رفتن به بالا

اخبار سینما ، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶
  • الأحد ۳ محرم ۱۴۳۹
  • 2017 Sunday 24 September

مرداد ۱۳۹۵ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما،تئاتر و تلویزیون

وحید جلیلوند «بدون تاریخ، بدون امضاء» را کلید زد

فیلمبرداری «بدون تاریخ، بدون امضاء» دومین تجربه کارگردانی وحید جلیلوند، ۲۴ مرداد همزمان با میلاد علی ابن موسی‌الرضا کلید خورد. این فیلم در مکانی در میرداماد کلید خورد و در اولین پلان امیر آقایی در نقش یکی از پزشکان پزشکی قانونی مقابل دوربین مرتضی پورصمدی رفت. این فیلم با فیلمنامه‌ای نوشته علی زرنگار و وحید […]


«زاپاس» در دُبی به نمایش در می‌آید

باشگاه ایرانیان دبی اقدام به نمایش فیلم سینمایی «زاپاس» به کارگردانی برزو نیک نژاد کرد. باشگاه ایرانیان دّبی با حدود پنجاه سال سابقه در کنار سایر فعالیت ها، همزمان با سینماهای داخل کشور اقدام به نمایش تازه ترین آثار برگزیده سینمای ایران می کند و در تازه ترین برنامه نمایش فیلم این باشگاه، کمدی «زاپاس» […]


فیلمی به نام «بازیکن شماره یک آماده»

اسپیلبرگ فیلم بعدی را در بیرمنگام می‌سازد/ اتفاقاتی در سال ۲۰۴۵

استیون اسپیلبرگ فیلم بعدی‌اش با عنوان «بازیکن شماره یک آماده» را در بیرمنگام فیلمبرداری می‌کند. به نقل از آسوشیتدپرس، این فیلم که اقتباسی علمی-تخیلی است در بیرمنگام ساخته می شود و اسپیلبرگ یک هفته در این شهر خواهد بود. بنا بر گزارش‌ها این فیلمساز مشهور برنده اسکار در حال رفتن به بیرمنگام است تا این […]


حمله رابرت دنیرو به دونالد ترامپ/ او کاملا دیوانه است

رابرت دنیرو بازیگر آمریکایی دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان برای ریاست جمهوری آمریکا را کاملا دیوانه خواند. به نقل از تلگراف، رابرت دنیرو دونالد ترامپ را کاملا دیوانه خواند و او را باشخصیت اصلی «راننده تاکسی» مقایسه کرد و گفت او چیزی از تراویس بیکل کم ندارد. این شخصیت که معلولیت ذهنی دارد در فیلم مشهور […]


نمایش «انسانم آرزوست» دو اجرایی شد

نمایش «انسانم آرزوست» نوشته و کار داود فتحعلی بیگی پنجشنبه و جمعه ۳۰ و ۳۱ مرداد ساعت ۱۷ و ۱۹:۳۰ اجرا می‌شود. «انسانم آرزوست» تازه ترین اثر داود فتحعلی بیگی رویکردی امروزی و نگاهی اجتماعی دارد. این نمایش اجرای خود را از ۱۰ مرداد آغاز کرده است و تا کنون ۱۶ اجرا را پشت سر […]


«می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد» بازیگرانش را شناخت/ اجرا در وحدت

نمایش «می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد» به کارگردانی همایون غنی‌زاده از ۲۵ مهرماه در تالار وحدت به صحنه می‌رود. همایون غنی‌زاده قصد دارد در جدیدترین تجربه کارگردانی خود در عرصه تئاتر، نمایش «می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد» را از اواخر مهرماه در تالار وحدت روی صحنه ببرد. این نمایش که نویسندگی آن نیز بر عهده غنی‌زاده بوده، با نگاهی […]


نمایش سه خواهر و دیگران در تئاتر شهر

نمایش «سه خواهر و دیگران» به نویسندگی و کارگردانی حمید امجد و تهیه کنندگی سعیده آبشناسان و با بازی افشین هاشمی، ریحانه سلامت، معصومه رحمانی، مارال آتشی، رامین سیاردشتی، علیرضا ناصحی، داریوش موفق، محسن حسینی، پیام امیر عبدالهیان، سام کبودوند، بهنوش بختیاری و جمشید جهان زاده در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر در حال اجراست. […]


بهروز افخمی :

بدبینی ام به «کن» اندازه خوشبینان جشنواره نیست

بهروز افخمی کارگردان سینما گفت: من به اندازه کسانی که به جشنواره فیلم کن خوشبین هستند بدبین نیستم. این کارگردان سینمای ایران شنبه شب که برای شرکت در نشست نقد و بررسی فیلم «گاوخونی» به همراه علی معلم، تهیه کننده در سینما هنر و تجربه سخن می گفت، در پاسخ به یکی از حاضران در […]


وزیر ارشاد در جمع خبرنگاران:

نتیجه پرونده پزشکی عباس کیارستمی به زودی اطلاع رسانی می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون وزیر بهداشت و سلامت وزیر بهداشت درباره آخرین وضعیت پرونده زنده یاد عباس کیارستمی گفتند. علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه مراسم بزرگداشت زنده یاد کلانتری در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت پرونده پزشکی زنده یاد کیارستمی گفت: می دانم کمیته پزشکی متشکل از نمایندگان سازمان […]


