رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
  • الجمعة ۲۰ شعبان ۱۴۴۰
  • 2019 Friday 26 April

مرداد ۱۳۹۶ ۲ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

فیلم تازه اصغر فرهادی در اسپانیا کلید خورد

به گزارش سینماخانه؛ اصغر فرهادی دیروز فیلم تازه‌اش را با نام «همه می‌دانند» (Everybody Knows) در اسپانیا کلید زد. خاویر باردم و پنه لوپه کروز بازیگران اسپانیایی و ریکاردو دارین بازیگر آرژانتینی، بازیگران اصلى هشتمین فیلم بلند فرهادی هستند. بازیگران مطرحی همچون ادوارد فرناندز، باربارا لنی، الویرا مینگز، ایما کوئستا، روژه کاسا مایور و رامون […]


برنامه های بخش جنبی جشنواره فیلم و عکس «بیطار» اعلام شد

از برپایی نمایشگاه گنجینه بیطار و نمایشگاه عکس تا نمایش فیلم های کوتاه خارجی به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی جشنواره تخصصی فیلم و عکس بیطار، عناوین کلی برنامه‌های جنبی این رویداد سینمایی را که طی روزهای ۱۴ تا ۱۷ مهر در تهران و همزمان در چند شهر کشور برگزار می‌شود را […]


گزارش تصویری نمایش «ماداگاسکار»

«ماداگاسکار» به کارگردانی محمدحسین شهریاری از چهارشنبه ۱۸ مرداد تا جمعه ۱۰ شهریور ماه ، ساعت ۱۸:۳۰ در تماشاخانه «همای سعادت» به روی صحنه می رود. سینماخانه / عکاس: معصومه احدی    


«وقتی برگشتم…» پاییز اکران می‌شود

فیلم سینمایی «وقتی برگشتم…» به کارگردانی وحید موسائیان پاییز امسال در سینماهای سراسر کشور اکران می‌شود. وحید موسائیان تهیه‌کننده و کارگردان فیلم “وقتی برگشتم…” با اشاره به زمان اکران این فیلم گفت: قرارداد اکران فیلم وقتی برگشتم با گروه سینمایی کوروش ثبت شده است و پاییز امسال  بصورت گسترده اکران می‌شود. فیلم «وقتی برگشتم…» با حضور […]


«نامه های عاشقانه از خاورمیانه» به شهر های ایران می رود

نمایش «نامه های عاشقانه از خاورمیانه» به کارگردانی کیومرث مرادی  به زودی در شهر هایی از ایران اجرا خواهد داشت. این اثر نوشته مشترک کیومرث مرادی، پوریا آذربایجانی و محمد مساوات است که تاکنون ۴۰۰۰ نفر در بیست اجرا به تماشای آن نشسته اند. «نامه های عاشقانه از خاورمیانه» با بازی هانا کامکار، آزاده صمدی  […]


الیور استون رییس هیات داوری بوسان شد

اولیور استون کارگردان نام آشنای سینما رییس هیات داوران جشنواره فیلم بوسان شد. در هیات داوران بخش رقابتی جشنواره فیلم بوسان چهره‌های سرشناسی چون اگنس گودار فیلمبرداری فرانسوی، لاو دیاز کارگردان فیلیپینی برنده شیر طلایی جشنواره ونیز، جانگ سان‌ وو کارگردان کره‌ای و بهمن قبادی فیلمساز ایرانی حضور دارند. آن‌ها فیلم‌های حاضر در بخش جریان […]


«سارا و آیدا» انتخاب میان شر و خیر

دوستی، شر و خیر، صداقت، دروغ، چک برگشتی، طلبکاران، مناقصه و… سرفصل‌هایی است که می‌توان در آخرین ساخته مازیار میری، کارگردان فیلم سینمایی «سارا و آیدا» دید. میری برخلاف فیلم سینمایی «حوض نقاشی» که تصویرگر برشی از زندگی آدم‌های خاص از جامعه بود، این بار مسیر کارگردانی‌اش را به سمت فیلم «سعادت‌آباد» تغییر داد و […]


سریال کیانوش عیاری متوقف شد

تصویربرداری سریال «۸۷ متر» کیانوش عیاری متوقف شده است. برای گرفتن گزارشی از سریال جدید کیانوش عیاری با عنوان «۸۷ متر» حاکی از این است که تصویربرداری این سریال از روز شنبه ( ۲۸ مرداد ماه) به دلیل آنچه مشکلات مالی عنوان می‌شود، متوقف شده است. این در حالی است که روابط عمومی شبکه یک، […]


در حاشیه بازدید از پشت صحنه «به وقت شام»: پَرسه بر مدار سرخ

به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی سازمان هنری رسانه ای اوج، گل‌علی بابایی و حسین بهزاد؛ دو تن از نویسندگان و پژوهشگران تاریخ دفاع مقدس، پس از بازدیدی سرزده از پشت صحنه‌ی آخرین اثر در دست تولید استاد ابراهیم حاتمی کیا، متنی را تحریر و در اختیار احسان محمّدحسنی؛ که تشکیلات تحت […]


اعلام زمان نمایش آثار و برنامه‌های جنبی جشنواره فیلم سلامت

جدول زمانی نمایش آثار و برنامه های جنبی دومین جشنواره فیلم سلامت اعلام شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی دومین جشنواره فیلم سلامت، جدول نمایش فیلم های بلند سینمایی، مستند، نشست های تخصصی و کارگاه های جشنواره فیلم سلامت مشخص شد. بنا بر این گزار ش، نمایش فیلم‌ها از ساعت ۱۴ […]


آخرین اخبار

logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

نگاهی به فیلم های “متری شیش ونیم” و “غلامرضا تختی”

به بهانه اکران نوروزی فیلم های "متری شیش ونیم" و "غلامرضا تختی" برآن شدیم تا بار دیگر نگاهی داشته باشیم به این دو فیلم و این بار از منظری دیگر و با تمرکز بر مفهوم "تحول و بازشناخت درام" متری شیش و نیم ( سعید روستایی ) درمورد فیلم متری شیش و نیم ابتدا باید این پرسش را مطرح کرد که قهرمان فیلمنامه کیست ؟ به نظر می رسد درابتدا صمد (سرگرد آگاهی)، به عنوان قهرمان فیلم معرفی می شود و ویژگی های قهرمانانه نیز در او وجود دارد، اما از نیمه دوم فیلم نقش ناصر به عنوان آنتاگونیست در جایگاه قهرمان قرار می گیرد. این که فیلم دو شخصیت اصلی دارد خود نتیجه این نقص دراماتیک است که کنش دوپاره شده و ما عملاً با دوفیلم (و حتی سه فیلم) رو به رو هستیم. درابتدا یک داستان دزد و پلیسی که به دستگیری ناصر خاکزاد ختم می شود و درادامه کشمکش درونی ناصر برای نجات از اعدام و بعد هم نجات خانواده اش از مصادره اموالی که ناصر برای آن ها خریده است. آن چه را که در ماجرای صمداتفاق می افتد عملا نمی توان تحول نامید؛ چراکه صمد نه از سعادت به شقاوت می رسد و نه برعکس. پس آن چه را مربوط به ماجرای صمد در فیلم می شود؛ می توان یک درام ساده و پلیسی نامید که براساس نظر ارسطو برخلاف داستان مرکب الزاما قرار نیست به تحول و بازشناخت ختم شود. اما درمورد دیگر شخصیت چه ؟ به نظر می رسد ما با نوعی باز شناخت در کاراکتر در پایان فیلمنامه رو به رو هستیم. این بازشناخت نتیجه تحولی است که دریک سوم پایانی فیلمنامه رخ می دهد و ناصر متوجه می شود دادگاه قصد دارد تمام اموالی را که ناصر به نام خانواده اش زده بود را مصادره کند. تصور اینکه پدرو مادرش مجبور هستند دوباره زندگی رقت بار گذشته خودرا پیش بگیرند؛ برای ناصر از اعدام سخت تر است. اما این دگرگونی در فیلمنامه از دو نظر قابل اعتنا نیست. چرا که این رویداد نتیجه ضروری و محتمل رویدادهای پیشین فیلمنامه نیست و اصطلاحاً ربطی به کنش اصلی و کشمکش میان قهرمان و ضد قهرمان ندارد. دوم این که به عنوان یک خرده پیرنگ مستقل هم قابل اعتنا نیست؛ چون از ابتدای فیلمنامه و از منظر شخصیت پردازی هیچ مقدمه ای برای آن چیده نشده و به نوعی ماجرای ناصر و فقر خانوادگی اش و به عنوان مثال حرف های او درباره محل زندگی شان در فیلمنامه مسائلی بیرونی و مضاف از کنش اصلی است. غلامرضا تختی ( بهرام توکلی ) فیلم غلامرضا تختی یک درام مبتنی بر شخصیت است. معمولاً دراین گونه آثار تمرکز بر مقوله تحول و باز شناخت در روند داستان گویی و شخصیت پردازی بیشتر است. نویسنده نیز فیلمنامه را از جای مناسبی آغاز می کند؛ لحظه پایانی مرگ تختی و خودکشی. اولین پرسشی که به ذهن مخاطب فیلم متبادر می شود این است که چرا تختی خودکشی کرد؟ ...