رفتن به بالا

اخبار سینما ، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶
  • الأحد ۳ محرم ۱۴۳۹
  • 2017 Sunday 24 September

تیر ۱۳۹۶ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما،تئاتر و تلویزیون

مراسم تقدیر از عوامل فیلم سینمایی “رگ خواب”

به گزارش سینماخانه، مراسم تقدیر از عوامل فیلم رگ خواب و معرفی عوامل این فیلم به عنوان سفیران پیشگیری از آسیب های اجتماعی عصر روز شنبه در پردیس ملت برگزار شد. به همت بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، طی مراسمی از عوامل فیلم سینمایی “رگ خواب” به کارگردانی حمید نعمت الله و با توجه به […]


مهران مدیری چه رکوردهایی را شکست؟

«رکوردهای بیشترین تماشاگر، بیشترین سانس در یک سینما، بیشترین سانس در کشور، بیشترین سانس فوق‌العاده بامدادی، بیشترین فروش اینترنتی و بیشترین فروش روز اول اکران یک فیلم در سینمای ایران، توسط «ساعت ۵ عصر» به کارگردانی مهران مدیری شکسته شد.» به نقل از روابط عمومی «ساعت ۵ عصر»، علی سرتیپی مدیرعامل دفتر پخش فیلمیران با […]


امیر دژاکام مطرح کرد:

تئاتر برای زندگی است نه برای نان !

کارگردان و نویسنده «نیلوفر و نفت» درباره جدیدترین اثر نمایشی‌اش گفت: اثری است زنانه درباره‌ی موضوعات زندگی ما. امیر دژاکام با اشاره به اینکه «نیلوفر و نفت» بازنویسی یا بازخوانی از «بلبل سرگشته» به نویسندگی علی نصیریان نیست، در یک نشست رسانه‌ای که ۳۱ تیر ماه در آستانه‌ی اجرای نمایشش برگزار شد،گفت: تمام کاراکترها همان […]


اعلام نامزدهای بهترین ترانه تیتراژ فیلم یا سریال جشن «حافظ»

نامزدهای بخش بهترین ترانه تیتراژ فیلم یا سریال هفدهمین جشن حافظ معرفی شدند. به نقل از روابط عمومی جشن حافظ، نامزدهای بخش بهترین ترانه تیتراژ از میان فیلم‌ها و سریال‌هایی انتخاب شدند که سال ۹۵ پخش شده و در تیتراژ ابتدایی یا انتهایی آنها ترانه‌ای اجرا شده است.  نامزدهای این بخش به شرح زیر هستند: […]


کوین اسپیسی برای نتفلیکس نقش نویسنده معروف را بازی می‌کند

به نقل از ورایتی، قرار است کوین اسپیسی بازیگر برنده جایزه اسکار در یک فیلم بیوگرافیکی جدید محصول نتفلیکس نقش گور ویدال نویسنده را بازی کند. این فیلم که «گور» نام دارد، در حال حاضر در ایتالیا در دست تهیه است. مایکل هافمن کارگردان ایتالیایی فیلم «آخرین ایستگاه» روی صندلی کارگردانی این پروژه می نشیند […]


«نرگس مست» آماده نمایش شد

عبدالله اسفندیاری تهیه کننده سینما درباره آخرین وضعیت فیلم سینمایی «نرگس مست» به کارگردانی جلال الدین دُری گفت: تمام کارهای فنی این اثر به پایان رسیده و آماده نمایش شده است و ما برای کسب پروانه نمایش اقدام کرده ایم. وی افزود: در حال مذاکره با دفاتر پخش برای اکران این اثر هم هستیم و […]


محمد احسانی دبیر جشنواره تلویزیونی جام جم شد

با حکم میرباقری معاون رییس سازمان در امور سیما، محمد احسانی به عنوان دبیر جشنواره تلویزیونی جام جم منصوب شد. به نقل از روابط عمومی سیما، با توجه به برگزاری جشنواره جام جم سیما، مرتضی میرباقری معاون سیما، محمد احسانی را به سمت دبیر جشنواره تلویزیونی جام جم منصوب کرد. در این حکم به ارزیابی آثار […]


زنان قلعه زاهدی در زیرزمینِ خانه‌ مردان سلاخ

پیش‌فروش تازه‌ترین نمایش حسین کیانی، «روز عقیم» که به وضعیت سه زنِ گریخته از چنگ هجوم‌آوران به محله قلعه زاهدی می‌پردازد، آغاز شد. «روز عقیم» نام تازه‌ترین اثر حسین کیانی در مقام نویسنده و کارگردان است و پیش‌فروش بلیت آن با تخفیف ۴۰ درصدی برای سه روز نخست، در سایت تیوال آغاز شده است. بازیگران […]


سیلوستر استالونه در بازسازی «رمبو» بازی نمی‌کند

با وجود گسترش شایعات در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر بازگشت سیلوستر استالونه با یک فیلم «رمبو» جدید، این بازیگر قدیمی اعلام کرد امکان ندارد در فیلم «رمبو: خون تازه» حضور داشته باشد. به نقل از آسوشیتدپرس، سیلوستر استالونه گفت به هیچ وجه در فیلم جدیدی به نام «رمبو: خون تازه» با بازی تایگر شروف که […]


کمدی «ادوارد و ننه» در پلاتو اجرا تئاترشهر

نمایش کمدی «ادوارد و ننه» از دوم مردادماه در پلاتو اجرا مجموعه تئاترشهر به صحنه می‌رود. به نقل از روابط عمومی نمایش «ادوارد و ننه»، این اثر به نویسندگی سیدحسن حسینی و کارگردانی پیمان یاحقی آماده شده و سیدحسن حسینی و کاظم برزگر در آن بازی می‌کنند. در خلاصه این نمایش چنین آمده است: «ادوارد بر […]


آخرین اخبار

logo-samandehi

یادداشت ویژه

«بیست و یک روز بعد» فیلمی علیه گداگرافی رایج در سینما

«بیست و یک روز بعد» تجلی درد‌های بزرگ یک جامعه است که توسط سیاستمداران کشور نادیده گرفته می‌شود. قطعا این فیلم در مکتوبات برخی منتقدان سینمایی، فیلم سیاهی است اما فیلم با اتکا به انگیزش‌های قهرمانی، سیاهی از خود بر جای نمی‌گذارد. در سینمای ایران طی دو دهه گذشته  اغلب آثاری که ساخته شده‌اند به دنبال تعریف تازه‌ای از طبقه متوسط و مطالبات آنهاست و طبقه فرودست اجتماعی هیچ جایگاه مشخص و تعریف معینی در میان آثار سینمایی ندارد. در واقع نوعی اعوجاج و نوعی التقاط معرفتی - اجتماعی از طبقات در سینمای ایران رایج است و همین امر موجب می‌شود باورپذیری آثار سینمایی ضریب مقبولیت در میان مخاطبان نداشته باشد. وقتی در حوزه فیلمسازی به دام واقع‌گرایی می‌افتادیم، ترسیم نقش و نگار طبقاتی و جزئیات از ضرورت‌های نمایشی محسوب می‌شود. فیلم «بیست و یک روز بعد» از آن دسته آثاری است که تصویر دقیقی از طبقه فرودست اجتماعی ارائه می‌کند. شاید نخستین دلیل تمایز فیلم « بیست و یک روز بعد» از سایر آثار سینمایی رایج، توجه مولف به نمایش کاملا واقع‌گرا از طبقه فرودست اجتماعی است. اغلب آثار ساخته شده درباره طبقه فرو دست به نوعی التقاط اجتماعی دچارند. عدم تشخیص نشانه‌های طبقه متوسط سبب می‌شود که فیلمساز اوج و فرود نمایشی و دراماتیک این طبقه را شناسایی نکند. گداگرافی ممنوع! چرا نمایش دقیق طبقه متوسط ضرورت دارد و در این متن بدان تاکید داریم؟ یکی از مشکلات عدیده سینمای ایران در دو دهه گذشته این است که  به دلیل عدم شناسایی طبقات اجتماعی، فیلمسازان برج عاج نشین سینمای ایران مبتلا به بیماری رایج سینمای گداگرافی شده‌اند. مسافر(عباس کیارستمی)، دونده(امیرنادری)،‌ خمره(ابراهیم‌فروزش)، بادکنک‌سفید(جعفر پناهی)، سازدهنی(امیر نادری) خانه دوست کجاست(عباس کیارستمی)  و ... ، آثاری شبیه بیست و یک روز بعد، مبتلا به همان بیماری رایج گداگرافی هستند. به دام گداگرافی افتادن آثار سینمایی ریشه در عدم شناخت طبقات دارد، نه نشان دادن مشکلات معیشتی مردم.  نخستین موضوعی که فیلم «بیست و یک روز بعد» را از گداگرافی رایج دور و به سینمای واقعی نزدیک می‌‎کند، ترسیم دقیق از شخصیت‌‌های وابسته به این طبقه، موقعیت‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی آنان است.  بیست و یک روز بعد، عیاری افزون‌تر از آثار مشابهش با تم گداگرافی دارد، قهرمانی پر انگیزه‌ای برای بدست آوردن. نمایش فقر، بدون قهرمانی که برای دفع کاستی‌ها تلاش نمی‌کند و هیچ انگیزش فردی، عاطفی و اجتماعی برای رهایی از فقر و معضلات وابسته به فقر ندارد، مصداق گداگرافی است؛ مشابه آثار سینمایی کودک و نوجوان محوری که به بخشی از آنان اشاره شد. قهرمانی که انگیزش قهرمانی داستانی‌اش آنقدر پتانسیل مقبولی دارد که مخاطب تصور می‌کند مرتضی سعدی (مهدی قربانی) به جای نگاه داشتن قطار می‌تواند کوه را جابجا کند.   فیلم  «بیست و یک  روز بعد» تجلی درد‌های بزرگ یک جامعه است که توسط سیاستمداران اجرایی کشور نادیده گرفته می‌شود. به یقین با همین پارامترهای رایج و جستجو در مکتوبات برخی منتقدان سینمایی، فیلم بیست و یک روز بعد، فیلم سیاهی است. اما فیلم به شکل اصیلی با اتکا ...