رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

نمایش «بانویی از اسلو» که این روزها خود را برای اجرای عمومی آماده می کند، ادای دینی به سینمای نوآر است و در عین حال تجربه ای متفاوت برای بازیگران تئاتری که در آن به ایفای نقش می پردازند. گروه نمایش «بانویی از اسلو» به کارگردانی مشترک علی اتحاد و مجید رحیمی جعفری این روزها […]

نمایش «بانویی از اسلو» که این روزها خود را برای اجرای عمومی آماده می کند، ادای دینی به سینمای نوآر است و در عین حال تجربه ای متفاوت برای بازیگران تئاتری که در آن به ایفای نقش می پردازند.

گروه نمایش «بانویی از اسلو» به کارگردانی مشترک علی اتحاد و مجید رحیمی جعفری این روزها در سالن حافظ آخرین روزهای تمرین خود را سپری می‌کنند تا از ۹ مردادماه نمایش خود را روی صحنه ببرند. نمایش «بانویی از اسلو» که کتایون کیخسروی تهیه‌کنندگی آن را بر عهده دارد در حقیقت ادای دینی است به سینمای نوآر.

این نمایش برداشتی آزاد از طرح داستانی «خانه عروسک» نوشته هنریک ایبسن و مملو از دیالوگ‌های آثار سینمای نوآر و نئونوآر همچون «شهر گناه» (سین سیتی) و «نقره سریع» (کوئیک سیلور) و برای کسانی که به این سبک از سینما علاقه دارند جذاب  و خاطره‌انگیز است.

علی اتحاد یکی از ۲ کارگردان نمایش «بانویی از اسلو» درباره این اثر می گوید: این شکل کار مورد علاقه مجید رحیمی جعفری است و او به دلیل علاقه به سینمای نوآر و نئونوآر مولفه‌های این ژانر را وارد نمایشی که بر اساس «خانه عروسک» ایبسن نوشته، کرده است.

وی درباره روند تمرین های نمایش نیز اظهار می کند: تمرین‌ها تا به حال خیلی خوب پیش رفته است. ما داریم تلاش می‌کنیم بازی‌ها از ساحت طبیعی‌اش خارج شود، زیرا فضای کار چیزی بین فیلم و انیمیشن است و بازی‌ها باید از درجه‌ای از اغراق برخوردار باشد. همگن کردن این بازی‌ها دشواری کار ما بود ولی هر چه به شب اول اجرا نزدیک می‌شویم بازی‌ها سوهان بیشتری می‌خورد و پخته تر می‌شود.

اتحاد معتقد است کسانی که به سینمای نوآر و نئونوآرهایی مثل کارهای رودریگز و تارانتینو علاقه‌مند هستند به احتمال زیاد از این کار لذت خواهند برد و کسانی هم که نظر خاصی درباره این مولفه‌های سینمایی ندارند، می‌توانند شاهد یک کار متفاوت باشند که برایشان جذاب خواهد بود.

وی اظهار امیدواری کرد که مخاطبان به تماشای نمایش «بانویی از اسلو» بنشینند و نظرشان را درباره این نمایش به گروه منتقل کنند.

مجید رحیمی جعفری دیگر کارگردان این نمایش نیز می‌گوید: نمایشنامه «بانویی از اسلو» سال ۹۴ بر اساس نمایشنامه ایبسن نوشته شد و طی ۲ سال اخیر تغییراتی در آن ایجاد کردم تا فروردین ماه امسال که تغییرات عمده‌ای کرد و به دلیل علاقه‌ای که به فیلم‌های نوآر دارم با مولفه‌های سینمای نوآر بازنویسی شد.

وی ادامه می دهد: ما در این نمایش ارجاعات متعددی به خیلی از فیلم‌های سینمای نوآر داریم و منتقدانی که نمایشنامه را خواندند معتقد بودند که علاقه‌مندان سینمای نوآر این نمایش را بسیار می‌پسندند. از سوی دیگر برای کسانی که به سینمای نوآر علاقه‌مند نیستند هم صحنه‌های جذابی دارد که آنها را به سوی خود می‌کشاند. ما در این نمایش موسیقی راک داریم که برای علاقه‌مندان این نوع از موسیقی جذاب است، همچنین قصه ای جذاب و ویژگی‌های تصویری داریم که مخاطب قطعا می‌تواند از آن لذت ببرد.

نازنین فراهانی از بازیگران نمایش «بانویی از اسلو» نیز درباره این اثر می‌گوید: نمایش بر اساس «خانه عروسک» است با یک سری تغییرات. من نقش نورا را بازی می‌کنم و جذابیتش برایم از این لحاظ بود که تا به حال هر کاری در سینما و تئاتر انجام داده‌ام کارهای رئال بوده اما این جا به دلیل فضایی که انتخاب شده و سعی برای نزدیک شدن به سینمای نوآر، از ما بازی کمی اغراق شده می‌خواهند. این برای من که در تمام این سال‌ها سعی کرده بودم حسی بازی کنم، کمی سخت بود ولی همیشه دوست داشتم چنین تجربه‌ای را داشته باشم.

وی همچنین درباره دیالوگ‌های کار که برگرفته از آثار سینمایی است، اظهار می کند: فضاسازی که در این کار صورت گرفته برای تماشاگر تجربه جدیدی است، نمی دانم چقدر تماشاگر بتواند با آن ارتباط برقرار کند اما معمولا مخاطب با کاری که تا به حال دیده نشده مواجهه خوبی دارد. امیدوارم بتوانیم هدف اصلی‌مان را به خوبی ارائه دهیم.

حسام منظور نیز که ایفاگر نقش نیل کمرون در نمایش «بانویی از اسلو» است، درباره نقش اش می‌گوید: نیل کمرون در واقع نقش منفی و آدم بد قصه است که همه اتفاقات را موجب می‌شود و بحران به وجود می‌آورد. من به بازی در نقش‌های منفی خیلی بیشتر علاقه دارم زیرا برایم یک چالشی را ایجاد می‌کند که دوست دارم ابعاد منفی نقش را در وجود خودم پیدا کنم.

وی معتقد است که سینما و تئاتر باید برای مخاطب فانتزی ایجاد کند زیرا ما حقایق را در زندگی روزمره‌مان می‌بینیم و با آن مواجه هستیم بنابراین در عالم سینما و تئاتر به فانتزی و چیزی که در زندگی خودمان نمی‌بینیم، نیاز داریم.

سوگل قلاتیان از دیگر بازیگران نمایش «بانویی از اسلو» است که در زمان تمرین نمایش درباره نقش خود چنین می گوید: قرار است من در نمایش «بانویی از اسلو» نقش یک فن فتال را بازی کنم که خیلی با کارهای قبلی که بازی کردم متفاوت است. اصلا بازی رئال ندارم و کار یک ادای دینی به سینمای نوآر است و ما باید خیلی از المان‌های سبک نوآر را پیاده کنیم. امیدوارم چیزهایی که در ایده وجود داشته و مد نظر داریم در عمل هم به نتیجه مطلوب برسد.

وی همچنین درباره تفاوت این نقش با کارهای قبلی‌اش بیان می‌کند: این نقش به دلیل تفاوت بسیار زیادی که با کارهای قبلی‌ام دارد کمی برایم هیجان‌انگیز و پر استرس است. به مرور که به زمان اجرا نزدیک می‌شویم و تمرین‌ها بیشتر می‌شود نقش ام را بیشتر دوست دارم و ابعادی از آن را کشف می‌کنم که به نظر می‌رسد جای کار زیادی دارد این برای یک بازیگر خیلی خوشحال‌کننده است.

در حین تمرین صحنه های مختلف نمایش توسط قلاتیان و فراهانی، پیام امیرعبدالهیان نیز درباره نقشش در نمایش «بانویی از اسلو» با اشاره به اینکه ایفاگر نقش دکتر رنک است، می‌گوید: دکتر رنک جراح زیبایی است که با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کند. او ضمن دغدغه‌هایی که به واسطه بیماری اش دارد، دغدغه‌های عاطفی و علایقی هم به خانواده اصلی قصه نمایش ما دارد.

وی هم این نمایش را ادای دین به سینمای نوآر می‌داند و فیلم‌هایی که همه دوست دارند و خاطراتی را برایشان تداعی می‌کند.

نمایش «بانویی از اسلو» از ۹ مردادماه با بازی نازنین فراهانی، حسام منظور، پیام امیرعبدالهیان، سوگل قلاتیان روی صحنه تئاتر حافظ می‌رود و شهریار صیقلانی در کنار ایفای نقش در این نمایش قطعاتی از موسیقی راک را به صورت زنده در حین نمایش اجرا می‌کند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار