رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


  • چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹
  • الأربعاء ۲۲ ذو الحجة ۱۴۴۱
  • 2020 Wednesday 12 August

مرداد ۱۳۹۶ ۴ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

ماجراهای ناتمام «رومن پولانسکی»

دادگاه عالی لس‌آنجلس درخواست شاکی پرونده «رومن پولانسکی» مبنی بر مختومه کردن پرونده را نپذیرفت. به نقل از اسکرین، زنی که در ۱۳ سالگی از سوی «رومن پولانسکی»، کارگردان مطرح سینما مورد تعرض قرار گرفته بود، پس از گذشتن ۴۰ سال از دادگاه خواست که به این پرونده پایان دهد اما «اسکات گوردن» قاضی دادگاه […]


واکنش جمشید مشایخی به حواشی جشن منتقدان/ هیچ‌کس نمی‌تواند کسی را خراب کند

جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت سینما بر این باور است که همواره از دوستان خود و پیشکسوتان سینما حمایت کرده است. با وجود برخی حواشی که بعد از سخنان جمشید مشایخی در یازدهمین جشن منتقدان به وجود آمد٬ این بازیگر پیشکسوت بر این نکته تاکید دارد که همیشه همراه هم‌صنفان خود بوده است. جمشید مشایخی بازیگر […]


گزارش تصویری نمایش آناکارنینا

نمایش آناکارنینا به کارگردانی آرش عباسی و با بازی معصومه رحمانی، بهنام شرفی از ۱۷ مرداد ماه به مدت ۱۵ شب در پردیس تئاتر شهرزاد دوباره به صحنه خواهد رفت. سینماخانه / عکاس: یاسمن بیگلری


دهم شهریور؛ آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه نخستین جشنواره ملی فیلم و عکس بیطار

مهلت ارسال آثار به دبیرخانه نخستین جشنواره ملی فیلم و عکس بیطار اعلام شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی جشنواره ملی فیلم و عکس بیطار خبر داد: دهم شهریور آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه نخستین جشنواره ملی فیلم و عکس بیطار تعیین شده است. ستاد برگزاری این رویداد سینمایی از […]


جدول آمار فروش فیلم‌های در حال اکران

هفته گذشته اقبال مخاطب به فیلم‌های اجتماعی بیشتر بود و شاید بتوان گفت بخشی از فروش فیلم‌های کمدی را به خود اختصاص دادند. در این میان فیلم «سارا وآیدا» با اقبال بهتری مواجه شد و هم اینک بر اساس سیستم مکانیزه به فروش ۴۹۲ میلیون و ۷۰۶ هزار تومان رسیده است اما این فیلم با سانس‌های فوق‌العاده شب گذشته […]


اجرای مجدد “پچ‌ پچه‌های پشت خط‌ نبرد” پس از ۵ سال

«پچ‌پچه‌های پشت خط‌ نبرد» اشکان خیل‌نژاد پس از ۵سال دوباره روی صحنه رفت. به نقل از روابط‌عمومی این نمایش، «پچ‌پچه‌های پشت خط نبرد» نوشته علیرضا نادری و به‌کارگردانی اشکان خیل‌نژاد که آذر و دی ۹۱ در تالار مولوی اجراهای موفقی را پشت‌سر گذاشته بود، چهارشنبه ۲۵ مرداد پس از ۵ سال در سالن شماره یک […]


معرفی پردرآمدترین بازیگران زن هالیوود

«اما استون» بازیگر برنده اسکار در صدر فهرست پردرآمدترین بازیگران زن هالیوود قرار گرفت. به نقل از گاردین، نشریه فوربس در جدیدترین فهرست خود از پردآمدترین بازیگران زن هالیوود در سال ۲۰۱۷، «اما استون» را با درآمد ۲۶ میلیون دلاری، بالاتر از «جنیفر انیستون» و «جنیفر لاورنس» در صدر قرار داد. این بازیگر ۲۸ ساله در […]


پایان یازدهمین جشن منتقدان سینمای ایران با تمام حواشی آن

به گزارش سینماخانه؛ یازدهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران پنجشنبه ۲۶ مرداد ماه با حضور پیشکسوتان و ستارگان سینمای ایران در سالن همایش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با خاطرتاتی ناخوشایند پایان یافت. در ابتدا بنا داشتیم که با توجه به توصیه بزرگان حاضر در مراسم به حواشی اتفاق افتاده در جشن دیشب […]


نامزدهای جشن فیلم کوتاه معرفی شدند

نامزدهای هشتمین جشن مستقل فیلم کوتاه پس از ارزیابی ۴۶ فیلم منتخب در رشته های مختلف، معرفی شدند. با پایان یافتن مرحله اول داوری آکادمی هشتمین جشن مستقل فیلم کوتاه، اعضای آکادمی از میان ۴۶ فیلم منتخب و در رشته های مختلف، ۱۷ فیلم را نامزد دریافت تندیس جشن فیلم کوتاه دانستند. فهرست نامزدها به […]


تخصصی رای می‌دهیم

پاسخی به اعتراض جامعه مستندسازان و فیلم کوتاه

دبیر یازدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی به اعتراض جامعه مستندسازان و فیلم کوتاه به حذف داوری آثارشان در جشن پاسخ داد. جعفر گودرزی دبیر یازدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی با اشاره به برگزاری این جشن در عصر روز پنجشنبه ۲۶ مرداد ماه گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده این جشن قرار […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

غریزه تصویر یاب

نگاهی به فیلمنامه های غلامحسین ساعدی

اگر بخواهیم فیلمنامه های غلام حسین ساعدی را برمبنای کتاب های تئوریک آموزش فیلمنامه نویسی و منطق کلاسیک و شسته رفته ای که از فیلمنامه مدنظر است بررسی کنیم، طبیعتاً راه به جایی نمی بریم. منظور به ویژه فیلمنامه هایی است که به نام ساعدی منتشر شده و به جز گاو که به گفته مهرجویی حاصل همکاری هر دو آن ها است و خود مهرجویی کار سکانس بندی آن را به عهده داشته، هیچ کدام به فیلم تبدیل نشده است. با نگاه به فیلم نامه های فیلم نشده ساعدی در می یابیم که فیلم نامه برای او به نوعی تداوم پتانسیل های قصه نویسی و شاید حتی در مواردی جبران پروژه شکست خورده رمان است. از ساعدی هیچ رمان چشم گیری منتشر نشده و رمان هایی نظیر توپ، تاتار خندان و غریبه در شهر جزو آثار جدی ساعدی نیست. به ویژه که از این میان به جز توپ هیچ کدام در زمان حیات نویسنده شان منتشر نشده اند و معلوم نیست اگر ساعدی زنده می ماند چه تصمیمی برای آن ها می گرفت. اما فیلمنامه ها حکایتی دیگرند و گواه دل بستگی ساعدی به سینما که شاید آن را با غریزه تصویریابی خود و تصویری دیدن برخی جزییات دیریاب واقعیت، منطبق تر می دید و ناخواسته به سمت آن کشیده می شد. آشکارترین وجه مشترک قصه های ساعدی با عالم تصویر و سینما را شاید بتوان در اصرارش بر تقطیع قصه ها و ناپیوستگی روایت هایش جست و جو کرد. کم تر قصه موفقی از ساعدی را می توان به یاد آورد که یک تکه و بدون وقفه و شماره خوردن و جدا و تکه تکه شدن صحنه های قصه، روایت شده باشد. در برخی فیلمنامه های او گاه تنها تفاوت متن با قصه این است که به جای شماره گذاری از ادبیات فیلمنامه ای "داخلی/خارجی" و "روز/شب" برای مشخص کردن زمان و مکان استفاده شده و فعل ها نیز از ماضی به مضارع تغییر کرده اند که این هم اگر نبود متن را می شد به عنوان قصه ای بلند خواند. به قول جواد مجابی : "قصه ها با اندک دست کاری بدل به فیلمنامه می شدند، چون خاستگاه مشترک قصه ها و نمایش نامه ها در ذهنیتی بود که دنیا را در حرکت ها و گفت و گوها خلاصه می دید و واقعیت، پشت این حرکت ها و گفت و گوها جریان داشت و به تدریج آشکار می شد." اما این را هم باید اضافه کرد که دراین فرآیند تبدیل شدن، گاه قسمت هایی از روایت که مختص بیان قصه ای بود، در فیلمنامه هم دست نخورده و تغییر نیافته باقی می ماند و این به ویژه در عافیتگاه مشهود است. دلیلش هم شاید این باشد که عافیتگاه یک متن نهایی و بازنویسی شده نیست. با این همه با نگاه به کل کارنامه ی سینمایی و قصه ای ساعدی و قیاس این دو کارنامه، می توان نتیجه گرفت که نگاه تصویریاب و سینمایی ساعدی، بیش ...