رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

به گزارش سینماخانه؛ یازدهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران پنجشنبه ۲۶ مرداد ماه با حضور پیشکسوتان و ستارگان سینمای ایران در سالن همایش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با خاطرتاتی ناخوشایند پایان یافت. در ابتدا بنا داشتیم که با توجه به توصیه بزرگان حاضر در مراسم به حواشی اتفاق افتاده در جشن دیشب […]

به گزارش سینماخانه؛ یازدهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران پنجشنبه ۲۶ مرداد ماه با حضور پیشکسوتان و ستارگان سینمای ایران در سالن همایش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با خاطرتاتی ناخوشایند پایان یافت. در ابتدا بنا داشتیم که با توجه به توصیه بزرگان حاضر در مراسم به حواشی اتفاق افتاده در جشن دیشب که نام برخی از اسطوره های سینمای ایران به آن گره خورده است نپردازیم. اما با توجه به اینکه این حواشی تا پایان جشن ادامه داشت و تصاویر آن به سرعت در شبکه های مجازی باز نشر شد؛ لازم دیدیم کوتاه به نکاتی چند در این خصوص اشاره کنیم.

  • تمام اسطوره های سینمای ایران برای تمامی نقش هایی که بر روی پرده نقره ای به زیبایی زندگی کردند؛ محترم و قابل ستایش هستند. تاختن به بهانه های مختلف و یا دامن زدن به برخی کدورت ها، جز کاشتن بذر نفاق های بیشتر در جامعه سینمایی حاصلی ندارد.
  • بی شک انتظار سانسور و یا عدم پوشش برخی اخبار و اتفاقات توسط اصحاب رسانه در جامعه امروز، انتظار ناصوابی است ولی نباید از این نکته غفلت کرد که پوشش گزینشی اخبار در پیش داوری افرادی که در جشن روز گذشته حاضر نبوده اند و یا ارتباط نزدیکی با اهالی سینما ندارند بی تأثیر نبوده و زمینه ساز توهین ها و دامن زدن به دلخوری ها می شود.
  • در مراسم دیشب، بار دیگر شاهد آن بودیم که برخی افراد با استفاده از فضای ملتهب بوجود آمده با بیان نظرات شخصی خود باعث دامن زدن هر چه بیشتر اختلافات در خانواده سینما می شوند.
  • در یازدهمین جشن متقدان وسینمای ایران، بار دیگر برگزارکنندگان مراسم با عدم پیش بینی صحیح اتفاقات خارج از انتظار و تنها متکی بودن به توانایی مجری برنامه و سپردن بخشی از اجرای مراسم در اختیار مدعوین محترم، زمینه ساز آن شدند تا نبض برنامه از دست خارج و شاهد به حاشیه کشیده شدن مراسم باشیم. تا جایی که حتی حجت اشرف زاده که در زمان تنفس مراسم به اجرای قطعاتی پرداخت؛ از بیان سخنان کنایه آمیز چشم پوشی نکرد.
  • شاید بتوان گفت ضعف ساختاری نهادها و انجمن های صنفی و حتی رسانه های دولتی و مستقل سینمایی در نادیده گرفتن مطالبات برخی هنرمندان و با جناح بندی های رایج در بیان نظرات و دیدگاه ها ؛ باعث شده اند تا هنرمندان کدورت های کهنه و نو را در چنین مراسم هایی بیان کنند.
  • نباید از این نکته غافل شد که جامعه هنری ایران نیز به عنوان نماینده بخشی از جامعه، درگیر برخی بداخلاقی ها است. از رعایت نکردن قوانین و آداب پوشش در تشریفات رسمی و عدم هماهنگی های ساده در اجرای مراسم گرفته تا یاد کردن از فرد غایب و بیان گلایه های کاملاً شخصی در جمع های رسمی. همه و همه اینها، آفت هایی است که به خوبی نمونه های آن را در اجتماعات پیرامون خود سراغ داریم.

در هر صورت یازدهمین جشن منتقدان و نویسندگان ایران هم با تمام حواشی آن و با اعلام برندگان به شرح ذیل پایان یافت و امید است با فراموشی حواشی تلخ آن و با همدلی هر چه بیشتر، هنرمندان زمینه ساز خلق آثاری خاطره ساز و افتخار آفرین برای سینمای ایران باشند.

فهرست برگزیدگان یازدهمین جشن منتقدان و نویسندگان

بهترین فیلم: رگ خواب (حمید نعمت‌الله)

جایزه بهترین کارگردانی: حمید نعمت‌الله (رگ خواب)

دیپلم افتخار بهترین کارگردانی: محمدحسین مهدویان (ماجرای نیمروز)

جایزه بهترین فیلمنامه: معصومه بیات (رگ خواب)

جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن: لیلا حاتمی (رگ خواب)

دیپلم افتخار بهترین بازیگر اول زن: ثریا قاسمی (ویلایی ها)

جایزه بهترین بازیگر مکمل زن: طناز طباطبایی (ویلایی ها)

جایزه بهترین خلاقیت و استعداد درخشان: منیر قیدی (ویلایی ها)- اصغر یوسفی نژاد (خانه)

جایزه بهترین فیلمبرداری: مسعود سلامی (خفه گی)

جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد:حامد بهداد (سد معبر)

دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد: کوروش تهامی (رگ خواب)

جایزه بهترین بازیگر مکمل مرد: هادی حجازی فر(ماجرای نیمروز)

جایزه بهترین تدوین: بهرام دهقانی (نگار و خفه‌گی)

دیپلم افتخار بهترین تدوین: سجاد پهلوان زاده (ماجرای نیمروز)

جایزه بهترین چهره‌پردازی: محسن دارسنج (ماجرای نیمروز)

دیپلم افتخار بهترین چهره‌پردازی:ایمان امیدواری (خفه گی)

دیپلم افتخار بهترین موسیقی متن: ستار اورکی (ویلایی ها)

جایزه بهترین موسیقی متن: سهراب پورناظری (رگ خواب)

جایزه بهترین طراحی صحنه و لباس: بهزاد جعفری طاری (ماجرای نیمروز)

 

سینماخانه/ ا.ش.شهابی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار