رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 11 خبر


  • چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹
  • الأربعاء ۴ شوال ۱۴۴۱
  • 2020 Wednesday 27 May

دی ۱۳۹۵ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

اولین تیزر «ماجرای نیمروز» منتشر شد / ویدئو

اولین تیزر فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» ساخته محمد حسین مهدویان در آستانه جشنواره فیلم فجر رونمایی شد. این فیلم هم اکنون در مراحل فنی قرار دارد و قرار است در بخش سودای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآید. در اولین تیزر «ماجرای نیمروز» که توسط سجاد پهلوان زاده ساخته شده است، از  […]


گفتگو با روزبه حسینی به بهانه پایان اجرای نمایش “دیوان تئاترال”

دیوان تئاترال نمایشی موزیکال که به قلم محمود استاد محمد که “رویا نونهالی” چندی پیش درخصوص اجرای آن در یادداشتی  عنوان کرده بود: “نیاز مهم زندگى ست، دیدن نمایش. مغتنم است، تماشاى تجربه ى خود در لباسى دیگر. مهم است، گوش دادن به ترانه، خوانش احوال خود در نواى دیگرى، جالب است. شنیدن قصه لازم […]


واکنش هنرمندان به حادثه ساختمان پلاسکو

در ساعت ۷:۵۹ صبح امروز وقوع حادثه حریق در ساختمان پلاسکو به آتش نشانی اطلاع داده شد و در پی آن بیش از ۲۰۰ آتش نشان در قالب ۱۰ ایستگاه به محل اعزام شده و موفق به مهار و اطفای حریق در این ساختمان شدند، اما هنوز دقایقی نگذشته بود که این ساختمان ۵۳ ساله […]


ماجرای حضور «بهاره افشاری» در پلیس فتا / ویدئو

این بازیگر سینما و تلوزیون به پلیس فتا گفت: مردی مزاحم می شد و مدام پیشنهاد دوستی می داد. او وقتی پاسخ منفی مرا شنید شروع به تهدید و انتشار تصاویر خصوصی و استفاده خیلی وقیحانه از آنها در شبکه مجازی کرد. وی ادامه داد: این مرد تصاویر وقیحانه ، آدرس و … می فرستاد […]


یادداشت بهروز افخمی در نشریه هفت صبح

کنایه های افخمی به فرهادی: آقای فرهادی مجبور شد تقلب کند

بهروز افخمی در یادداشتی در نشریه هفت صبح که بنظر می رسد قصد حمایت از فیلمسازان جوان دارد، علیه اصغر فرهادی و فیلمش موضع گیری می کند. افخمی پیش تر در برنامه هفت موضع گیری های زیادی علیه فیلم فرهادی انجام داد و این فیلم را فاقد هرگونه شانسی برای موفقیت در اسکار می دانست. […]


عربستان، کشوری که همچنان سینما ندارد

پیشنهاد بازگشایی سینماها در عربستان با مخالفت شدید مقام اصلی مذهبی در این کشور روبه رو شد. به نقل ازگاردین، «شیخ عبدوالعزیر الشیخ» مفتی اعظم عربستان در برنامه هفتگی خود در تلویزیون سعودی اعلام کرد: تصاویر متحرک ممکن است عامل انتشار فیلم‌های بی‌شرمانه، غیراخلاقی، الحادی و فاسد شود. هیچ نکته مثبتی در این کنسرت‌ها، سرگرمی‌های […]


انتخاب رومن پولانسکی برای ریاست جوایز سزار

کارگردان فرانسوی-لهستانی به عنوان رییس چهل و دومین دوره جوایز سزار انتخاب شد. به نقل از هالیوود ریپورتر، رومن پولانسکی فیلمساز مشهور از سوی آکادمی علوم و هنرهای سینمایی فرانسه برای ریاست جوایز سزار انتخاب شد. جوایز سزار به عنوان اسکار سینمای فرانسه شناخته می‌شود و آلن ترزن رییس آکادمی فرانسه با یاد کردن از فیلم‌های […]


قیمت های بلیت های جشنواره فیلم فجر اعلام شد.

قیمت بلیت های جشنواره فیلم فجر در بازه بین ۱۰ الی ۲۵ هزار تومان اعلام شد. قیمت بلیت های جشنواره فیلم فجر در سه گروه مختلف تعریف شده است. قیمت بلیت های جشنواره فیلم فجر ۱. سینما پردیس ملت: پردیس ملت به عنوان کاخ مردمی جشنواره معرفی شه است و مراسم های فرش قرمز فیلم […]


بلیت‌های تخفیف‌دار جشنواره تئاتر فجر برای دانشجویان تئاتر و سینما

پیش فروش بلیت‌های دانشجویی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با تخفیف ۵۰ درصد آغاز شد. به نقل از روابط عمومی سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، پیش فروش بلیت‌های دانشجویی این دوره از جشنواره تئاتر فجر از ساعت ۱۲ امروز ۲۹ دی ماه آغاز می‌شود. بر اساس این خبر، دانشجویان تئاتر و سینما با مراجعه […]


فیلم توقیفی دهه ۸۰، بعد از ده سال وارد شبکه نمایش خانگی شد

فیلم سینمایی «پرونده هاوانا» ساخته علیرضا رئیسیان پس از گذشت ۱۰ سال،٬روز گذشته وارد شبکه نمایش خانگی شد   فیلم «پرونده هاوانا» سال ۱۳۸۴ مقابل دوربین رفت و باوجود درخشش در جشنواره های مختلف و دریافت پروانه نمایش هرگز به نمایش عمومی در نیامد. عرضه این فیلم در شبکه نمایش خانگی که بنا بود مهر […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

غریزه تصویر یاب

نگاهی به فیلمنامه های غلامحسین ساعدی

اگر بخواهیم فیلمنامه های غلام حسین ساعدی را برمبنای کتاب های تئوریک آموزش فیلمنامه نویسی و منطق کلاسیک و شسته رفته ای که از فیلمنامه مدنظر است بررسی کنیم، طبیعتاً راه به جایی نمی بریم. منظور به ویژه فیلمنامه هایی است که به نام ساعدی منتشر شده و به جز گاو که به گفته مهرجویی حاصل همکاری هر دو آن ها است و خود مهرجویی کار سکانس بندی آن را به عهده داشته، هیچ کدام به فیلم تبدیل نشده است. با نگاه به فیلم نامه های فیلم نشده ساعدی در می یابیم که فیلم نامه برای او به نوعی تداوم پتانسیل های قصه نویسی و شاید حتی در مواردی جبران پروژه شکست خورده رمان است. از ساعدی هیچ رمان چشم گیری منتشر نشده و رمان هایی نظیر توپ، تاتار خندان و غریبه در شهر جزو آثار جدی ساعدی نیست. به ویژه که از این میان به جز توپ هیچ کدام در زمان حیات نویسنده شان منتشر نشده اند و معلوم نیست اگر ساعدی زنده می ماند چه تصمیمی برای آن ها می گرفت. اما فیلمنامه ها حکایتی دیگرند و گواه دل بستگی ساعدی به سینما که شاید آن را با غریزه تصویریابی خود و تصویری دیدن برخی جزییات دیریاب واقعیت، منطبق تر می دید و ناخواسته به سمت آن کشیده می شد. آشکارترین وجه مشترک قصه های ساعدی با عالم تصویر و سینما را شاید بتوان در اصرارش بر تقطیع قصه ها و ناپیوستگی روایت هایش جست و جو کرد. کم تر قصه موفقی از ساعدی را می توان به یاد آورد که یک تکه و بدون وقفه و شماره خوردن و جدا و تکه تکه شدن صحنه های قصه، روایت شده باشد. در برخی فیلمنامه های او گاه تنها تفاوت متن با قصه این است که به جای شماره گذاری از ادبیات فیلمنامه ای "داخلی/خارجی" و "روز/شب" برای مشخص کردن زمان و مکان استفاده شده و فعل ها نیز از ماضی به مضارع تغییر کرده اند که این هم اگر نبود متن را می شد به عنوان قصه ای بلند خواند. به قول جواد مجابی : "قصه ها با اندک دست کاری بدل به فیلمنامه می شدند، چون خاستگاه مشترک قصه ها و نمایش نامه ها در ذهنیتی بود که دنیا را در حرکت ها و گفت و گوها خلاصه می دید و واقعیت، پشت این حرکت ها و گفت و گوها جریان داشت و به تدریج آشکار می شد." اما این را هم باید اضافه کرد که دراین فرآیند تبدیل شدن، گاه قسمت هایی از روایت که مختص بیان قصه ای بود، در فیلمنامه هم دست نخورده و تغییر نیافته باقی می ماند و این به ویژه در عافیتگاه مشهود است. دلیلش هم شاید این باشد که عافیتگاه یک متن نهایی و بازنویسی شده نیست. با این همه با نگاه به کل کارنامه ی سینمایی و قصه ای ساعدی و قیاس این دو کارنامه، می توان نتیجه گرفت که نگاه تصویریاب و سینمایی ساعدی، بیش ...