رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 10 خبر


  • پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۶ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 25 April

از امشب، سی‌ام بهمن تا جمعه ششم اسفند در برنامه «کتاب شب» رادیو تهران رمان “پرواز بر فراز آشیانه فاخته” اثر “کن کیسی”، نویسنده معترض آمریکایی با صدای “بهروز رضوی” خوانده خواهد شد. محمد باقر رضایی – کارشناس و نویسنده برنامه گفت: نام اصلی این رمان “یکی از روی آشیانه فاخته پرید” است که در […]

از امشب، سی‌ام بهمن تا جمعه ششم اسفند در برنامه «کتاب شب» رادیو تهران رمان “پرواز بر فراز آشیانه فاخته” اثر “کن کیسی”، نویسنده معترض آمریکایی با صدای “بهروز رضوی” خوانده خواهد شد.

محمد باقر رضایی – کارشناس و نویسنده برنامه گفت: نام اصلی این رمان “یکی از روی آشیانه فاخته پرید” است که در روایت نمادین خود، نشان‌دهنده بی‌عاطفگی نظام سلطه‌گر آمریکاست، چون در فولکلور مردم آمریکا، فاخته نماد بی‌مهری و بی‌عاطفگی است. ماجراهای رمان در یک بیمارستان روانی اتفاق می‌افتد. حوادث اصلی آن نیز با ورود یک زندانی معترض به نام “مک مورفی” به آنجا رخ می‌دهد. او به محض ورود، علیه مقررات خشک و افسرده‌کننده محیط بیمارستان برمی‌آشوبد و دیگران را نیز با خود همراه می‌کند. کار به جایی می‌رسد که مسوولان بیمارستان در یک تصمیم ناجوانمردانه به این نتیجه می‌رسند که باید به این تازه وارد پر شور و شر، شوک الکتریکی وارد کنند تا دست از تحریک دیگران بردارد و برای همیشه به فردی آرام و بی‌حرکت تبدیل شود.

“میلوش فورمن” کارگردان آمریکایی از روی این رمان، فیلمی با بازی جک نیکلسون ساخته که در ایران با عنوان “دیوانه از قفس پرید” نمایش داده شد. تا به حال چندین نمایشنامه نیز از روی این اثر نوشته و اجرا شده است.

برنامه “کتاب شب” رادیو تهران، اولین قسمت این اثر را با تنظیم و تلخیص رادیویی “محمدباقر رضایی”، تهیه‌کنندگی “رضاقربانی”، روایت “بهروز رضوی” و مدیریت گروه اخلاق و زندگی شهروندی صدای پایتخت، ساعت ۲۳:۳۰ روی آنتن می‌فرستد و خوانش بخش‌های بعدی آن تا جمعه، ششم اسفند ادامه خواهد داشت.

منبع : ایسنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار