رفتن به بالا

اخبار سینما ، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶
  • الأحد ۳ محرم ۱۴۳۹
  • 2017 Sunday 24 September

آبان ۱۳۹۵ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما،تئاتر و تلویزیون

علیرضا قومی چهره پرداز پیشکسوت سینما درگذشت

علیرضا قومی چهره پرداز پیشکسوت سینما صبح امروز یکشنبه در ۶۶ سالگی به‌دلیل بیماری‌ تنفسی در خانه درگذشت. مراسم تشییع قومی ساعت ۹:۳۰ سه‌شنبه (دوم آذرماه) از مقابل خانه سینما در خیابان وصال به سمت قطعه هنرمندان بهشت‌ زهرا (س) برگزار می‌شود. همچنین مراسم ختم این سینماگر چهارشنبه (سوم آذرماه) از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۵:۳۰ […]


تنها ۲ شب تا پایان اجرای نمایش «خوب، بد، زشت» باقی است

تنها ۲ شب تا پایان اجرای نمایش «خوب، بد، زشت» که از آثار منتخب جشنواره خمسه می باشد باقی است. این نمایش در استودیو نمایش روایت به نشانی میدان فردوسی، خیابان سپهبد قرنی، روبروی پمپ‌بنزین (بنیاد فرهنگی روایت) روی صحنه می‌رود. داستان این نمایش را که ابوالفضل حاجی علیخانی نوشته است؛ درباره دو بومی جنوبی […]


پایان فروش 70 روزی «فروشنده»

پایان اکران “فروشنده” به عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال

علی سرتیپی، مدیر شرکت پخش فیلمیران که پخش فیلم «فروشنده» را برعهده داشت، با فروش ۱۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، پرفروش‌ترین فیلم سال لقب گرفت. تازه‌ترین ساخته اصغر فرهادی با وجود پایان اکران در سینماهای موظف، همچنان به صورت تک‌سانس در چندین سینماهای آزاد، کورش و شکوفه به اکران خود ادامه می‌دهد. نکته‌ای که […]



پوستر فیلم «گیتا» رونمایی شد

نخستین ساخته بلند مسعود مددی که به تهیه‌کنندگی مجید شیخ‌انصاری تولید شده، داستانی مادرانه دارد و از آذر ماه در سینماهای کشور اکران می‌شود. پوستر فیلم «گیتا» شامل تصاویری از بازیگران اصلی این اثر است. همچنین سایر پوسترهای این اثر سینمایی بزودی رونمایی می‌شود. داستان این فیلم روایت زندگی گیتا و همسرش امیر است که […]


127.6 میلیون بازدید در ۲۴ ساعت

رکوردشکنی آنونس فیلم «دیو و دلبر»

آنونس فیلم «دیو و دلبر» که بازسازی زنده از انیمیشنی به همین نام است در ۲۴ ساعت، ۱۲۷.۶ میلیون بازدید داشت. «دیو و دلبر» به کارگردانی بیل کاندون و با بازی اما واتسون رکورد فیلم «پنجاه طیف تاریک‌تر» را با ۱۱۴ میلیون بازدیدکننده شکست. رکورد این آنونس بازدید به طریق آنلاین و با استفاده از […]


سریال "عاشقانه" در شبکه نمایش خانگی

آماده سازی سریال “عاشقانه” برای شب های زمستان

هدی گلستانه تهیه‌کننده سریال «عاشقانه» به کارگردانی منوچهر هادی که قرار است در شبکه نمایش خانگی توزیع شود درباره آخرین وضعیت تولید این سریال گفت: تاکنون ۴۰ درصد از فیلمبرداری به پایان رسیده است و همه بازیگران جلوی دوربین رفته اند، اما قرار است یک بازیگر جدید دیگر هم به این پروژه اضافه شود. وی […]


فلور نظری : انتخاب بازیگران در مهمانی‌ها صورت می‌گیرد

فلور نظری با اشاره به وضعیت نابسامان بازیگری در تلویزیون گفت: «حدود ۲۰ سال است که در تلویزیون کار می‌کنم و اگر کار من خوب نبود، مردم از آثاری که در آنها ایفای نقش کرده‌ام استقبال نمی‌کردند. من در طول مدت فعالیتم در تلویزیون در چندین اثر بسیار خوب ایفای نقش کرده‌ام و در آثار سینمایی […]


برنامه روزهای تعطیل سینماها به مناسبت اربعین حسینی اعلام شد

غلام‌رضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش از برنامه تعطیلی سینماها در ایام اربعین حسینی و شرایط نمایش فیلم‌های خاص در این ایام خبر داد.  غلام‌رضا فرجی درمورد تعطیلی سینماها در سرتاسر کشور گفت: «سینماهای سرتاسر کشور از ساعت ۱۹ روز شنبه، ۲۹ آبان‌ماه تعطیل می‌شوند و پس از اربعین حسینی، از صبح روز دوشنبه کار […]


