رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March
فردای شب

به گزارش سینماخانه؛ در چهارمین روز هفدهمین جشنواره تئاتر تجربه، دانشگاه تهران میزبان سه اجرای صحنه ای و یک اجرا در بخش کوتاه و خلاق، دو اجرا در بخش تجربه اجرا در مکان های نامتعارف، دو نمایشنامه خوانی و یک اجرا در بخش غیر رقابتی بود. دو نمایش “آ…” به کارگردانی علی توکلیان و “راز اتاق […]

به گزارش سینماخانه؛ در چهارمین روز هفدهمین جشنواره تئاتر تجربه، دانشگاه تهران میزبان سه اجرای صحنه ای و یک اجرا در بخش کوتاه و خلاق، دو اجرا در بخش تجربه اجرا در مکان های نامتعارف، دو نمایشنامه خوانی و یک اجرا در بخش غیر رقابتی بود.

دو نمایش “آ…” به کارگردانی علی توکلیان و “راز اتاق قفل شده” به کارگردانی علی عبداللهی دومین اجرای خود را در بخش تجربه اجرا در مکان های نامتعارف انجام دادند.

در بخش نمایشنامه خوانی نیز نمایشنامه های “گرگ و میش” و “سری در میان سرها” به ترتیب به کارگردانی مجید اکبری و مجتبی قربانی، خوانش شدند.

نمایش “لخته خون” به کارگردانی امیر نیما الهی، که در بخش غیر رقابتی جشنواره حضور داشت در دو سانس در سالن استاد صمیمی مفخم اجرای خود را انجام داد.

نمایش “هملث” به کارگردانی پریسا صحبتی که در بخش کوتاه و خلاق حضور دارد در سالن استاد صمیمی مفخم ساعت های ۱۳ و  ۱۴ به اجرا پرداخت.

کارگردان این نمایش خانم پریسا صحبتی در توضیح کار خود گفت: «هملث متشکل از دیالوگ های دو نمایشنامه از هملت و مکبث شکسپیر است که با اشعاری از متون تعزیه ی ایرانی تلفیق و شیوه ی روایی و اجرایی ایرانی دارد. این ایده چه خوب و چه بد (که امیدوارم حداقل بد نباشد) حاصل آموزه هایی  است که استاد داود فتحعلی بیگی با ما که شاگردانش باشیم در میان گذاشت. به قول عزیزی با دانش، حرف اگر حرف حساب باشد، فرقی نمی کند شرقی هستی یا غربی، از دهان من بیرون می آید یا از دهان هر بزرگِ زندگی کرده ای. هملت و مکبث شکسپیر همین است. هر کاراکتر در این نمایشنامه ها حرف حساب می زند اما حق با هیچکس نیست. در واقع صاحبِ وقت، حق را به کسی نمی دهد و به ما القا شده که به سبک صاحب فکر کنیم. هملث اثر مهم و ماندگاری نیست و نخواهد بود. اما برای من و بازیگران، کوله باری از فهم به همراه داشت که در زندگی روزمره مان جاری خواهد بود و هست.»

در بخش صحنه ای نیز نمایش “مجلس مختلف خوانی همین امروز” در سالن استاد سمندریان به کارگردانی مرتضی جلیلی دوست به اجرا پرداخت که داستان گروه تعزیه ای را درچند ساعت مانده به اجرا روایت میکند که با مشکلاتی مواجه میشوند.

مجلس مختلف خوانی همین امروز

مجلس مختلف خوانی همین امروز

نمایش “فردای شب” به کارگردانی جواد اسفندیاری در سالن مولوی کوچک نیز که در بخش صحنه ای حضور دارد در دو سانس به روی صحنه رفت.

فردای شب

فردای شب

دیگر نمایش صحنه ای که در روز چهارم به اجرا پرداخت، نمایش “شینو” به نویسندگی و کارگردانی سعدی محمدی بود که  ساعت ۱۷:۳۰ در سالن اصلی تالار مولوی به روی صحنه رفت. این نمایش که از حداقل دیالوگ و صدا برخوردار بود با دو بازیگر به اجرا پرداخت. کارگردان این نمایش در یادداشتی افزود: «تجربه شینو بر پایه متن بلندتری به نام تابستان است که سه اپیزود دارد و شینو تنها یکی از سه اپیزود آن است. شینو راهی است بر اساس چند ویژگی که عبارت است از اهمیت والای اعمال آدمی،رویدادها و دورب از هرگونه تلاش برای نمایشگری.»

در روز پنجم این جشنواره ما شاهد ۹ اجرا خواهیم بود.

نمایش‌های “لایو” و “هر آنچه که هست” در بخش تجربه اجرا در مکان های نامتعارف، خوانش نمایشنامه های “کریستال پالاس” و “هجده گنده”، نمایش “رستوران راز بقا” در بخش مدرسان، نمایش “درنگ خدای” در بخش کوتاه و خلاق، نمایش “خفته لای زخمی مزمن” در بخش غیر رقابتی و نمایش‌های “مناقشه” و “ماما یرما” در بخش صحنه ای به رقابت خواهند پرداخت.

سینماخانه/ خبرنگار: محسن رودباری

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار