رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 11 خبر


  • چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹
  • الأربعاء ۴ شوال ۱۴۴۱
  • 2020 Wednesday 27 May

خرداد ۱۳۹۶ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

“آینه بغل” با رضا گلزار در لواسان کلید خورد + عکس

فیلمبرداری فیلم سینمایی”آینه بغل” با نقش آفرینی محمدرضا گلزار در لواسان کلید خورد. فیلمبرداری فیلم سینمایی “آینه بغل” با تهیه کنندگی منصور سهراب پور و امیر پروین حسینی و کارگردانی منوچهر هادی در لوکیشن اصلی این اثر سینمایی در لواسان کلید خورد. محمدرضا گلزار،جوادعزتی،یکتا ناصر، نازنینی بیاتی، سیامک صفری، مه لقا باقری،رسول نجفیان و رایان […]


مهر مادری نیکول کیدمن

نیکول کیدمن در فیلم «شیر» ساخته گرت دیویس، نقش زنی استرالیایی به نام سو را بازی می‌کند که همراه شوهرش، فرزندان بی سرپرست و بی پناهی از هند را به فرزندی می‌گیرد. کیدمن که سال ۱۹۶۷ در چنین روزی به دنیا آمد، چنان در نقش خود بااحساس بازی می‌کند و حضور پررنگ و مهربانانه مادرانه […]


آغاز اکران «بیوگرافی» در گروه سینمایی هنر و تجربه

فیلم سینمایی «بیوگرافی»به کارگردانی فاطمه ثقفی و تهیه کنندگی علی اکبر ثقفی از امروز سه شنبه ۳۰ خرداد در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران خود را آغاز خواهد کرد. به نقل از مشاور رسانه ای فیلم، «بیوگرافی» نخستین ساخته بلند فاطمه ثقفی فیلمنامه نویس، دستیار کارگردان و منشی صحنه آثاری چون؛ «مرگ کسب و […]


واکنش «فارابی» به یک حاشیه درباره «رستاخیز»

روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی در اطلاعیه‌ی پیرامون فیلم «رستاخیز»، توضیحاتی داد. به نقل از روابط  عمومی بنیاد سینمایی فارابی؛ «حمایت از فیلم سینمایی رستاخیز و آثاری از این دست که به مضمون ارزشمند و ماندگار قیام عاشورا می‌پردازند جزو سیاست‌های سازمان سینمایی و نهادهایی چون بنیاد سینمایی فارابی است. در فرآیند تولید فیلم سینمایی […]


چند نفر «شهرزاد» را آنلاین دیدند؟ + تصاویر

بیش از ۶٠ هزار نفر، روز گذشته قسمت اول از فصل دوم سریال «شهرزاد» را به صورت آنلاین تماشا کردند. به نقل از روابط عمومی سریال «شهرزاد»، با توجه به اینکه لوح فشرده فصل دوم این سریال از صبح دوشنبه (٢٩ خرداد ماه) عرضه و همچنین پخش آنلاین آن از سایت lotusplay.ir رسما آغاز شد، […]


آغاز «اعتراف» شهاب حسینی از فردا

دومین پوستر نمایش «اعتراف» توسط امیرحسین عطایی طراحی شده و این گروه نمایشی در حالی که یک روز به شروع اجرای عمومی نمایش مانده است، آن را رونمایی کردند. نمایش «اعتراف» از فردا چهارشنبه، سی و یکم خرداد ماه در سالن اصلی تئاترشهر به روی صحنه می‌رود. تاکنون بلیت‌های ٩ روز اول اجرای نمایش به […]


این مستند را از بایگانی دربیاورید

هومن ظریف سازنده‌ی مستند «مرز پرگهر» با ادعای اینکه این مستند در بایگانی است از “موسسه تصویر شهر خواست” فارغ از مصلحت سنجی،«مستند مرز پرگهر» را از بایگانی درآورد.” این مستندساز در متنی آورده است: «موسسه تصویر شهر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران،از اردیبهشت ماه امسال همزمان با عید نیمه شعبان فراخوان ششمین جشنواره بین‌المللی […]


رونمایی از اولین تیزر «پا تو کفش من نکن»

بعد از ثبت قرارداد اکران کمدی «پا تو کفش من نکن» حسین فرحبخش در گروه «ماندانا»، اولین تیزر این فیلم رونمایی شد. «پا تو کفش من نکن» که از حضور رضا ناجی، بهنوش بختیاری، یوسف تیموری و سحر قریشی در نقشهای اصلی سود می‌برد، تازه ترین محصول موسسه سینمایی پویافیلم است که از طریق همین […]


پخش مینی سریال «ایستاده در غبار» + تیزر

سریال «ایستاده در غبار» با محوریت زندگی جاویدالاثر احمد متوسلیان روی آنتن می‌رود. سریال «ایستاده در غبار» هم‌زمان با سالگرد ربایش جاویدالاثر متوسلیان و همراهانش روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود و روایت سینمایی مستند گونه از کودکی «احمد» و زندگی اش در سال‌های انقلاب اسلامی و پس‌از آن حضورش در دفاع مقدس و ربایش […]


«مادر قلب اتمی» در گروه ماندانا می‌ماند

فیلم «مادر قلب اتمی» بر خلاف آنچه امروز در خبرها اعلام شده بود، در گروه ماندانا باقی می‌ماند. بعد از آن‌که محمدرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش، امروز اعلام کرد فیلم «مادر قلب اتمی» به دلیل فروش کمتر از حد پیش‌بینی شده از گروه ماندانا برداشته می‌شود، امیر سیدزاده، تهیه‌کننده این فیلم خبر داد که […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

غریزه تصویر یاب

نگاهی به فیلمنامه های غلامحسین ساعدی

اگر بخواهیم فیلمنامه های غلام حسین ساعدی را برمبنای کتاب های تئوریک آموزش فیلمنامه نویسی و منطق کلاسیک و شسته رفته ای که از فیلمنامه مدنظر است بررسی کنیم، طبیعتاً راه به جایی نمی بریم. منظور به ویژه فیلمنامه هایی است که به نام ساعدی منتشر شده و به جز گاو که به گفته مهرجویی حاصل همکاری هر دو آن ها است و خود مهرجویی کار سکانس بندی آن را به عهده داشته، هیچ کدام به فیلم تبدیل نشده است. با نگاه به فیلم نامه های فیلم نشده ساعدی در می یابیم که فیلم نامه برای او به نوعی تداوم پتانسیل های قصه نویسی و شاید حتی در مواردی جبران پروژه شکست خورده رمان است. از ساعدی هیچ رمان چشم گیری منتشر نشده و رمان هایی نظیر توپ، تاتار خندان و غریبه در شهر جزو آثار جدی ساعدی نیست. به ویژه که از این میان به جز توپ هیچ کدام در زمان حیات نویسنده شان منتشر نشده اند و معلوم نیست اگر ساعدی زنده می ماند چه تصمیمی برای آن ها می گرفت. اما فیلمنامه ها حکایتی دیگرند و گواه دل بستگی ساعدی به سینما که شاید آن را با غریزه تصویریابی خود و تصویری دیدن برخی جزییات دیریاب واقعیت، منطبق تر می دید و ناخواسته به سمت آن کشیده می شد. آشکارترین وجه مشترک قصه های ساعدی با عالم تصویر و سینما را شاید بتوان در اصرارش بر تقطیع قصه ها و ناپیوستگی روایت هایش جست و جو کرد. کم تر قصه موفقی از ساعدی را می توان به یاد آورد که یک تکه و بدون وقفه و شماره خوردن و جدا و تکه تکه شدن صحنه های قصه، روایت شده باشد. در برخی فیلمنامه های او گاه تنها تفاوت متن با قصه این است که به جای شماره گذاری از ادبیات فیلمنامه ای "داخلی/خارجی" و "روز/شب" برای مشخص کردن زمان و مکان استفاده شده و فعل ها نیز از ماضی به مضارع تغییر کرده اند که این هم اگر نبود متن را می شد به عنوان قصه ای بلند خواند. به قول جواد مجابی : "قصه ها با اندک دست کاری بدل به فیلمنامه می شدند، چون خاستگاه مشترک قصه ها و نمایش نامه ها در ذهنیتی بود که دنیا را در حرکت ها و گفت و گوها خلاصه می دید و واقعیت، پشت این حرکت ها و گفت و گوها جریان داشت و به تدریج آشکار می شد." اما این را هم باید اضافه کرد که دراین فرآیند تبدیل شدن، گاه قسمت هایی از روایت که مختص بیان قصه ای بود، در فیلمنامه هم دست نخورده و تغییر نیافته باقی می ماند و این به ویژه در عافیتگاه مشهود است. دلیلش هم شاید این باشد که عافیتگاه یک متن نهایی و بازنویسی شده نیست. با این همه با نگاه به کل کارنامه ی سینمایی و قصه ای ساعدی و قیاس این دو کارنامه، می توان نتیجه گرفت که نگاه تصویریاب و سینمایی ساعدی، بیش ...