رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

امروز زادروز تولد یکی از چهره‌های بحث‌انگیز و جنجالی سینمایی ایران است. اکثرا وی را کارگردانی مؤلف و مؤثر دانسته‌اند که در شکل‌گیری بدنه اصلی سینما در ایران نقشی محوری داشته است. او با ساخت فیلم «قیصر» در سال ۱۳۴۸ نخستین بار دو قطب هنری و تجاری سینما را به هم پیوند داد و همراه […]

امروز زادروز تولد یکی از چهره‌های بحث‌انگیز و جنجالی سینمایی ایران است. اکثرا وی را کارگردانی مؤلف و مؤثر دانسته‌اند که در شکل‌گیری بدنه اصلی سینما در ایران نقشی محوری داشته است. او با ساخت فیلم «قیصر» در سال ۱۳۴۸ نخستین بار دو قطب هنری و تجاری سینما را به هم پیوند داد و همراه داریوش مهرجویی از آغازگران موج نو در سینمای ایران بود. مسعود کیمیایی در ۷ مرداده ماه سال ۱۳۲۰ در تهران متولد شد.

مسعود کیمیایی علاوه بر فعالیت‌های سینمایی، نوشتن رمان و شعر را نیز تجربه کرده ‌است. کیمیایی در سال ۱۹۹۱ برای فیلم «دندان مار» نامزد جایزه خرس طلایی جشنواره فیلم برلین شد و جایزه ویژه هیات داوران این جشنواره نیز به او اهدا شد. همچنین در سال ۱۳۸۹ برای فیلم «جرم»، سیمرغ بلورین بهترین فیلم را از جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.

کیمیایی فعالیت سینمایی خود را در سال ۱۳۴۵ با دستیاری ساموئل خاچیکیان در فیلم «خداحافظ تهران» آغاز کرد. اولین فیلم خود با عنوان «بیگانه بیا» را در سال ۱۳۴۷ ساخت. یک سال بعد قیصر وضع را تغییر می‌دهد. قیصر گرچه در نمایش اول خود در میان عامه مردم مورد پسند واقع نشد، اما در اکران دوم رکورد فروش را شکست و به یک سمبل و داستانش هم به یک ژانر انتقام شخصی تبدیل شد. اتفاقی که تا آن زمان در سینمای ایران کمتر رخ داده بود، اما کیمیایی با استفاده از همان فرمول‌های آشنای فیلم‌فارسی فیلمی غیرعادی ساخت که هم مخاطب را جذب می‌کند و هم به منتقدان نوید یک سینمای نوین را می‌دهد.

بیشتر اهالی سینما منسجم‌ترین ساخته بعد از انقلاب کیمیایی را «دندان مار» ساخته سال ۱۳۶۸ می‌دانند که علاوه بر دریافت جایزه ویژه هیات داوران جشنواره برلین، نامزد هوگو طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو نیز شد. «دندان مار» را می‌توان سند تصویری درخشان و بی نظیری از تهران روزهای جنگ ایران و عراق دانست.

پس از آن کیمیایی با استفاده از چهره‌های جوان، آثار خود را به‌عنوان تصویرگر زندگی جوانان دهه هفتاد معرفی کرد. او فیلمنامه تمامی آثارش را خودش نوشته و همچنین تدوین و طراحی صحنه و لباس تعدادی از فیلم‌هایش، مانند گروهبان، ردپای گرگ، مرسدس و فریاد، را نیز خود به عهده داشته‌ است. او معرف بازیگرانی همچون فریبرز عر‌ب‌نیا، پارسا پیروزفر، محمدرضا فروتن به دنیای سینما است.

تِم اغلب فیلم‌های کیمیایی با باورها و ارزش‌های انسانی در جایگاه یک فیلمساز جامعه‌گرا ساخته شده‌اند. تمی که خود او به آن پایبند است اما با گذشت زمان در نگاه برخی‌ها یا از بین رفته و یا کمرنگ شده‌اند. کیمیایی از جوانمردی، غیرت و رفاقت تا سر حد مرگ قصه می‌گوید و قهرمانانش را با این صفات در بستر جامعه امروزی با مشکلات سیاسی و اجتماعی درگیر می‌کند تا از ارزش‌های خود دفاع کنند. ارزش‌هایی که مردم عامه‌پسند دوستشان دارند.

باور به آرمان‌خواهی انسانی و شخصی نیز ویژگی اثرهای وی به شمار می‌آیند. بخش مهمی از جذابیت فیلم‌های کیمیایی در آفرینش شخصیت قهرمان است. قهرمانی که در دل اجتماع مبارزه می‌کند تا جهان خواسته خود را بسازد. مفهوم کلمات و داستان و روایت هدف شخصی و تیمی در آثار کیمیایی جایگاه ویژه‌ای دارد.

از دیگر شاخصه‌های مسعود کیمیایی معرفی تعداد زیادی بازیگر به سینمای ایران است. به لحاظ ساختاری سینمای کیمیایی از سه عنصر عمده موسیقی، دیالوگ‌ها و ارتباط انسانی – عاطفی کاراکترهای آن بهره می‌گیرد. از برآیند این عناصر، سینمای کیمیایی در مرز میان رئالیسم اجتماعی و ذهنیت نوستالژیک در حرکت است و این ساختار زیربنایی ستون اصلی و استخوان بندی تمام آثار وی را می‌سازد. دیگر نکته قابل توجه آثار وی واقف بود خود او به نوشتار و گفتار و لحن بازیگران و داستان فیلم است.

مسعود کیمیایی تاکنون ساخت بیش از ۲۰ فیلم سینمایی را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است و طی سال‌های فعالیت خود جوایز متعددی را در کشور و خارج از کشور دریافت کرده است.

منبع: آنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار