رفتن به بالا

اخبار سینما ، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶
  • الأحد ۳ محرم ۱۴۳۹
  • 2017 Sunday 24 September

خرداد ۱۳۹۶ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما،تئاتر و تلویزیون

گزارش تصویری نمایش “روال عادی”

به گزارش سینماخانه ؛ نمایش “روال عادی” به نویسندگی ژان کلود کری یر، ترجمه اصغر نوری و کارگردانی محمد رضا خاکی از ۳۰ خرداد تا ۳۰ تیرماه هر شب ساعت ۲۱:۰۰ در سالن استاد سمندریان به روی صحنه خواهد رفت. سینماخانه / عکاس : هادی صفی زاده ;


در نشست خبری نمایش مفیستو مطرح شد

بیش از ۸۰ نفر درگیر پروژه “مفیستو” هستند

نشست خبری و رسانه ای نمایش” مفیستو” با حضور اصحاب رسانه و با اشاره کارگردان به اینکه اثر نمایشی فقط در کشورهایی که شرایط فرهنگی و اجتماعی مناسب دارند و از امنیت بالا برخوردار هستند، اجازه اجرای داده می شود در سالن اصلی تالار مولوی برگزار شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط […]


نگاهی به فیلم «رگ خواب»

سلوک تدریجی یک زن

رگ خواب یعنی به‌دست آوردن قلق آدم‌ها. یعنی اگر بدانیم آدم‌های اطرافمان از چه رفتارهایی خوششان می‌آید و از چه رفتارهایی بدشان، بهتر می‌توانیم با آنها رابطه برقرار کنیم، اما رگ خواب برای سینمادوستان یعنی دیدن چندباره «رگ خواب» حمید نعمت‌الله. «رگ خواب» از آن فیلم‌هایی است که در هر دوره و زمانی و هر […]


گزارش تصویری نمایش “آندورا”

به گزارش سینماخانه ؛ نمایش “آندورا” به نویسندگی ماکس فریش، ترجمه حمید سمندریان و کارگردانی افشین زمانی از ۳۰ خرداد تا ۱۵ تیرماه هر شب ساعت ۲۰:۳۰ در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان به روی صحنه خواهد رفت. سینماخانه / عکاس : الهه شمشیری


اجرای نمایش آندورا در سالن استاد انتظامی

هر که آندورایی است لازم نیست بترسد …

آندورا هر که آندورایی است لازم نیست بترسد … چه کسی چه بلایی بر سر باورهایمان آورده که یک صفت بی بنیاد، ارزش آدمی را تعیین می کند… ترس، مرگ و نفرین به کدامین گروه باد؟ و کدامین گروه، وارث با سعادت زیستن اند؟ وقتی همه ی ما انسانیم… نمایش آندورا نوشته ی ماکس فریش […]


سریال‌های رمضانی کِی تمام می‌شوند؟

با پایان ایام رمضان، پرونده دو سریال مناسبتیِ «نفس» و «زیر پای مادر» هم بسته می‌شود. در ایام رمضان امسال چهار مجموعه نمایشی از شبکه‌های یک، دو، سه و پنج سیما پخش شدند که برخی از آنها جدید و دو مجموعه‌ی دیگر دوبله شده بودند. سریال‌ «زیر پای مادر» و «نفس» از شبکه‌های یک، و […]


سالروزت مبارک بزرگمرد سینمای جهان

امروز یکم تیر ماه سالروز بزرگمرد سینمای ایران است. کسی که توانست سینمای ایران را به جهان معرفی کند و افتخارآفرین باشد. همه جهان می‌دانیم که کیارستمی که بود و چه افتخاراتی داشت اما به بهانه سالروز تولد او زندگی او را از کودکی تا درگذشت مرور می‌کنیم. عباس کیارستمی یکم تیرماه ۱۳۱۹ در تهران […]


عذرخواهی رامبد جوان از صفر کشکولی مقابل چشمان مردم + ویدیو

رامبد جوان در برنامه شب گذشته «خندوانه» در حالی که میزبان صفر کشکولی بود، مقابل او ایستاد، تعظیم کرد و بابت حرف‌هایش در یک فایل صوتی پوزش خواست و گفت: «آن سخنان من از سر بی‌تجربگی و ناراحتی بود.» برنامه «خندوانه»، شامگاه چهارشنبه ۳۱ خرداد، شاهد عذرخواهی رامبد جوان از صفر کشکولی، بازیگر و ورزشکار […]


آخر هفته با فیلم های سیما

«امکان مینا» به تلویزیون آمد

تلویزیون در روزهای آخر هفته و همزمان با روز قدس فیلم های مختلفی را از شبکه های سیما روی آنتن می برد. فیلم‌های سینمایی، تلویزیونی و انیمیشن «امکان مینا»، «راه نجات»، «سربازان کوچک»، «بیگانگان»، «چ»، «نبرد الجزایر»، «مسیر ایرلندی»، «روزگار عشق و خیانت»، «سایه‌های شهر»، «پرندگان آزاد»، «بازمانده»، «پیام‌رسان را بکش»، «رقص شیطان»، «خوداشتغالی»، «طوفان […]


صالحی امیری: هدف ما خروج فیلم‌های فاقد پروانه نمایش از بلاتکلیفی است

رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به  سرنوشت فیلم های توقیفی اظهار کرد: تصمیم گرفته شده تا اینگونه فیلم‌ها یک بار توسط شورای تخصصی بازبینی و اصلاحات لازم صورت گیرد. وی با تاکید براینکه در صورت تائید در شورا فیلم‌های توقیفی امکان اکران را […]


آخرین اخبار

logo-samandehi

یادداشت ویژه

«بیست و یک روز بعد» فیلمی علیه گداگرافی رایج در سینما

«بیست و یک روز بعد» تجلی درد‌های بزرگ یک جامعه است که توسط سیاستمداران کشور نادیده گرفته می‌شود. قطعا این فیلم در مکتوبات برخی منتقدان سینمایی، فیلم سیاهی است اما فیلم با اتکا به انگیزش‌های قهرمانی، سیاهی از خود بر جای نمی‌گذارد. در سینمای ایران طی دو دهه گذشته  اغلب آثاری که ساخته شده‌اند به دنبال تعریف تازه‌ای از طبقه متوسط و مطالبات آنهاست و طبقه فرودست اجتماعی هیچ جایگاه مشخص و تعریف معینی در میان آثار سینمایی ندارد. در واقع نوعی اعوجاج و نوعی التقاط معرفتی - اجتماعی از طبقات در سینمای ایران رایج است و همین امر موجب می‌شود باورپذیری آثار سینمایی ضریب مقبولیت در میان مخاطبان نداشته باشد. وقتی در حوزه فیلمسازی به دام واقع‌گرایی می‌افتادیم، ترسیم نقش و نگار طبقاتی و جزئیات از ضرورت‌های نمایشی محسوب می‌شود. فیلم «بیست و یک روز بعد» از آن دسته آثاری است که تصویر دقیقی از طبقه فرودست اجتماعی ارائه می‌کند. شاید نخستین دلیل تمایز فیلم « بیست و یک روز بعد» از سایر آثار سینمایی رایج، توجه مولف به نمایش کاملا واقع‌گرا از طبقه فرودست اجتماعی است. اغلب آثار ساخته شده درباره طبقه فرو دست به نوعی التقاط اجتماعی دچارند. عدم تشخیص نشانه‌های طبقه متوسط سبب می‌شود که فیلمساز اوج و فرود نمایشی و دراماتیک این طبقه را شناسایی نکند. گداگرافی ممنوع! چرا نمایش دقیق طبقه متوسط ضرورت دارد و در این متن بدان تاکید داریم؟ یکی از مشکلات عدیده سینمای ایران در دو دهه گذشته این است که  به دلیل عدم شناسایی طبقات اجتماعی، فیلمسازان برج عاج نشین سینمای ایران مبتلا به بیماری رایج سینمای گداگرافی شده‌اند. مسافر(عباس کیارستمی)، دونده(امیرنادری)،‌ خمره(ابراهیم‌فروزش)، بادکنک‌سفید(جعفر پناهی)، سازدهنی(امیر نادری) خانه دوست کجاست(عباس کیارستمی)  و ... ، آثاری شبیه بیست و یک روز بعد، مبتلا به همان بیماری رایج گداگرافی هستند. به دام گداگرافی افتادن آثار سینمایی ریشه در عدم شناخت طبقات دارد، نه نشان دادن مشکلات معیشتی مردم.  نخستین موضوعی که فیلم «بیست و یک روز بعد» را از گداگرافی رایج دور و به سینمای واقعی نزدیک می‌‎کند، ترسیم دقیق از شخصیت‌‌های وابسته به این طبقه، موقعیت‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی آنان است.  بیست و یک روز بعد، عیاری افزون‌تر از آثار مشابهش با تم گداگرافی دارد، قهرمانی پر انگیزه‌ای برای بدست آوردن. نمایش فقر، بدون قهرمانی که برای دفع کاستی‌ها تلاش نمی‌کند و هیچ انگیزش فردی، عاطفی و اجتماعی برای رهایی از فقر و معضلات وابسته به فقر ندارد، مصداق گداگرافی است؛ مشابه آثار سینمایی کودک و نوجوان محوری که به بخشی از آنان اشاره شد. قهرمانی که انگیزش قهرمانی داستانی‌اش آنقدر پتانسیل مقبولی دارد که مخاطب تصور می‌کند مرتضی سعدی (مهدی قربانی) به جای نگاه داشتن قطار می‌تواند کوه را جابجا کند.   فیلم  «بیست و یک  روز بعد» تجلی درد‌های بزرگ یک جامعه است که توسط سیاستمداران اجرایی کشور نادیده گرفته می‌شود. به یقین با همین پارامترهای رایج و جستجو در مکتوبات برخی منتقدان سینمایی، فیلم بیست و یک روز بعد، فیلم سیاهی است. اما فیلم به شکل اصیلی با اتکا ...