رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 11 خبر


  • چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹
  • الأربعاء ۴ شوال ۱۴۴۱
  • 2020 Wednesday 27 May

مرداد ۱۳۹۵ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

وحید جلیلوند «بدون تاریخ، بدون امضاء» را کلید زد

فیلمبرداری «بدون تاریخ، بدون امضاء» دومین تجربه کارگردانی وحید جلیلوند، ۲۴ مرداد همزمان با میلاد علی ابن موسی‌الرضا کلید خورد. این فیلم در مکانی در میرداماد کلید خورد و در اولین پلان امیر آقایی در نقش یکی از پزشکان پزشکی قانونی مقابل دوربین مرتضی پورصمدی رفت. این فیلم با فیلمنامه‌ای نوشته علی زرنگار و وحید […]


«زاپاس» در دُبی به نمایش در می‌آید

باشگاه ایرانیان دبی اقدام به نمایش فیلم سینمایی «زاپاس» به کارگردانی برزو نیک نژاد کرد. باشگاه ایرانیان دّبی با حدود پنجاه سال سابقه در کنار سایر فعالیت ها، همزمان با سینماهای داخل کشور اقدام به نمایش تازه ترین آثار برگزیده سینمای ایران می کند و در تازه ترین برنامه نمایش فیلم این باشگاه، کمدی «زاپاس» […]


فیلمی به نام «بازیکن شماره یک آماده»

اسپیلبرگ فیلم بعدی را در بیرمنگام می‌سازد/ اتفاقاتی در سال ۲۰۴۵

استیون اسپیلبرگ فیلم بعدی‌اش با عنوان «بازیکن شماره یک آماده» را در بیرمنگام فیلمبرداری می‌کند. به نقل از آسوشیتدپرس، این فیلم که اقتباسی علمی-تخیلی است در بیرمنگام ساخته می شود و اسپیلبرگ یک هفته در این شهر خواهد بود. بنا بر گزارش‌ها این فیلمساز مشهور برنده اسکار در حال رفتن به بیرمنگام است تا این […]


حمله رابرت دنیرو به دونالد ترامپ/ او کاملا دیوانه است

رابرت دنیرو بازیگر آمریکایی دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان برای ریاست جمهوری آمریکا را کاملا دیوانه خواند. به نقل از تلگراف، رابرت دنیرو دونالد ترامپ را کاملا دیوانه خواند و او را باشخصیت اصلی «راننده تاکسی» مقایسه کرد و گفت او چیزی از تراویس بیکل کم ندارد. این شخصیت که معلولیت ذهنی دارد در فیلم مشهور […]


نمایش «انسانم آرزوست» دو اجرایی شد

نمایش «انسانم آرزوست» نوشته و کار داود فتحعلی بیگی پنجشنبه و جمعه ۳۰ و ۳۱ مرداد ساعت ۱۷ و ۱۹:۳۰ اجرا می‌شود. «انسانم آرزوست» تازه ترین اثر داود فتحعلی بیگی رویکردی امروزی و نگاهی اجتماعی دارد. این نمایش اجرای خود را از ۱۰ مرداد آغاز کرده است و تا کنون ۱۶ اجرا را پشت سر […]


«می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد» بازیگرانش را شناخت/ اجرا در وحدت

نمایش «می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد» به کارگردانی همایون غنی‌زاده از ۲۵ مهرماه در تالار وحدت به صحنه می‌رود. همایون غنی‌زاده قصد دارد در جدیدترین تجربه کارگردانی خود در عرصه تئاتر، نمایش «می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد» را از اواخر مهرماه در تالار وحدت روی صحنه ببرد. این نمایش که نویسندگی آن نیز بر عهده غنی‌زاده بوده، با نگاهی […]


نمایش سه خواهر و دیگران در تئاتر شهر

نمایش «سه خواهر و دیگران» به نویسندگی و کارگردانی حمید امجد و تهیه کنندگی سعیده آبشناسان و با بازی افشین هاشمی، ریحانه سلامت، معصومه رحمانی، مارال آتشی، رامین سیاردشتی، علیرضا ناصحی، داریوش موفق، محسن حسینی، پیام امیر عبدالهیان، سام کبودوند، بهنوش بختیاری و جمشید جهان زاده در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر در حال اجراست. […]


بهروز افخمی :

بدبینی ام به «کن» اندازه خوشبینان جشنواره نیست

بهروز افخمی کارگردان سینما گفت: من به اندازه کسانی که به جشنواره فیلم کن خوشبین هستند بدبین نیستم. این کارگردان سینمای ایران شنبه شب که برای شرکت در نشست نقد و بررسی فیلم «گاوخونی» به همراه علی معلم، تهیه کننده در سینما هنر و تجربه سخن می گفت، در پاسخ به یکی از حاضران در […]


وزیر ارشاد در جمع خبرنگاران:

نتیجه پرونده پزشکی عباس کیارستمی به زودی اطلاع رسانی می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون وزیر بهداشت و سلامت وزیر بهداشت درباره آخرین وضعیت پرونده زنده یاد عباس کیارستمی گفتند. علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه مراسم بزرگداشت زنده یاد کلانتری در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت پرونده پزشکی زنده یاد کیارستمی گفت: می دانم کمیته پزشکی متشکل از نمایندگان سازمان […]


مراسم تجلیل از ۵ تن از هنرمندان کشور برگزار شد

مراسم تجلیل از رضا میرکریمی، کیانوش عیاری، شهاب حسینی، نیوشا توکلیان و داریوش مهرجویی برگزار شد. شنبه ۱۶ مرداد ماه مراسم رونمایی از سایت باشگاه هواداران هنر ایران و تقدیر از هنرمندانی چون رضا میرکریمی، کیانوش عیاری، شهاب حسینی، نیوشا توکلیان و داریوش مهرجویی در محل خانه همایش برگزار شد. در ابتدای این مراسم لیلی […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

غریزه تصویر یاب

نگاهی به فیلمنامه های غلامحسین ساعدی

اگر بخواهیم فیلمنامه های غلام حسین ساعدی را برمبنای کتاب های تئوریک آموزش فیلمنامه نویسی و منطق کلاسیک و شسته رفته ای که از فیلمنامه مدنظر است بررسی کنیم، طبیعتاً راه به جایی نمی بریم. منظور به ویژه فیلمنامه هایی است که به نام ساعدی منتشر شده و به جز گاو که به گفته مهرجویی حاصل همکاری هر دو آن ها است و خود مهرجویی کار سکانس بندی آن را به عهده داشته، هیچ کدام به فیلم تبدیل نشده است. با نگاه به فیلم نامه های فیلم نشده ساعدی در می یابیم که فیلم نامه برای او به نوعی تداوم پتانسیل های قصه نویسی و شاید حتی در مواردی جبران پروژه شکست خورده رمان است. از ساعدی هیچ رمان چشم گیری منتشر نشده و رمان هایی نظیر توپ، تاتار خندان و غریبه در شهر جزو آثار جدی ساعدی نیست. به ویژه که از این میان به جز توپ هیچ کدام در زمان حیات نویسنده شان منتشر نشده اند و معلوم نیست اگر ساعدی زنده می ماند چه تصمیمی برای آن ها می گرفت. اما فیلمنامه ها حکایتی دیگرند و گواه دل بستگی ساعدی به سینما که شاید آن را با غریزه تصویریابی خود و تصویری دیدن برخی جزییات دیریاب واقعیت، منطبق تر می دید و ناخواسته به سمت آن کشیده می شد. آشکارترین وجه مشترک قصه های ساعدی با عالم تصویر و سینما را شاید بتوان در اصرارش بر تقطیع قصه ها و ناپیوستگی روایت هایش جست و جو کرد. کم تر قصه موفقی از ساعدی را می توان به یاد آورد که یک تکه و بدون وقفه و شماره خوردن و جدا و تکه تکه شدن صحنه های قصه، روایت شده باشد. در برخی فیلمنامه های او گاه تنها تفاوت متن با قصه این است که به جای شماره گذاری از ادبیات فیلمنامه ای "داخلی/خارجی" و "روز/شب" برای مشخص کردن زمان و مکان استفاده شده و فعل ها نیز از ماضی به مضارع تغییر کرده اند که این هم اگر نبود متن را می شد به عنوان قصه ای بلند خواند. به قول جواد مجابی : "قصه ها با اندک دست کاری بدل به فیلمنامه می شدند، چون خاستگاه مشترک قصه ها و نمایش نامه ها در ذهنیتی بود که دنیا را در حرکت ها و گفت و گوها خلاصه می دید و واقعیت، پشت این حرکت ها و گفت و گوها جریان داشت و به تدریج آشکار می شد." اما این را هم باید اضافه کرد که دراین فرآیند تبدیل شدن، گاه قسمت هایی از روایت که مختص بیان قصه ای بود، در فیلمنامه هم دست نخورده و تغییر نیافته باقی می ماند و این به ویژه در عافیتگاه مشهود است. دلیلش هم شاید این باشد که عافیتگاه یک متن نهایی و بازنویسی شده نیست. با این همه با نگاه به کل کارنامه ی سینمایی و قصه ای ساعدی و قیاس این دو کارنامه، می توان نتیجه گرفت که نگاه تصویریاب و سینمایی ساعدی، بیش ...