رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 3 خبر


  • چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹
  • الأربعاء ۴ شوال ۱۴۴۱
  • 2020 Wednesday 27 May

آبان ۱۳۹۵ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

علیرضا قومی چهره پرداز پیشکسوت سینما درگذشت

علیرضا قومی چهره پرداز پیشکسوت سینما صبح امروز یکشنبه در ۶۶ سالگی به‌دلیل بیماری‌ تنفسی در خانه درگذشت. مراسم تشییع قومی ساعت ۹:۳۰ سه‌شنبه (دوم آذرماه) از مقابل خانه سینما در خیابان وصال به سمت قطعه هنرمندان بهشت‌ زهرا (س) برگزار می‌شود. همچنین مراسم ختم این سینماگر چهارشنبه (سوم آذرماه) از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۵:۳۰ […]


تنها ۲ شب تا پایان اجرای نمایش «خوب، بد، زشت» باقی است

تنها ۲ شب تا پایان اجرای نمایش «خوب، بد، زشت» که از آثار منتخب جشنواره خمسه می باشد باقی است. این نمایش در استودیو نمایش روایت به نشانی میدان فردوسی، خیابان سپهبد قرنی، روبروی پمپ‌بنزین (بنیاد فرهنگی روایت) روی صحنه می‌رود. داستان این نمایش را که ابوالفضل حاجی علیخانی نوشته است؛ درباره دو بومی جنوبی […]


پایان فروش 70 روزی «فروشنده»

پایان اکران “فروشنده” به عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال

علی سرتیپی، مدیر شرکت پخش فیلمیران که پخش فیلم «فروشنده» را برعهده داشت، با فروش ۱۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، پرفروش‌ترین فیلم سال لقب گرفت. تازه‌ترین ساخته اصغر فرهادی با وجود پایان اکران در سینماهای موظف، همچنان به صورت تک‌سانس در چندین سینماهای آزاد، کورش و شکوفه به اکران خود ادامه می‌دهد. نکته‌ای که […]



پوستر فیلم «گیتا» رونمایی شد

نخستین ساخته بلند مسعود مددی که به تهیه‌کنندگی مجید شیخ‌انصاری تولید شده، داستانی مادرانه دارد و از آذر ماه در سینماهای کشور اکران می‌شود. پوستر فیلم «گیتا» شامل تصاویری از بازیگران اصلی این اثر است. همچنین سایر پوسترهای این اثر سینمایی بزودی رونمایی می‌شود. داستان این فیلم روایت زندگی گیتا و همسرش امیر است که […]


127.6 میلیون بازدید در ۲۴ ساعت

رکوردشکنی آنونس فیلم «دیو و دلبر»

آنونس فیلم «دیو و دلبر» که بازسازی زنده از انیمیشنی به همین نام است در ۲۴ ساعت، ۱۲۷.۶ میلیون بازدید داشت. «دیو و دلبر» به کارگردانی بیل کاندون و با بازی اما واتسون رکورد فیلم «پنجاه طیف تاریک‌تر» را با ۱۱۴ میلیون بازدیدکننده شکست. رکورد این آنونس بازدید به طریق آنلاین و با استفاده از […]


سریال "عاشقانه" در شبکه نمایش خانگی

آماده سازی سریال “عاشقانه” برای شب های زمستان

هدی گلستانه تهیه‌کننده سریال «عاشقانه» به کارگردانی منوچهر هادی که قرار است در شبکه نمایش خانگی توزیع شود درباره آخرین وضعیت تولید این سریال گفت: تاکنون ۴۰ درصد از فیلمبرداری به پایان رسیده است و همه بازیگران جلوی دوربین رفته اند، اما قرار است یک بازیگر جدید دیگر هم به این پروژه اضافه شود. وی […]


فلور نظری : انتخاب بازیگران در مهمانی‌ها صورت می‌گیرد

فلور نظری با اشاره به وضعیت نابسامان بازیگری در تلویزیون گفت: «حدود ۲۰ سال است که در تلویزیون کار می‌کنم و اگر کار من خوب نبود، مردم از آثاری که در آنها ایفای نقش کرده‌ام استقبال نمی‌کردند. من در طول مدت فعالیتم در تلویزیون در چندین اثر بسیار خوب ایفای نقش کرده‌ام و در آثار سینمایی […]


