رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
  • الخميس ۱۶ ذو الحجة ۱۴۴۱
  • 2020 Thursday 6 August

مرداد ۱۳۹۶ ۲ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

فیلم تازه اصغر فرهادی در اسپانیا کلید خورد

به گزارش سینماخانه؛ اصغر فرهادی دیروز فیلم تازه‌اش را با نام «همه می‌دانند» (Everybody Knows) در اسپانیا کلید زد. خاویر باردم و پنه لوپه کروز بازیگران اسپانیایی و ریکاردو دارین بازیگر آرژانتینی، بازیگران اصلى هشتمین فیلم بلند فرهادی هستند. بازیگران مطرحی همچون ادوارد فرناندز، باربارا لنی، الویرا مینگز، ایما کوئستا، روژه کاسا مایور و رامون […]


برنامه های بخش جنبی جشنواره فیلم و عکس «بیطار» اعلام شد

از برپایی نمایشگاه گنجینه بیطار و نمایشگاه عکس تا نمایش فیلم های کوتاه خارجی به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی جشنواره تخصصی فیلم و عکس بیطار، عناوین کلی برنامه‌های جنبی این رویداد سینمایی را که طی روزهای ۱۴ تا ۱۷ مهر در تهران و همزمان در چند شهر کشور برگزار می‌شود را […]


گزارش تصویری نمایش «ماداگاسکار»

«ماداگاسکار» به کارگردانی محمدحسین شهریاری از چهارشنبه ۱۸ مرداد تا جمعه ۱۰ شهریور ماه ، ساعت ۱۸:۳۰ در تماشاخانه «همای سعادت» به روی صحنه می رود. سینماخانه / عکاس: معصومه احدی    


«وقتی برگشتم…» پاییز اکران می‌شود

فیلم سینمایی «وقتی برگشتم…» به کارگردانی وحید موسائیان پاییز امسال در سینماهای سراسر کشور اکران می‌شود. وحید موسائیان تهیه‌کننده و کارگردان فیلم “وقتی برگشتم…” با اشاره به زمان اکران این فیلم گفت: قرارداد اکران فیلم وقتی برگشتم با گروه سینمایی کوروش ثبت شده است و پاییز امسال  بصورت گسترده اکران می‌شود. فیلم «وقتی برگشتم…» با حضور […]


«نامه های عاشقانه از خاورمیانه» به شهر های ایران می رود

نمایش «نامه های عاشقانه از خاورمیانه» به کارگردانی کیومرث مرادی  به زودی در شهر هایی از ایران اجرا خواهد داشت. این اثر نوشته مشترک کیومرث مرادی، پوریا آذربایجانی و محمد مساوات است که تاکنون ۴۰۰۰ نفر در بیست اجرا به تماشای آن نشسته اند. «نامه های عاشقانه از خاورمیانه» با بازی هانا کامکار، آزاده صمدی  […]


الیور استون رییس هیات داوری بوسان شد

اولیور استون کارگردان نام آشنای سینما رییس هیات داوران جشنواره فیلم بوسان شد. در هیات داوران بخش رقابتی جشنواره فیلم بوسان چهره‌های سرشناسی چون اگنس گودار فیلمبرداری فرانسوی، لاو دیاز کارگردان فیلیپینی برنده شیر طلایی جشنواره ونیز، جانگ سان‌ وو کارگردان کره‌ای و بهمن قبادی فیلمساز ایرانی حضور دارند. آن‌ها فیلم‌های حاضر در بخش جریان […]


«سارا و آیدا» انتخاب میان شر و خیر

دوستی، شر و خیر، صداقت، دروغ، چک برگشتی، طلبکاران، مناقصه و… سرفصل‌هایی است که می‌توان در آخرین ساخته مازیار میری، کارگردان فیلم سینمایی «سارا و آیدا» دید. میری برخلاف فیلم سینمایی «حوض نقاشی» که تصویرگر برشی از زندگی آدم‌های خاص از جامعه بود، این بار مسیر کارگردانی‌اش را به سمت فیلم «سعادت‌آباد» تغییر داد و […]


سریال کیانوش عیاری متوقف شد

تصویربرداری سریال «۸۷ متر» کیانوش عیاری متوقف شده است. برای گرفتن گزارشی از سریال جدید کیانوش عیاری با عنوان «۸۷ متر» حاکی از این است که تصویربرداری این سریال از روز شنبه ( ۲۸ مرداد ماه) به دلیل آنچه مشکلات مالی عنوان می‌شود، متوقف شده است. این در حالی است که روابط عمومی شبکه یک، […]


در حاشیه بازدید از پشت صحنه «به وقت شام»: پَرسه بر مدار سرخ

به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی سازمان هنری رسانه ای اوج، گل‌علی بابایی و حسین بهزاد؛ دو تن از نویسندگان و پژوهشگران تاریخ دفاع مقدس، پس از بازدیدی سرزده از پشت صحنه‌ی آخرین اثر در دست تولید استاد ابراهیم حاتمی کیا، متنی را تحریر و در اختیار احسان محمّدحسنی؛ که تشکیلات تحت […]


اعلام زمان نمایش آثار و برنامه‌های جنبی جشنواره فیلم سلامت

جدول زمانی نمایش آثار و برنامه های جنبی دومین جشنواره فیلم سلامت اعلام شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی دومین جشنواره فیلم سلامت، جدول نمایش فیلم های بلند سینمایی، مستند، نشست های تخصصی و کارگاه های جشنواره فیلم سلامت مشخص شد. بنا بر این گزار ش، نمایش فیلم‌ها از ساعت ۱۴ […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

غریزه تصویر یاب

نگاهی به فیلمنامه های غلامحسین ساعدی

اگر بخواهیم فیلمنامه های غلام حسین ساعدی را برمبنای کتاب های تئوریک آموزش فیلمنامه نویسی و منطق کلاسیک و شسته رفته ای که از فیلمنامه مدنظر است بررسی کنیم، طبیعتاً راه به جایی نمی بریم. منظور به ویژه فیلمنامه هایی است که به نام ساعدی منتشر شده و به جز گاو که به گفته مهرجویی حاصل همکاری هر دو آن ها است و خود مهرجویی کار سکانس بندی آن را به عهده داشته، هیچ کدام به فیلم تبدیل نشده است. با نگاه به فیلم نامه های فیلم نشده ساعدی در می یابیم که فیلم نامه برای او به نوعی تداوم پتانسیل های قصه نویسی و شاید حتی در مواردی جبران پروژه شکست خورده رمان است. از ساعدی هیچ رمان چشم گیری منتشر نشده و رمان هایی نظیر توپ، تاتار خندان و غریبه در شهر جزو آثار جدی ساعدی نیست. به ویژه که از این میان به جز توپ هیچ کدام در زمان حیات نویسنده شان منتشر نشده اند و معلوم نیست اگر ساعدی زنده می ماند چه تصمیمی برای آن ها می گرفت. اما فیلمنامه ها حکایتی دیگرند و گواه دل بستگی ساعدی به سینما که شاید آن را با غریزه تصویریابی خود و تصویری دیدن برخی جزییات دیریاب واقعیت، منطبق تر می دید و ناخواسته به سمت آن کشیده می شد. آشکارترین وجه مشترک قصه های ساعدی با عالم تصویر و سینما را شاید بتوان در اصرارش بر تقطیع قصه ها و ناپیوستگی روایت هایش جست و جو کرد. کم تر قصه موفقی از ساعدی را می توان به یاد آورد که یک تکه و بدون وقفه و شماره خوردن و جدا و تکه تکه شدن صحنه های قصه، روایت شده باشد. در برخی فیلمنامه های او گاه تنها تفاوت متن با قصه این است که به جای شماره گذاری از ادبیات فیلمنامه ای "داخلی/خارجی" و "روز/شب" برای مشخص کردن زمان و مکان استفاده شده و فعل ها نیز از ماضی به مضارع تغییر کرده اند که این هم اگر نبود متن را می شد به عنوان قصه ای بلند خواند. به قول جواد مجابی : "قصه ها با اندک دست کاری بدل به فیلمنامه می شدند، چون خاستگاه مشترک قصه ها و نمایش نامه ها در ذهنیتی بود که دنیا را در حرکت ها و گفت و گوها خلاصه می دید و واقعیت، پشت این حرکت ها و گفت و گوها جریان داشت و به تدریج آشکار می شد." اما این را هم باید اضافه کرد که دراین فرآیند تبدیل شدن، گاه قسمت هایی از روایت که مختص بیان قصه ای بود، در فیلمنامه هم دست نخورده و تغییر نیافته باقی می ماند و این به ویژه در عافیتگاه مشهود است. دلیلش هم شاید این باشد که عافیتگاه یک متن نهایی و بازنویسی شده نیست. با این همه با نگاه به کل کارنامه ی سینمایی و قصه ای ساعدی و قیاس این دو کارنامه، می توان نتیجه گرفت که نگاه تصویریاب و سینمایی ساعدی، بیش ...