رفتن به بالا

اخبار سینما ، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


  • چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۶
  • الأربعاء ۲۸ ذو الحجة ۱۴۳۸
  • 2017 Wednesday 20 September

دی ۱۳۹۵ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما،تئاتر و تلویزیون

یادداشت محمدعلی کشاورز/ کاش نام آتش‌نشان‌ها را جان‌فشان بگذارند

محمدعلی کشاورز هنرمند پیشکسوت ضمن ابراز تاسف از حادثه آتش سوزی در ساختمان پلاسکو با آتش نشانان قهرمانی که در این حادثه دچار آسیب شده و جانشان به خطر افتاده ابراز همدردی کرد. در پی حادثه آتش سوزی در ساختمان پلاسکو در تهران که بر اثر آن تعدادی از آتش نشانان و مردم در بین […]


رونمایی از پوستر «سارا و آیدا»

پوستر فیلم سینمایی «سارا و آیدا» ساخته مازیار میری در آستانه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد. «سارا و آیدا» جدیدترین ساخته مازیار میری برای حضور در بخش سودای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر این روزها در آخرین مراحل فنی قرار دارد. همچنین در آستانه برگزاری این رویداد، پوستر «سارا و […]


آخرین آمار فروش فیلم‌های در حال اکران

با اعلام آمار فروش فیلم‌های در حال اکران از سوی پخش‌کنندگان سینمایی، «سلام بمبئی» همچنان به عنوان پرفروش‌ترین فیلم این فصل اکران، مطرح است و سایر فیلمها با اختلاف زیادی به دنبال جذب مخاطب هستند.  «سلام بمبئی» ساخته‌ی قربان محمدپور تا شب گذشته (پنجشنبه ۳۰ دی) ۱۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروش داشته و […]


سایت بلیت‌فروشی فجر از دسترس خارج شد

سایت فروش بلیت جشنواره فیلم فجر در اولین روز از کار افتاد.   از صبح امروز سایت تازه تاسیس شده فروش بلیت های جشنواره یا از دسترس خارج بوده یا بلیت فروشی در آن فعال نبوده است. «سینوگرام» سایت فروش بلیط جشنواره امسال معرفی شده است که علاقه‌مندان جهت تهیه بلیت با مراجعه به این […]


شنبه دوم بهمن ماه هیچ کنسرتی اجرا نمی شود

معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد تمام اجراهای صحنه ای موسیقی کشور دوم بهمن ماه برگزار نمی شود. معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تسلیت به مناسبت شهادت تعدادی از آتش نشانان کشورمان  در پی حادثه دردناک در ساختمان پلاسکو اطلاعیه ای منتشر کرد. در […]


سریال های طنز امشب پخش نمی‌شود/ «عملیات ۱۲۵» جایگزین شد

مدیرکل روابط عمومی صداوسیما با تشریح برنامه ها سیما برای اعلام جدیدترین خبرها از حادثه پلاسکو، بیان کرد که امشب سریال های طنز سیما پخش نمی شوند. داوود نعمتی انارکی مدیرکل روابط عمومی صداوسیما با اشاره به اتفاق ناگوار آتش سوزی در ساختمان پلاسکو درباره تغییرات در برنامه های رادیو و تلویزیون و رویکرد رسانه […]


مردانی بزرگ ایستاده‌اند در غبار

محمدحسین هوشمندی طراح پوستر فیلم «ایستاده در غبار» در یادداشتی از بزرگی آتش‌نشانانی نوشت که جانشان را برای نجات دیگران در طبق اخلاص گذاشتند. وقوع حادثه آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو در تهران که منجر به فروریختن این ساختمان مرتفع و همچنین گرفتار شدن تعدادی از آتش‌نشانان و تعدادی از مردم در میان زبانه‌های آتش و […]


اولین تیزر «ماجرای نیمروز» منتشر شد / ویدئو

اولین تیزر فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» ساخته محمد حسین مهدویان در آستانه جشنواره فیلم فجر رونمایی شد. این فیلم هم اکنون در مراحل فنی قرار دارد و قرار است در بخش سودای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآید. در اولین تیزر «ماجرای نیمروز» که توسط سجاد پهلوان زاده ساخته شده است، از  […]


گفتگو با روزبه حسینی به بهانه پایان اجرای نمایش “دیوان تئاترال”

دیوان تئاترال نمایشی موزیکال که به قلم محمود استاد محمد که “رویا نونهالی” چندی پیش درخصوص اجرای آن در یادداشتی  عنوان کرده بود: “نیاز مهم زندگى ست، دیدن نمایش. مغتنم است، تماشاى تجربه ى خود در لباسى دیگر. مهم است، گوش دادن به ترانه، خوانش احوال خود در نواى دیگرى، جالب است. شنیدن قصه لازم […]


واکنش هنرمندان به حادثه ساختمان پلاسکو

در ساعت ۷:۵۹ صبح امروز وقوع حادثه حریق در ساختمان پلاسکو به آتش نشانی اطلاع داده شد و در پی آن بیش از ۲۰۰ آتش نشان در قالب ۱۰ ایستگاه به محل اعزام شده و موفق به مهار و اطفای حریق در این ساختمان شدند، اما هنوز دقایقی نگذشته بود که این ساختمان ۵۳ ساله […]


آخرین اخبار

logo-samandehi

یادداشت ویژه

«بیست و یک روز بعد» فیلمی علیه گداگرافی رایج در سینما

«بیست و یک روز بعد» تجلی درد‌های بزرگ یک جامعه است که توسط سیاستمداران کشور نادیده گرفته می‌شود. قطعا این فیلم در مکتوبات برخی منتقدان سینمایی، فیلم سیاهی است اما فیلم با اتکا به انگیزش‌های قهرمانی، سیاهی از خود بر جای نمی‌گذارد. در سینمای ایران طی دو دهه گذشته  اغلب آثاری که ساخته شده‌اند به دنبال تعریف تازه‌ای از طبقه متوسط و مطالبات آنهاست و طبقه فرودست اجتماعی هیچ جایگاه مشخص و تعریف معینی در میان آثار سینمایی ندارد. در واقع نوعی اعوجاج و نوعی التقاط معرفتی - اجتماعی از طبقات در سینمای ایران رایج است و همین امر موجب می‌شود باورپذیری آثار سینمایی ضریب مقبولیت در میان مخاطبان نداشته باشد. وقتی در حوزه فیلمسازی به دام واقع‌گرایی می‌افتادیم، ترسیم نقش و نگار طبقاتی و جزئیات از ضرورت‌های نمایشی محسوب می‌شود. فیلم «بیست و یک روز بعد» از آن دسته آثاری است که تصویر دقیقی از طبقه فرودست اجتماعی ارائه می‌کند. شاید نخستین دلیل تمایز فیلم « بیست و یک روز بعد» از سایر آثار سینمایی رایج، توجه مولف به نمایش کاملا واقع‌گرا از طبقه فرودست اجتماعی است. اغلب آثار ساخته شده درباره طبقه فرو دست به نوعی التقاط اجتماعی دچارند. عدم تشخیص نشانه‌های طبقه متوسط سبب می‌شود که فیلمساز اوج و فرود نمایشی و دراماتیک این طبقه را شناسایی نکند. گداگرافی ممنوع! چرا نمایش دقیق طبقه متوسط ضرورت دارد و در این متن بدان تاکید داریم؟ یکی از مشکلات عدیده سینمای ایران در دو دهه گذشته این است که  به دلیل عدم شناسایی طبقات اجتماعی، فیلمسازان برج عاج نشین سینمای ایران مبتلا به بیماری رایج سینمای گداگرافی شده‌اند. مسافر(عباس کیارستمی)، دونده(امیرنادری)،‌ خمره(ابراهیم‌فروزش)، بادکنک‌سفید(جعفر پناهی)، سازدهنی(امیر نادری) خانه دوست کجاست(عباس کیارستمی)  و ... ، آثاری شبیه بیست و یک روز بعد، مبتلا به همان بیماری رایج گداگرافی هستند. به دام گداگرافی افتادن آثار سینمایی ریشه در عدم شناخت طبقات دارد، نه نشان دادن مشکلات معیشتی مردم.  نخستین موضوعی که فیلم «بیست و یک روز بعد» را از گداگرافی رایج دور و به سینمای واقعی نزدیک می‌‎کند، ترسیم دقیق از شخصیت‌‌های وابسته به این طبقه، موقعیت‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی آنان است.  بیست و یک روز بعد، عیاری افزون‌تر از آثار مشابهش با تم گداگرافی دارد، قهرمانی پر انگیزه‌ای برای بدست آوردن. نمایش فقر، بدون قهرمانی که برای دفع کاستی‌ها تلاش نمی‌کند و هیچ انگیزش فردی، عاطفی و اجتماعی برای رهایی از فقر و معضلات وابسته به فقر ندارد، مصداق گداگرافی است؛ مشابه آثار سینمایی کودک و نوجوان محوری که به بخشی از آنان اشاره شد. قهرمانی که انگیزش قهرمانی داستانی‌اش آنقدر پتانسیل مقبولی دارد که مخاطب تصور می‌کند مرتضی سعدی (مهدی قربانی) به جای نگاه داشتن قطار می‌تواند کوه را جابجا کند.   فیلم  «بیست و یک  روز بعد» تجلی درد‌های بزرگ یک جامعه است که توسط سیاستمداران اجرایی کشور نادیده گرفته می‌شود. به یقین با همین پارامترهای رایج و جستجو در مکتوبات برخی منتقدان سینمایی، فیلم بیست و یک روز بعد، فیلم سیاهی است. اما فیلم به شکل اصیلی با اتکا ...