رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 8 خبر


  • پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹
  • الخميس ۲۳ ذو الحجة ۱۴۴۱
  • 2020 Thursday 13 August

مرداد ۱۳۹۶ ۵ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

پخش تله‌تئاتر زنده‌یاد سمندریان از تلویزیون

تله‌تئاتر «به سوی دمشق» به کارگردانی زنده‌یاد حمید سمندریان پنجشنبه، ۲۶ مرداد به روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود. به نقل از روابط عمومی شبکه چهار، شبکه چهار سیما که به صورت هفتگی پنجشنبه ها ساعت ۲۳ یک تله تئاتر و یا تله فیلم را از تولیدات شبکه چهار سیما به روی آنتن می برد […]


«دنیل کریگ» دوباره با جیمز باند بر می‌گردد

حضور دنیل کریگ برای بازی در فیلم جدید جیمز باند قطعی شد. روز گذشته بازیگر نقش جیمز باند در این مجموعه، میهمان برنامه زنده استیون کولبرت بود. جایی که پس از ماه ها حرف و شایعه دنیل کریگ تایید کرد یک بار دیگر در فیلم جدید مجموعه جیمز باند هم نقش مامور ۰۰۷ ام آی […]


جزئیات اولین محصول مشترک سینمای ایران و هالیوود

«وال کلیمر» ـ بازیگر آمریکایی ـ به جمع بازیگران فیلم کمدی «فرزند اول» به کارگردانی علی عطشانی پیوست. به گزارش ایسنا به نقل از هالیوود ریپورتر، این فیلم که اولین محصول مشترک سینمای ایران و هالیوود محسوب می‌شود، از عوامل و بازیگران آمریکایی، ایرانی و اهل خاورمیانه بهره می‌برد و «وال کلیمر» بازیگر آمریکایی که […]


بی توجهی به حقوق مخاطبان در یک رویداد بزرگ فرهنگی

به گزارش سینماخانه؛ پروژه کنسرت_نمایش “سی” در میان خیل عظیم تابلوهای تبلیغاتی شهری و با شعار پاسداشت ادبیات کهن پارسی تدارک برگزاری یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی سال را در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد دیده است. شب گذشته اجرای این برنامه در حالی با یک ساعت تأخیر و در ساعت ۲۲:۳۰ آغاز شد که برگزارکنندگان […]


بزرگداشت مجید انتظامی به همت حوزه هنری برگزار شد

به گزارش سینماخانه؛ مراسم بزرگداشت مجید انتظامی عصرروز  سه شنبه ۲۴ مرداد‌ماه با حضور هنرمندان سینما و موسیقی در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد . در این مراسم جمعی از بزرگان عرصه سینما و موسیقی برای قدردانی از زحمات مجید انتظامی گرد  هم آمده بودند. حسام الدین سراج، لوریس چکناواریان،  هوشنگ کامکار، پوران درخشنده، […]



امشب در تالار سوره حوزه هنری

اجرای زنده حمید حامی در مراسم بزرگداشت استاد مجید انتظامی

حمید حامی امشب در مراسم بزرگداشت استاد مجید انتظامی به صورت زنده چند قطعه موسیقی اجرا می‌کند. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری؛ در مراسم بزرگداشت استاد مجید انتظامی که قرار است امشب در تالار سوره حوزه هنری برگزار شود حمیدرضا حامی خواننده محبوب کشورمان برای میهمانان چند […]


نمایش مستندی درباره نقش زنان در جنبش مشروطه

فیلم مستند «نیمه پنهان ماه» ساخته آزاده بی‌زار گیتی سه‌شنبه ۲۴ مرداد در خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی‌آید. فیلم مستند «نیمه پنهان ماه» ساخته آزاده بی‌زار گیتی سه‌شنبه ۲۴ مرداد ساعت ۱۸ با حضور سوسن شریعتی و محمدرضا اصلانی در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی‌آید. آزاده بی‌زار گیتی که خود پژوهش، کارگردانی […]


بیش از پنج هزار نفر در هفته اول به تماشای «آینه‌های روبرو» نشستند

بیش از پنج‌ هزار نفر در هفته اول به تماشای فیلم‌تاتر «آینه‌های روبرو» اثر بهرام بیضایی نشستند. همچنین همزمان با اجرای این فیلم‌تاتر نمایشگاهی از آثار عکاسی علی نیک‌رفتار در تالار وحدت در معرض دید مخاطبان است. علی نیک‌رفتار مجموعه‌ای از عکس‌های صحنه و پشت‌صحنه «آینه‌های روبرو» را که شامل ۳۳ نما از این فیلم‌تاتر […]


داستان پیانیستی که سوژه انیمیشن جدید عابدی شد!

