رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
  • الأحد ۱۹ ذو الحجة ۱۴۴۱
  • 2020 Sunday 9 August

» 1396

۹ نمایش خیابانی در محوطه تئاترشهر در فروردین

کانون تخصصی تئاتر خیابانی ویژه‌برنامه‌های روز ملی هنرهای نمایشی خود را اعلام کرد. به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، ویژه‌برنامه‌های روز ملی هنرهای نمایشی در محوطه تئاتر شهر طی روزهای ششم و هفتم فروردین‌ماه ۱۳۹۷با حضور ۹ گروه نمایشی برگزار خواهد شد. هنرمندان، مسئولان و مردم شهر تهران در روزهای شش و […]


دو حکم جدید در سازمان سینمایی صادر شد

به نقل از سازمان سینمایی، محمدمهدی حیدریان رییس سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری در دو حکم جداگانه ابوالفضل مردانلو را به عنوان مدیر کل دفتر برنامه، بودجه و تحول اداری و پرویز شیر محمدی را به عنوان مدیر کل امور اداری و پشتیبانی منصوب کرد. در متن حکم ابوالفضل مردانلو آمده است: «جناب آقای […]


سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر

بخش «جلوه‌گاه شرق» با فیلم‌های ۱۲ کشور شکل می‌گیرد

فیلم‌هایی از ۱۲ کشور برای حضور در بخش «جلوه‌گاه شرق» سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر انتخاب شدند. به گزارش سینماخانه به نقل از ستاد خبری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، در این دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر کشورهای چین، ویتنام، آذربایجان، عراق، گرجستان، قزاقستان، هند، فلسطین، ژاپن، مغولستان، کویت و […]


از هیسپان تی وی:

«بحرانی که اقتصاد آمریکا را لرزاند»

بحران اقتصادی بوجود آمده در دنیا به بهانه شروع آن از آمریکا و اصرار این کشور برای تعیین دلار به عنوان واحد پول جهانی، سوژه مستندی است که به آنتن هیسپان تی وی رسیده است. به گزارش سینماخانه به نقل از  روابط عمومی شبکه هیسپان تی وی، مستند «پایان مسیر: چگونه پول بی ارزش می […]


«همه خانواده من» را از آی‌فیلم تماشا کنید

مجموعه «همه خانواده من» از دومین روز سال ۹۷ از شبکه آی‌فیلم فارسی روی آنتن قرار می‌گیرد. به گزارش سینماخانه به نقل از روابط‌عمومی شبکه آی‌فیلم، «همه خانواده من» به کارگردانی داریوش فرهنگ در نوروز ۹۲ از شبکه سه سیما پخش شده است. این سریال محصول گروه اجتماعی سیمافیلم است و در مکان‌هایی همچون خانه […]


«ملاقات ترامپ با کیم جونگ اون» در شبکه پرس تی وی

برنامه این هفته «ما مردم» در شبکه پرس تی وی به بررسی موضوعاتی همچون «ملاقات ترامپ با کیم جونگ اون» و «انتخابات میان دوره ای مجلس آمریکا» می پردازد. به گزارش سینماخانه به نقل از روابط عمومی شبکه پرس تی وی، این برنامه به تهیه کنندگی عاطفه سادات دربندی، ابتدا موضوع ملاقات ترامپ رییس جمهوری […]


رونمایی از اپلیکیشن جامع آی‌فیلم در آستانه سال جدید

شبکه آی‌فیلم در آستانه سال نو اپلیکیشن جامع کانال آی‌فیلم فارسی را  برای ارتباط نزدیک‌تر با مخاطبان پروپاقرص این شبکه طراحی و رونمایی کرد. به گزارش سینماخانه به نقل از روابط‌عمومی شبکه آی‌فیلم، در این اپلیکیشن جامع، مخاطبان این شبکه از جدول پخش فیلم و سریال‌های این شبکه مطلع می‌شوند. بر اساس این گزارش، تازه‌ترین […]


تغییر شیوه اکران فیلمهای گروه «هنروتجربه»

شیوه اکران فیلمهای گروه سینمایی «هنروتجربه» در سال جدید تغییر می‌کند. به نقل از روابط عمومی گروه هنر و تجربه، «سینمای هنر و تجربه جهت افزایش بهره‌وری سالن‌های سینمایی خود با استفاده از نظرات فیلمسازان، مخاطبان و منتقدان سینمای ایران از اول سال ۱۳۹۷ نسبت به تغییر روش اکران فیلم‌ها در این گروه سینمایی اقدام خواهد کرد. بر […]


شهاب حسینی نمایش «دوازده مرد خشمگین» را روی صحنه می برد

شهاب حسینی قصد دارد در مقام کارگردان، نمایش «دوازده مرد خشمگین» را تابستان سال ۹۷ روی صحنه ببرد. شهاب حسینی بازیگر مطرح و شناخته شده سینما و تئاتر که تابستان سال جاری نمایش «اعتراف» را با حضور بازیگرانی چون علی نصیریان در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر به صحنه برد و پرمخاطب ترین و در […]


دبیر نهمین جشن فیلم کوتاه ایران معرفی شد

پیمان نهان قدرتی به عنوان دبیر نهمین جشن «فیلم کوتاه ایران» انتخاب شد. در جلسه هفته قبل هیات مدیره انجمن فیلم کوتاه ایران با اکثریت آرا و از میان گزینه های مطرح شده که همگی از اعضای فعال فیلم کوتاه کشور بودند، پیمان نهان قدرتی به عنوان دبیر نهمین جشن مستقل «فیلم کوتاه ایران» انتخاب […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

غریزه تصویر یاب

نگاهی به فیلمنامه های غلامحسین ساعدی

اگر بخواهیم فیلمنامه های غلام حسین ساعدی را برمبنای کتاب های تئوریک آموزش فیلمنامه نویسی و منطق کلاسیک و شسته رفته ای که از فیلمنامه مدنظر است بررسی کنیم، طبیعتاً راه به جایی نمی بریم. منظور به ویژه فیلمنامه هایی است که به نام ساعدی منتشر شده و به جز گاو که به گفته مهرجویی حاصل همکاری هر دو آن ها است و خود مهرجویی کار سکانس بندی آن را به عهده داشته، هیچ کدام به فیلم تبدیل نشده است. با نگاه به فیلم نامه های فیلم نشده ساعدی در می یابیم که فیلم نامه برای او به نوعی تداوم پتانسیل های قصه نویسی و شاید حتی در مواردی جبران پروژه شکست خورده رمان است. از ساعدی هیچ رمان چشم گیری منتشر نشده و رمان هایی نظیر توپ، تاتار خندان و غریبه در شهر جزو آثار جدی ساعدی نیست. به ویژه که از این میان به جز توپ هیچ کدام در زمان حیات نویسنده شان منتشر نشده اند و معلوم نیست اگر ساعدی زنده می ماند چه تصمیمی برای آن ها می گرفت. اما فیلمنامه ها حکایتی دیگرند و گواه دل بستگی ساعدی به سینما که شاید آن را با غریزه تصویریابی خود و تصویری دیدن برخی جزییات دیریاب واقعیت، منطبق تر می دید و ناخواسته به سمت آن کشیده می شد. آشکارترین وجه مشترک قصه های ساعدی با عالم تصویر و سینما را شاید بتوان در اصرارش بر تقطیع قصه ها و ناپیوستگی روایت هایش جست و جو کرد. کم تر قصه موفقی از ساعدی را می توان به یاد آورد که یک تکه و بدون وقفه و شماره خوردن و جدا و تکه تکه شدن صحنه های قصه، روایت شده باشد. در برخی فیلمنامه های او گاه تنها تفاوت متن با قصه این است که به جای شماره گذاری از ادبیات فیلمنامه ای "داخلی/خارجی" و "روز/شب" برای مشخص کردن زمان و مکان استفاده شده و فعل ها نیز از ماضی به مضارع تغییر کرده اند که این هم اگر نبود متن را می شد به عنوان قصه ای بلند خواند. به قول جواد مجابی : "قصه ها با اندک دست کاری بدل به فیلمنامه می شدند، چون خاستگاه مشترک قصه ها و نمایش نامه ها در ذهنیتی بود که دنیا را در حرکت ها و گفت و گوها خلاصه می دید و واقعیت، پشت این حرکت ها و گفت و گوها جریان داشت و به تدریج آشکار می شد." اما این را هم باید اضافه کرد که دراین فرآیند تبدیل شدن، گاه قسمت هایی از روایت که مختص بیان قصه ای بود، در فیلمنامه هم دست نخورده و تغییر نیافته باقی می ماند و این به ویژه در عافیتگاه مشهود است. دلیلش هم شاید این باشد که عافیتگاه یک متن نهایی و بازنویسی شده نیست. با این همه با نگاه به کل کارنامه ی سینمایی و قصه ای ساعدی و قیاس این دو کارنامه، می توان نتیجه گرفت که نگاه تصویریاب و سینمایی ساعدی، بیش ...