رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 9 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم شهر؛ در ابتدای نشست احمدی درباره این دوره از جشنواره توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: زمان برگزاری برگزاری در دور‌ه‌های گذشته متغییر بوده و در دوره پنجم تلاش شده که این زمان را ثابت کنند و درخواست ما هم برای […]

به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم شهر؛ در ابتدای نشست احمدی درباره این دوره از جشنواره توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: زمان برگزاری برگزاری در دور‌ه‌های گذشته متغییر بوده و در دوره پنجم تلاش شده که این زمان را ثابت کنند و درخواست ما هم برای برگزاری این جشنواره در هفته اول اردیبهشت با توجه به برگزاری جشنواره جهانی فجر در این تاریخ اتفاق نیفتاد و این تغییر به ماه خرداد رسید.

او ادامه داد: نمی‌خواستیم دو سال فاصله بیفتد اما به دلیل اینکه در برنامه‌ریزی مجدد کاری موسسه تصویر شهر می‌خواستیم حتما تولیدات موسسه و سازمان فرهنگی هنری شهرداری به جشنواره برسد و این تولیدات تا مرداد ماه آماده می‌شد، به همین دلیل این زمان را برای برگزاری جشنواره در نظر گرفتیم.

او با تاکید بر اینکه علاقه‌مندیم این جشنواره تاریخ ثابت داشته باشد، بیان کرد: بهترین زمان برای برگزاری این جشنواره اردیبهشت ماه است که امیدواریم این اتفاق در تقویم جشنواره‌های کشور رخ دهد.

احمدی با تاکید بر اینکه با تیم اجرایی محدودی روند برگزاری جشنواره را انجام داده‌اند، عنوان کرد: هزینه جشنواره ما علاوه بر اینکه موسسه زیر مجموعه شهرداری است، اما هزینه ما از فروش بلیت در گیشه سینما تامین می‌شود و در این سال‌ها به جز یک مورد که برای ساخت فیلم از بودجه شهرداری استفاده کردیم، در بقیه موراد هیچ بودجه‌ای نگرفته‌ایم. در حقیقت پردیس ملت محل رونق و کسب درآمد موسسه است و از این محل هم جشنواره دو دوره را برگزار و محصولاتی را تولید کردیم. همچنین تالار ایوان شمس را برای برگزاری برنامه‌ّای مختلف فرهگی تجهیز کردیم، همچنین سه پردیس سینمایی راگا در شهرری، پردیس تماشا در یافت آباد و پردیس رازی در میدان رازی هم درآمد خودشان را دارند و با آن‌ها را با هدف بردن سینما به جنوب پایتخت راه‌اندازی کردیم.

او ادامه داد: همه داورهای بخش‌های مختلف پیش از این اعلام شده‌اند، به جز سینمای ایران که شامل فریدون جیرانی، مازیار میری، منوچهر محمدی، فرهاد توحیدی، فرشاد محمدی، محمد احسانی، فاطمه گودرزی هستند.

احمدی همچنین از برگزاری چهار بزرگداشت و نکوداشت در ششمین دوره جشنواره شهر خبر داد و گفت: در مراسم افتتاحیه بزرگداشت فاطمه معتمدآریا و نکوداشت زنده‌یاد حبیب‌الله کاسه‌ساز برگزار می‌شود و در مراسم اختتامیه بزرگداشت ژاله علو و و محمود کلاری را داریم.

دبیر جشنواره درباره برنام‌های ویژه این دوره از جشنواره اظهار کرد: رونمایی از آژانس فیلم تهران که شامل ۳۰ اثر مستند از تولیدات موسسه تصویر شهر است. همچنین برگزاری افتتاحیه فیلم «بیست و یک روز بعد» به کارگردانی سیدمحمدرضا خردمندان در روز اول جشنواره برگزار می‌شود و همچنین تور فیلمبرداری در شهر توسط پیتر جیمز برگزار می‌شود و کتاب «یک تجربه» که شامل تجربیات ۶ فیلمساز است نیز منتشر گردیده است. دو گالری آثار منتخب تبلیغات سینمای ایران و ۵۰ فریم عکس به انتخاب عکاسان سینمای ایران از شهر در روزهای برگزاری جشنواره برپا شده است.

احمدی همچنین از ارسال ۱۶۹۰ اثر در بخش ملی و ۷۵۰ اثر در بخش بین‌المللی خبر داد.

دبیر جشنواره در بخشی از صحبت‌هایش به اولین نمایش برخی فیلم‌ها نیز اشاره کرد و گفت: فیلم‌‌های «فراتر از ابرها» به کارگردانی کان آتیلا تاشکین از کشور ترکیه، «دادگاه داخلی» به کارگردانی ریکاردو مهدف از کشور برزیل، «شرح یک عشق» به کارگردانی فابریزو کتانی از کشور ایتالیا، «سردرگمی» به کارگردانی یاسین بی و داریو از کشور سوئیس، «محلی برای پایان دنیا» به کارگردانی آیدان پریویت از کشور استرالیا اولین نمایش خاورمیانه خود را در این دوره از جشنواره فیلم شهر دارند.

احمدی همچنین گفت: دوستانی که از روز اول جشنواره شهر را راه‌اندازی کرده‌اند، نگاه کلان به این بخش داشته‌اند و نکته‌ای که وجود دارد این است که تعریف جامعی از فیلم شهری وجود ندارد و تلاش ما این بده که جشنواره را به سمت اهدافی که برای آن تعریف کرده بودیم، ببریم. در این زمینه مدعی نیستیم.

او ادامه داد: هیئت انتخاب این دوره از جشنواره کاملا مستقل عمل کرده‌اند و باید بگویم سه فیلمی که خودم دوست داشتم در میان آثار نیستند، در عین حال فیلمی مانند «سد معبر» که اتفاقا نگاه مهربانی هم با شهرداری تهران ندارد، در جشنواره حضور دارد و ما هم با افتخار میزبان آن هستیم.

دبیر این دوره از جشنواره درباره ممیزی آثار بین‌المللی توضیح داد: هیچ فیلمی ممیزی نداشته و آثاری که انتخاب شدند مطابق با قوانین و شئونات کشور هستند و بدون هیچ دخل و تصرفی هم به نمایش درمی‌آیند.

احمدی با ابراز امیدواری از اینکه جشنواره فیلم شهر تقویم ثابتی پیدا کند، عنوان کرد: شهرداری‌ها در تمام جهان حامی هنر و هنرمندان هستند و امیدوارم با تغییر شوراها این جشنواره هم دستخوش تغییر نشود؛ البته فکر می‌کنم به این بلوغ رسیده‌ایم که تغییر مدیران، برنامه‌ّ‌های فرهنگی و هنری را دستخوش علائق سیاسی نکند.

دبیر جشنواره درباره بخش «محله» نیز گفت: این بخش از دوره پنجم به جشنواره فیلم شهر اضافه شده است که یکی از بخش‌های مورد علاقه خودم است و امیدواریم در دوره‌های آتی فیلم محله رونق بیشتری پیدا کند.

براساس این گزارش، در بخش پایانی نشست، به دلیل نزدیکی ایام برگزاری ششمین جشنواره فیلم شهر با روز خبرنگار با دعوت از محمد سلیمانی خبرنگار پیشکسوت سینمای ایران، پوستر ششمین دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم شهر با طرحی از طاها ذاکر رونمایی شد.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار