- سه شنبه 5 اردیبهشت 1396 - 06:38
- کد خبر : 7892
- سینمای ایران
چه فیلمهایی برای کودکان نسل امروز مناسب است؟ مسلما فیلمهای انیمیشن؛ البته نه انیمیشنهایی با صحنههای خشن و بعضا نامناسب برای کودکان؛ بلکه انیمیشنهای خوب و جذابی که در وهله اول سرگرمکنندهاند و بعد آموزنده، پر از شادی و دارای صحنههایی که قدرت تخیل کودکان را فعال میکنند. با وجود اینکه انیمیشن، هنر مهجوری در […]
در مبارک، شخصیتهای اسطورهای شاهنامه با استفاده از تکنیکهای انیمیشنی جان میگیرند و با خلق داستانی ماجراجویانه، زمینه را برای شناخت بهتر کودکان از این شخصیتها فراهم میکنند.
مبارک از تقابل سنت و مدرنیته میگوید، از موج خاموش و جذابی (مثل فضاهای مجازی) که در حال فرو بردن کودکان نسل امروز به خوابی عمیق است تا آنها را از اصالت خود و سرزمینشان دور کند. کودک امروز سوار بر موج رسانههای جمعی در دریای وسیع مدرنیته با سرعت نور پیش میرود، غافل از آنکه این دریا عمقی در حد یک وجب دارد و نمیتواند او را به درک کاملی از معرفت و آگاهی برساند.
مبارک در حوزه انیمیشن سینمای ایران با توجه به امکاناتی که برای ساخت در اختیار داشته، یک گام مثبت و ارزنده در انیمیشن محسوب میشود و عوامل فیلم به شایستگی توانستهاند جلوههایی بصری ارائه دهند که بالاتر از سطح استاندارد سینمای ایران است، اما نمیتوان حفرههای خالی فیلمنامه را نادیده گرفت. عروسکهای داستان بسیار منفعلاند و از حالت یک اسطوره خارج شدهاند. آنها برخلاف داستانهای پهلوانی و اساطیری شاهنامه، خوشمزگیهای لوس و بیمزه میکنند و در مجموع، جا داشت در فیلم به شخصیتهایی مثل کاوه، آرش، فریدون، تهمینه و حتی رستم بیشتر پرداخته شود، ضمن اینکه پایانبندی بیمعنی و سطحی فیلم، شاید از نظر بچهها اشکالی نداشته باشد، اما در حد و اندازه کار حرفهای نیست.
مبارک توانسته شکل و قالب زبان ارتباط با کودکان را پیدا کند و با آن زبان، حرفش را به آنها بزند، اما باید توجه کرد، بچههای امروز بسیار باهوش و کنجکاو هستند و نمیتوان هر چیزی را به خوردشان داد، هرچند همین بچههای باهوش توانستند ساعتهای خوشی را با عروسکهای مبارک در سالن سینما بگذرانند که این اتفاقی مثبت و ارزشمند است.
منبع: جام جم
نظرات