رفتن به بالا

اخبار سینما ، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶
  • الأحد ۳ محرم ۱۴۳۹
  • 2017 Sunday 24 September

اردیبهشت ۱۳۹۶ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما،تئاتر و تلویزیون

طرح ویژه ماه مبارک رمضان در سینماها

سخنگوی شورای صنفی نمایش جزئیات طرح ویژه ماه مبارک رمضان برای سینماها را اعلام کرد. غلامرضا فرجی پس از جلسه یکم خرداد شورای صنفی نمایش بیان کرد: طرح ویژه ماه رمضان امسال از ۱۲ شب تا سحر اجرا خواهد شد و بلیت سینماها در طول این ماه مبارک تا ساعت ۱۷ به صورت نیم بها […]


فراخوان سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران منتشر شد

فراخوان سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران منتشر شد و علاقه‌مندان از اول خرداد می توانند در سایت جشنواره ثبت نام کنند.  به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، این جشنواره با هدف ارتقای دانش سینمایی، ایجاد فضای رقابت سازنده بین فیلمسازان، شناسایی و معرفی استعدادهای سینمایی، تثبیت جایگاه فیلم کوتاه […]


رونمایی از تیزر برنامه «ماه عسل»

تیزر سری جدید برنامه «ماه عسل» با اجرای احسان علیخانی رونمایی شد. «ماه عسل» یک برنامه زنده تلویریونی با زمینه اجتماعی-معنوی و با حضور مهمان‌هایی از متن جامعه است که از سال ۱۳۸۶ تاکنون هر سال ماه رمضان قبل از افطار از شبکه سه سیما پخش می‌شود. ایده اولیه این برنامه متعلق به احسان علیخانی […]


تهیه کننده یک میلیارد و پانصد میلیون ریالی برای برگزیدگان بیستمین جشنواره تئاتر دانشگاهی

قرارداد همکاری، فی مابین دبیرخانه تئاتر دانشگاهی و هادی علیمحمدی برای تهیه کنندگی از پنج اثر برگزیده بیستمین جشنواره تئاتر دانشگاهی منعقد شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران، در راستای حمایت از برگزیدگان بیستمین دوره جشنواره و تلاش برای به روی صحنه رفتن آثار […]


همراه با شبکه افق در «پرواز به شهری در آسمان»

مستند «پرواز به شهری در آسمان» روایتگر عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر، دوشنبه یکم خردادماه از شبکه افق پخش می شود. آزادسازی خرمشهر یکی از مهم‌ترین اهداف عملیات الی بیت‌المقدس در دوره جنگ ایران و عراق بود که طی آن خرمشهر پس از ۵۷۸ روز اشغال در روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱ آزاد شد. […]


نمایش مستندهای «خونمردگی» و «بختک» در آلمان

فیلم های مستند «خونمردگی» و «بختک» به کارگردانی محمد کارت در چهارمین دوره فستیوال ایرانیان کلن روی پرده می‌روند. فیلم های مستند «خونمردگی» و «بختک» به کارگردانی محمد کارت در چهارمین دوره فستیوال ایرانیان کلن از سوم تا هشتم خرداد ماه در شهر کلن آلمان روی پرده می‌روند. این فستیوال که هرساله تلاش می‌کند مستندسازان […]


پوران درخشنده: پژوهش «هیس! پسرها گریه نمی‌کنند» ادامه دارد

پوران درخشنده کارگردان سینما فیلمی با عنوان «هیس! پسرها گریه نمی کنند» با محوریت مسایل و مشکلات پسران می‌سازد. پوران درخشنده کارگردان سینما درباره جدیدترین فعالیت های خود گفت: من بعد از ساخت فیلم سینمایی «هیس دخترها فریاد نمی زنند» قول داده بودم که درباره مسایلی که پسرها دچار آن هستند، فیلمی بسازم بنابراین مشغول پژوهش […]


نسخه قاچاق فیلم گشت ارشاد ۲ به بازار آمد

درحالیکه فیلم سینمایی گشت ۲ همچنان در حال اکران است اما نسخه قاچاق این فیلم به بازار آمده است. حمید فرخ‌نژاد با اعلام این خبر  در اینستاگرام خود نوشت: باعث تأسف است که اعلام کنم نسخه قاچاق فیلم گشت ٢ وارد بازار شده و متاسفم که اعلام کنم طی هفته گذشته در این ارتباط شکایتی […]


سعید سهیلی: بوی توطئه می‌آید

کارگردان فیلم «گشت ۲» با ابراز تأسف از اینکه نسخه‌ای از فیلم‌اش در بازار قاچاق توزیع شده است، گفت: معتقدم پشت این قضیه یک برنامه‌ریزی و توطئه وجود دارد و متأسفم که تمام پیگیری‌هایم از قوه قضاییه و دیگر ارگان‌های مربوط راه به جایی نبرد. سعید سهیلی با بیان اینکه مدتی است فیلم «گشت ۲» […]


تدوین «آستیگمات» به پایان رسید

فیلم سینمایی «آستیگمات» به کارگردانی مجیدرضا مصطفوی این روزها مراحل فنی خود را پشت سر می‌گذارد.  به نقل از مشاور رسانه‌ای فیلم «آستیگمات»، به تازگی تدوین فیلم توسط بهرام دهقان به پایان رسیده و به زودی سایر مراحل فنی فیلم ازجمله صداگذاری و ساخت موسیقی آغاز می‌شود. مهتاب نصیرپور، محسن کیایی، باران کوثری، هادی حجازی‌فر، […]


آخرین اخبار

logo-samandehi

یادداشت ویژه

«بیست و یک روز بعد» فیلمی علیه گداگرافی رایج در سینما

«بیست و یک روز بعد» تجلی درد‌های بزرگ یک جامعه است که توسط سیاستمداران کشور نادیده گرفته می‌شود. قطعا این فیلم در مکتوبات برخی منتقدان سینمایی، فیلم سیاهی است اما فیلم با اتکا به انگیزش‌های قهرمانی، سیاهی از خود بر جای نمی‌گذارد. در سینمای ایران طی دو دهه گذشته  اغلب آثاری که ساخته شده‌اند به دنبال تعریف تازه‌ای از طبقه متوسط و مطالبات آنهاست و طبقه فرودست اجتماعی هیچ جایگاه مشخص و تعریف معینی در میان آثار سینمایی ندارد. در واقع نوعی اعوجاج و نوعی التقاط معرفتی - اجتماعی از طبقات در سینمای ایران رایج است و همین امر موجب می‌شود باورپذیری آثار سینمایی ضریب مقبولیت در میان مخاطبان نداشته باشد. وقتی در حوزه فیلمسازی به دام واقع‌گرایی می‌افتادیم، ترسیم نقش و نگار طبقاتی و جزئیات از ضرورت‌های نمایشی محسوب می‌شود. فیلم «بیست و یک روز بعد» از آن دسته آثاری است که تصویر دقیقی از طبقه فرودست اجتماعی ارائه می‌کند. شاید نخستین دلیل تمایز فیلم « بیست و یک روز بعد» از سایر آثار سینمایی رایج، توجه مولف به نمایش کاملا واقع‌گرا از طبقه فرودست اجتماعی است. اغلب آثار ساخته شده درباره طبقه فرو دست به نوعی التقاط اجتماعی دچارند. عدم تشخیص نشانه‌های طبقه متوسط سبب می‌شود که فیلمساز اوج و فرود نمایشی و دراماتیک این طبقه را شناسایی نکند. گداگرافی ممنوع! چرا نمایش دقیق طبقه متوسط ضرورت دارد و در این متن بدان تاکید داریم؟ یکی از مشکلات عدیده سینمای ایران در دو دهه گذشته این است که  به دلیل عدم شناسایی طبقات اجتماعی، فیلمسازان برج عاج نشین سینمای ایران مبتلا به بیماری رایج سینمای گداگرافی شده‌اند. مسافر(عباس کیارستمی)، دونده(امیرنادری)،‌ خمره(ابراهیم‌فروزش)، بادکنک‌سفید(جعفر پناهی)، سازدهنی(امیر نادری) خانه دوست کجاست(عباس کیارستمی)  و ... ، آثاری شبیه بیست و یک روز بعد، مبتلا به همان بیماری رایج گداگرافی هستند. به دام گداگرافی افتادن آثار سینمایی ریشه در عدم شناخت طبقات دارد، نه نشان دادن مشکلات معیشتی مردم.  نخستین موضوعی که فیلم «بیست و یک روز بعد» را از گداگرافی رایج دور و به سینمای واقعی نزدیک می‌‎کند، ترسیم دقیق از شخصیت‌‌های وابسته به این طبقه، موقعیت‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی آنان است.  بیست و یک روز بعد، عیاری افزون‌تر از آثار مشابهش با تم گداگرافی دارد، قهرمانی پر انگیزه‌ای برای بدست آوردن. نمایش فقر، بدون قهرمانی که برای دفع کاستی‌ها تلاش نمی‌کند و هیچ انگیزش فردی، عاطفی و اجتماعی برای رهایی از فقر و معضلات وابسته به فقر ندارد، مصداق گداگرافی است؛ مشابه آثار سینمایی کودک و نوجوان محوری که به بخشی از آنان اشاره شد. قهرمانی که انگیزش قهرمانی داستانی‌اش آنقدر پتانسیل مقبولی دارد که مخاطب تصور می‌کند مرتضی سعدی (مهدی قربانی) به جای نگاه داشتن قطار می‌تواند کوه را جابجا کند.   فیلم  «بیست و یک  روز بعد» تجلی درد‌های بزرگ یک جامعه است که توسط سیاستمداران اجرایی کشور نادیده گرفته می‌شود. به یقین با همین پارامترهای رایج و جستجو در مکتوبات برخی منتقدان سینمایی، فیلم بیست و یک روز بعد، فیلم سیاهی است. اما فیلم به شکل اصیلی با اتکا ...