رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 6 خبر


  • سه شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
  • الثلاثاء ۲۱ ذو الحجة ۱۴۴۱
  • 2020 Tuesday 11 August

مرداد ۱۳۹۶ ۳ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

مینا وحید به «هایلایت» پیوست

مینا وحید به تازگی به فیلم سینمای «هایلایت» که تا کنون بیش از ۲۰ درصد از آن جلوی دوربین رفته است، پیوست. به نقل از مشاور رسانه‌ای فیلم، فیلمبرداری فیلم «هایلایت» به کارگردانی اصغر نعیمی و تهیه‌کنندگی ساسان سالور که از اوایل مردادماه تولید آن آغاز شده بود، همچنان در تهران ادامه دارد. تاکنون بیش […]


همه فیلمنامه‌های بلاتکلیف سال ۹۶ + جدول

بیش از ۳۰۰ فیلمنامه از ابتدای سال ۱۳۹۶ تاکنون در بانک فیلمنامه به ثبت رسیده‌ که از این تعداد ۵۳ اثر از هنرمندان به نام در زمینه سینما و تلویزیون است. با شروع سال ۱۳۹۶، همانند هر سال موج عظیم فیلمنامه‌ها و طرح‌ فیلم‌ها و سریال‌های سینمایی و تلویزیونی به ارشاد سرازیر شد. فیلمنامه‌هایی که […]


بازدید مدیران حوزه هنری و فرماندهان دفاع مقدس از سواحل مکران

سازمان سینمایی حوزه هنری با مشارکت فراگیر معاونت فاوای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران جمعی از مدیران این سازمان را به سواحل مکران اعزام کرد. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری، سفر این هیات در راستای پیگیری مفاد تفاهم نامه فیمابین سازمان سینمایی حوزه هنری و نیروی […]


کارگردانان سینمایی در جشنواره فیلم سلامت کارگاه برگزار می‌کنند

رخشان بنی اعتماد، فریدون جیرانی، مجید برزگر ومحمدحسین مهدویان در جشنواره فیلم سلامت کارگاه برگزار می کنند. چهار کارگردان سینمای ایران کارگاهای آموزشی تحت عنوان تجربه های شخصی برگزار می کنند. *کارگاه «از ایده تا اجرا» روز چهارشنبه اول شهریور باحضور فریدون جیرانی برگزار خواهد شد. *رخشان بنی اعتماد نیز کارگاه «چگونگی ساخت مستند آی […]


فیلمبرداری «لس آنجلس-تهران» آغاز شد

فیلمبرداری فیلم سینمایی «لس آنجلس-تهران» به کارگردانی تینا پاکروان آغاز شد. فیلم سینمایی «لس آنجلس- تهران» به کارگردانی تینا پاکروان امروز صبح یکشنبه ۲۹ مرداد ماه در تهران کلید خورد. مهناز افشار، ماهایا پطروسیان، ژوبین رهبر، زهیر یاری، شیرین یزدان بخش و گوهر خیراندیش بازیگران این فیلم سینمایی هستند. تینا پاکروان تهیه کنندگی این پروژه […]


رونمایی از ۱۵ مستند در جشنواره‌ی فیلم سلامت

۱۵ فیلم مستند برای اولین بار در جشنواره‌ی فیلم سلامت نمایش داده می‌شوند. اسامی این مستندها به شرح زیر است: ۱- سمفونی مرگ به کارگردانی محمد  کارت و تهیه کنندگی موسسه آوای هنر سلامت ۲-سالسوس به کارگردانی و تهیه‌کنندگی آریان عطارپور ۳- دوباره زندگی به کارگردانی ناصر صفار و تهیه‌کنندگی سعید اخوان صفایی ۴- دایره  […]


حضور گلزار در «دختر شیطان» قطعی نیست

قربان محمدپور؛ کارگردان فیلم سینمایی «سلام بمبئی» با اشاره به تغییر نام قسمت دوم این فیلم، عنوان کرد: حضور محمدرضا گلزار با توجه به تغییر مضمونی قسمت دوم این فیلم، هنوز قطعی نشده است. قربان محمدپور؛ کارگردان سینما در خصوص ساخت فیلم جدید خود که پیش از این به «سلام بمبئی ۲» شناخته شده بود، […]


اکران فیلم سینمایی «زیر سقف دودی» در ۱۰ شهر کشور آلمان

فیلم سینمایی «زیر سقف دودی» به کارگردانی پوران درخشنده در روزهای ۹ و ۱۰ مهرماه همزمان در ۱۰ شهر کشور آلمان به روی پرده خواهد رفت. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری، فیلم سینمایی «زیر سقف دودی» آخرین ساخته پوران درخشنده در روزهای ۹ و ۱۰ مهرماه سال […]


حاجی مشهدی منتقد سینما؛ از انگیزهای برگزاری جشنواره فیلم و عکس بیطار گفت

  حوزه دامپزشکی دربرگیرنده سوژه های به مراتب بیشتر از حوزه انسانی است منتقد و نویسنده سینما معتقد است هزاران موضوع  متنوع و گسترده در حوزه دام و دامپزشکی وجود دارد که می توان بر اساس آن ها در قالب فیلم های سینمایی، پویانمایی و مستند کارهای بسیار درخشانی ساخت.   به گزارش سینماخانه و […]


جشنواره آمریکایی میزبان ۳ فیلم ایرانی

فیلمهای «کوپال»، «وارونگی» و «لانتوری» در بخش مسابقه‌ی دوازدهمین جشنواره‌ی فیلم «سیلک اسکرین» آمریکا به نمایش درمی‌آیند. «جشنواره آسیایی آمریکایی «سیلک اسکرین» که دوازدهمین دوره‌ی خود را درتاریخ ۱۵ تا ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۷ در کشور امریکا برگزار می‌کند، امسال میزبان بیش‌ از ۲۵ فیلم بلند سینمایی از ۱۵ کشورآسیایی همچون هند، ژاپن، چین، ترکیه، لبنان، […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

غریزه تصویر یاب

نگاهی به فیلمنامه های غلامحسین ساعدی

اگر بخواهیم فیلمنامه های غلام حسین ساعدی را برمبنای کتاب های تئوریک آموزش فیلمنامه نویسی و منطق کلاسیک و شسته رفته ای که از فیلمنامه مدنظر است بررسی کنیم، طبیعتاً راه به جایی نمی بریم. منظور به ویژه فیلمنامه هایی است که به نام ساعدی منتشر شده و به جز گاو که به گفته مهرجویی حاصل همکاری هر دو آن ها است و خود مهرجویی کار سکانس بندی آن را به عهده داشته، هیچ کدام به فیلم تبدیل نشده است. با نگاه به فیلم نامه های فیلم نشده ساعدی در می یابیم که فیلم نامه برای او به نوعی تداوم پتانسیل های قصه نویسی و شاید حتی در مواردی جبران پروژه شکست خورده رمان است. از ساعدی هیچ رمان چشم گیری منتشر نشده و رمان هایی نظیر توپ، تاتار خندان و غریبه در شهر جزو آثار جدی ساعدی نیست. به ویژه که از این میان به جز توپ هیچ کدام در زمان حیات نویسنده شان منتشر نشده اند و معلوم نیست اگر ساعدی زنده می ماند چه تصمیمی برای آن ها می گرفت. اما فیلمنامه ها حکایتی دیگرند و گواه دل بستگی ساعدی به سینما که شاید آن را با غریزه تصویریابی خود و تصویری دیدن برخی جزییات دیریاب واقعیت، منطبق تر می دید و ناخواسته به سمت آن کشیده می شد. آشکارترین وجه مشترک قصه های ساعدی با عالم تصویر و سینما را شاید بتوان در اصرارش بر تقطیع قصه ها و ناپیوستگی روایت هایش جست و جو کرد. کم تر قصه موفقی از ساعدی را می توان به یاد آورد که یک تکه و بدون وقفه و شماره خوردن و جدا و تکه تکه شدن صحنه های قصه، روایت شده باشد. در برخی فیلمنامه های او گاه تنها تفاوت متن با قصه این است که به جای شماره گذاری از ادبیات فیلمنامه ای "داخلی/خارجی" و "روز/شب" برای مشخص کردن زمان و مکان استفاده شده و فعل ها نیز از ماضی به مضارع تغییر کرده اند که این هم اگر نبود متن را می شد به عنوان قصه ای بلند خواند. به قول جواد مجابی : "قصه ها با اندک دست کاری بدل به فیلمنامه می شدند، چون خاستگاه مشترک قصه ها و نمایش نامه ها در ذهنیتی بود که دنیا را در حرکت ها و گفت و گوها خلاصه می دید و واقعیت، پشت این حرکت ها و گفت و گوها جریان داشت و به تدریج آشکار می شد." اما این را هم باید اضافه کرد که دراین فرآیند تبدیل شدن، گاه قسمت هایی از روایت که مختص بیان قصه ای بود، در فیلمنامه هم دست نخورده و تغییر نیافته باقی می ماند و این به ویژه در عافیتگاه مشهود است. دلیلش هم شاید این باشد که عافیتگاه یک متن نهایی و بازنویسی شده نیست. با این همه با نگاه به کل کارنامه ی سینمایی و قصه ای ساعدی و قیاس این دو کارنامه، می توان نتیجه گرفت که نگاه تصویریاب و سینمایی ساعدی، بیش ...