برنامه روزهای تعطیل سینماها به مناسبت اربعین حسینی اعلام شد

غلام‌رضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش از برنامه تعطیلی سینماها در ایام اربعین حسینی و شرایط نمایش فیلم‌های خاص در این ایام خبر داد.  غلام‌رضا فرجی درمورد تعطیلی سینماها در سرتاسر کشور گفت: «سینماهای سرتاسر کشور از ساعت ۱۹ روز شنبه، ۲۹ آبان‌ماه تعطیل می‌شوند و پس از اربعین حسینی، از صبح روز دوشنبه کار […]


صداگذاری «لابی» به پایان رسید

صداگذاری فیلم سینمایی «لابی» به کارگردانی محمد پرویزی به پایان رسید. صداگذاری فیلم سینمایی «لابی» که از مهر ماه سال جاری  توسط علیرضا علویان آغاز شده بود به پایان رسید و این فیلم با تکمیل مراحل فنی برای نمایش آماده می‌شود. مراحل فنی آماده سازی «لابی» به کارگردانی محمد پرویزی از هفته دوم شهریور ماه […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

غریزه تصویر یاب

نگاهی به فیلمنامه های غلامحسین ساعدی

اگر بخواهیم فیلمنامه های غلام حسین ساعدی را برمبنای کتاب های تئوریک آموزش فیلمنامه نویسی و منطق کلاسیک و شسته رفته ای که از فیلمنامه مدنظر است بررسی کنیم، طبیعتاً راه به جایی نمی بریم. منظور به ویژه فیلمنامه هایی است که به نام ساعدی منتشر شده و به جز گاو که به گفته مهرجویی حاصل همکاری هر دو آن ها است و خود مهرجویی کار سکانس بندی آن را به عهده داشته، هیچ کدام به فیلم تبدیل نشده است. با نگاه به فیلم نامه های فیلم نشده ساعدی در می یابیم که فیلم نامه برای او به نوعی تداوم پتانسیل های قصه نویسی و شاید حتی در مواردی جبران پروژه شکست خورده رمان است. از ساعدی هیچ رمان چشم گیری منتشر نشده و رمان هایی نظیر توپ، تاتار خندان و غریبه در شهر جزو آثار جدی ساعدی نیست. به ویژه که از این میان به جز توپ هیچ کدام در زمان حیات نویسنده شان منتشر نشده اند و معلوم نیست اگر ساعدی زنده می ماند چه تصمیمی برای آن ها می گرفت. اما فیلمنامه ها حکایتی دیگرند و گواه دل بستگی ساعدی به سینما که شاید آن را با غریزه تصویریابی خود و تصویری دیدن برخی جزییات دیریاب واقعیت، منطبق تر می دید و ناخواسته به سمت آن کشیده می شد. آشکارترین وجه مشترک قصه های ساعدی با عالم تصویر و سینما را شاید بتوان در اصرارش بر تقطیع قصه ها و ناپیوستگی روایت هایش جست و جو کرد. کم تر قصه موفقی از ساعدی را می توان به یاد آورد که یک تکه و بدون وقفه و شماره خوردن و جدا و تکه تکه شدن صحنه های قصه، روایت شده باشد. در برخی فیلمنامه های او گاه تنها تفاوت متن با قصه این است که به جای شماره گذاری از ادبیات فیلمنامه ای "داخلی/خارجی" و "روز/شب" برای مشخص کردن زمان و مکان استفاده شده و فعل ها نیز از ماضی به مضارع تغییر کرده اند که این هم اگر نبود متن را می شد به عنوان قصه ای بلند خواند. به قول جواد مجابی : "قصه ها با اندک دست کاری بدل به فیلمنامه می شدند، چون خاستگاه مشترک قصه ها و نمایش نامه ها در ذهنیتی بود که دنیا را در حرکت ها و گفت و گوها خلاصه می دید و واقعیت، پشت این حرکت ها و گفت و گوها جریان داشت و به تدریج آشکار می شد." اما این را هم باید اضافه کرد که دراین فرآیند تبدیل شدن، گاه قسمت هایی از روایت که مختص بیان قصه ای بود، در فیلمنامه هم دست نخورده و تغییر نیافته باقی می ماند و این به ویژه در عافیتگاه مشهود است. دلیلش هم شاید این باشد که عافیتگاه یک متن نهایی و بازنویسی شده نیست. با این همه با نگاه به کل کارنامه ی سینمایی و قصه ای ساعدی و قیاس این دو کارنامه، می توان نتیجه گرفت که نگاه تصویریاب و سینمایی ساعدی، بیش ...