رفتن به بالا

اخبار سینما ، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶
  • الأحد ۳ محرم ۱۴۳۹
  • 2017 Sunday 24 September

آذر ۱۳۹۵ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما،تئاتر و تلویزیون

محمدرضا گلزار: پیشنهاد بازی در چند فیلم هندی دارم

محمدرضا گلزار بازیگر فیلم سینمایی «سلام بمبئی» گفت: چند پیشنهاد بازی در سینمای بالیوود دارم که به احتمال زیاد در یکی از آنها بازی خواهم کرد. محمدرضا گلزار در نشست خبری فیلم «سلام بمبئی» که روز چهارشنبه در پردیس سینمای کوروش برگزار شد، افزود: سینمای هند قطعا از سینمای ما جلوتر است و فیلم «سلام […]


«قاتل اهلی» راوی نفوذی های اقتصاد ایران

فیلم سینمایی «قاتل اهلی» تازه‌ترین ساخته مسعود کیمیایی راوی زندگی نفوذهای اقتصاد ایران است. این اولین باری است که یک فیلم‌ساز درباره این موضوع فیلمی می‌سازد. فیلم سینمایی «قاتل اهلی» به کارگردانی مسعود کیمیایی و تهیه‌کنندگی منصور لشکری قوچانی که این روزها مراحل پایانی تدوین خود را پشت سر می‌گذارد، فرم حضور در سی و […]


آغاز پخش «لیسانسه‌ها»ی سروش صحت از شنبه

سریال طنز «لیسانسه‌ها» در ۶۰ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای به کارگردانی سروش صحت از چهارم دی ماه روی آنتن شبکه سه قرار می‌گیرد. به نقل از روابط عمومی شبکه سه، این مجموعه تلویزیونی به تهیه کنندگی رضا جودی در گروه فیلم و سریال شبکه سه تولید شده است. نگارش این مجموعه بر عهده سروش صحت و […]


مارتین اسکورسیزی «رابرت دنیرو» را دیجیتالی جوان می‌کند

مارتین اسکورسیزی رابرت دنیرو را به صورت دیجیتالی در فیلم «ایرلندی» جوان می‌کند. به نقل از آسوشیتدپرس، در جدیدترین فیلم مارتین اسکورسیزی که با حضور رابرت دنیرو ساخته می‌شود، کارگردان نامدار برای ارایه دوران جوانی شخصیت اصلی فیلم، او را به صورت دیجیتالی جوان می‌کند. این فیلم گانگستری که بار دیگر با حضور این دو […]


اختتامیه نمایش “آبجی خانم” در تماشاخانه دراما

نمایشنامه آبجی خانم به اقتباس از داستان کوتاه صادق هدایت به همین نام به قلم احسان الله دادی و کارگردانی حامد ناوشکی تا پایان آذر ماه امسال در تماشاخانه ی دراما به روی صحنه رفت. حامد ناوشکی کارگردان این نمایش به مناسبت اختتامیه نمایش عنوان کرد: متن هایی را برای کار کردن در جشنواره ی […]


نمایش ساکسیفون

نمایشنامه ی ساکسیفون نوشته ی میلاد دل آسا و به کارگردانی آرمین آقا نژاد ، امروز یکم دی ماه آخرین اجرای خود را در ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه و در تماشاخانه ی دراما به روی صحنه خواهد برد. آرمین آقا نژاد در باب نمایش خود این چنین بیان نمود: این نمایشنامه، توسط میلاد دل آسا نوشته […]


خواننده‌های لس‌آنجلسی در «معمای شاه»

با رسیدن سریال «معمای شاه» به ماجرای حضور فرح و دوستانش در دربار پهلوی، کم‌کم پای خواننده‌های پاپ آن دوره که در دربار رفت و آمد داشتند هم به داستان باز می‌شود. اکثر خواننده‌های سرشناس دوران پهلوی پس از پیروزی انقلاب اسلامی از ایران گریختند و بیشترشان ساکن لس‌آنجلس شدند و از این روی خواننده‌های […]


تصاویر فیلم لابی

«لابی» به ساخت موسیقی رسید

فردین خلعت بری ساخت موسیقی فیلم «لابی» ساخته محمد پرویزی را آغاز کرد. فیلم سینمایی «لابی» به کارگردانی محمد پرویزی این روزها در‌حال طی کردن مراحل فنی نهایی است. مدتی پیش محمدرضا مویینی تدوین این فیلم را به اتمام رساند و پس از آن علیرضا علویان صداگذاری را انجام داد و با انجام مراحلی از […]


ناردونه بدون گلزار در شب یلدا

فضای مجازی، ستاره سینما را از تلویزیون فراری داد!

محمد حسین رضوی، تهیه‌کننده برنامه «ناردونه» به حاشیه‌های پیش‌آمده در برخی از سایت‌ها درباره حضور گلزار در ویژه برنامه شب یلدای شبکه پنج پاسخ داد. در مطلبی که رضوی منتشر کرده، آمده است: «بسم الله الرحمن الرحیم ۱: از حدود یک ماه پیش تولید ویژه برنامه شب یلدا را شروع کردیم. قدم سخت و دشواری […]


«جورج کلونی» درباره سوریه فیلم می‌سازد

«جورج کلونی» با همکاری «گرنت هسلا» اقتباسی داستانی از مستند «کلاه سفیدها» را به سینما می‌برد. به نقل از ددلاین، «جورج کلونی» بازیگر و کارگردان آمریکایی در جدیدترین پروژه سینمایی خود قصد دارد، فیلمی براساس مستند «کلاه سفیدها» ساخته «اورلاندو فن اینسیدل» را کارگردانی کند. «کلاه سفیدها» یا دفاع مدنی سوریه گروهی غیرنظامی، داوطلب و […]


آخرین اخبار

logo-samandehi

یادداشت ویژه

«بیست و یک روز بعد» فیلمی علیه گداگرافی رایج در سینما

«بیست و یک روز بعد» تجلی درد‌های بزرگ یک جامعه است که توسط سیاستمداران کشور نادیده گرفته می‌شود. قطعا این فیلم در مکتوبات برخی منتقدان سینمایی، فیلم سیاهی است اما فیلم با اتکا به انگیزش‌های قهرمانی، سیاهی از خود بر جای نمی‌گذارد. در سینمای ایران طی دو دهه گذشته  اغلب آثاری که ساخته شده‌اند به دنبال تعریف تازه‌ای از طبقه متوسط و مطالبات آنهاست و طبقه فرودست اجتماعی هیچ جایگاه مشخص و تعریف معینی در میان آثار سینمایی ندارد. در واقع نوعی اعوجاج و نوعی التقاط معرفتی - اجتماعی از طبقات در سینمای ایران رایج است و همین امر موجب می‌شود باورپذیری آثار سینمایی ضریب مقبولیت در میان مخاطبان نداشته باشد. وقتی در حوزه فیلمسازی به دام واقع‌گرایی می‌افتادیم، ترسیم نقش و نگار طبقاتی و جزئیات از ضرورت‌های نمایشی محسوب می‌شود. فیلم «بیست و یک روز بعد» از آن دسته آثاری است که تصویر دقیقی از طبقه فرودست اجتماعی ارائه می‌کند. شاید نخستین دلیل تمایز فیلم « بیست و یک روز بعد» از سایر آثار سینمایی رایج، توجه مولف به نمایش کاملا واقع‌گرا از طبقه فرودست اجتماعی است. اغلب آثار ساخته شده درباره طبقه فرو دست به نوعی التقاط اجتماعی دچارند. عدم تشخیص نشانه‌های طبقه متوسط سبب می‌شود که فیلمساز اوج و فرود نمایشی و دراماتیک این طبقه را شناسایی نکند. گداگرافی ممنوع! چرا نمایش دقیق طبقه متوسط ضرورت دارد و در این متن بدان تاکید داریم؟ یکی از مشکلات عدیده سینمای ایران در دو دهه گذشته این است که  به دلیل عدم شناسایی طبقات اجتماعی، فیلمسازان برج عاج نشین سینمای ایران مبتلا به بیماری رایج سینمای گداگرافی شده‌اند. مسافر(عباس کیارستمی)، دونده(امیرنادری)،‌ خمره(ابراهیم‌فروزش)، بادکنک‌سفید(جعفر پناهی)، سازدهنی(امیر نادری) خانه دوست کجاست(عباس کیارستمی)  و ... ، آثاری شبیه بیست و یک روز بعد، مبتلا به همان بیماری رایج گداگرافی هستند. به دام گداگرافی افتادن آثار سینمایی ریشه در عدم شناخت طبقات دارد، نه نشان دادن مشکلات معیشتی مردم.  نخستین موضوعی که فیلم «بیست و یک روز بعد» را از گداگرافی رایج دور و به سینمای واقعی نزدیک می‌‎کند، ترسیم دقیق از شخصیت‌‌های وابسته به این طبقه، موقعیت‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی آنان است.  بیست و یک روز بعد، عیاری افزون‌تر از آثار مشابهش با تم گداگرافی دارد، قهرمانی پر انگیزه‌ای برای بدست آوردن. نمایش فقر، بدون قهرمانی که برای دفع کاستی‌ها تلاش نمی‌کند و هیچ انگیزش فردی، عاطفی و اجتماعی برای رهایی از فقر و معضلات وابسته به فقر ندارد، مصداق گداگرافی است؛ مشابه آثار سینمایی کودک و نوجوان محوری که به بخشی از آنان اشاره شد. قهرمانی که انگیزش قهرمانی داستانی‌اش آنقدر پتانسیل مقبولی دارد که مخاطب تصور می‌کند مرتضی سعدی (مهدی قربانی) به جای نگاه داشتن قطار می‌تواند کوه را جابجا کند.   فیلم  «بیست و یک  روز بعد» تجلی درد‌های بزرگ یک جامعه است که توسط سیاستمداران اجرایی کشور نادیده گرفته می‌شود. به یقین با همین پارامترهای رایج و جستجو در مکتوبات برخی منتقدان سینمایی، فیلم بیست و یک روز بعد، فیلم سیاهی است. اما فیلم به شکل اصیلی با اتکا ...