رفتن به بالا

اخبار سینما ، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶
  • الأحد ۳ محرم ۱۴۳۹
  • 2017 Sunday 24 September

مرداد ۱۳۹۶ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما،تئاتر و تلویزیون

«خانه عروسک» در تئاتر باران به روی صحنه می‌رود

نمایش «خانه عروسک» به کارگردانی سعید حشمتی از روز یکشنبه ۱۲ شهریور ماه در تئاتر باران روی صحنه می‌رود. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی، نمایش «خانه عروسک» اثر مشهور هنریک ایبسن با دراماتورژی مهدی حسینی از روز یکشنبه ۱۲ شهریور ماه با کارگردانی سعید حشمتی در تئاتر باران روی صحنه می‌رود. […]


لیلا حاتمی به فیلم «خوک» مانی حقیقی پیوست

لیلا حاتمی در فیلم سینمایی «خوک» هفتمین ساخته مانی حقیقی٬ مقابل دوربین خواهد رفت. پیش از این حضور حسن معجونی در «خوک» قطعی شده بود و به تازگی علاوه بر حاتمی٬ لیلی رشیدی٬ سیامک انصاری٬ علی باقری و آیناز آذرهوش به جمع بازیگران این فیلم پیوسته‌اند. فیلمنامه «خوک» را خود حقیقی نوشته است و براساس […]


«خورشید سپید» از نپال به اسکار می‌رود

درام خانوادگی «خورشید سپید» به عنوان نماینده نپال در بخش اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان به آکادمی علوم و هنرهای سینما معرفی شد. «خورشید سپید» دومین اثر سینمایی بلند دیپاک رانیار نماینده نپال در نودمین دوره جوایز اسکار شد. این فیلم چند پاره شدن یک خانواده‌ در جریان جنگی خونین را به نمایش می‌کشد. داستان فیلم […]


آغاز پیش‌فروش نمایش «نمی‌تونیم راجع‌ بهش حرف‌بزنیم»

امروز ۳۱ مرداد پیش‌فروش بلیت‌های نمایش «نمی‌تونیم راجع‌بهش حرف‌بزنیم» از سایت تیوال آغاز خواهد شد. این نمایش نوشته پیام سعیدی به کارگردانی جابر رمضانی، و با دراماتورژی محمد چرمشیر از چهارشنبه ۸ شهریور ۹۶ ساعت ۲۱ در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر هرشب به‌مدت ۶۰ دقیقه روی صحنه می‌رود. بازیگران این نمایش عبارتند از: شیوا ابراهیمی، […]


سهیلا گلستانی جایزه جشنواره‌ «هالیوود شورت فیلم» را دریافت کرد

فیلم «ترکم نکن» به کارگردانی سهیلا گلستانی در دوازدهمین حضور جهانی خود، دومین جایزه بین‌المللی را از جشنواره هالیوود شورت فیلم دریافت کرد. فیلم «ترکم نکن» به کارگردانی سهیلا گلستانی در دوازدهمین حضور جهانی خود، دومین جایزه بین‌المللی را از جشنواره هالیوود شورت فیلم دریافت کرد. «ترکم نکن» اولین فیلم VR360 سینمای ایران است که […]


سلفی بهرام رادان سوژه شد + عکس

بهرام رادان روز گذشته اینستاگرامش را با یک سلفی به روز کرد که این عکس سوژه کاربران شد. بهرام رادان بازیگر سینما که این روزها برای اولین بار حضور روی صحنه تاتر را تجربه می کند، عکسی با هشتگ “سلفی در ترافیک” (Trafficselfie#) در اینستاگرامش منتشر کرد. کاربران شبکه مجازی متوجه نکته ی جالب این […]


«خیابان دیوار» آماده نمایش شد

کارگردان فیلم سینمایی «خیابان دیوار» گفت که این فیلم سینمایی با پشت سرگذاشتن مراحل تولید آماده نمایش شده است. بهمن کامیار نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «خیابان دیوار» درباره آخرین وضعیت این فیلم سینمایی گفت: فیلم سینمایی «خیابان دیوار» با پشت سرگذاشتن مراحل تولید آماده نمایش شده است و به زودی یک نسخه به شورای […]


فیلم‌های جشنواره سلامت را با رزرو در تیوال رایگان ببینید

علاقمندان به تماشای آثار جشنواره فیلم سلامت می توانند با ثبت نام در سایت تیوال به صورت رایگان فیلم‌های جشنواره را تماشا کنند. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم سلامت؛ این دوره از جشنواره سلامت امکانی را برای علاقممدان به وجود آورده است تا با رزرو صندلی خود در جشنواره […]


«آناکارنینا» در پردیس تئاتر شهرزاد تمدید شد

اجرای نمایش «آناکارنینا» به نویسندگی و کارگردانی آرش عباسی تا ۱۰ شهریور ماه در پردیس تئاتر شهرزاد تمدید شد. به نقل از روابط‌عمومی پردیس تئاتر شهرزاد، نمایش «آنا کارنینا» که پیش از این در تالار استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر اجراهای موفقی داشت، از ۱۷ مرداد ماه در پردیس تئاتر شهرزاد به روی صحنه است. […]


تازه‌ ترین ساخته تهیمنه میلانی فیلم افتتاحیه جشنواره سلامت شد

تازه‌ترین ساخته تهیمنه میلانی به عنوان نخستین فیلم دومین جشنواره ملی فیلم سلامت نمایش داده خواهد شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی دومین جشنواره فیلم سلامت، در دومین دوره جشنواره سلامت ۲۲ فیلم سینمایی نمایش داده خواهند شد که فیلم سینمایی «ملی و راه های نرفته اش» به کارگردانی تهمینه میلانی […]


آخرین اخبار

logo-samandehi

یادداشت ویژه

«بیست و یک روز بعد» فیلمی علیه گداگرافی رایج در سینما

«بیست و یک روز بعد» تجلی درد‌های بزرگ یک جامعه است که توسط سیاستمداران کشور نادیده گرفته می‌شود. قطعا این فیلم در مکتوبات برخی منتقدان سینمایی، فیلم سیاهی است اما فیلم با اتکا به انگیزش‌های قهرمانی، سیاهی از خود بر جای نمی‌گذارد. در سینمای ایران طی دو دهه گذشته  اغلب آثاری که ساخته شده‌اند به دنبال تعریف تازه‌ای از طبقه متوسط و مطالبات آنهاست و طبقه فرودست اجتماعی هیچ جایگاه مشخص و تعریف معینی در میان آثار سینمایی ندارد. در واقع نوعی اعوجاج و نوعی التقاط معرفتی - اجتماعی از طبقات در سینمای ایران رایج است و همین امر موجب می‌شود باورپذیری آثار سینمایی ضریب مقبولیت در میان مخاطبان نداشته باشد. وقتی در حوزه فیلمسازی به دام واقع‌گرایی می‌افتادیم، ترسیم نقش و نگار طبقاتی و جزئیات از ضرورت‌های نمایشی محسوب می‌شود. فیلم «بیست و یک روز بعد» از آن دسته آثاری است که تصویر دقیقی از طبقه فرودست اجتماعی ارائه می‌کند. شاید نخستین دلیل تمایز فیلم « بیست و یک روز بعد» از سایر آثار سینمایی رایج، توجه مولف به نمایش کاملا واقع‌گرا از طبقه فرودست اجتماعی است. اغلب آثار ساخته شده درباره طبقه فرو دست به نوعی التقاط اجتماعی دچارند. عدم تشخیص نشانه‌های طبقه متوسط سبب می‌شود که فیلمساز اوج و فرود نمایشی و دراماتیک این طبقه را شناسایی نکند. گداگرافی ممنوع! چرا نمایش دقیق طبقه متوسط ضرورت دارد و در این متن بدان تاکید داریم؟ یکی از مشکلات عدیده سینمای ایران در دو دهه گذشته این است که  به دلیل عدم شناسایی طبقات اجتماعی، فیلمسازان برج عاج نشین سینمای ایران مبتلا به بیماری رایج سینمای گداگرافی شده‌اند. مسافر(عباس کیارستمی)، دونده(امیرنادری)،‌ خمره(ابراهیم‌فروزش)، بادکنک‌سفید(جعفر پناهی)، سازدهنی(امیر نادری) خانه دوست کجاست(عباس کیارستمی)  و ... ، آثاری شبیه بیست و یک روز بعد، مبتلا به همان بیماری رایج گداگرافی هستند. به دام گداگرافی افتادن آثار سینمایی ریشه در عدم شناخت طبقات دارد، نه نشان دادن مشکلات معیشتی مردم.  نخستین موضوعی که فیلم «بیست و یک روز بعد» را از گداگرافی رایج دور و به سینمای واقعی نزدیک می‌‎کند، ترسیم دقیق از شخصیت‌‌های وابسته به این طبقه، موقعیت‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی آنان است.  بیست و یک روز بعد، عیاری افزون‌تر از آثار مشابهش با تم گداگرافی دارد، قهرمانی پر انگیزه‌ای برای بدست آوردن. نمایش فقر، بدون قهرمانی که برای دفع کاستی‌ها تلاش نمی‌کند و هیچ انگیزش فردی، عاطفی و اجتماعی برای رهایی از فقر و معضلات وابسته به فقر ندارد، مصداق گداگرافی است؛ مشابه آثار سینمایی کودک و نوجوان محوری که به بخشی از آنان اشاره شد. قهرمانی که انگیزش قهرمانی داستانی‌اش آنقدر پتانسیل مقبولی دارد که مخاطب تصور می‌کند مرتضی سعدی (مهدی قربانی) به جای نگاه داشتن قطار می‌تواند کوه را جابجا کند.   فیلم  «بیست و یک  روز بعد» تجلی درد‌های بزرگ یک جامعه است که توسط سیاستمداران اجرایی کشور نادیده گرفته می‌شود. به یقین با همین پارامترهای رایج و جستجو در مکتوبات برخی منتقدان سینمایی، فیلم بیست و یک روز بعد، فیلم سیاهی است. اما فیلم به شکل اصیلی با اتکا ...