،‌ خمره(ابراهیم‌فروزش)، بادکنک‌سفید(جعفر پناهی)، سازدهنی(امیر نادری) خانه دوست کجاست(عباس کیارستمی)  و ... ، آثاری شبیه بیست و یک روز بعد، مبتلا به همان بیماری رایج گداگرافی هستند. به دام گداگرافی افتادن آثار سینمایی ریشه در عدم شناخت طبقات دارد، نه نشان دادن مشکلات معیشتی مردم.  نخستین موضوعی که فیلم «بیست و یک روز بعد» را از گداگرافی رایج دور و به سینمای واقعی نزدیک می‌‎کند، ترسیم دقیق از شخصیت‌‌های وابسته به این طبقه، موقعیت‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی آنان است.  بیست و یک روز بعد، عیاری افزون‌تر از آثار مشابهش با تم گداگرافی دارد، قهرمانی پر انگیزه‌ای برای بدست آوردن. نمایش فقر، بدون قهرمانی که برای دفع کاستی‌ها تلاش نمی‌کند و هیچ انگیزش فردی، عاطفی و اجتماعی برای رهایی از فقر و معضلات وابسته به فقر ندارد، مصداق گداگرافی است؛ مشابه آثار سینمایی کودک و نوجوان محوری که به بخشی از آنان اشاره شد. قهرمانی که انگیزش قهرمانی داستانی‌اش آنقدر پتانسیل مقبولی دارد که مخاطب تصور می‌کند مرتضی سعدی (مهدی قربانی) به جای نگاه داشتن قطار می‌تواند کوه را جابجا کند.   فیلم  «بیست و یک  روز بعد» تجلی درد‌های بزرگ یک جامعه است که توسط سیاستمداران اجرایی کشور نادیده گرفته می‌شود. به یقین با همین پارامترهای رایج و جستجو در مکتوبات برخی منتقدان سینمایی، فیلم بیست و یک روز بعد، فیلم سیاهی است. اما فیلم به شکل اصیلی با اتکا ...