رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
  • الجمعة ۲۰ شعبان ۱۴۴۰
  • 2019 Friday 26 April

مرداد ۱۳۹۶ ۳ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

مینا وحید به «هایلایت» پیوست

مینا وحید به تازگی به فیلم سینمای «هایلایت» که تا کنون بیش از ۲۰ درصد از آن جلوی دوربین رفته است، پیوست. به نقل از مشاور رسانه‌ای فیلم، فیلمبرداری فیلم «هایلایت» به کارگردانی اصغر نعیمی و تهیه‌کنندگی ساسان سالور که از اوایل مردادماه تولید آن آغاز شده بود، همچنان در تهران ادامه دارد. تاکنون بیش […]


همه فیلمنامه‌های بلاتکلیف سال ۹۶ + جدول

بیش از ۳۰۰ فیلمنامه از ابتدای سال ۱۳۹۶ تاکنون در بانک فیلمنامه به ثبت رسیده‌ که از این تعداد ۵۳ اثر از هنرمندان به نام در زمینه سینما و تلویزیون است. با شروع سال ۱۳۹۶، همانند هر سال موج عظیم فیلمنامه‌ها و طرح‌ فیلم‌ها و سریال‌های سینمایی و تلویزیونی به ارشاد سرازیر شد. فیلمنامه‌هایی که […]


بازدید مدیران حوزه هنری و فرماندهان دفاع مقدس از سواحل مکران

سازمان سینمایی حوزه هنری با مشارکت فراگیر معاونت فاوای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران جمعی از مدیران این سازمان را به سواحل مکران اعزام کرد. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری، سفر این هیات در راستای پیگیری مفاد تفاهم نامه فیمابین سازمان سینمایی حوزه هنری و نیروی […]


کارگردانان سینمایی در جشنواره فیلم سلامت کارگاه برگزار می‌کنند

رخشان بنی اعتماد، فریدون جیرانی، مجید برزگر ومحمدحسین مهدویان در جشنواره فیلم سلامت کارگاه برگزار می کنند. چهار کارگردان سینمای ایران کارگاهای آموزشی تحت عنوان تجربه های شخصی برگزار می کنند. *کارگاه «از ایده تا اجرا» روز چهارشنبه اول شهریور باحضور فریدون جیرانی برگزار خواهد شد. *رخشان بنی اعتماد نیز کارگاه «چگونگی ساخت مستند آی […]


فیلمبرداری «لس آنجلس-تهران» آغاز شد

فیلمبرداری فیلم سینمایی «لس آنجلس-تهران» به کارگردانی تینا پاکروان آغاز شد. فیلم سینمایی «لس آنجلس- تهران» به کارگردانی تینا پاکروان امروز صبح یکشنبه ۲۹ مرداد ماه در تهران کلید خورد. مهناز افشار، ماهایا پطروسیان، ژوبین رهبر، زهیر یاری، شیرین یزدان بخش و گوهر خیراندیش بازیگران این فیلم سینمایی هستند. تینا پاکروان تهیه کنندگی این پروژه […]


رونمایی از ۱۵ مستند در جشنواره‌ی فیلم سلامت

۱۵ فیلم مستند برای اولین بار در جشنواره‌ی فیلم سلامت نمایش داده می‌شوند. اسامی این مستندها به شرح زیر است: ۱- سمفونی مرگ به کارگردانی محمد  کارت و تهیه کنندگی موسسه آوای هنر سلامت ۲-سالسوس به کارگردانی و تهیه‌کنندگی آریان عطارپور ۳- دوباره زندگی به کارگردانی ناصر صفار و تهیه‌کنندگی سعید اخوان صفایی ۴- دایره  […]


حضور گلزار در «دختر شیطان» قطعی نیست

قربان محمدپور؛ کارگردان فیلم سینمایی «سلام بمبئی» با اشاره به تغییر نام قسمت دوم این فیلم، عنوان کرد: حضور محمدرضا گلزار با توجه به تغییر مضمونی قسمت دوم این فیلم، هنوز قطعی نشده است. قربان محمدپور؛ کارگردان سینما در خصوص ساخت فیلم جدید خود که پیش از این به «سلام بمبئی ۲» شناخته شده بود، […]


اکران فیلم سینمایی «زیر سقف دودی» در ۱۰ شهر کشور آلمان

فیلم سینمایی «زیر سقف دودی» به کارگردانی پوران درخشنده در روزهای ۹ و ۱۰ مهرماه همزمان در ۱۰ شهر کشور آلمان به روی پرده خواهد رفت. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری، فیلم سینمایی «زیر سقف دودی» آخرین ساخته پوران درخشنده در روزهای ۹ و ۱۰ مهرماه سال […]


حاجی مشهدی منتقد سینما؛ از انگیزهای برگزاری جشنواره فیلم و عکس بیطار گفت

  حوزه دامپزشکی دربرگیرنده سوژه های به مراتب بیشتر از حوزه انسانی است منتقد و نویسنده سینما معتقد است هزاران موضوع  متنوع و گسترده در حوزه دام و دامپزشکی وجود دارد که می توان بر اساس آن ها در قالب فیلم های سینمایی، پویانمایی و مستند کارهای بسیار درخشانی ساخت.   به گزارش سینماخانه و […]


جشنواره آمریکایی میزبان ۳ فیلم ایرانی

فیلمهای «کوپال»، «وارونگی» و «لانتوری» در بخش مسابقه‌ی دوازدهمین جشنواره‌ی فیلم «سیلک اسکرین» آمریکا به نمایش درمی‌آیند. «جشنواره آسیایی آمریکایی «سیلک اسکرین» که دوازدهمین دوره‌ی خود را درتاریخ ۱۵ تا ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۷ در کشور امریکا برگزار می‌کند، امسال میزبان بیش‌ از ۲۵ فیلم بلند سینمایی از ۱۵ کشورآسیایی همچون هند، ژاپن، چین، ترکیه، لبنان، […]


آخرین اخبار

logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

نگاهی به فیلم های “متری شیش ونیم” و “غلامرضا تختی”

به بهانه اکران نوروزی فیلم های "متری شیش ونیم" و "غلامرضا تختی" برآن شدیم تا بار دیگر نگاهی داشته باشیم به این دو فیلم و این بار از منظری دیگر و با تمرکز بر مفهوم "تحول و بازشناخت درام" متری شیش و نیم ( سعید روستایی ) درمورد فیلم متری شیش و نیم ابتدا باید این پرسش را مطرح کرد که قهرمان فیلمنامه کیست ؟ به نظر می رسد درابتدا صمد (سرگرد آگاهی)، به عنوان قهرمان فیلم معرفی می شود و ویژگی های قهرمانانه نیز در او وجود دارد، اما از نیمه دوم فیلم نقش ناصر به عنوان آنتاگونیست در جایگاه قهرمان قرار می گیرد. این که فیلم دو شخصیت اصلی دارد خود نتیجه این نقص دراماتیک است که کنش دوپاره شده و ما عملاً با دوفیلم (و حتی سه فیلم) رو به رو هستیم. درابتدا یک داستان دزد و پلیسی که به دستگیری ناصر خاکزاد ختم می شود و درادامه کشمکش درونی ناصر برای نجات از اعدام و بعد هم نجات خانواده اش از مصادره اموالی که ناصر برای آن ها خریده است. آن چه را که در ماجرای صمداتفاق می افتد عملا نمی توان تحول نامید؛ چراکه صمد نه از سعادت به شقاوت می رسد و نه برعکس. پس آن چه را مربوط به ماجرای صمد در فیلم می شود؛ می توان یک درام ساده و پلیسی نامید که براساس نظر ارسطو برخلاف داستان مرکب الزاما قرار نیست به تحول و بازشناخت ختم شود. اما درمورد دیگر شخصیت چه ؟ به نظر می رسد ما با نوعی باز شناخت در کاراکتر در پایان فیلمنامه رو به رو هستیم. این بازشناخت نتیجه تحولی است که دریک سوم پایانی فیلمنامه رخ می دهد و ناصر متوجه می شود دادگاه قصد دارد تمام اموالی را که ناصر به نام خانواده اش زده بود را مصادره کند. تصور اینکه پدرو مادرش مجبور هستند دوباره زندگی رقت بار گذشته خودرا پیش بگیرند؛ برای ناصر از اعدام سخت تر است. اما این دگرگونی در فیلمنامه از دو نظر قابل اعتنا نیست. چرا که این رویداد نتیجه ضروری و محتمل رویدادهای پیشین فیلمنامه نیست و اصطلاحاً ربطی به کنش اصلی و کشمکش میان قهرمان و ضد قهرمان ندارد. دوم این که به عنوان یک خرده پیرنگ مستقل هم قابل اعتنا نیست؛ چون از ابتدای فیلمنامه و از منظر شخصیت پردازی هیچ مقدمه ای برای آن چیده نشده و به نوعی ماجرای ناصر و فقر خانوادگی اش و به عنوان مثال حرف های او درباره محل زندگی شان در فیلمنامه مسائلی بیرونی و مضاف از کنش اصلی است. غلامرضا تختی ( بهرام توکلی ) فیلم غلامرضا تختی یک درام مبتنی بر شخصیت است. معمولاً دراین گونه آثار تمرکز بر مقوله تحول و باز شناخت در روند داستان گویی و شخصیت پردازی بیشتر است. نویسنده نیز فیلمنامه را از جای مناسبی آغاز می کند؛ لحظه پایانی مرگ تختی و خودکشی. اولین پرسشی که به ذهن مخاطب فیلم متبادر می شود این است که چرا تختی خودکشی کرد؟ ...