رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

روز چهارم جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلم “حریم شخصی” اثر “احمد معظمی” در قسمت نمایش های بازار شروع شد. در این روز که میشود که گفت روز پرکار جشنواره بود، ۸ فیلم ایرانی به نمایش درآمدند. فیلم های “حریم شخصی”، “آباجان”، “۲۱ روز بعد”، “ماجرای نیمروز”، “ملی و راه های نرفته اش”، “شاعران زندگی” […]

روز چهارم جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلم “حریم شخصی” اثر “احمد معظمی” در قسمت نمایش های بازار شروع شد.

در این روز که میشود که گفت روز پرکار جشنواره بود، ۸ فیلم ایرانی به نمایش درآمدند.

فیلم های “حریم شخصی”، “آباجان”، “۲۱ روز بعد”، “ماجرای نیمروز”، “ملی و راه های نرفته اش”، “شاعران زندگی” و “یوا” در بخش بازار و فیلم “آپاندیس” در بخش پانوراما کشور های آسیایی و اسلامی به نمایش عموم درآمدند.

معرفی با دفترچه بیمه

کیوان کثیریان، مدیر ارتباطات و رسانه جشنواره جهانی، فیلم “آپاندیس” را معرفی کرد.

حسین نمازی، کارگردان فیلم و آنا نعمتی، بازیگر نقش اول زن فیلم، برای معرفی این فیلم در سالن حضور داشتند.

حسین نمازی ضمن تشکر از تماشاگران از اینکه برای تماشای این آمدند و توضیح اینکه فیلم “آپاندیس” برای اولین بار در جشنواره جهانی به نمایش درآمده، از تماشاگران خواست که تا آخر تیتراژ هم از سالن بیرون نروند چون قسمت مهمی از فیلم در آخر تیتراژ نشان داده میشود.

آناهیتا نعمتی نیز گفت: “خوشحالم که این فیلم جزو فیلمهای جشنواره جهانی است و به نمایندگی از همه بازیگران این فیلم شما را به دیدن این فیلم دعوت میکنم.”

از نکات جالب مراسم معرفی فیلم آپاندیس، دادن بروشور فیلم به تماشاگران موقع ورود به سالن بود که برای اولین بار است در جشنواره جهانی که فیلمی بروشور دارد. این بروشور که حاوی اطلاعات فیلم بود به شکل دفترچه بیمه، که مضمون اصلی فیلم نیز بود، طراحی شده بود که در نوع خودش جالب و جذاب بود.

۴۰ سال انتظار

بهناز جعفری، از بازیگران سینما و تلویزیون، فیلم “Blindness” (کوری) اثر “ریشارد بوگایسکی” از کشور لهستان را معرفی کرد.

جعفری گفت: “چند ماه پیش این فیلم را دیدم و در ابتدا به اشتباه فکر میکردم این فیلم همان فیلم “کوری” با بازی “جولین مور” که بر اساس رمانی به همین نام نوشته “ژوزه ساراماگو” باشد اما فهمیدم که اشتباه میکردم. بعد دیدن فیلم درباره کارگردان فیلم تحقیق کردم. من سینما لهستان رو با کیشلوفسکی میشناختم ولی فهمیدم که کارگردان های بزرگ دیگری نیز در لهستان کار میکنند.

از نکات درخشان فیلم بازی بازیگر نقش اول فیلم، “ماریا مامونا” است که فیلم را سر پا نگه داشته است.

ماریا مامونا که برای معرفی این در سالن حضور داشت درباره فیلم و کاراکتری که بازی کرده گفت: “نقشی که من در این فیلم بازی میکنم درباره فردی واقعی بود که در ۷۵ سالگی فوت کرد و جزو کارمند های سازمان های اطلاعاتی بوده است. فیلم ۶۰ سالگی این زن را نشان میدهد که حالا دیگر بازنشسته شده اما با فلش بک هایی دورانی جوانی او را نیز نشان میدهد. وی عنوان کرد: جالب است که بدانید نویسنده و کارگردان این فیلم همسر من هست و من برای بازی در چنین نقشی حدود ۴۰ سال صبر کردم و در این ۴۰ سال مشغول بازی در تئاتر بودم.”

هنرمندان بالتیک در شیفت پادشاه

مازیار میری فیلم “King’s Shift” (شیفت پادشاه) اثر “ایگناس میسکینیس” محصول مشترک کشورهای لتونی و لیتوانی را معرفی کرد.

برای معرفی این فیلم بازیگر مرد و تهیه کننده فیلم در سالن حضور داشتند.

تهیه کننده فیلم، “ایوا نورویلنه” گفت: برای اولین بار است که یک فیلم من در ایران به نمایش در می آید و امیدوارم که این برای آخرین بار نباشد و باز هم با فیلم دیگری به ایران بیایم.”

بازیگر فیلم، “واینیوس سودیکا” گفت: داستان فیلم را لو نمیدهم فقط میگم خوشحالم که این فیلم در کشور ایران به نمایش در میاد چون این فیلم در رابطه با انسانیت و مسئولیت است و این مسائل برای ایرانیان بسیار مهم است.

درخشش یک کودک در ایوان

رضا کیانیان فیلم “Ivan” (ایوان) اثر “آلیونا داویدا” از کشور روسیه  را معرفی کرد.

کیانیان گفت: “به عنوان بازیگر، بازی های این فیلم برام بسیار جالب بود بخصوص بازیگر نقش کودک که بسیار خوب و مسلط نقش آفرینی میکند.

به نظرم بهترین بازیگران دنیا بچه ها و حیوانات هستند چون برایشان مهم نیست برای کی بازی میکنند.

این فیلم اولین فیلم بلند کارگردان است و به عنوان یک فیلم اولی دربازی گرفتن از بازیگران بسیار خوب عمل کرده است.

فیلم درباره مسائل جزیی زندگی هست که در پشت این مسائل به ظاهر بی اهمیت نکات مهمی وجود دارد. نشان دادن این مسائل در سینمای ایران هم وجود دارد که از این بابت میشه گفت این فیلم و سینمای ایران به نوعی قوم و خویش محسوب میشوند.

دستیار کارگردان این فیلم، “ماکسیم الاگین” که برای معرفی فیلم آمده بود گفت: اول تشکر میکنم از فستیوال که فیلم ما را انتخاب کردند. قطعا حضور در فستیوال های بین المللی و دیدن فیلمهای دیگر کشور ها بسیار جالب است.

متاسفانه کارگردان فیلم اینجا حضور نداره. این اولین فیلم این کارگردان هست و ممکنه نقص هایی داشته باشد. ما سعی کردیم در این فیلم نشان بدیم که در لحظات سخت زندگی تسلیم نشید و امیدوار باشید چون زندگی رو به جلو حرکت میکنه که این نکات در فیلم توسط نقش کودک به قهرمان داستان نشان داده میشود. در فیلم می خواستیم این روند را به آرامی نشان بدیم که چگونه یک نفر با ناامیدی مبارزه میکند.

توصیه می کنم فیلم را تا پایان تماشا کنید چون نتیجه گیری فیلم در آخر نشان داده میشود.”

سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۱ تا ۲۸ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می شود.

سینماخانه/ خبرنگار: فرشید حاجیان – عکاس: هادی صفی زاده

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار