رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 13 خبر


  • پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
  • الخميس ۱۹ شعبان ۱۴۴۰
  • 2019 Thursday 25 April

بهمن ۱۳۹۵ ۳ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

جشنواره تئاتر دانشجویی سوره به روز چهارم خود رسید

به گزارش سینماخانه ؛ روز چهارم “هشتمین جشنواره دانشجویی سراسری تئاتر دانشگاه سوره” به بخش عروسکی اختصاص داشت. در این روز، جشنواره، میزبان ۳ تئاتر عروسکی بود. اولین اجرا، میکرو تئاتر “صف دراز مورچگان” به کارگردانی مهدی چاکری و شهرزاد نیک‌مرام از دانشگاه سوره و با رویکرد دفاع مقدس بود که در ساعت ۱۲ در […]


«پولانسکی» خواهان بازگشت به آمریکا شد

«رومن پولانسسکی» در تلاش است با حصول اطمینان از زندانی نشدن، پس از ۴۰ سال به آمریکا بازگردد. به نقل از گاردین، «هارولد براون» وکیل «رومن پولانسکی» ادعا کرد که توانسته با شاکی پرونده این کارگردان ۸۳ ساله مصالحه کند و بنابراین در صورت تائید دادگاه عالی لس‌آنجلس «پولانسکی» در آمریکا به زندان نخواهد رفت […]


فروش ۳۰۰ میلیونی اولین فیلم نوروزی در تهران

فیلم «خوب، بد، جلف» به عنوان اولین فیلم اکران نوروزی سال ۹۶ در دو روز ابتدایی نمایش خود حدود ۳۰۰ میلیون تومان در تهران فروخت. احمد مختاری از دفتر هدایت فیلم به ایسنا گفت:«خوب، بد، جلف» به کارگردانی پیمان قاسم‌خانی در روز چهارشنبه ۲۷ بهمن که اولین روز اکرانش بود، ۱۰۵ میلیون تومان و شب گذشته […]


علیشمس جایگزین محسن چاوشی در «سنتوری»

پس از مناقشه لفظی محسن چاوشی و داریوش مهرجویی، گفته می‌شود ترکیب علیشمس (علی شمس) و مسعود جهانی که این روزها گل کرده‌اند، خواننده‌های سری دوم «سنتوری» خواهند بود.   فیلم سینمایی «سنتوری» به کارگردانی داریوش مهرجویی یکی از فیلم‌های محبوب جشنواره بیست‌وپنجم بود که سیمرغ بهترین بازیگر مرد را برای بهرام رادان و بهترین […]


در آستانه آغاز فیلمبرداری

مهتاب نصیرپور اولین بازیگر «آستیگمات» شد/ تعیین عوامل پشت دوربین

مهتاب نصیرپور به عنوان اولین بازیگر فیلم «آستیگمات» به کارگردانی مجیدرضا مصطفوی به این پروژه پیوست.   پیش‌تولید فیلم سینمایی «آستیگمات» دومین ساخته مجیدرضا مصطفوی که از چندی پیش آغاز شده بود این روزها ادامه دارد و مهتاب نصیرپور بازیگر گزیده کار سینما و تئاتر به عنوان اولین بازیگر با عوامل این فیلم به توافق […]


اجرای نمایشنامه خوانی “راه در رو”، با هدف تجلیل از شهدای پلاسکو

به گزارش سینماخانه، نمایش نامه خوانی “راه در رو”  به نویسندگی و کارگردانی کامران محمدی در تاریخ ۲۸ بهمن ۹۵ با محوریت فاجعه ی پلاسکو و حواشی آن در تماشاخانه گندم به روی صحنه رفت. کامران محمدی درخصوص اجرای نمایشنامه “راه دررو” به سینماخانه گفت:  تصمیم بر این داشتم تا بر روی داستان فیلم کوتاهم که […]


اکران «برادرم خسرو» بعد از نوروز/ رونمایی از تیزر فیلم + ویدیو

فیلم «برادرم خسرو» ساخته احسان بیگلری به تهیه‌کنندگی سعید ملکان بعد از نوروز ۹۶ اکران عمومی می‌شود. طبق اعلام روابط عمومی فیلم، «برادرم خسرو» اولین ساخته بلند سینمایی احسان بیگلری است، که سال گذشته در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و مورد توجه مخاطبین و منتقدین قرار گرفت. این فیلم قرار […]


در سومین روز از “هشتمین جشنواره تئاتر سوره” ۳ مونولوگ، یک نمایشنامه خوانی و یک تئاتر صحنه ای اجرا شد.

به گزارش از سینماخانه، در روز سوم این جشنواره ابتدا مونولوگ “بازیافتگی” نوشته سپیده ضیایی و بر اساس اشعار “احمد شاملو” و به کارگردانی نگین ضیایی در ساعت ۱۲ در سالن استاد رادی به اجرا درآمد. در این نمایش شادی ضیایی به ایفای نقش پرداخت. سپس در ساعت ۱۵ در سالن استاد فتحعلی بیگی مونولوگ “جیغ” […]


در مراسم اسکار ۲۰۱۷

یاد «بانی و کلاید» در پنجاهمین سال ساخته شدنش زنده می شود

وارن بیتی و فی داناوی بازیگران فیلم «بانی و کلاید» در پنجاهمین سال ساخته شدن این فیلم در مراسم اسکار از آن یاد می‌کنند. به نقل از هالیوود ریپورتر، وارن بیتی و فی داناوی که با هم در فیلم کلاسیک «بانی و کلاید» محصول ۱۹۶۷۷ بازی کرده‌ بودند موافقت کردند تا به مناسبت پنجاهمین سال […]


نمایش فیلم سینمایی «رفتن» در آمریکا

نمایش فیلم سینمایی «رفتن» به کارگردانی نوید محمودی، محصول مشترک سینمای ایران و افغانستان در شهرها و ایالت‌های آمریکا آغاز شد. این فیلم با همکاری موسسه توزیع، تهیه و پخش «شید فیلم» روی پرده سینماهای آمریکا می‌رود. این موسسه، فیلم سینمایی «رفتن» را برای اکران در شهرهایی مانند دالاس، ویرجینیا، سن فرانسیسکو، جورجیا و مینه‌سوتا […]


آخرین اخبار

logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

نگاهی به فیلم های “متری شیش ونیم” و “غلامرضا تختی”

به بهانه اکران نوروزی فیلم های "متری شیش ونیم" و "غلامرضا تختی" برآن شدیم تا بار دیگر نگاهی داشته باشیم به این دو فیلم و این بار از منظری دیگر و با تمرکز بر مفهوم "تحول و بازشناخت درام" متری شیش و نیم ( سعید روستایی ) درمورد فیلم متری شیش و نیم ابتدا باید این پرسش را مطرح کرد که قهرمان فیلمنامه کیست ؟ به نظر می رسد درابتدا صمد (سرگرد آگاهی)، به عنوان قهرمان فیلم معرفی می شود و ویژگی های قهرمانانه نیز در او وجود دارد، اما از نیمه دوم فیلم نقش ناصر به عنوان آنتاگونیست در جایگاه قهرمان قرار می گیرد. این که فیلم دو شخصیت اصلی دارد خود نتیجه این نقص دراماتیک است که کنش دوپاره شده و ما عملاً با دوفیلم (و حتی سه فیلم) رو به رو هستیم. درابتدا یک داستان دزد و پلیسی که به دستگیری ناصر خاکزاد ختم می شود و درادامه کشمکش درونی ناصر برای نجات از اعدام و بعد هم نجات خانواده اش از مصادره اموالی که ناصر برای آن ها خریده است. آن چه را که در ماجرای صمداتفاق می افتد عملا نمی توان تحول نامید؛ چراکه صمد نه از سعادت به شقاوت می رسد و نه برعکس. پس آن چه را مربوط به ماجرای صمد در فیلم می شود؛ می توان یک درام ساده و پلیسی نامید که براساس نظر ارسطو برخلاف داستان مرکب الزاما قرار نیست به تحول و بازشناخت ختم شود. اما درمورد دیگر شخصیت چه ؟ به نظر می رسد ما با نوعی باز شناخت در کاراکتر در پایان فیلمنامه رو به رو هستیم. این بازشناخت نتیجه تحولی است که دریک سوم پایانی فیلمنامه رخ می دهد و ناصر متوجه می شود دادگاه قصد دارد تمام اموالی را که ناصر به نام خانواده اش زده بود را مصادره کند. تصور اینکه پدرو مادرش مجبور هستند دوباره زندگی رقت بار گذشته خودرا پیش بگیرند؛ برای ناصر از اعدام سخت تر است. اما این دگرگونی در فیلمنامه از دو نظر قابل اعتنا نیست. چرا که این رویداد نتیجه ضروری و محتمل رویدادهای پیشین فیلمنامه نیست و اصطلاحاً ربطی به کنش اصلی و کشمکش میان قهرمان و ضد قهرمان ندارد. دوم این که به عنوان یک خرده پیرنگ مستقل هم قابل اعتنا نیست؛ چون از ابتدای فیلمنامه و از منظر شخصیت پردازی هیچ مقدمه ای برای آن چیده نشده و به نوعی ماجرای ناصر و فقر خانوادگی اش و به عنوان مثال حرف های او درباره محل زندگی شان در فیلمنامه مسائلی بیرونی و مضاف از کنش اصلی است. غلامرضا تختی ( بهرام توکلی ) فیلم غلامرضا تختی یک درام مبتنی بر شخصیت است. معمولاً دراین گونه آثار تمرکز بر مقوله تحول و باز شناخت در روند داستان گویی و شخصیت پردازی بیشتر است. نویسنده نیز فیلمنامه را از جای مناسبی آغاز می کند؛ لحظه پایانی مرگ تختی و خودکشی. اولین پرسشی که به ذهن مخاطب فیلم متبادر می شود این است که چرا تختی خودکشی کرد؟ ...