رفتن به بالا

اخبار سینما ، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶
  • الأحد ۳ محرم ۱۴۳۹
  • 2017 Sunday 24 September

فروردین ۱۳۹۶ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما،تئاتر و تلویزیون

ناهماهنگی در روز نخست جشنواره جهانی فجر

به گزارش سینماخانه ؛ در حالی که در جدول پخش فیلم ها برای ساعت ۱۴:۳۰ فیلم کنکور از کشور رومانی اعلام شده بود ولی فیلمی مستندی از کشور فرانسه به همین نام پخش شد که باعث اعتراض و ترک سالن توسط برخی از تماشاگران شد. سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۱ […]


نمایش «بی‌پدر» دو اجرایی شد

نمایش «بی‌پدر» به طراحی و کارگردانی سید محمد مساوات روز جمعه اول اردیبهشت در دو نوبت به صحنه می‌رود. نمایش «بی‌پدر» به طراحی و کارگردانی سید محمد مساوات که این روزها در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفته، روز جمعه اول اردیبهشت در دو نوبت ساعت‌های ۱۷:۳۰ و ۲۰ به صحنه می‌رود.  نمایش «بی‌پدر» […]


فروش آرشیو شخصی بازیگر «لاورنس عربستان»

دانشگاه تگزاس آرشیو شخصی متعلق به «پیتر اوتول» بازیگر سرشناس هالیوودی را ۴۰۰ هزار دلار خرید. به نقل از گاردین، این آرشیو شخصی شامل نامه‌ها، دست‌نوشته‌ها منتشر نشده، عکس‌های «پیتر اوتول» بازیگر سرشناس هالیوودی است که از این پس در دانشگاه تگزاس در شهر «آستین» نگهداری می‌شود. «پیتر اوتول» که هشت نامزدی اسکار و کسب سه جایزه‌ی […]


نیوشا ضیغمی به «ما خیلی باحالیم» پیوست

نیوشا ضیغمی به گروه بازیگران فیلم سینمایی «ما خیلی باحالیم» پیوست. فیلمبرداری فیلم سینمایی «ما خیلی باحالیم» (بینوایان) به کارگردانی بهمن گودرزی و تهیه کنندگی رویا شریف از هفته گذشته در تهران آغاز شده و براساس برنامه ریزی های انجام گرفته تا اوایل خردادماه نیز به طول می انجامد. نیوشا ضیغمی یکی دیگر از بازیگرانی […]


سکوت معنادار چهره‌ها در سینمای ایران

نگارخانه هنر ایران میزبان نمایشگاهی نو از سکوت معنادار چهره ها در سینمای ایران شده است. مجموعه‌ای از  پرتره های اهالی هنر با عنوان «صدای سکوت سینمای ایران» در نگارخانه هنر ایران به نمایش گذاشته شده است. در این مجموعه آثاری از ٢٧ هنرمند که هر یک با تکنیک خاص خود دست به خلق این […]


شکایت کارگردان «عصبانی نیستم» / «فیلم زیرزمینی نساختم»

‏‎در پی انتشار غیرقانونی یک نسخه قاچاق از فیلم سینمایی «عصبانی نیستم!» با آرم «بازبینی ارشاد» رضا درمیشیان تهیه‌کننده و کارگردان این فیلم، ضمن اعلام شکایت خود از انتشاردهندگان این نسخه قاچاق متنی را منتشر کرد. متن نامه رضا درمیشیان به شرح زیر است: «فیلم «عصبانی نیستم!» را با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد […]


برنامه نمایش فیلم‌ها در اولین روز جشنواره جهانی فیلم فجر

بیش از ۲۰ فیلم در اولین روز جشنواره جهانی فیلم فجر در کاخ جشنواره نمایش داده می شود. به نقل از ستاد خبری سی‌وپنجمین جشنواره جهانی، در سالن شماره یک چارسو فیلم‌های «سوفیچکا» به کارگردانی «کرا کاوالنکو» محصول روسیه ساعت ۱۴:۴۵ برای هیات‌داوران و اهالی رسانه، فیلم «دختر ناشناس» به کارگردانی« برادران داردن» ، محصول […]


پشت صحنه فیلم «سگ کشی» ۱۶ سال قبل + عکس

بهرام بیضایی کارگردان سرشناس کشور در اینستاگرامش عکسی دیده نشده از خودش در پشت صحنه فیلم «سگ کشی» منتشر کرد که دیدنش خالی از لطف نیست. سگ کشی ساخته ی بهرام بیضایی در ۱۳۸۰ به نمایش درآمد. این کارگردان در سال ۷۹ توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را برای این فیلم به خود اختصاص دهد. […]


فیلم‌های برادران داردن و کوروساوا به سانس فوق‌العاده رسید

استقبال مخاطبان باعث شد که فیلم‌های برادران داردن و کوروساوا در جشنواره جهانی فیلم فجر به سانس فوق‌العاده کشیده شوند. به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، دبیر جشنواره به دلیل استقبال بالای مخاطبان از فیلم‌های «دختر ناشناس» به کارگردانی لوک و ژان پیر داردن از […]


جشنواره یک آیین است

آغاز به کار جشنواره جهانی فجر برای اصحاب رسانه

به گزارش سینماخانه؛ جشنواره جهانی فجر مشابه سال گذشته کار خود را یک روز زودتر برای اهالی رسانه و منتقدین آغاز کرد. در این روز رضا میر کریمی، دبیر سی و پنجمین جشنواره جهانی فجر طی صحبتی با خبرنگاران و منتقدین عنوان کرد: “جشنواره تنها نشان دادن فیلم نیست. جشنواره یک آیین است به مانند […]


آخرین اخبار

logo-samandehi

یادداشت ویژه

«بیست و یک روز بعد» فیلمی علیه گداگرافی رایج در سینما

«بیست و یک روز بعد» تجلی درد‌های بزرگ یک جامعه است که توسط سیاستمداران کشور نادیده گرفته می‌شود. قطعا این فیلم در مکتوبات برخی منتقدان سینمایی، فیلم سیاهی است اما فیلم با اتکا به انگیزش‌های قهرمانی، سیاهی از خود بر جای نمی‌گذارد. در سینمای ایران طی دو دهه گذشته  اغلب آثاری که ساخته شده‌اند به دنبال تعریف تازه‌ای از طبقه متوسط و مطالبات آنهاست و طبقه فرودست اجتماعی هیچ جایگاه مشخص و تعریف معینی در میان آثار سینمایی ندارد. در واقع نوعی اعوجاج و نوعی التقاط معرفتی - اجتماعی از طبقات در سینمای ایران رایج است و همین امر موجب می‌شود باورپذیری آثار سینمایی ضریب مقبولیت در میان مخاطبان نداشته باشد. وقتی در حوزه فیلمسازی به دام واقع‌گرایی می‌افتادیم، ترسیم نقش و نگار طبقاتی و جزئیات از ضرورت‌های نمایشی محسوب می‌شود. فیلم «بیست و یک روز بعد» از آن دسته آثاری است که تصویر دقیقی از طبقه فرودست اجتماعی ارائه می‌کند. شاید نخستین دلیل تمایز فیلم « بیست و یک روز بعد» از سایر آثار سینمایی رایج، توجه مولف به نمایش کاملا واقع‌گرا از طبقه فرودست اجتماعی است. اغلب آثار ساخته شده درباره طبقه فرو دست به نوعی التقاط اجتماعی دچارند. عدم تشخیص نشانه‌های طبقه متوسط سبب می‌شود که فیلمساز اوج و فرود نمایشی و دراماتیک این طبقه را شناسایی نکند. گداگرافی ممنوع! چرا نمایش دقیق طبقه متوسط ضرورت دارد و در این متن بدان تاکید داریم؟ یکی از مشکلات عدیده سینمای ایران در دو دهه گذشته این است که  به دلیل عدم شناسایی طبقات اجتماعی، فیلمسازان برج عاج نشین سینمای ایران مبتلا به بیماری رایج سینمای گداگرافی شده‌اند. مسافر(عباس کیارستمی)، دونده(امیرنادری)،‌ خمره(ابراهیم‌فروزش)، بادکنک‌سفید(جعفر پناهی)، سازدهنی(امیر نادری) خانه دوست کجاست(عباس کیارستمی)  و ... ، آثاری شبیه بیست و یک روز بعد، مبتلا به همان بیماری رایج گداگرافی هستند. به دام گداگرافی افتادن آثار سینمایی ریشه در عدم شناخت طبقات دارد، نه نشان دادن مشکلات معیشتی مردم.  نخستین موضوعی که فیلم «بیست و یک روز بعد» را از گداگرافی رایج دور و به سینمای واقعی نزدیک می‌‎کند، ترسیم دقیق از شخصیت‌‌های وابسته به این طبقه، موقعیت‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی آنان است.  بیست و یک روز بعد، عیاری افزون‌تر از آثار مشابهش با تم گداگرافی دارد، قهرمانی پر انگیزه‌ای برای بدست آوردن. نمایش فقر، بدون قهرمانی که برای دفع کاستی‌ها تلاش نمی‌کند و هیچ انگیزش فردی، عاطفی و اجتماعی برای رهایی از فقر و معضلات وابسته به فقر ندارد، مصداق گداگرافی است؛ مشابه آثار سینمایی کودک و نوجوان محوری که به بخشی از آنان اشاره شد. قهرمانی که انگیزش قهرمانی داستانی‌اش آنقدر پتانسیل مقبولی دارد که مخاطب تصور می‌کند مرتضی سعدی (مهدی قربانی) به جای نگاه داشتن قطار می‌تواند کوه را جابجا کند.   فیلم  «بیست و یک  روز بعد» تجلی درد‌های بزرگ یک جامعه است که توسط سیاستمداران اجرایی کشور نادیده گرفته می‌شود. به یقین با همین پارامترهای رایج و جستجو در مکتوبات برخی منتقدان سینمایی، فیلم بیست و یک روز بعد، فیلم سیاهی است. اما فیلم به شکل اصیلی با اتکا ...