رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 5 خبر


  • چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹
  • الأربعاء ۴ شوال ۱۴۴۱
  • 2020 Wednesday 27 May

اردیبهشت ۱۳۹۶ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

نسخه قاچاق فیلم گشت ارشاد ۲ به بازار آمد

درحالیکه فیلم سینمایی گشت ۲ همچنان در حال اکران است اما نسخه قاچاق این فیلم به بازار آمده است. حمید فرخ‌نژاد با اعلام این خبر  در اینستاگرام خود نوشت: باعث تأسف است که اعلام کنم نسخه قاچاق فیلم گشت ٢ وارد بازار شده و متاسفم که اعلام کنم طی هفته گذشته در این ارتباط شکایتی […]


سعید سهیلی: بوی توطئه می‌آید

کارگردان فیلم «گشت ۲» با ابراز تأسف از اینکه نسخه‌ای از فیلم‌اش در بازار قاچاق توزیع شده است، گفت: معتقدم پشت این قضیه یک برنامه‌ریزی و توطئه وجود دارد و متأسفم که تمام پیگیری‌هایم از قوه قضاییه و دیگر ارگان‌های مربوط راه به جایی نبرد. سعید سهیلی با بیان اینکه مدتی است فیلم «گشت ۲» […]


تدوین «آستیگمات» به پایان رسید

فیلم سینمایی «آستیگمات» به کارگردانی مجیدرضا مصطفوی این روزها مراحل فنی خود را پشت سر می‌گذارد.  به نقل از مشاور رسانه‌ای فیلم «آستیگمات»، به تازگی تدوین فیلم توسط بهرام دهقان به پایان رسیده و به زودی سایر مراحل فنی فیلم ازجمله صداگذاری و ساخت موسیقی آغاز می‌شود. مهتاب نصیرپور، محسن کیایی، باران کوثری، هادی حجازی‌فر، […]


«چل گیس» به تئاتر شهر می‌رود

نمایش «چهل گیس» نوشته و کاری از حسین جمالی در مجموعه تئاترشهر اجرا می‌شود.  به نقل از روابط عمومی نمایش، نمایش «چل گیس» به نویسندگی و کارگردانی حسین جمالی براساس ایده‌ای از علی و هدایت هاشمی از دوم خرداد در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه می رود ، همچنین حمید پورآذری نیز طراح […]


مدیرکل سینمای حرفه‌ای اعلام کرد:

فیلم سینمایی «لرد» مجوز نمایش ندارد

به دنبال نمایش فیلم سینمایی «لرد» ساخته محمد رسول اف در جشنواره کن و مطالب خلاف واقع برخی رسانه‌ها،سازمان سینمایی داشتن هرگونه مجوز نمایش لرد را تکذیب می‌کند. محمدرضا فرجی مدیرکل سینمای حرفه‌ای در خصوص ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر نمایش  «لرد» در جشنواره کن با مجوز سازمان سینمایی اعلام کرد:این فیلم به هیچ عنوان […]


موافقت با عرضه ۳ فیلم برای شبکه نمایش خانگی

شورای صدور پروانه نمایش خانگی با عرضه ۳ عنوان موافقت کرد.  به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، در جلسه ۲۴ اردیبهشت ماه شورای پروانه نمایش خانگی که با حضور اکثریت اعضا برگزار شد، با عرضه فیلم‌های «هلن» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علی‌اکبر ثقفی، سریال «عاشقانه» (قسمت ۹تا۱۳) به تهیه‌کنندگی مشترک هومن کبیری و مهدی […]


واکنش کیانیان به اقدام وزیر: عادت به عذرخواهى مسئولان نداریم/ عذر خواهى از آدمى کم نمى‌کند! مى‌افزاید

رضا کیانیان، بازیگر سینما و تلویزیون در پیامی از عذرخواهی سیدرضا صالحی‌امیری تشکر کرد. رضا کیانیان در پست اینستاگرامی امروز خود، ضمن تشکر از عذرخواهی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت: «آقاى صالحى امیرى پس از سلام ، ظهر سر صحنه سریال شهرزاد بودم که پس از اعلام نهایى نتایج انتخابات با شوق فراوان نامه […]


واکنش خانه سینما به عذرخواهی وزیر ارشاد از هنرمندان

خانه سینما با ارسال نامه‌ای نسبت به اظهارات و همچنین توضیح و پوزش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی واکنش نشان داد.  در متن نامه خانه سینما خطاب به صالحی امیری آمده است: «گذر از هیاهوهای کاذب و استقرار در این شادمانی ملی و همدلی تاریخی، بر همه ما واجب است . با آنچه که از […]