انیمیشن «ملکوت» از تولیدات جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی فرنوش عابدی، در مرحله پیش تولید و طراحی کاراکترها است و به زودی مرحله مدل‌سازی آن آغاز خواهد شد. به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، «ملکوت» درباره یک نوازنده پیانو است که پس از حادثه‌ای دستش را […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

غریزه تصویر یاب

نگاهی به فیلمنامه های غلامحسین ساعدی

اگر بخواهیم فیلمنامه های غلام حسین ساعدی را برمبنای کتاب های تئوریک آموزش فیلمنامه نویسی و منطق کلاسیک و شسته رفته ای که از فیلمنامه مدنظر است بررسی کنیم، طبیعتاً راه به جایی نمی بریم. منظور به ویژه فیلمنامه هایی است که به نام ساعدی منتشر شده و به جز گاو که به گفته مهرجویی حاصل همکاری هر دو آن ها است و خود مهرجویی کار سکانس بندی آن را به عهده داشته، هیچ کدام به فیلم تبدیل نشده است. با نگاه به فیلم نامه های فیلم نشده ساعدی در می یابیم که فیلم نامه برای او به نوعی تداوم پتانسیل های قصه نویسی و شاید حتی در مواردی جبران پروژه شکست خورده رمان است. از ساعدی هیچ رمان چشم گیری منتشر نشده و رمان هایی نظیر توپ، تاتار خندان و غریبه در شهر جزو آثار جدی ساعدی نیست. به ویژه که از این میان به جز توپ هیچ کدام در زمان حیات نویسنده شان منتشر نشده اند و معلوم نیست اگر ساعدی زنده می ماند چه تصمیمی برای آن ها می گرفت. اما فیلمنامه ها حکایتی دیگرند و گواه دل بستگی ساعدی به سینما که شاید آن را با غریزه تصویریابی خود و تصویری دیدن برخی جزییات دیریاب واقعیت، منطبق تر می دید و ناخواسته به سمت آن کشیده می شد. آشکارترین وجه مشترک قصه های ساعدی با عالم تصویر و سینما را شاید بتوان در اصرارش بر تقطیع قصه ها و ناپیوستگی روایت هایش جست و جو کرد. کم تر قصه موفقی از ساعدی را می توان به یاد آورد که یک تکه و بدون وقفه و شماره خوردن و جدا و تکه تکه شدن صحنه های قصه، روایت شده باشد. در برخی فیلمنامه های او گاه تنها تفاوت متن با قصه این است که به جای شماره گذاری از ادبیات فیلمنامه ای "داخلی/خارجی" و "روز/شب" برای مشخص کردن زمان و مکان استفاده شده و فعل ها نیز از ماضی به مضارع تغییر کرده اند که این هم اگر نبود متن را می شد به عنوان قصه ای بلند خواند. به قول جواد مجابی : "قصه ها با اندک دست کاری بدل به فیلمنامه می شدند، چون خاستگاه مشترک قصه ها و نمایش نامه ها در ذهنیتی بود که دنیا را در حرکت ها و گفت و گوها خلاصه می دید و واقعیت، پشت این حرکت ها و گفت و گوها جریان داشت و به تدریج آشکار می شد." اما این را هم باید اضافه کرد که دراین فرآیند تبدیل شدن، گاه قسمت هایی از روایت که مختص بیان قصه ای بود، در فیلمنامه هم دست نخورده و تغییر نیافته باقی می ماند و این به ویژه در عافیتگاه مشهود است. دلیلش هم شاید این باشد که عافیتگاه یک متن نهایی و بازنویسی شده نیست. با این همه با نگاه به کل کارنامه ی سینمایی و قصه ای ساعدی و قیاس این دو کارنامه، می توان نتیجه گرفت که نگاه تصویریاب و سینمایی ساعدی، بیش ...