مراسم تجلیل از ۵ تن از هنرمندان کشور برگزار شد

مراسم تجلیل از رضا میرکریمی، کیانوش عیاری، شهاب حسینی، نیوشا توکلیان و داریوش مهرجویی برگزار شد. شنبه ۱۶ مرداد ماه مراسم رونمایی از سایت باشگاه هواداران هنر ایران و تقدیر از هنرمندانی چون رضا میرکریمی، کیانوش عیاری، شهاب حسینی، نیوشا توکلیان و داریوش مهرجویی در محل خانه همایش برگزار شد. در ابتدای این مراسم لیلی […]


آخرین اخبار

logo-samandehi

یادداشت ویژه

«بیست و یک روز بعد» فیلمی علیه گداگرافی رایج در سینما

«بیست و یک روز بعد» تجلی درد‌های بزرگ یک جامعه است که توسط سیاستمداران کشور نادیده گرفته می‌شود. قطعا این فیلم در مکتوبات برخی منتقدان سینمایی، فیلم سیاهی است اما فیلم با اتکا به انگیزش‌های قهرمانی، سیاهی از خود بر جای نمی‌گذارد. در سینمای ایران طی دو دهه گذشته  اغلب آثاری که ساخته شده‌اند به دنبال تعریف تازه‌ای از طبقه متوسط و مطالبات آنهاست و طبقه فرودست اجتماعی هیچ جایگاه مشخص و تعریف معینی در میان آثار سینمایی ندارد. در واقع نوعی اعوجاج و نوعی التقاط معرفتی - اجتماعی از طبقات در سینمای ایران رایج است و همین امر موجب می‌شود باورپذیری آثار سینمایی ضریب مقبولیت در میان مخاطبان نداشته باشد. وقتی در حوزه فیلمسازی به دام واقع‌گرایی می‌افتادیم، ترسیم نقش و نگار طبقاتی و جزئیات از ضرورت‌های نمایشی محسوب می‌شود. فیلم «بیست و یک روز بعد» از آن دسته آثاری است که تصویر دقیقی از طبقه فرودست اجتماعی ارائه می‌کند. شاید نخستین دلیل تمایز فیلم « بیست و یک روز بعد» از سایر آثار سینمایی رایج، توجه مولف به نمایش کاملا واقع‌گرا از طبقه فرودست اجتماعی است. اغلب آثار ساخته شده درباره طبقه فرو دست به نوعی التقاط اجتماعی دچارند. عدم تشخیص نشانه‌های طبقه متوسط سبب می‌شود که فیلمساز اوج و فرود نمایشی و دراماتیک این طبقه را شناسایی نکند. گداگرافی ممنوع! چرا نمایش دقیق طبقه متوسط ضرورت دارد و در این متن بدان تاکید داریم؟ یکی از مشکلات عدیده سینمای ایران در دو دهه گذشته این است که  به دلیل عدم شناسایی طبقات اجتماعی، فیلمسازان برج عاج نشین سینمای ایران مبتلا به بیماری رایج سینمای گداگرافی شده‌اند. مسافر(عباس کیارستمی)، دونده(امیرنادری)،‌ خمره(ابراهیم‌فروزش)، بادکنک‌سفید(جعفر پناهی)، سازدهنی(امیر نادری) خانه دوست کجاست(عباس کیارستمی)  و ... ، آثاری شبیه بیست و یک روز بعد، مبتلا به همان بیماری رایج گداگرافی هستند. به دام گداگرافی افتادن آثار سینمایی ریشه در عدم شناخت طبقات دارد، نه نشان دادن مشکلات معیشتی مردم.  نخستین موضوعی که فیلم «بیست و یک روز بعد» را از گداگرافی رایج دور و به سینمای واقعی نزدیک می‌‎کند، ترسیم دقیق از شخصیت‌‌های وابسته به این طبقه، موقعیت‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی آنان است.  بیست و یک روز بعد، عیاری افزون‌تر از آثار مشابهش با تم گداگرافی دارد، قهرمانی پر انگیزه‌ای برای بدست آوردن. نمایش فقر، بدون قهرمانی که برای دفع کاستی‌ها تلاش نمی‌کند و هیچ انگیزش فردی، عاطفی و اجتماعی برای رهایی از فقر و معضلات وابسته به فقر ندارد، مصداق گداگرافی است؛ مشابه آثار سینمایی کودک و نوجوان محوری که به بخشی از آنان اشاره شد. قهرمانی که انگیزش قهرمانی داستانی‌اش آنقدر پتانسیل مقبولی دارد که مخاطب تصور می‌کند مرتضی سعدی (مهدی قربانی) به جای نگاه داشتن قطار می‌تواند کوه را جابجا کند.   فیلم  «بیست و یک  روز بعد» تجلی درد‌های بزرگ یک جامعه است که توسط سیاستمداران اجرایی کشور نادیده گرفته می‌شود. به یقین با همین پارامترهای رایج و جستجو در مکتوبات برخی منتقدان سینمایی، فیلم بیست و یک روز بعد، فیلم سیاهی است. اما فیلم به شکل اصیلی با اتکا ...