رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 11 خبر


  • چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹
  • الأربعاء ۴ شوال ۱۴۴۱
  • 2020 Wednesday 27 May

اسفند ۱۳۹۵ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

حاشیه‌های ویژه برنامه تحویل سال/چراغ سبز پیکان جوانان ۴۸ در محله گل و بلبل

برنامه‌های تحویل سال تلویزیون با حاشیه‌هایی همراه بود.مجریان ویژه‌ برنامه تحویل سال شبکه یک در ساعات نزدیک به تحویل سال تغییر کردند.کم پیش می‌آید گفته شود سالی برود و برنگردد، اغلب میهمانان برنامه‌ی‌های تحویل سال از اتفاقات ناگوار سال ۹۵ یاد کردند. پیش از این قرار بود محمد سلوکی و امیر حسین مدرس، برنامه تحویل […]


سینمای ایران؛ سالی که گذشت و سال پیشروی

سال ۹۶ شروعی دوباره برای سینمای ایران!

سال ۹۶ سال سرنوشت سازی برای سینمای کشور است؛ چرا که دولت دوازدهم در این سال کار خود را آغاز خواهد کرد و نمی‌‌توان پیش بینی کرد که چه سرنوشتی برای سینمای کشور با این آغاز پیش رو خواهد بود. هنوز روزهای بسیاری  از سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر نگذشته است؛ جشنواره‌ای که علاقه‌مندان بسیاری داشت، […]


تئاتر در فقدان چهره های بزرگ خود به استقبال سال نو می رود

تئاتر ایران در سال ۹۵ شاهد وداع چهره های مختلفی بود که هر کدام از این چهره های تئاتری جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده بودند. تئاتر ایران در حالی به استقبال سال ۹۶ می رود که از ابتدا تا پایان سال ۹۵ شاهد وداع تعدادی از چهره های شناخته شده و تأثیرگذار بود؛ […]


“قاتل اهلی”در نوبت دوم اکران نوروزی روی پرده می رود

منصور لشگری قوچانی تهیه کننده فیلم سینمایی ” قاتل اهلی” در اینستاگرام خبر از نمایش عمومی این اثر سینمایی در نوبت دوم اکران نوروزی داد. مشکلات پیش آمده بر سر اکران “قاتل اهلی” حل شده و گویا با توافقات شکل گرفته میان تهیه کننده و کارگردان این فیلم در اکران دوم نوروزی روی پرده خواهد […]


«دیو و دلبر»؛ رکوردشکن جدید دیزنی

«دیو و دلبر» که بازسازی انیمیشن قدیمی «دیزنی» است، رکورد دیگر آثار لایواکشن این کمپانی را پشت سر گذاشت. «سی.ان.بی.سی» نوشت: کمپانی «والت دیزنی» طی آخر هفته گذشته فیلم رئال‌انیمیشن «دیو و دلبر» را روانه سینماها کرده که فروش آن تاکنون رکورد دیگر محصولات این کمپانی را پشت سر گذاشته است. این فیلم بیشترین تعداد […]


مجری‌هایی که سال را با مخاطبان تحویل می‌کنند

ژاله علو، پژمان بازغی، احسان علیخانی، امیرحسین مدرس و محمد صالح علاء مجریانی هستند که قرار است سال را همراه با مخاطبان تلویزیون و رادیو تحویل کنند. تلویزیون، امسال پخش ویژه‌برنامه‌های تحویل سالش را تنها به چند شبکه سراسری سپرده است تا با پرهیز از هم‌پوشانی برنامه‌ها، بینندگان از امکان بیشتری برای تماشا برخوردار باشند. […]


نگاهی به مادران تلویزیون و سینمای ایران

بی مناسبت نیست که  در روز مادر و ولادت حضرت فاطمه(س) نگاهی بندازیم به هنرمندانی که نقش مادر را در سینما و تلویزیون جان دادند. باید گفت که تلویزیون و سینما بارها به شخصیت مادر پرداخته‌اند، برخی از نقش‌ها با جدا شدن از کلیشه‌ها در ماندگار شده‌اند. در این گزارش نگاهی داریم به این نقش‌ها. […]


تصویربرداری مجدد «کاناپه» کذب محض است

شاهرخ دستورتبار معتقد است: «کسانی که خبر تصویربرداری مجدد «کاناپه» را منتشر می‌کنند و با قطعیت از گرفتن دوباره صحنه‌های بحث‌برانگیز فیلم حرف می‌زنند، دنبال هدف خاصی هستند و می‌خواهند تصویر غلطی از کیانوش عیاری ترسیم کنند.»  زمانی که خبر توقیف «کاناپه»، تازه‌ترین اثر سینمایی کیانوش عیاری منتشر شد، در همان زمان اخباری مبنی بر […]


نمایش «احتمال باران اسیدی» در خطوط هوایی امارات و ترکیه

فیلم ایرانی «احتمال باران اسیدی» در هواپیماهای امارات و ترکیه نمایش داده می شود. فیلم سینمایی «احتمال باران اسیدی» نخستین ساخته بهتاش صناعی ها پس از نزدیک به سی حضور جشنواره ای و بین المللی هم اکنون و به طور همزمان در دو خط هواپیمایی امارات و ترکیش ایرلاین به نمایش در می آید. این […]


تیزر جدید سریال نوروزی “على البدل” + ویدیو

جدیدترین تیزر سریال “على البدل” به کارگردانى سیروس مقدم رونمایى شد. پخش این مجموعه از ٢٩ اسفندماه از شبکه یک سیما آغاز مى شود. مهدی فخیم زاده،‌ حسین محب اهری ،‌ احمد مهران فر،‌ هادی کاظمی،‌ مهدی هاشمی،‌ محمود جعفری، هومن حاجی عبدالهی و محسن تنابنده بازیگران “على البدل” هستند


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

غریزه تصویر یاب

نگاهی به فیلمنامه های غلامحسین ساعدی

اگر بخواهیم فیلمنامه های غلام حسین ساعدی را برمبنای کتاب های تئوریک آموزش فیلمنامه نویسی و منطق کلاسیک و شسته رفته ای که از فیلمنامه مدنظر است بررسی کنیم، طبیعتاً راه به جایی نمی بریم. منظور به ویژه فیلمنامه هایی است که به نام ساعدی منتشر شده و به جز گاو که به گفته مهرجویی حاصل همکاری هر دو آن ها است و خود مهرجویی کار سکانس بندی آن را به عهده داشته، هیچ کدام به فیلم تبدیل نشده است. با نگاه به فیلم نامه های فیلم نشده ساعدی در می یابیم که فیلم نامه برای او به نوعی تداوم پتانسیل های قصه نویسی و شاید حتی در مواردی جبران پروژه شکست خورده رمان است. از ساعدی هیچ رمان چشم گیری منتشر نشده و رمان هایی نظیر توپ، تاتار خندان و غریبه در شهر جزو آثار جدی ساعدی نیست. به ویژه که از این میان به جز توپ هیچ کدام در زمان حیات نویسنده شان منتشر نشده اند و معلوم نیست اگر ساعدی زنده می ماند چه تصمیمی برای آن ها می گرفت. اما فیلمنامه ها حکایتی دیگرند و گواه دل بستگی ساعدی به سینما که شاید آن را با غریزه تصویریابی خود و تصویری دیدن برخی جزییات دیریاب واقعیت، منطبق تر می دید و ناخواسته به سمت آن کشیده می شد. آشکارترین وجه مشترک قصه های ساعدی با عالم تصویر و سینما را شاید بتوان در اصرارش بر تقطیع قصه ها و ناپیوستگی روایت هایش جست و جو کرد. کم تر قصه موفقی از ساعدی را می توان به یاد آورد که یک تکه و بدون وقفه و شماره خوردن و جدا و تکه تکه شدن صحنه های قصه، روایت شده باشد. در برخی فیلمنامه های او گاه تنها تفاوت متن با قصه این است که به جای شماره گذاری از ادبیات فیلمنامه ای "داخلی/خارجی" و "روز/شب" برای مشخص کردن زمان و مکان استفاده شده و فعل ها نیز از ماضی به مضارع تغییر کرده اند که این هم اگر نبود متن را می شد به عنوان قصه ای بلند خواند. به قول جواد مجابی : "قصه ها با اندک دست کاری بدل به فیلمنامه می شدند، چون خاستگاه مشترک قصه ها و نمایش نامه ها در ذهنیتی بود که دنیا را در حرکت ها و گفت و گوها خلاصه می دید و واقعیت، پشت این حرکت ها و گفت و گوها جریان داشت و به تدریج آشکار می شد." اما این را هم باید اضافه کرد که دراین فرآیند تبدیل شدن، گاه قسمت هایی از روایت که مختص بیان قصه ای بود، در فیلمنامه هم دست نخورده و تغییر نیافته باقی می ماند و این به ویژه در عافیتگاه مشهود است. دلیلش هم شاید این باشد که عافیتگاه یک متن نهایی و بازنویسی شده نیست. با این همه با نگاه به کل کارنامه ی سینمایی و قصه ای ساعدی و قیاس این دو کارنامه، می توان نتیجه گرفت که نگاه تصویریاب و سینمایی ساعدی، بیش ...