رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 8 خبر


  • پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹
  • الخميس ۲۳ ذو الحجة ۱۴۴۱
  • 2020 Thursday 13 August

مرداد ۱۳۹۶ ۶ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

طراحی‌صحنه «پاهای بی‌قرار» به ۹۰ درصد رسید/ شریفی‌نیا اضافه شد

تهیه کننده سریال «پاهای بی‌قرار» از اتفاقات این پروژه گفت و بیان کرد که حدود ۹۰ درصد از طراحی صحنه این سریال انجام شده است. ایرج محمدی درباره سریال «پاهای بی‌قرار» که قرار است منوچهر هادی کارگردانی آن را برای پخش در شبکه پنج سیما بر عهده داشته باشد، گفت: این سریال این روزها در حال […]


فروش پایین در باکس آفیس آمریکا

«آنابل» گیشه‌های فروش را تسخیر کرد

بار دیکر یک آخر هفته با فروش پایین در گیشه‌های آمریکا رقم خورد و چند فیلم پر امید، کم فروغ ظاهر شدند. به نقل از هالیوود ریپورتر، به نظر می‌رسد سینماروها هنوز عروسک ترسناک «آنابل» را فراموش نکرده باشند. فیلم «آنابل: آفرینش» فیلمی با درجه R از کمپانی برادران وارنر/ نیولاین با فروش ۳۵ میلیون دلاری به […]


قراداد «قاتل اهلی» برای اکران ثبت شد

سخنگوی شورای صنفی نمایش از ثبت قرارداد دو فیلم «قاتل اهلی» و «کمدی انسانی» و بازگشت سینما «فرهنگ» به چرخه اکران فیلم‌ها خبر داد.  غلامرضا فرجی درباره مصوبات جلسه ۲۳ مردادماه شورای صنفی نمایش بیان کرد: قرارداد فیلم «قاتل اهلی» به کارگردانی مسعود کیمیایی در گروه «آزادی» و پس از اکران فیلم «قهرمان کوچک» ثبت […]


پیشتازی «خفه گی» و «رگ خواب»

اعلام نامزدهای جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران

نامزدهای یازدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران اعلام شد. به نقل از روابط عمومی جشن یازدهم، نامزدهای این دوره جشن بر اساس آرای آکادمی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران به شرح زیر است: نامزدهای بهترین فیلم: بدون تاریخ، بدون امضاء (علی جلیلوند) خانه – ائو (اصغر یوسفی‌نژاد) خفگی (فریدون جیرانی) رگ خواب […]


همزمان با مراسم بزرگداشت مجید انتظامی در حوزه هنری صورت می‌گیرد

رونمایی از مستند «ابوایست» جدیدترین محصول مرکز مستند سوره

به گزارش سینماخانه و به نقل از  روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری ؛ همزمان با مراسم بزرگداشت استاد مجید انتظامی که در تالار سوره حوزه هنری برگزار می‌شود از جدیدترین محصول مرکز مستند سوره با عنوان مستند «ابوایست» نگاهی به زندگی استاد مجید انتظامی نیز رونمایی می‌شود. روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری با […]


ادامه فیلمبرداری «هایلایت» در شمال کشور

در هفته آینده علاوه بر اضافه شدن بازیگران ثابتی به تیم «هایلایت»، چهره هایی به عنوان مهمان در این کار حاضر خواهند شد. فیلمبرداری «هایلایت» به کارگردانی اصغر نعیمی و تهیه کنندگی ساسان سالور که از ۱۶ مرداد تولید آن اغاز شده بود همچنان در تهران ادامه دارد. تاکنون بیش از ۱۰ درصد از کار […]


«خیابان دیوار» هفته آینده آماده نمایش می‌شود

نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «خیابان دیوار» گفت که با توجه به نزدیک شدن به سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر تصمیم داریم این فیلم را به دبیرخانه سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر ارسال کنیم. بهمن کامیار نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «خیابان دیوار» درباره آخرین وضعیت این فیلم سینمایی گفت: فیلم سینمایی خیابان دیوار در حال حاضر […]


سخنرانی مژده شمسایی در جشن تیرگان

هیچکس شبیه بهرام بیضائی نیست/۳۰ سال و ۴ ماه و ۱۲ روز است که دوستش دارم

مژده‌ی شمسایی (همسر بهرام بیضایی) در جشن تیرگانِ امسال، پشت بلندگو رفت و از همسرش سخن گفت. متن زیر، نوشته‌ای است که وی در آن مراسم قرائت کرد: «”در خوابم گذشت که آب آتش گرفته است؛ و باد آتش گرفته است، و خاک آتش گرفته است، و آتش، آتش گرفته است. در خوابم گذشت که […]


فیلم «دم سرد» برگزیده‌ی یک جشنواره‌ی آنلاین

جشنواره‌ی آنلاین «کالت کلکته» جایزه اصلی خود را در بخش بهترین فیلم بلند داستانی به فیلم «دم سرد» ساخته عباس رزیجی از ایران اعطاء کرد. فستیوال فیلم «کالت کلکته» که عضو رسمی موسسه فیلم بریتانیا و انجمن فیلم لینکلن آمریکاست، رویدادی است ماهانه و آنلاین که در آن ۲۰ فیلم منتخب از سراسر جهان در […]


راهیابی فیلم ایرانی به جشنواره فیلم تورنتو

فیلم «آوا» ساخته صدف فروغی در بخش مسابقه فیلم های اول و دوم جشنواره بین المللی فیلم تورنتو ٢٠١٧ به روی پرده می‌رود. «آوا» محصول مشترک ایران، کانادا و قطر و اولین فیلم بلند صدف فروغی است که در سکوت خبری ساخته شده و حالا اولین نمایش خود را در بخش “دسکاوری” جشنواره فیلم تورنتو […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

غریزه تصویر یاب

نگاهی به فیلمنامه های غلامحسین ساعدی

اگر بخواهیم فیلمنامه های غلام حسین ساعدی را برمبنای کتاب های تئوریک آموزش فیلمنامه نویسی و منطق کلاسیک و شسته رفته ای که از فیلمنامه مدنظر است بررسی کنیم، طبیعتاً راه به جایی نمی بریم. منظور به ویژه فیلمنامه هایی است که به نام ساعدی منتشر شده و به جز گاو که به گفته مهرجویی حاصل همکاری هر دو آن ها است و خود مهرجویی کار سکانس بندی آن را به عهده داشته، هیچ کدام به فیلم تبدیل نشده است. با نگاه به فیلم نامه های فیلم نشده ساعدی در می یابیم که فیلم نامه برای او به نوعی تداوم پتانسیل های قصه نویسی و شاید حتی در مواردی جبران پروژه شکست خورده رمان است. از ساعدی هیچ رمان چشم گیری منتشر نشده و رمان هایی نظیر توپ، تاتار خندان و غریبه در شهر جزو آثار جدی ساعدی نیست. به ویژه که از این میان به جز توپ هیچ کدام در زمان حیات نویسنده شان منتشر نشده اند و معلوم نیست اگر ساعدی زنده می ماند چه تصمیمی برای آن ها می گرفت. اما فیلمنامه ها حکایتی دیگرند و گواه دل بستگی ساعدی به سینما که شاید آن را با غریزه تصویریابی خود و تصویری دیدن برخی جزییات دیریاب واقعیت، منطبق تر می دید و ناخواسته به سمت آن کشیده می شد. آشکارترین وجه مشترک قصه های ساعدی با عالم تصویر و سینما را شاید بتوان در اصرارش بر تقطیع قصه ها و ناپیوستگی روایت هایش جست و جو کرد. کم تر قصه موفقی از ساعدی را می توان به یاد آورد که یک تکه و بدون وقفه و شماره خوردن و جدا و تکه تکه شدن صحنه های قصه، روایت شده باشد. در برخی فیلمنامه های او گاه تنها تفاوت متن با قصه این است که به جای شماره گذاری از ادبیات فیلمنامه ای "داخلی/خارجی" و "روز/شب" برای مشخص کردن زمان و مکان استفاده شده و فعل ها نیز از ماضی به مضارع تغییر کرده اند که این هم اگر نبود متن را می شد به عنوان قصه ای بلند خواند. به قول جواد مجابی : "قصه ها با اندک دست کاری بدل به فیلمنامه می شدند، چون خاستگاه مشترک قصه ها و نمایش نامه ها در ذهنیتی بود که دنیا را در حرکت ها و گفت و گوها خلاصه می دید و واقعیت، پشت این حرکت ها و گفت و گوها جریان داشت و به تدریج آشکار می شد." اما این را هم باید اضافه کرد که دراین فرآیند تبدیل شدن، گاه قسمت هایی از روایت که مختص بیان قصه ای بود، در فیلمنامه هم دست نخورده و تغییر نیافته باقی می ماند و این به ویژه در عافیتگاه مشهود است. دلیلش هم شاید این باشد که عافیتگاه یک متن نهایی و بازنویسی شده نیست. با این همه با نگاه به کل کارنامه ی سینمایی و قصه ای ساعدی و قیاس این دو کارنامه، می توان نتیجه گرفت که نگاه تصویریاب و سینمایی ساعدی، بیش ...