رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 10 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March
سخنان کمال تبریزی درباره انتخاب فیلم‌ها و داوری‌های بخش جلوه‌گاه شرق؛

اهمیت بالای مفهوم در قضاوت آثار

داور بخش جلوه‌گاه شرق جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: تم اصلی و مفهوم می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در جریان داوری‌های بخش جلوه‌گاه شرق داشته باشد. به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری جشنواره جهانی فیلم فجر، کمال تبریزی که به عنوان تنها داور ایرانی در بخش جلوه‌گاه جشنواره جهانی فیلم فجر حضور دارد٬ […]

داور بخش جلوه‌گاه شرق جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: تم اصلی و مفهوم می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در جریان داوری‌های بخش جلوه‌گاه شرق داشته باشد.

به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری جشنواره جهانی فیلم فجر، کمال تبریزی که به عنوان تنها داور ایرانی در بخش جلوه‌گاه جشنواره جهانی فیلم فجر حضور دارد٬ درباره انتخاب آثار این دور از جشنواره گفت: آقای میرکریمی برای انتخاب آثار مشاوران بسیاری داشتند. این مشاوران فیلم‌ها را می‌دیدند و  به آنها امتیاز می‌دادند و پیشنهادهایشان را مطرح می‌کردند. مشاوران نظر دقیق خودشان را هم درباره فیلم‌‌ها می‌گفتند تا در نهایت نتیجه این انتخاب‌ها و مشاوره‌ها منجر به انتخاب آثار جشنواره شود.

او افزود: فکر می‌کنم حتما آقای میرکریمی اول امتیازهایی که مشاوران به فیلم‌ها داده‌اند در نظر گرفته‌ و برآیند آن را محاسبه کرده‌ و بعد فیلمی که بالاترین امتیاز را داشته، خودشان هم دیده‌اند. بنابراین از مجموع فیلم‌هایی که از سوی مشاوران دیده به یک مجموعه از فیلم‌ها رسیده‌اند که میرکریمی سعی کرده از بین آنها بهترین‌شان را انتخاب کند.

او دیدگاه خود را درباره این شیوه انتخاب فیلم‌ها چنین بیان کرد: من فکر می‌کنم این روش انتخاب فیلم بسیار خوب است زیرا دبیر جشنواره برای اعمال سیاست‌های جشنواره یا ماموریتی که ممکن است جشنواره داشته باشد، قطعا دارای بهترین تشخیص است. بنابراین در گزینش فیلم‌ها دقیقا همه فیلم‌هایی که مورد نظر مشاوران بوده و امتیاز بالایی داشته‌اند، انتخاب شده‌اند.

او همچنین تاکید کرد: من معتقدم آنچه که از میان فیلم‌ها انتخاب شده آثاری است که واقعا دیدنی است و هرکدام زاویه دید و نگاه متفاوت در ژانرهای مختلف دارند که در جشنواره به نمایش درآمده است. یقین دارم مجموعه فیلم‌ها از تنوع زیادی برخوردار است و خیلی باهم متفاوت‌اند، هیچ کدام شبیه یکدیگر نیستند و می‌توانند سلایق مختلف را جذب خود کنند.

او در پاسخ به اینکه چه چیزی در انتخاب فیلم‌ها موثر بوده است، گفت: در وهله اول جذابیت فیلم مهم است. این جذابیت که می‌گویم یک عنوان خیلی کلی است. ممکن است یک فیلم از نظر ریتم خیلی کُند باشد ولی برای مخاطب جذاب باشد و البته بالعکس. مثلا ممکن است فیلمی که خیلی شتاب تندی دارد روی من تاثیری نگذارد و فیلمی که کُند است تاثیر خوبی بگذارد. من فکر می‌کنم در انتخاب فیلم باید سلیقه‌های مختلف را در نظر گرفت.

این کارگردان گفت: مشاورانی که برای فیلم‌ها در نظر گرفته شده‌اند وقتی که به فیلم‌ها امتیاز می‌دادند در عین حال هم مطرح می‌کردند که این فیلم برای کدام بخش خوب است. بنابراین وقتی شما فیلم را می‌بینید اولین عاملی که باعث می‌شود آن را انتخاب کنید خود فیلم است: یعنی ساختار فیلم، جذابیت فیلم و موفق بودن در برقراری ارتباط با مخاطب خاص خود.

او گفت: ما امسال بخش مرور سینمای کره، بخش جشنواره جشنواره‌ها، بخش فیلم‌های کوتاه و… داریم. مشاوران وقتی فیلم را می‌بینند پیشنهاد هم می‌کنند که این فیلم برای کدام بخش مناسب است. بنابراین فکر می‌کنم سعی باید بر این باشد که فیلم آن قابلیت‌های حداقلی را داشته باشد و بعد از آن بتواند انواع سلیقه‌ها و نوع نگاه‌هایی که در مخاطبین وجود دارد را در نظر بگیرد و برای همه افرادی که دوست دارند در جشنواره فیلم ببینند نمونه مناسبی باشد که برای آن‌ها قابل قبول باشد و بتوانند فیلم مورد علاقه‌شان را در جشنواره ببینند.

داور بخش جلوه‌گاه شرق درباره داوری‌های این دوره از جشنواره گفت: ما در بخش داوری سه جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم کوتاه را داریم. در بخش فیلم کوتاه باید ویژگی‌های فیلم کوتاه را در نظر بگیریم  که چقدر می‌تواند با مخاطبش ارتباط را حفظ کند و چقدر می‌تواند حیرت‌آور باشد.

او افزود: در بخش بهترین فیلم هم باید در نظر بگیریم که همه عوامل سازنده فیلم به بهترین نحو کارشان را انجام داده باشند. فیلمی در این بخش مورد توجه قرار می‌گیرد که همه تکنیک‌ها و تخصص‌هایی که در فیلم وجود دارد در نظر بگیریم تا بتوانیم آن را برای دریافت جایزه مطرح کنیم.

تبریزی ادامه داد: طبیعتا در بخش بهترین کارگردانی هم باید ببینیم کدام فیلم از لحاظ کارگردانی و بازی‌ها، میزانسن، دکوپاژ و همه آن چیزهایی که مربوط به حوزه کارگردانی است بهترین است که بتوانیم بهترین کارگردان را انتخاب کنیم. ولی در هر صورت فکر می‌کنم که ورای همه این‌ها شما یک تکنیک و یک فرم در فیلم دارید و یک کانسپت یا مفهوم؛ از نظر من در وهله اول آن کانسپت در فیلم دارای اهمیت اصلی است. نمی‌خواهم به تکنیک و فرم و تخصص‌های ویژه سینمایی اهمیت ندهم ولی از نظر من باید آن کانسپت وجود داشته باشد تا بعد ببینیم که چگونه اجرا شده است. بنابراین کانسپت و مفهوم خیلی می‌تواند تعیین کننده باشد که ما یک فیلم را برای دریافت جایزه در این جشنواره کاندیدا کنیم.

آدرس سایت رسمی جشنواره جهانی Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Film@Fajriff.com است.

سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۱ تا ۲۸ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار