رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 10 خبر


  • چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹
  • الأربعاء ۴ شوال ۱۴۴۱
  • 2020 Wednesday 27 May

آذر ۱۳۹۵ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

خواننده‌های لس‌آنجلسی در «معمای شاه»

با رسیدن سریال «معمای شاه» به ماجرای حضور فرح و دوستانش در دربار پهلوی، کم‌کم پای خواننده‌های پاپ آن دوره که در دربار رفت و آمد داشتند هم به داستان باز می‌شود. اکثر خواننده‌های سرشناس دوران پهلوی پس از پیروزی انقلاب اسلامی از ایران گریختند و بیشترشان ساکن لس‌آنجلس شدند و از این روی خواننده‌های […]


تصاویر فیلم لابی

«لابی» به ساخت موسیقی رسید

فردین خلعت بری ساخت موسیقی فیلم «لابی» ساخته محمد پرویزی را آغاز کرد. فیلم سینمایی «لابی» به کارگردانی محمد پرویزی این روزها در‌حال طی کردن مراحل فنی نهایی است. مدتی پیش محمدرضا مویینی تدوین این فیلم را به اتمام رساند و پس از آن علیرضا علویان صداگذاری را انجام داد و با انجام مراحلی از […]


ناردونه بدون گلزار در شب یلدا

فضای مجازی، ستاره سینما را از تلویزیون فراری داد!

محمد حسین رضوی، تهیه‌کننده برنامه «ناردونه» به حاشیه‌های پیش‌آمده در برخی از سایت‌ها درباره حضور گلزار در ویژه برنامه شب یلدای شبکه پنج پاسخ داد. در مطلبی که رضوی منتشر کرده، آمده است: «بسم الله الرحمن الرحیم ۱: از حدود یک ماه پیش تولید ویژه برنامه شب یلدا را شروع کردیم. قدم سخت و دشواری […]


«جورج کلونی» درباره سوریه فیلم می‌سازد

«جورج کلونی» با همکاری «گرنت هسلا» اقتباسی داستانی از مستند «کلاه سفیدها» را به سینما می‌برد. به نقل از ددلاین، «جورج کلونی» بازیگر و کارگردان آمریکایی در جدیدترین پروژه سینمایی خود قصد دارد، فیلمی براساس مستند «کلاه سفیدها» ساخته «اورلاندو فن اینسیدل» را کارگردانی کند. «کلاه سفیدها» یا دفاع مدنی سوریه گروهی غیرنظامی، داوطلب و […]


نمایشنامه ی ترس و نکبت رایش سوم

نمایشنامه ی ترس و نکبت رایش سوم نوشته ی برتولت برشت و کارگردانی حسام شریفی تا تاریخ دوم دی ماه امسال در ساعت ۲۰:۳۰ دقیقه هر شب در تماشاخانه ی دراما به روی صحنه می رود. حسام شریفی کارگردان جوان و با استعداد کشورمان در مورد دیدگاهش در رابطه با شروع ساخت این نمایش چنین […]


فیلم رولینگ نیم‌میلیاردی شد

«سرکش یک» فیلم تازه‌نفس میدان

در حالی که «سرکش یک» در اولین آخر هفته اکرانش بیش از ۲۹۰ میلیون دلار فروش کرد، فیلم «جانوران شگفت انگیز و زیستگاه آنها» از مرز نیم میلیارد دلار عبور کرد. به نقل از اسکرین دیلی، «سرکش یک: داستانی از جنگ‌های ستاره‌ای» با فروش ۲۹۰.۵ میلیون دلار در اولین هفته اکرانش در بازار جهانی در راس […]


اکران دو فیلم جدید با آغاز زمستان

فیلم «گیتا» و «وارونگی» از ابتدای دی‌ماه در سینماها اکران می‌شوند. غلامرضا فرجی ـ سخنگوی شورای صنفی نمایش‌ ـ درباره مصوبات جلسه ۲۹ آذر این شورا گفت: اکران فیلم «گیتا» به کارگردانی مسعود مددی از چهارشنبه، اول دی‌ماه در یکی از سالن‌های سینما آزادی آغاز می‌شود و فیلم «وارونگی» به کارگردانی بهنام بهزادی هم از […]


«بی حساب» به ساخت موسیقی رسید

حامد ثابت ساخت موسیقی فیلم سینمایی «بی حساب» به کارگردانی مصطفی احمدی و تهیه کنندگی سعید ملکان را آغاز کرد. با اتمام مراحل تدوین «بی حساب» توسط بهرام دهقانی، آرش قاسمی در حال انجام مراحل صداگذاری این فیلم است و حامد ثابت ساخت موسیقی را آغاز کرده است. در خلاصه داستان این فیلم  سینمایی آمده […]


جعفر والی بدرقه شد

مراسم تشییع پیکر زنده یاد جعفر والی در حالی برگزار شد که هم‌نسلان او و موسفیدان عرصه تئاتر با حضور پررنگ‌شان نسبت به این هنرمند فقید ادای دین کردند. صبح امروز دوشنبه ۲۹ آذرماه مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد جعفر والی با حضور خانواده و هنرمندان تئاتر برگزار شد. در ابتدای این مراسم که اجرای آن […]


«وقت خواب» را در اینترنت ببینید

پادکست رادیو هفتی‌ها برای یلدا

گروه سازنده برنامه اینترنتی «وقت خواب» که به زودی هر شب به صورت تصویری در فضای مجازی منتشر خواهد شد برای شب یلدا یک پادکست شنیداری تهیه کرده‌اند. منصور ضابطیان مجری و کارگردان که در تدارک تولید برنامه اینترنتی «وقت خواب» است در این باره  گفت: ما قرار است برنامه ای را با نام «وقت خواب» […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

غریزه تصویر یاب

نگاهی به فیلمنامه های غلامحسین ساعدی

اگر بخواهیم فیلمنامه های غلام حسین ساعدی را برمبنای کتاب های تئوریک آموزش فیلمنامه نویسی و منطق کلاسیک و شسته رفته ای که از فیلمنامه مدنظر است بررسی کنیم، طبیعتاً راه به جایی نمی بریم. منظور به ویژه فیلمنامه هایی است که به نام ساعدی منتشر شده و به جز گاو که به گفته مهرجویی حاصل همکاری هر دو آن ها است و خود مهرجویی کار سکانس بندی آن را به عهده داشته، هیچ کدام به فیلم تبدیل نشده است. با نگاه به فیلم نامه های فیلم نشده ساعدی در می یابیم که فیلم نامه برای او به نوعی تداوم پتانسیل های قصه نویسی و شاید حتی در مواردی جبران پروژه شکست خورده رمان است. از ساعدی هیچ رمان چشم گیری منتشر نشده و رمان هایی نظیر توپ، تاتار خندان و غریبه در شهر جزو آثار جدی ساعدی نیست. به ویژه که از این میان به جز توپ هیچ کدام در زمان حیات نویسنده شان منتشر نشده اند و معلوم نیست اگر ساعدی زنده می ماند چه تصمیمی برای آن ها می گرفت. اما فیلمنامه ها حکایتی دیگرند و گواه دل بستگی ساعدی به سینما که شاید آن را با غریزه تصویریابی خود و تصویری دیدن برخی جزییات دیریاب واقعیت، منطبق تر می دید و ناخواسته به سمت آن کشیده می شد. آشکارترین وجه مشترک قصه های ساعدی با عالم تصویر و سینما را شاید بتوان در اصرارش بر تقطیع قصه ها و ناپیوستگی روایت هایش جست و جو کرد. کم تر قصه موفقی از ساعدی را می توان به یاد آورد که یک تکه و بدون وقفه و شماره خوردن و جدا و تکه تکه شدن صحنه های قصه، روایت شده باشد. در برخی فیلمنامه های او گاه تنها تفاوت متن با قصه این است که به جای شماره گذاری از ادبیات فیلمنامه ای "داخلی/خارجی" و "روز/شب" برای مشخص کردن زمان و مکان استفاده شده و فعل ها نیز از ماضی به مضارع تغییر کرده اند که این هم اگر نبود متن را می شد به عنوان قصه ای بلند خواند. به قول جواد مجابی : "قصه ها با اندک دست کاری بدل به فیلمنامه می شدند، چون خاستگاه مشترک قصه ها و نمایش نامه ها در ذهنیتی بود که دنیا را در حرکت ها و گفت و گوها خلاصه می دید و واقعیت، پشت این حرکت ها و گفت و گوها جریان داشت و به تدریج آشکار می شد." اما این را هم باید اضافه کرد که دراین فرآیند تبدیل شدن، گاه قسمت هایی از روایت که مختص بیان قصه ای بود، در فیلمنامه هم دست نخورده و تغییر نیافته باقی می ماند و این به ویژه در عافیتگاه مشهود است. دلیلش هم شاید این باشد که عافیتگاه یک متن نهایی و بازنویسی شده نیست. با این همه با نگاه به کل کارنامه ی سینمایی و قصه ای ساعدی و قیاس این دو کارنامه، می توان نتیجه گرفت که نگاه تصویریاب و سینمایی ساعدی، بیش ...