صداگذاری «لابی» به پایان رسید

صداگذاری فیلم سینمایی «لابی» به کارگردانی محمد پرویزی به پایان رسید. صداگذاری فیلم سینمایی «لابی» که از مهر ماه سال جاری  توسط علیرضا علویان آغاز شده بود به پایان رسید و این فیلم با تکمیل مراحل فنی برای نمایش آماده می‌شود. مراحل فنی آماده سازی «لابی» به کارگردانی محمد پرویزی از هفته دوم شهریور ماه […]


آخرین اخبار

logo-samandehi

یادداشت ویژه

«بیست و یک روز بعد» فیلمی علیه گداگرافی رایج در سینما

«بیست و یک روز بعد» تجلی درد‌های بزرگ یک جامعه است که توسط سیاستمداران کشور نادیده گرفته می‌شود. قطعا این فیلم در مکتوبات برخی منتقدان سینمایی، فیلم سیاهی است اما فیلم با اتکا به انگیزش‌های قهرمانی، سیاهی از خود بر جای نمی‌گذارد. در سینمای ایران طی دو دهه گذشته  اغلب آثاری که ساخته شده‌اند به دنبال تعریف تازه‌ای از طبقه متوسط و مطالبات آنهاست و طبقه فرودست اجتماعی هیچ جایگاه مشخص و تعریف معینی در میان آثار سینمایی ندارد. در واقع نوعی اعوجاج و نوعی التقاط معرفتی - اجتماعی از طبقات در سینمای ایران رایج است و همین امر موجب می‌شود باورپذیری آثار سینمایی ضریب مقبولیت در میان مخاطبان نداشته باشد. وقتی در حوزه فیلمسازی به دام واقع‌گرایی می‌افتادیم، ترسیم نقش و نگار طبقاتی و جزئیات از ضرورت‌های نمایشی محسوب می‌شود. فیلم «بیست و یک روز بعد» از آن دسته آثاری است که تصویر دقیقی از طبقه فرودست اجتماعی ارائه می‌کند. شاید نخستین دلیل تمایز فیلم « بیست و یک روز بعد» از سایر آثار سینمایی رایج، توجه مولف به نمایش کاملا واقع‌گرا از طبقه فرودست اجتماعی است. اغلب آثار ساخته شده درباره طبقه فرو دست به نوعی التقاط اجتماعی دچارند. عدم تشخیص نشانه‌های طبقه متوسط سبب می‌شود که فیلمساز اوج و فرود نمایشی و دراماتیک این طبقه را شناسایی نکند. گداگرافی ممنوع! چرا نمایش دقیق طبقه متوسط ضرورت دارد و در این متن بدان تاکید داریم؟ یکی از مشکلات عدیده سینمای ایران در دو دهه گذشته این است که  به دلیل عدم شناسایی طبقات اجتماعی، فیلمسازان برج عاج نشین سینمای ایران مبتلا به بیماری رایج سینمای گداگرافی شده‌اند. مسافر(عباس کیارستمی)، دونده(امیرنادری)،‌ خمره(ابراهیم‌فروزش)، بادکنک‌سفید(جعفر پناهی)، سازدهنی(امیر نادری) خانه دوست کجاست(عباس کیارستمی)  و ... ، آثاری شبیه بیست و یک روز بعد، مبتلا به همان بیماری رایج گداگرافی هستند. به دام گداگرافی افتادن آثار سینمایی ریشه در عدم شناخت طبقات دارد، نه نشان دادن مشکلات معیشتی مردم.  نخستین موضوعی که فیلم «بیست و یک روز بعد» را از گداگرافی رایج دور و به سینمای واقعی نزدیک می‌‎کند، ترسیم دقیق از شخصیت‌‌های وابسته به این طبقه، موقعیت‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی آنان است.  بیست و یک روز بعد، عیاری افزون‌تر از آثار مشابهش با تم گداگرافی دارد، قهرمانی پر انگیزه‌ای برای بدست آوردن. نمایش فقر، بدون قهرمانی که برای دفع کاستی‌ها تلاش نمی‌کند و هیچ انگیزش فردی، عاطفی و اجتماعی برای رهایی از فقر و معضلات وابسته به فقر ندارد، مصداق گداگرافی است؛ مشابه آثار سینمایی کودک و نوجوان محوری که به بخشی از آنان اشاره شد. قهرمانی که انگیزش قهرمانی داستانی‌اش آنقدر پتانسیل مقبولی دارد که مخاطب تصور می‌کند مرتضی سعدی (مهدی قربانی) به جای نگاه داشتن قطار می‌تواند کوه را جابجا کند.   فیلم  «بیست و یک  روز بعد» تجلی درد‌های بزرگ یک جامعه است که توسط سیاستمداران اجرایی کشور نادیده گرفته می‌شود. به یقین با همین پارامترهای رایج و جستجو در مکتوبات برخی منتقدان سینمایی، فیلم بیست و یک روز بعد، فیلم سیاهی است. اما فیلم به شکل اصیلی با اتکا ...