رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March
  • سه شنبه 19 اردیبهشت 1396 - 11:47
  • کد خبر : 8631
  • تئاتر
  • چاپ خبر : گزارش چهارمین روز جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران

چهارمین روز جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران با برگزاری ۸ نمایش پایان یافت. به گزارش سینماخانه؛ در این روز ۳ نمایش در بخش تجربه های اجرا انجام شد. نمایش “نرگس” از “حسین توازنی زاده” در خانه ای در خیابان ایتالیا، نمایش “کوری” از “مینا میرزایی” در پلاتو شماره ۲ پردیس باغ ملی و نمایش “نیوبه” […]

چهارمین روز جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران با برگزاری ۸ نمایش پایان یافت.

به گزارش سینماخانه؛ در این روز ۳ نمایش در بخش تجربه های اجرا انجام شد.

نمایش “نرگس” از “حسین توازنی زاده” در خانه ای در خیابان ایتالیا، نمایش “کوری” از “مینا میرزایی” در پلاتو شماره ۲ پردیس باغ ملی و نمایش “نیوبه” از “سارا رئوف” در ساختمان معماری پردیس باغ ملی، هر کدام اجرای خود را انجام دادند.

تراژدی فقر و اعتیاد

نمایش “رویای کولی آشفته” به نویسندگی

“رضا خوش شانس”،  کارگردانی “امین محمدی” و طراحی و دراماتورژی “احسان فلاحت پیشه” در پلاتو اجرا مجموعه تئاتر شهر اجرا شد.

این نمایش داستان زوجی فقیر است که مرد خانواده دچار اعتیاد به مواد مخدر شده و برای به دست آوردن مقدار ناچیزی مواد حاضر شده دست به هر عملی بزند حتی…

این نمایش آسیب های اجتماعی طبقه ی فقیر را در غالبی تراژیک بیان می کند .

نمایش ” رؤیای کولی آشفته” در بخش مسابقه صحنه ای حضور دارد.

هر چی جناب سرهنگ بگه!

نمایش “سرهنگ” به نویسندگی و کارگردانی امیر نوروزی در سالن بزرگ تالار مولوی اجرا شد.

این نمایش اتفاقات بعد از یک صحنه ی قتل را در خانه ی مقتول در قالب کمدی به نمایش می گذاشت…

در سرتاسر نمایش کارکتر ها می کوشیدند تا پرده از راز چگونگی رخداد قتل بردارند و در همین راستا اتفاقاتی در پی هم به وجود می‌آمد که هر یک به نوعی درونمایه ی شخصیتی هر کارکتر را به چالش می کشید و تماشاگران، در حین تماشای روند رمز گشایی از راز اصلی قتل به شناخت از شخصیت هر کارکتر میرسیدند.

انتظار میرود افرادی که در اداره پلیس فعالیت دارند  افرادی باشند که بنا به حساسیت شغلی خود ، بسیار دقیق و از هر عیبی مبراّ باشند… و وقتی هر یک از این افراد در شغل خود پر از عیب های ریز و درشتی باشد که آنهارا در زیر یونیفورم خود مخفی نگه داشته و با اتفاقی پیش بینی نشده آن عیب ها هر کدام از سویی بیرون میزند ، میتواند برای کسی که از بیرون شاهد ماجراست لحظاتی سراسر کمدی را به وجود آورد.

نمایش “سرهنگ” در بخش مسابقه صحنه ای در جشنواره حضور دارد.

دیگر نمایش حاضر در بخش مسابقه صحنه ای نمایش “کوریولانوس” به نویسندگی حامد اصغر زاده و جواد ابراهیمی نژاد و کارگردانی حامد اصغر زاده است که دیروز اولین اجرای خود را در سالن کوچک تالار مولوی انجام داد و امروز اجرای دوم خود را در همان سالن انجام می‌دهد.

تابستان مرا می بلعد

نمایش “تابستان” به نویسندگی و کارگردانی “سعدی محمدی” دومین اجرای خود را در سالن حافظ انجام داد.

سعدی محمدی در رابطه با این نمایش گفت: “در آغاز تمرینات “تابستان” ما به دنبال پاسخ این پرسش بودیم که چگونه چیزی یا عملی می تواند دیدنی باشد؟ به عبارتی ابتدا پرسیدیم آیا می توان گفت بعضی از اعمال دیدنی هستند و بعضی نه؟ خیلی زود فهمیدیم که ماهیت اعمال نیست که ارزش دیدنی شدن آن را تعیین می کند. بلکه این کیفیت چگونگی اجرا آنهاست که دیدنی شان می‌کند. برای مثال گربه ای را در نظر بگیرید که به دنبال شکار یک زنبور مدام به آن متمرکز می‌شود و در یک آن به هوا می‌جهد تا شکارش کند. چنین منظره ای هر رهگذری را به خود جلب می‌کند. این ویژگی به این دلیل نیست که ماهیت جهیدن گربه در هوا دیدنیست؛ بلکه تمرکز و دقت انجام کار او و تمام و کمال انجام دادن آن عمل است که دیدنی اش می‌کند. الگوی ما همین بود؛ گربه ای بدنبال زنبور، یا کودکی که با ذوق به موسیقی شادی گوش میدهد و با آن میرقصد. فارغ از همه جهان پیرامونش و متمرکز بر همین لحظه.”

جام شکسته جم

نمایش “کارنامه بندار بیدخش” به کارگردانی “شوکا کریمی” و دراماتورژی “پویا حقیقی”، “بهروز ابراهیمی”، “امیر جعفری فوتمی” و “شوکا کریمی” در سالن انتظامی واقع در خانه هنرمندان اجرا شد.

متن این نمایش اثر “بهرام بیضایی” می‌باشد.

شوکا کریمی درباره این متن و نمایش گفت: “متن “کارنامه بندار بیدخش” استاد بیضایی، با موضوعی جهان شمول و نامیرا، برای دو برخوان یا دو نقال نوشته شده و ما سعی کردیم با تلفیق فرم برخوانی و اجرای سنتی نمایش ایرانی با روشها و فرم‌های نمایش معاصر و غربی دست به تجربه بزنیم. وقتی این تغییر در روش اجرایی رخ داد، متوجه امکانات بیشماری شدیم که در مسیر خلق موقعیت های نمایش قرار گرفت و ما به ناچار دست به انتخاب زدیم و تعدادی از موقعیت ها را پرورش دادیم. اما قطعا در اجراهای آینده، فضا برای تجربه ی بیشتر و بازی و ایجاد تغییر در این فرم‌ها و موقعیت ها وجود دارد.

بزرگترین چالش برای ما تلاش برای تصویر بخشیدن به مفاهیم انتزاعی و استعاری قدرتمند موجود در متن، مثل مفهوم جام جهان بین، بود که منجر به نشانه بازی های عجیب و لذت بخشی شد.

تلاش و خلق گروهی در روند تمرین ما و شکل گرفتن نمایش نهایی، بزرگترین نقش را داشت، و هر آنچه بر روی صحنه است، حاصل برخورد ایده های یک گروه فعال است.”

کارگردان در این نمایش سعی کرده با تلفیق شیوه اجرایی سنتی و مدرن، استفاده از موسیقی و نور و همچنین ساختارشکنی های متعدد در طول اجرا، اجرایی متفاوت از نمایشنامه بهرام بیضایی به تماشاگر ارائه دهد.

بیستمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران به دبیری مهدی گمار از ۱۵ تا ۲۳ اردیبهشت ماه در تهران برگزار می‌شود.

سینماخانه / فرشید حاجیان – مژگان آقاداوودیان

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار