رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

کارگردان نمایش «اتاق» با اشاره به اینکه این اثر نمایشی تنها ۱۱ اجرا خواهد داشت، عنوان کرد تلاش کرده است در این اجرا شاعرانگی متن هارولد پینتر را حفظ کند. فاطمه علی‌حسینی کارگردان نمایش «اتاق» که به تازگی اجرای عمومی خود را آغاز کرده است در این باره گفت: نمایش «اتاق» نوشته هارولد پینتر است […]

کارگردان نمایش «اتاق» با اشاره به اینکه این اثر نمایشی تنها ۱۱ اجرا خواهد داشت، عنوان کرد تلاش کرده است در این اجرا شاعرانگی متن هارولد پینتر را حفظ کند.

فاطمه علی‌حسینی کارگردان نمایش «اتاق» که به تازگی اجرای عمومی خود را آغاز کرده است در این باره گفت: نمایش «اتاق» نوشته هارولد پینتر است که از ۱۶ خردادماه در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفته و تنها ۱۱ اجرا خواهد داشت.

وی درباره دلایل انتخاب این متن نمایشی توضیح داد: پروژه پایان نامه کارشناسی ارشد من در دانشگاه تربیت مدرس کار روی آثار هارولد پینتر بود. معتقدم نمایشنامه «اتاق» که اولین اثر پینتر هم به حساب می آید یکی از کامل ترین آثار این نویسنده است که حتی تا ۱۵ سال بعد نمایشنامه های پینتر همچنان تحت تاثیر «اتاق» بودند و برخی از شخصیت های فرعی نمایشنامه در دیگر آثار وی نقش اصلی را برعهده دارند و به این ترتیب ویژگی های هرکدام از شخصیت ها و انگیزه هایشان برای مخاطبان آثار پینتر بیشتر نمایان می‌شود.

این کارگردان تئاتر درباره ویژگی های آثار پینتر و رویکردش به نمایشنامه «اتاق» بیان کرد: وجود مکث ها و سکوت ها نکته حیاتی آثار پینتر هستند که نمی توان از کار حذفشان کرد اما مساله دیگر این است که من این نمایش را به شیوه رئالیستی اجرا نکردم که البته به نظرم نباید هم آن را رئالیستی به صحنه برد به همین جهت بازی ها اکسپرسیونیستی و استیلیزه هستند. همچنین شاعرانگی که در متن پینتر وجود دارد برایم اهمیت بسیاری داشت و برای اینکه بتوانم این شاعرانگی را در اجرا هم منتقل کنم متن را مجددا ترجمه کردم.

علی‌حسینی ادامه داد: ایده طراحی صحنه نمایش نیز از موزه یهود برلین و کتابی که من به زبان انگلیسی درباره پینتر خواندم، شکل گرفته است. در این کتاب پینتر شخصیت های نمایشنامه را این طور تشبیه کرده بود که آنها انگار در یک غار پارینه سنگی زندگی می کنند.

 

این کارگردان جوان متذکر شد: اجرای این نمایش اولین تجربه حرفه ای من به عنوان کارگردان است اما چند سال است سمت های دیگری در تئاتر دارم که از این مسیر با بازیگرانی که در کار حضور دارند، آشنا شدم. خوشحالم که هنرمندان خوبی سر راهم قرار گرفتند و زمانی که دیدند برای این کار من مطالعات زیادی انجام دادم و ۲ سال روی آثار پینتر و این نمایشنامه پژوهش و تحقیق کردم به من اطمینان کردند و بازی در این نمایش را پذیرفتند.

وی در پایان درباره اجرای محدود این نمایش توضیح داد: نمایش «اتاق» به دلیل مصادف شدن اجرا با شب های قدر و اینکه بازیگران نمایش در پروژه های دیگری مشغول بودند تنها ۱۱ اجرا خواهد داشت اما امیدوارم بتوانیم بعد از اجرا در سالنی دیگر نمایش را ادامه دهیم. البته همین که بعد از ۲ سال توانستیم این نمایش را به صحنه ببریم جای خوشحالی دارد.

نمایش «اتاق» به کارگردانی فاطمه علی‌حسینی از ١۶ خرداد به مدت ١١ شب در ساعت ٢١:١۵ در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفته است.

از بازیگران این اثر می توان به مرتضی اسماعیل کاشی، رویا میرعلمی، رحیم نوروزی، الهه شه پرست و فرشید ترابی اشاره کرد. در خلاصه این نمایش چنین آمده است: او که مدت‌هاست از خانه خارج نشده با ورود آدم هایی ناشناس، مشوش و پریشان خاطر، برای حفظ موقعیت خود تلاش می کند.

دیگر عوامل این نمایش علی نصر: مدیر تولید، دستیار کارگردان و برنامه ریز، آرمین خیریان: آهنگساز و طراح صدا، ماریا حاجیها: طراح گریم، شیرین حسینی: طراح صحنه و لباس، مهدی دوایی: طراح پوستر و بروشور، سارا حدادی: مشاور رسانه‌ای و مدیر روابط عمومی (مکث)، امیرحسین فاضلی: فضای مجازی و طیبه نصراللهی: عکاس هستند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار