رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 14 خبر


  • پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۹ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 18 April

در نخستین جلسه از سلسله نشست های بزرگداشت عباس کیارستمی در جشنواره جهانی فیلم فجر، احمد کیارستمی فرزند ارشد فیلمساز فقید کشورمان در پیامی به جشنواره جهانی فیلم فجر پیرامون پدرش صحبت کرد. به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، متن این پیغام ویدیویی را در […]

در نخستین جلسه از سلسله نشست های بزرگداشت عباس کیارستمی در جشنواره جهانی فیلم فجر، احمد کیارستمی فرزند ارشد فیلمساز فقید کشورمان در پیامی به جشنواره جهانی فیلم فجر پیرامون پدرش صحبت کرد.

به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، متن این پیغام ویدیویی را در ادامه می خوانید:

سلام، من احمد کیارستمی ام، قرار بود که من در فستیوال حضور داشته باشم و حضورا با شما صحبت کنم. اما متاسفانه روزهای آخر مشکلاتی پیش آمد که نتوانستم بیایم. و بدانید که دلم با شماست و دوست داشتم با شما باشم. اما به جای حضورم، پیغام ویدیویی برای شما می فرستم. اول می خواهم تشکر کنم از دوستان. بیشتر از همه از آقای میرکریمی و آقای صمدیان برای تمام زحماتی که برای این بخش از جشنواره کشیدند.

حتما می دانید از پارسال که این اتفاق افتاد، مراسم های متعددی در جاهای مختلف دنیا برای پدر برگزار شده است. بیشتر از دویست و سی مراسم که بخشیش فستیوال ها است که می توانم به جرات بگویم در تمام فستیوال های سینمایی در دنیا مراسم بزرگداشت برای پدر برگزار کردند. اما غیر از آن بزرگداشت هایی هم در جاهای مختلف از کانون نویسندگان آمریکا تا مراسم های کوچیک که به همون قدر ارزش دارد برگزار شد. مثل شب شعر کوچکی که در یک شهر کوچک در کشور هند انجام شد. یا همین ماه پیش در شهر ونیز، مراسم شعرخوانی بود. و در کنار آن نمایشگاه عکسی از عکس های پدرم که در جاهای مختلف برگزار شد از جمله مراسمی که خود آقای صمدیان زحمت کشیدند و بخشی از آن را انجام دادند، برگزار شد. غیر از همه اینها برنامه ای که خودم از همه اینها بیشتر دوستش داشتم بزرگداشتی بود که در آن درخت کاری هایی به یاد پدرم در شهرهای مختلف و در دانشگاه های مختلف انجام دادند.

می دانم در مراسم امسال تعداد کسانی که راجع به سینمای پدرم می دانند زیادند. از من احتمالا خیلی بیشتر و بهتر می دانند. من فقط می خواهم خاطره ای را تعریف کنم که ده سال پیش  در فستیوال مراکش که بزرگداشتی برای پدرم گرفته بودند، اتفاق افتاد. پدر یک ورکشاپ ده روزه داشت در حاشیه این جشنواره. من هم اونجا بودم، آقای صمدیان هم اونجا بود، در اون مراسم مارتین اسکورسیزی هم که در اون شهر بود برای اون مراسم آمده بود. نصف روز اومد سر ورکشاپ، و اونروز که قرار بود بیاد یکسری آدم با بی سیم میومدند و می رفتند و خیلی شکل جدی ای داشت، قبل از اینکه اسکورسیزی بیاد، من از بابا پرسیدم که چرا تو که میای سر کلاس اینقدر مراسم نداره ، اینقدر اتفاق دورش نمیفته ولی اسکورسیزی که میاد اینجوریه. گفتش تو فیلمهای اسکورسیزی رو دیدی؟ عظیم اند و حضورش هم همینطوریه. فیلمهاش مثل خودش اند. فیلمهای منو دیدی؟ خیلی ساده و فیلمهام هم مثل خود من هستند و چیزی که مهمه اینه که هر کسی مثل خودش باشه. پدر می گفت من اگر فیلمهای اسکورسیزی را بخواهم بسازم احتمالا نمی توانم و اسکورسیزی اگر بخواد فیلمهای من را بسازد احتمالا نمی تواند. پدر می گفت ما هر دو مون موفقیم به این دلیل که هر کدوم به مدل خودمون وفادار بودیم و برای من شخصا این مهمترین درسی است که شاید بتوانم از بابا بگیرم.چند تا خبر هم دارم . فیلم ۲۴ فریم که آخرین فیلم باباست و امیدوارم ببینید و بفهمید که چی می گم.  یک چیز بین سینما، شعر و عکاسی است که آخرین مراحل ساختشو دارم انجام می دهم . پست پروداکشن با چند نفر از دوستان در حال انجام است و قرار بر این است که در فستیوال کن ماه آینده رونمایی بشود، و بعد از آن در موزه ها نشان داده خواهد شد، چون فیلمی موزه ای است. غیر از اون خیلی خیلی خوشحالم این خبر همین امروز رسیده، احتمالا تا وقتی این پخش بشه چند روز از خبرش گذشته، ولی بعد از ماهها صحبت بالاخره قرار شده فیلمهای قدیمی بابا که در کانون ساخته شده همش پخش بین المللیش به شرکت ام.کا.دو – واگذار بشه و بره خارج و قرار است که همه فیلمها بازسازی بشه و با کیفیت خوب پخش بشه که من خودم از این خبر خیلی خوشحالم. از کارهایی که داره انجام می شه از جمله آرشیو کردن کارهای بابا است، همین چند تا کاری که در دسته و  یکسری پروژه های جدید که یک ایده هایی داریم برای کار. برای مجموعه این کارها یک بنیادی درست شده، بنیاد کیارستمی، که الان روزهای اولیه است هنوز در حال فرم گیری است و با کمک “تام لاری” که عضو هیات مدیره ی بنیاد خواهد بود و هست و دوستان دیگری این بنیاد شروع به کار کرده و امیدوارم که به زودی اخبار بیشتری داشته باشیم ، باز هم تکرار می کنم که دلم می خواست با شما بودم اونجا و جای منو خالی کنید.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار