محمدرضا ستاری که سال  گذشته نمایش «پچپچه‌های پشت خط نبرد» به نویسندگی علیرضا نادری را در تالار مولوی اجرا کرده بود، این بار قصد دارد این اثر را در تالار حافظ به صحنه ببرد و به همین دلیل ۲۱ خردادماه در نشستی با حضور سه بازیگر خود توضیحاتی را درباره کارش ارائه کرد.

او با اشاره به اینکه پس از اجرای سال گذشته علاقه‌مند بوده است متن علیرضا نادری را دوباره بازتولید کند و این بار با نگاهی متفاوت و از یک زاویه دید دیگر که همراه با تغییرات اندکی در متن نیز است آن را اجرا می‌کند، ادامه داد: ۶۰ درصد بازیگران نسبت به اجرای سال گذشته تغییر کردند و طراحی صحنه هم کاملا عوض شده است. در واقع در اجرای تالار مولوی فضا تقریبا دانشجویی بود اما براساس تجربه سال گذشته‌ام احساس می‌کنم نسلی که امروز به تماشای تئاتر می‌آید نگاه دیگری به ماجرای جنگ و دفاع مقدس دارد و من از آنجا که پدر و مادرم اهل آبادان هستند و جنگ را از نزدیک لمس کرده‌اند، علاقه به اجرای این نمایشنامه علیرضا نادری داشتم.

ستاری با بیان اینکه متن «پچپچه‌های پشت خط نبرد» کاملا ضد جنگ است و بهترین نمایشنامه‌ای است که در حوزه دفاع مقدس خوانده است، افزود: حرف‌های زیادی در این متن وجود دارد، بویژه درباره سیاست‌های شاید غلطی که در آن دوران وجود داشت. البته نمی‌خواهم کارم را سیاسی کنم اما معتقدم بسیاری از اطلاعاتی که این روزها حتی درباره همین تهران داده می‌شود متفاوت از واقعیت است. مانند سال‌هایی که من در زاهدان بودم و حمله‌های انتحاری صورت می‌گرفت اما هیچ‌کس از آن‌ها باخبر نمی‌شد.

این کارگردان جوان تئاتر با تأکید بر اینکه علیرضا نادری در متن «پچپچه‌های پشت خط نبرد» واقعیت‌ها را صادقانه نوشته است در پاسخ به اینکه به نظر می‌رسد با وجود علاقه‌ای که به اجرای آثاری از این حوزه دارد اما به نوعی خواسته با انتخاب دوباره متنی از علیرضا نادری خود را پشت او پنهان کند، گفت: من هیچ ترسی از گفتن واقعیت ندارم و عاشق این هستم که پشت یک نفر قایم شوم. آقای نادری هم چون یک رگ و ریشه‌اش خوزستانی است برایم افتخار است که پشت نام او باشم. بنابراین به صراحت می‌گویم که این متن را به خاطر علیرضا نادری انتخاب کردم چون متنی به این زیبایی درباره دفاع مقدس نخواندم و آنچه دیگران می‌گویند بیشتر کلیشه است.

او در پاسخ به اینکه آیا از سوی ارگان‌هایی همچون انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس برای اجرای نمایش «پچپچه‌های پشت خط نبرد» حمایت شده است، افزود: سال گذشته به خاطر یک نخ سیگاری که در نمایش روشن کردیم از همان ارگان‌هایی که نام می‌برید به ما، نامه محرمانه زدند و گفتند مگر در جبهه سیگار می‌کشیدند، حالا این‌ها چطور می‌خواهند حمایت کنند. در حالی که معمولا این ارگان‌ها ضد ما و ضد این متن‌ها هستند.

رامین پرچمی یکی از بازیگران این نمایش که در نشست حضور داشت و پس از سال ۸۸ مدتی  طولانی حضور چندان پررنگی در حوزه بازیگری نداشت در سخنانی کوتاه درباره همکاری خود با عوامل این نمایش بیان کرد:‌اینکه در این سال‌ها کجا بودم و چه می‌کردم کمابیش همه می‌دانند و نمی‌خواهم درباره آن صحبت کنم اما این نمایش اولین کار جدی من پس از حدود هفت سال و همچنین اولین کار جدی من در حوزه تئاتر است.

او افزود: نقشم در این نمایش بسیار خوب است که البته این خوب بودن را به مرور کشف کردم چون با روحیات من کاملا متفاوت است.

وی در پاسخ به اینکه پس از آنچه در ماجراهای سال ۸۸ برایش رخ داد، در نمایشی بازی می‌کند که متن آن به لحاظ ارتباط با آن دوران جالب توجه است، آیا قصد ندارد در این باره صحبت کند؟ گفت: ترجیح می‌دهم همچنان سکوت کنم اما این را بگویم که هم آن اتفاقات و هم این نمایشی که در آن بازی می‌کنم به خواست خودم نبود بلکه تقدیر من است و من هر بار به آنچه رخ داد همگام شدم.

پرچمی اضافه کرد: سال ۷۳ که این نمایش را آقای نادری اجرا کرد، برای اولین بار تماشا کردم و خوشحالم الان قرار است در نمایشی که یکی از بهترین کارهایی بوده که تاکنون دیده‌ام بازی کنم.

توماج دانش بهزادی یکی دیگر از بازیگران این نمایش هم درباره بازی در این نمایش و نیز  تجربه قبلی خود در نمایش «بیرون پشت در» که هر دو به نوعی با جنگ ارتباط دارند، توضیح داد: در این آثار وضعیتی از انسان را می‌بینیم که می‌خواهد انسانیت خود را اثبات کند، اما جانوری به نام جنگ اجازه نمی‌دهد و من این مقوله را خیلی دوست دارم که انسان تلاش می‌کند وضعیت خود را تغییر دهد.

این بازیگر افزود: وقتی وارد فضای تئاتر شدم، برایم مهم بود که تلاش کنم در فضای فرهنگی فعالیت کنم در حالی که این فضا کمی به سمت کارهای لوکس و بفروش رفته و بسیاری از هنرمندان از کارهای حساس و دقیق که با پول خیلی سروکار ندارد روی برگردانده‌اند.

او همچنین همانند دیگر همکاران خود با تسلیت به خانواده‌هایی که عزیزان خود را در حادثه تروریستی تهران از دست دادند، گفت: خوشحالم که این اتفاق دیگر مهار شده است و این را هم اشاره می‌کنم که جامعه امروز ما نه به هنرمند سیاسی بلکه به هنرمند روشنفکری نیاز دارد که حرفش بر مردم اثر داشته باشد.

به گزارش در «پچپچه‌های پشت خط نبرد» که از ۲۸ خردادماه ساعت ۱۹ در تالار حافظ روی صحنه می‌رود، رامین پرچمی، توماج دانش بهزادی، حجت غلامی، امید رضایی، رامین دلفانی، سام قوام، محمدرضا ستاری، مسعود عابدی بازی می‌کنند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «روایت ۸ رزمنده در دهه ۶۰ خط مقدم جبهه که جنگ در آتش بس فرو رفته بود و هریک از سربازان با یک دید از زندگی مورد تهاجمهای زبانی یکدیگر قرار گرفته اند و توسط شخصیت اصلی این نمایش علیرضا به سخره گرفته می‌شود… و در نهایت با پیش بینی او آرمانها تغییر می‌کند.»

منبع : برنا