رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

فیلم  «ماجرای نیمروز» به کارگردانی محمدحسین مهدویان این روزها برپرده سینما است و توانسته مخاطبان زیادی را به سینما بکشاند. در این فیلم صحنه‌ایی وجود دارد که به انتخاب رئیس جمهوری سال ۱۳۶۰ می‌پردازد، در این صحنه که موسیقی با صدای محمدرضا شجریان پخش می‌شود که قطعه معروف «سپیده» نام دارد و صف مردم را […]

فیلم  «ماجرای نیمروز» به کارگردانی محمدحسین مهدویان این روزها برپرده سینما است و توانسته مخاطبان زیادی را به سینما بکشاند.

در این فیلم صحنه‌ایی وجود دارد که به انتخاب رئیس جمهوری سال ۱۳۶۰ می‌پردازد، در این صحنه که موسیقی با صدای محمدرضا شجریان پخش می‌شود که قطعه معروف «سپیده» نام دارد و صف مردم را برای رای دادن نشان می‌دهد.

تولد سپیده

«ایران ای سرای امید» تصنیفی است که در این فیلم پخش می‌شود. نام اصلی این قطعه «سپیده» است که در نزد مردم با مصرع آغازین آن شناخته می‌شود. این کار توسط محمدرضا لطفی ساخته و شعر این تصنیف توسط هوشنگ ابتهاج (ه. الف. سایه) سروده و با صدای محمدرضا شجریان ساخته شده است.

ساخت این تصنیف به روزهای نخست انقلاب ۱۳۵۷ ایران برمی‌گردد و بنابر گفتهٔ لطفی، آن را در شب پیروزی انقلاب ایران به رادیو برد و آن را پخش کرد. این تصنیف که در دستگاه ماهور ساخته شده، در آلبوم چاووش ۶ پخش شد که آن آلبوم امروزه با نام سپیده در دسترس است. این قطعه معروف توسط شهرام ناظری در همان سالها و محمد معتمدی اخیرا خوانده شده است.

منبع: آنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار