رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 11 خبر


  • پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۶ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 25 April

به گزارش سینماخانه؛ مراسم بزرگداشت مجید انتظامی عصرروز  سه شنبه ۲۴ مرداد‌ماه با حضور هنرمندان سینما و موسیقی در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد . در این مراسم جمعی از بزرگان عرصه سینما و موسیقی برای قدردانی از زحمات مجید انتظامی گرد  هم آمده بودند. حسام الدین سراج، لوریس چکناواریان،  هوشنگ کامکار، پوران درخشنده، […]

به گزارش سینماخانه؛ مراسم بزرگداشت مجید انتظامی عصرروز  سه شنبه ۲۴ مرداد‌ماه با حضور هنرمندان سینما و موسیقی در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد .

در این مراسم جمعی از بزرگان عرصه سینما و موسیقی برای قدردانی از زحمات مجید انتظامی گرد  هم آمده بودند. حسام الدین سراج، لوریس چکناواریان،  هوشنگ کامکار، پوران درخشنده، سید رضا میرکریمی، محمد حسین مهدویان، مهدی کرم پور، گوهر خیر اندیش، علیرضا رییسیان، نیما مسیحا، همایون اسعدیان، عبدالله باکیده، حبیب اسماعیلی، محمد حمزه‌ زاده، و محسن مؤمنی شریف مدیر حوزه  هنری از مهمانان این مراسم بودند.

اجرای این برنامه به عهده رسالت بوذری بود که در ابتدای مراسم با یادی از عزت سینمای ایران استاد عزت الله انتظامی و تشویق حضار از کارگردان مستند “ابوایست” که با نگاهی به زندگی استاد مجید انتظامی ساخته شده است، دعوت به حضور روی صحنه نمود.

امیر صادق محمدی:
کارگردان مستند «ابوایست» درباره این مستند چنین توضیح داد که پنج سال پیش ایده ساخت این مستند به ذهنم خطور کرد که مشکلات زیادی سر راهم قرار گرفت که بزرگترین مشکل خود استاد بودند که تمایلی به ساخت مستند نداشتند و و اگر همکاری گلنوش انتظامی نبود این مستند ساخته نمی‌شد.

لوریس چکناواریان:
انتظامی پسر خوب، آهنگساز خوب و دوست خوبی است که به دنیای سینمای ایران خدمت کرده است و افتخاری است که امشب در این مراسم هستم .

محمدعلی باشه آهنگر:
موسیقی فیلم های شما به من انگیزه می داد. شما زیر سایه پدر نماندید و شخصیت مستقل پیدا کردید؛ علاوه بر هنر فیلمسازان، این موسیقی شماست که باعث شده ما به سینما برویم. ملودی های شما در خاطر تماشاگران مانده است. شما حالا دیگر تنها، میوه درخت عزت‌الله انتظامی نیستید. بلکه خود درختی تنومند هستید.

در ادامه رسالت بوذری مجری مراسم از همسر استاد انتظامی خانم  آذرنوش صدر سالک به عنوان تنها استاد چنگ ایران نام برد که با تشویق حضار مراسم ادامه یافت.

سید رضا میرکریمی:
اعتراف می کنم مجید انتظامی هنرمندی چندوجهی است که در همه وجوه عمیق، آرتیست و سرشار از خلاقیت و نبوغ است. آقای انتظامی امیدوارم افتخار همکاری با شما را داشته باشم که کمک کند اثرم ماندگارتر شود .

هوشنگ کامکار:
از دوره جوانی که در دانشکده هنرهای زیبا تحصیل می کردیم ایشان “ابوا” می نواختند و از برجسته ترین نوازندگان “ابوا” بودند.کارهایی که هویت ملی دارند ارزش خاص خودشان را دارند و آثار آقای انتظامی بسیار با ارزش است که اگر توسط ارکستر سمفونیک در خارج کشور اجرا شوذد هم بسیار استقبال می شود

مجری مراسم با عنوان سنگ صبور اهالی سینما از کامران ملکی دعوت نمود

کامران ملکی:
تفاوت عمده بین اهل هنر و اهل سیاست این است که آقازاده های سیاسی خود را به سیاست می چسبانند ولی آقازاده های هنر به هنر تجلی می بخشند. مجید انتظامی به تربیت نوازندگان و حفظ آنها کمک بزرگی کرده ست .

در ادامه قطعاتی از سمفونی ایثار توسط حمید حامی اجرا شد و حامی پس از اجرا در مورد استاد انتظامی گفت که زمانیکه در مورد سابقه هنری ام صحبت می شود اولین یا دومین اسمی که نام برده و افتخار می کنم نام استاد انتظامی است و ازاستاد ناصر فرهودی نام برد که چند روز گذشته به دیار باقی شتافت .

در ادامه میکروفون به خانم گوهر خیر اندیش داده شد که به گفته مجری مراسم  به علت کسالت به روی صحنه نیامدند.

گوهر خیر اندیش:
دردانه ی هنر امشب ستاره مجلس است، به عنوان یک زن ابتدا از همسر مجید انتظامی تشکر می کنم و شانس این را داشتم که در فیلم کوتاه دختر ایشان نقش بازی کنم. ما زمانیکه موسیقی فیلمهایی مانند” بوی پیراهن یوسف”  یا ” از کرخه تاراین” را می شنویم،موسیقی یک پرسوناژ در فیلم است که ازجان مجید انتظامی برخاسته و بردل می نشیند.

مجری با عنوان کهنه سوار سینما و تلویزیون از مسعود جعفری جوزانی دعوت نمود .

مسعود جعفری جوزانی:
مجید انتظامی تمام حس و  وجودش رابرای موسیقی  فیلمها می دهد. مانیفست احساس یک فیلم در موسیقی مجید انتظامی تجلی پیدا می کند.زمانیکه فرهنگ را قضاوت می کنیم به آسمانی نگاه کنیم که پر از ستاره های درخشان است .

حسام الدین سراج:
از مجید انتظامی اخلاق مداری،صبر،متانت و مهربان  آموختم. بزرگترین ویژگی هنر هوشمندی است و انتخاب های آقای انتظامی بسیار دقیق است . ایشان ستون فقرات موسیقی و سینما است.

در ادامه بخش هایی از فیلم هایی  مانند از کرخه تا راین، آژانس شیشه ای، روز واقعه و بوی پیراهن یوسف بر روی پرده نمایش داده شد که موسیقی خاطره انگیز از کرخه تا راین و صحنه های این فیلم با احساسات و اشکهای برخی از حضار همراه بود .

در ادامه یادداشتی از سید ضیاءالدین دری و ابراز تاسف ایشان از عدم حضور در مراسم توسط مجری قرائت شد .

در نهایت از محسن شریفی مومنی مدیر حوزه هنری،محمد حمزه زاده رییس سازمان سینمایی، مسعود جعفری جوزانی،رضا میرکریمی، لوریس چکناواریان،هوشنگ کامکار برای تقدیر از مجید انتظامی دعوت به عمل آمد.

ابتدا متن لوح تقدیر توسط مجری قرائت شد و سپس استاد انتظامی ایفای سخن نمودند.

تجلیل از مجید انتظامی بخش پایانی این مراسم بود.

مجید انتظامی:
من دو برگه پر نوشته بودم که درباره آنها صحبت کنم اما الان می‌خواهم صحبت خود را کوتاه کنم تا به تماشای فیلمی بنشینید که دو سال برای آن زحمت کشیده است. ما در حوزه موسیقی افرادی را از دست می‌دهیم و بی‌سروصدا از کنار آنها رد می‌شویم و آن بهایی که باید، داده نشده است.انتظامی سپس از ناصر فرهودی، اندره آرزومانیان و  علیرضا خورشیدفر یاد کرد و  در ادامه هنگام نام بردن از همسرش با بغض سخنانش متوقف شد که مجری مراسم از همسر ایشان دعوت کرد به روی سن بیاد .  از همسرش خواست به روی سن بیاید.
آذرنوش صدرسالک پس از آمدن روی سن بر دستان همسرش بوسه زد.
انتظامی  درباره همسرش آذرنوش صدرسالک  گفت: او ۴۰ سال در کنار من زحمت کشیده است و  فردی است که ۹ ماهه باردار بود، اما صندلی‌های استودیو را به یکدیگر می‌چسباند و روی آن‌ها می‌خوابید تا من تنها نباشم.

در پایان مراسم حاضران به تماشای مستند «ابوایست» به کارگردانی امیرصادق محمدی محصول «مرکز مستند سوره» حوزه هنری نشستند.

مستند «ابوایست» نگاهی به زندگی استاد مجید انتظامی دارد که در این مراسم رونمایی شد.

استاد مجید انتظامی متولد ۱۸ اسفندماه ۱۳۲۶ در تهران آهنگساز، نوازنده اُبوا و مدرس موسیقی است و از آهنگسازان سینمای ایران به شمار می‌آید.

شایان ذکر است مجید انتظامی یکی از تاثیرگذارترین آهنگسازان حال حاضر کشور است که نزدیک به ۱۰۰ موسیقی فیلم و حدود ۱۰ موسیقی صحنه‌ای نوشته است، موسیقی فیلم‌های آژانس شیشه‌ای، روز واقعه، از کرخه تا راین، ترن، دوئل، سردار جنگل، عقاب‌ها، مریم مقدس، کانی مانگا، بوی پیراهن یوسف و ده‌ها فیلم سینمایی دیگر، یا موسیقی سریال‌هایی مانند تنهاترین سردار، مردان آنجلس، شیخ بهایی و کلاه پهلوی، از جمله آثار اوست.

سینماخانه/ خبرنگار: حامد بهجتی – عکاس: معصومه احدی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار