رفتن به بالا

اخبار سینما ، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶
  • الأحد ۳ محرم ۱۴۳۹
  • 2017 Sunday 24 September

اسفند ۱۳۹۵ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما،تئاتر و تلویزیون

حاشیه‌های ویژه برنامه تحویل سال/چراغ سبز پیکان جوانان ۴۸ در محله گل و بلبل

برنامه‌های تحویل سال تلویزیون با حاشیه‌هایی همراه بود.مجریان ویژه‌ برنامه تحویل سال شبکه یک در ساعات نزدیک به تحویل سال تغییر کردند.کم پیش می‌آید گفته شود سالی برود و برنگردد، اغلب میهمانان برنامه‌ی‌های تحویل سال از اتفاقات ناگوار سال ۹۵ یاد کردند. پیش از این قرار بود محمد سلوکی و امیر حسین مدرس، برنامه تحویل […]


سینمای ایران؛ سالی که گذشت و سال پیشروی

سال ۹۶ شروعی دوباره برای سینمای ایران!

سال ۹۶ سال سرنوشت سازی برای سینمای کشور است؛ چرا که دولت دوازدهم در این سال کار خود را آغاز خواهد کرد و نمی‌‌توان پیش بینی کرد که چه سرنوشتی برای سینمای کشور با این آغاز پیش رو خواهد بود. هنوز روزهای بسیاری  از سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر نگذشته است؛ جشنواره‌ای که علاقه‌مندان بسیاری داشت، […]


تئاتر در فقدان چهره های بزرگ خود به استقبال سال نو می رود

تئاتر ایران در سال ۹۵ شاهد وداع چهره های مختلفی بود که هر کدام از این چهره های تئاتری جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده بودند. تئاتر ایران در حالی به استقبال سال ۹۶ می رود که از ابتدا تا پایان سال ۹۵ شاهد وداع تعدادی از چهره های شناخته شده و تأثیرگذار بود؛ […]


“قاتل اهلی”در نوبت دوم اکران نوروزی روی پرده می رود

منصور لشگری قوچانی تهیه کننده فیلم سینمایی ” قاتل اهلی” در اینستاگرام خبر از نمایش عمومی این اثر سینمایی در نوبت دوم اکران نوروزی داد. مشکلات پیش آمده بر سر اکران “قاتل اهلی” حل شده و گویا با توافقات شکل گرفته میان تهیه کننده و کارگردان این فیلم در اکران دوم نوروزی روی پرده خواهد […]


«دیو و دلبر»؛ رکوردشکن جدید دیزنی

«دیو و دلبر» که بازسازی انیمیشن قدیمی «دیزنی» است، رکورد دیگر آثار لایواکشن این کمپانی را پشت سر گذاشت. «سی.ان.بی.سی» نوشت: کمپانی «والت دیزنی» طی آخر هفته گذشته فیلم رئال‌انیمیشن «دیو و دلبر» را روانه سینماها کرده که فروش آن تاکنون رکورد دیگر محصولات این کمپانی را پشت سر گذاشته است. این فیلم بیشترین تعداد […]


مجری‌هایی که سال را با مخاطبان تحویل می‌کنند

ژاله علو، پژمان بازغی، احسان علیخانی، امیرحسین مدرس و محمد صالح علاء مجریانی هستند که قرار است سال را همراه با مخاطبان تلویزیون و رادیو تحویل کنند. تلویزیون، امسال پخش ویژه‌برنامه‌های تحویل سالش را تنها به چند شبکه سراسری سپرده است تا با پرهیز از هم‌پوشانی برنامه‌ها، بینندگان از امکان بیشتری برای تماشا برخوردار باشند. […]


نگاهی به مادران تلویزیون و سینمای ایران

بی مناسبت نیست که  در روز مادر و ولادت حضرت فاطمه(س) نگاهی بندازیم به هنرمندانی که نقش مادر را در سینما و تلویزیون جان دادند. باید گفت که تلویزیون و سینما بارها به شخصیت مادر پرداخته‌اند، برخی از نقش‌ها با جدا شدن از کلیشه‌ها در ماندگار شده‌اند. در این گزارش نگاهی داریم به این نقش‌ها. […]


تصویربرداری مجدد «کاناپه» کذب محض است

شاهرخ دستورتبار معتقد است: «کسانی که خبر تصویربرداری مجدد «کاناپه» را منتشر می‌کنند و با قطعیت از گرفتن دوباره صحنه‌های بحث‌برانگیز فیلم حرف می‌زنند، دنبال هدف خاصی هستند و می‌خواهند تصویر غلطی از کیانوش عیاری ترسیم کنند.»  زمانی که خبر توقیف «کاناپه»، تازه‌ترین اثر سینمایی کیانوش عیاری منتشر شد، در همان زمان اخباری مبنی بر […]


نمایش «احتمال باران اسیدی» در خطوط هوایی امارات و ترکیه

فیلم ایرانی «احتمال باران اسیدی» در هواپیماهای امارات و ترکیه نمایش داده می شود. فیلم سینمایی «احتمال باران اسیدی» نخستین ساخته بهتاش صناعی ها پس از نزدیک به سی حضور جشنواره ای و بین المللی هم اکنون و به طور همزمان در دو خط هواپیمایی امارات و ترکیش ایرلاین به نمایش در می آید. این […]


تیزر جدید سریال نوروزی “على البدل” + ویدیو

جدیدترین تیزر سریال “على البدل” به کارگردانى سیروس مقدم رونمایى شد. پخش این مجموعه از ٢٩ اسفندماه از شبکه یک سیما آغاز مى شود. مهدی فخیم زاده،‌ حسین محب اهری ،‌ احمد مهران فر،‌ هادی کاظمی،‌ مهدی هاشمی،‌ محمود جعفری، هومن حاجی عبدالهی و محسن تنابنده بازیگران “على البدل” هستند


آخرین اخبار

logo-samandehi

یادداشت ویژه

«بیست و یک روز بعد» فیلمی علیه گداگرافی رایج در سینما

«بیست و یک روز بعد» تجلی درد‌های بزرگ یک جامعه است که توسط سیاستمداران کشور نادیده گرفته می‌شود. قطعا این فیلم در مکتوبات برخی منتقدان سینمایی، فیلم سیاهی است اما فیلم با اتکا به انگیزش‌های قهرمانی، سیاهی از خود بر جای نمی‌گذارد. در سینمای ایران طی دو دهه گذشته  اغلب آثاری که ساخته شده‌اند به دنبال تعریف تازه‌ای از طبقه متوسط و مطالبات آنهاست و طبقه فرودست اجتماعی هیچ جایگاه مشخص و تعریف معینی در میان آثار سینمایی ندارد. در واقع نوعی اعوجاج و نوعی التقاط معرفتی - اجتماعی از طبقات در سینمای ایران رایج است و همین امر موجب می‌شود باورپذیری آثار سینمایی ضریب مقبولیت در میان مخاطبان نداشته باشد. وقتی در حوزه فیلمسازی به دام واقع‌گرایی می‌افتادیم، ترسیم نقش و نگار طبقاتی و جزئیات از ضرورت‌های نمایشی محسوب می‌شود. فیلم «بیست و یک روز بعد» از آن دسته آثاری است که تصویر دقیقی از طبقه فرودست اجتماعی ارائه می‌کند. شاید نخستین دلیل تمایز فیلم « بیست و یک روز بعد» از سایر آثار سینمایی رایج، توجه مولف به نمایش کاملا واقع‌گرا از طبقه فرودست اجتماعی است. اغلب آثار ساخته شده درباره طبقه فرو دست به نوعی التقاط اجتماعی دچارند. عدم تشخیص نشانه‌های طبقه متوسط سبب می‌شود که فیلمساز اوج و فرود نمایشی و دراماتیک این طبقه را شناسایی نکند. گداگرافی ممنوع! چرا نمایش دقیق طبقه متوسط ضرورت دارد و در این متن بدان تاکید داریم؟ یکی از مشکلات عدیده سینمای ایران در دو دهه گذشته این است که  به دلیل عدم شناسایی طبقات اجتماعی، فیلمسازان برج عاج نشین سینمای ایران مبتلا به بیماری رایج سینمای گداگرافی شده‌اند. مسافر(عباس کیارستمی)، دونده(امیرنادری)،‌ خمره(ابراهیم‌فروزش)، بادکنک‌سفید(جعفر پناهی)، سازدهنی(امیر نادری) خانه دوست کجاست(عباس کیارستمی)  و ... ، آثاری شبیه بیست و یک روز بعد، مبتلا به همان بیماری رایج گداگرافی هستند. به دام گداگرافی افتادن آثار سینمایی ریشه در عدم شناخت طبقات دارد، نه نشان دادن مشکلات معیشتی مردم.  نخستین موضوعی که فیلم «بیست و یک روز بعد» را از گداگرافی رایج دور و به سینمای واقعی نزدیک می‌‎کند، ترسیم دقیق از شخصیت‌‌های وابسته به این طبقه، موقعیت‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی آنان است.  بیست و یک روز بعد، عیاری افزون‌تر از آثار مشابهش با تم گداگرافی دارد، قهرمانی پر انگیزه‌ای برای بدست آوردن. نمایش فقر، بدون قهرمانی که برای دفع کاستی‌ها تلاش نمی‌کند و هیچ انگیزش فردی، عاطفی و اجتماعی برای رهایی از فقر و معضلات وابسته به فقر ندارد، مصداق گداگرافی است؛ مشابه آثار سینمایی کودک و نوجوان محوری که به بخشی از آنان اشاره شد. قهرمانی که انگیزش قهرمانی داستانی‌اش آنقدر پتانسیل مقبولی دارد که مخاطب تصور می‌کند مرتضی سعدی (مهدی قربانی) به جای نگاه داشتن قطار می‌تواند کوه را جابجا کند.   فیلم  «بیست و یک  روز بعد» تجلی درد‌های بزرگ یک جامعه است که توسط سیاستمداران اجرایی کشور نادیده گرفته می‌شود. به یقین با همین پارامترهای رایج و جستجو در مکتوبات برخی منتقدان سینمایی، فیلم بیست و یک روز بعد، فیلم سیاهی است. اما فیلم به شکل اصیلی با اتکا ...