ضبط «دیوار به دیوار» پنجشنبه به پایان می رسد

ضبط «دیوار به دیوار» پنجشنبه چهارم خرداد به پایان می رسد. مجموعه «دیوار به دیوار» این شب ها از شبکه سه سیما پخش می شود. تصویربرداری این مجموعه تلویزیونی به کارگردانی سامان مقدم و تهیه کنندگی حمید رحیمی نادی پس از حدود شش ماه، روز پنجشنبه با حضور تمامی بازیگران به پایان می رسد. براساس […]


تصویربرداری «رویان» به پایان رسید

تصویربرداری فیلم کوتاه «رویان» به کارگردانی محمد تیموری به پایان رسید. تصویربرداری فیلم کوتاه «رویان» اولین تجربه کارگردانی محمد تیموری در تهران و کردان به پایان رسید. تصویربرداری «رویان» ۲۴ اردیبهشت ماه آغاز و به مدت سه روز ادامه داشته است. این فیلم اولین تجربه کارگردانی محمد تیموری است که پیش از این به عنوان […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

غریزه تصویر یاب

نگاهی به فیلمنامه های غلامحسین ساعدی

اگر بخواهیم فیلمنامه های غلام حسین ساعدی را برمبنای کتاب های تئوریک آموزش فیلمنامه نویسی و منطق کلاسیک و شسته رفته ای که از فیلمنامه مدنظر است بررسی کنیم، طبیعتاً راه به جایی نمی بریم. منظور به ویژه فیلمنامه هایی است که به نام ساعدی منتشر شده و به جز گاو که به گفته مهرجویی حاصل همکاری هر دو آن ها است و خود مهرجویی کار سکانس بندی آن را به عهده داشته، هیچ کدام به فیلم تبدیل نشده است. با نگاه به فیلم نامه های فیلم نشده ساعدی در می یابیم که فیلم نامه برای او به نوعی تداوم پتانسیل های قصه نویسی و شاید حتی در مواردی جبران پروژه شکست خورده رمان است. از ساعدی هیچ رمان چشم گیری منتشر نشده و رمان هایی نظیر توپ، تاتار خندان و غریبه در شهر جزو آثار جدی ساعدی نیست. به ویژه که از این میان به جز توپ هیچ کدام در زمان حیات نویسنده شان منتشر نشده اند و معلوم نیست اگر ساعدی زنده می ماند چه تصمیمی برای آن ها می گرفت. اما فیلمنامه ها حکایتی دیگرند و گواه دل بستگی ساعدی به سینما که شاید آن را با غریزه تصویریابی خود و تصویری دیدن برخی جزییات دیریاب واقعیت، منطبق تر می دید و ناخواسته به سمت آن کشیده می شد. آشکارترین وجه مشترک قصه های ساعدی با عالم تصویر و سینما را شاید بتوان در اصرارش بر تقطیع قصه ها و ناپیوستگی روایت هایش جست و جو کرد. کم تر قصه موفقی از ساعدی را می توان به یاد آورد که یک تکه و بدون وقفه و شماره خوردن و جدا و تکه تکه شدن صحنه های قصه، روایت شده باشد. در برخی فیلمنامه های او گاه تنها تفاوت متن با قصه این است که به جای شماره گذاری از ادبیات فیلمنامه ای "داخلی/خارجی" و "روز/شب" برای مشخص کردن زمان و مکان استفاده شده و فعل ها نیز از ماضی به مضارع تغییر کرده اند که این هم اگر نبود متن را می شد به عنوان قصه ای بلند خواند. به قول جواد مجابی : "قصه ها با اندک دست کاری بدل به فیلمنامه می شدند، چون خاستگاه مشترک قصه ها و نمایش نامه ها در ذهنیتی بود که دنیا را در حرکت ها و گفت و گوها خلاصه می دید و واقعیت، پشت این حرکت ها و گفت و گوها جریان داشت و به تدریج آشکار می شد." اما این را هم باید اضافه کرد که دراین فرآیند تبدیل شدن، گاه قسمت هایی از روایت که مختص بیان قصه ای بود، در فیلمنامه هم دست نخورده و تغییر نیافته باقی می ماند و این به ویژه در عافیتگاه مشهود است. دلیلش هم شاید این باشد که عافیتگاه یک متن نهایی و بازنویسی شده نیست. با این همه با نگاه به کل کارنامه ی سینمایی و قصه ای ساعدی و قیاس این دو کارنامه، می توان نتیجه گرفت که نگاه تصویریاب و سینمایی ساعدی، بیش ...