رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 12 خبر


  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۱۱ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 20 April
شروع راه کوروساوا تا سر حد مرزی

گزارش پنجمین روز جشنواره جهانی فیلم فجر

به گزارش سینماخانه، در پنجمین روز جشنواره جهانی فیلم فجر آثار بزرگان سینمای جهان به نمایش درآمد. در حالیکه جشنواره به روزهای آخر خود نزدیک تر می شود، فیلم های بیشتری در جدول نمایش  کاخ جشنواره (چارسو) قرار گرفت. فیلم های برگزیده ای از سینمای کلاسیک و روز جهان و همچنین مجموعه ای از فیلم […]

به گزارش سینماخانه، در پنجمین روز جشنواره جهانی فیلم فجر آثار بزرگان سینمای جهان به نمایش درآمد.

در حالیکه جشنواره به روزهای آخر خود نزدیک تر می شود، فیلم های بیشتری در جدول نمایش  کاخ جشنواره (چارسو) قرار گرفت. فیلم های برگزیده ای از سینمای کلاسیک و روز جهان و همچنین مجموعه ای از فیلم های کوتاه که در جشنواره های مهمی شرکت داشته و جوایزی را از آن خود کرده اند.

پایان کار دارالفنون

در این روز مراسم پایانی بخش دارالفنون در ساختمان مدرسه دارالفنون برگزار شد و برگزیدگان این بخش معرفی شدند.

به گفته مازیار میری، مدیر بخش دارالفنون، برنده نهایی این دوره از طرف جشنواره هزینه‌ها ساخت یک فیلم کوتاه را دریافت خواهد کرد.

در بخش دارالفنون ۱۱۰ هنرجو از ۳۲ کشور جهان حضور داشتند.

تصویر ترکیه در رئوف

مازیار میری فیلم “Rauf” (رئوف) اثر “باریش کایا” از کشور ترکیه را معرفی کرد.

باریش کایا درباره ساخت این فیلم گفت: ما با ساخت فیلم “رئوف” می خواستیم نشان بدهیم چه اتفاق هایی در ترکیه در حال رخ دادن است؛ درگیری ها چطور اتفاق می‌افتد و حین این اتفاق‌های تلخ چه تجربه‌های خوبی شکل می گیرد. امیدوارم از دیدن آن لذت ببرید.

مستندی در رابطه با ام اس

علیرضا شجاع نوری معرفی فیلم “آهستگی” اثر “یاسر خیر” را معرفی کرد. این فیلم که در بخش مستند زیر ذره بین به نمایش درآمد در مورد بیماری ام اس است.

یاسرخیر با اشاره به این که از نمایش فیلمش در جشنواره جهانی فیلم فجر خوشحال است، گفت: یکی از شخصیت های این فیلم، شقایق فراهانی است که در اینجا حضور دارد و به جز خانم فراهانی، تمام اعضای خانواده ای که در این مستند حضور دارند فیلم را دیده اند.

او ادامه داد: سعی کردم وضعیت انسانی را بدون قضاوت در این مستند نشان دهم. وضعیتی که خودم هم آن را در پیرامونم تجربه کرده بودم. این فیلم را به همراه اسماعیل منصف هشت ماه تدوین کردیم که حاصلش را امروز شما در اینجا می بینید.

خنده به پادشاه بلژیکی ها

کامیار محسنین فیلم “King of the Belgians” (پادشاه بلژیکی ها) اثر “جسیکا وودورث” و “پیتر بروزنس” محصول مشترک کشور های بلژیک و هلند و بلغارستان را معرفی کرد.

وی گفت: این فیلم یک قطعه طنز آلود و فوق العاده درباره سلطنت است.

فیلم دارای شوخی های بامزه ای است که با پادشاه میشود و تمام اتفاقات فیلم وقتی میفتد که پادشاه میخواهد از مرزهای کشور عبور کند.

جسیکا وودورث که عضو هیئت داوران بخش مسابقه بین الملل نیز هست، عنوان کرد: “افتخار بزرگی است که در کشور فوق العاده شما هستم. در کشور بلژیک به دو زبان متفاوت صحبت میکنند. در شمال به زبان فلاندری و در جنوب به زبان فرانسوی صحبت میکنند که این دو گروه زیاد روابط خوبی با هم ندارند. اتفاقات این فیلم در زمانی می افتد کشور بلژیک هیچ حکومت رسمی نداشت. جالب است بدانید کشور بلژیک ۵۸۰ روز هیچ حکومت رسمی نداشت و از این بابت در کتاب گیتس رکورد دار است. بلژیکی ها استاد سورئال و مصالحه کردن هستند. این فیلم ثابت میکند که در اروپا میشود هماهنگی به وجود آورد. قصد دارم ادامه این فیلم را با نام The Barefoot Emperor بسازم.

مادر مغولستان “The Mother”

بازاراگچا بیان کرد: خوشحال هستم که امشب شما را در این سالن می بینم. من دانشجوی رشته تئاتر دراماتیک هستم و تاکنون در بیش از ۱۰۰ نمایش و ۴۰ فیلم بازی کرده ام. فیلم «مادر» سومین فیلمی است که کارگردانی کرده ام و شما امشب قراراست آن را تماشا کنید. او افزود: من و مانختویا، نویسنده و تهیه کننده، سال پیش یکدیگر را ملاقات کردیم و همکاریمان را برای ساخت این فیلم آغاز کردیم. فیلم«مادر» تاکنون حضور موفقیت آمیزی در کشورهای روسیه، آمریکا، هند و بنگلادش داشته است و به زودی به ایتالیا و فرانسه می رود. از برنامه ریزان این جشنواره تشکر می کنم که ما را به جشنواره جهانی فیلم فجر دعوت کردند. برای شما خوشبختی و موفقیت های بزرگ آرزو می کنم.

از تهران به افغانستان / معرفی فیلم گرگ و بره

“شهربانو سادات” کارگردان فیلم گرگ و گوسفند گفت: “خیلی خوشحالم که اینجا هستم برای من شب مهمی هست. این فیلم برای مخاطب افغان هست ولی هنوز در افغانستان نمایش داده نشده و خوشحالم شما جزو اولین فارسی زبانان هستید که فیلم را میبینید. سفر من به تهران بسیار نوستالوژیک است چون من متولد تهران هستم اما ۱۶ سال است که در افغانستان زندگی میکنم. بعد از اتفاقات یازده سپتامبر خانواده من داوطلبانه به روستای کوچکی در افغانستان برگشتند.  فیلم برگرفته از زندگی خود من است که از یک شهر به یک روستای کوچک مهاجرت کردم. برای من که یک دختر یازده ساله بودم تجربه جالبی نبود.

” کواتر تندتا ” محصول مشترک کشور های فرانسه و اسپانیا

علیرضا شجاع نوری فیلم (کواتر تندتا) اثر “پل رودریگرز” محصول مشترک کشور های فرانسه و اسپانیا را معرفی کرد.

پل رودریگرز گفت: خیلی خوشحالم که در این فستیوال حضور دارم و از عوامل این فستیوال تشکر می‌کنم. کواتر تندتا نام یکی از مناطق اسپانیا است. روستایی کوچک با جمعیت ۸۶ نفره که دو نفر از آنها پدربزرگ و مادربزرگ من بودند. من در بارسلونا زندگی میکنم و زمانی که پدربزرگم مریض شد برای دیدن او به آن روستا سفر کردم. پدربزرگم در همان زمان فوت کرد. در راه رفتن به مراسم پدربزرگم بودیم که مادربزرگم از من پرسید: “اگر من میمردم تو چیکار می کردی؟” آنجا بود که ایده این فیلم به ذهن من رسید.

این فیلم بیشتر در مورد هویت و خاطره است، اهمیت حافظه و خاطرات و فراموش نکردن آنها

سینماخانه/ خبرنگار: فرشید حاجیان

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار