رفتن به بالا

اخبار سینما ، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


  • چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۶
  • الأربعاء ۲۸ ذو الحجة ۱۴۳۸
  • 2017 Wednesday 20 September

شهریور ۱۳۹۶ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما،تئاتر و تلویزیون

نمایش “تاریکخانه” به کارگردانی مهتاب گلکار در فرهنگسرای استاد شهریار به روی صحنه رفت.

نمایش تاریکخانه با اقتباس آزاد از نمایشنامه خانه برتادا البا به کارگردانی مهتاب گلکار به مدت پنج شب به روی صحنه رفت. این نمایش حول محور داستان یک خانواده مادرسالار را به نمایش گذاشته است که کابوس های دختر کوچک خانواده را به تصویر می کشد . در این نمایش گلکار ، پریسا محسنی ، […]


مدیرکل دفتر سازمان‌های تخصصی، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان دامپزشکی کشور عنوان کرد:

جشنواره فیلم و عکس «بیطار» یک ظرفیت رسانه‌ای در حوزه دامپزشکی است

دکتر علی صفر ماکنعلی مدیرکل دفتر سازمان های تخصصی، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به برگزاری اولین جشنواره تخصصی فیلم و عکس دامپزشکی با عنوان «بیطار»، توجه جدی به رسانه را از مهمترین رویکرد های ارتباطی سازمان دامپزشکی کشور عنوان کرد. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط […]


فیلم آرش معیریان از میانه مهر اکران می‌شود

تهیه‌کننده فیلم «خالتور» که دو ماه قبل قرارداد اکرانش برای گروه قدس در شورای صنفی نمایش ثبت شد از روی پرده رفتن فیلم از میانه مهرماه خبر داد. عبدالله علیخانی تهیه‌کننده «خالتور» با اشاره به زمان دقیق اکران اظهار داشت: منطبق با قرارداد ثبت شده در شورای صنفی نمایش «خالتور» از نوزدهم مهرماه و بعد […]


اعلام اسامی فیلم‌های تجربی جشنواره‌ی فیلم کوتاه

۱۲ فیلم راه‌یافته به بخش سینمای بین‌الملل سی‌وچهارمین جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند. به گزارش ایسنا به نقل از ستاد خبری جشنواره فیلم کوتاه تهران، محمد فهیمی، مدیر امور بین‌الملل انجمن اعلام کرد: ۱۲ فیلم کوتاه تجربی از کشورهای ایتالیا، آمریکا، پرتغال، روسیه، فنلاند، آلمان، برزیل، اسلواکی، آرژانتین، هلند و هند در بخش سینمای […]


بازیگر و عوامل ایرانی در فیلم نماینده عراق در اسکار ۲۰۱۸

فیلم «باد سیاه» با حضور بازیگران و عوامل ایرانی نماینده سینمای عراق در شاخه بهترین فیلم خارجی جوایز اسکار ۲۰۱۸ شد. فیلم سینمایی «باد سیاه»  به کارگردانی «حسین حسن» بازیگر و فیلمساز کُرد عراقی و به تهیه‌کنندگی «ممد اکتاش» مدیر کمپانی «میتوس فیلم» آلمان است که در آن علاوه بر حضور مریم بوبانی به عنوان […]


قصه “ثمر” به سر رسید

به گزارش سینماخانه ؛ ششمین جشنواره تئاتر مردمی-دانشجویی ثمر با فراز و نشیب فراوان و پس از هفت روز اجرای فشرده‌ی گروه‌های جوان و دانشجویی، به کار خود خاتمه داد. «ثمر» هر روز در کنار حضور پرشور مردم و هنرجویان و علاقمندان به نمایش، میزبان مهمانانی هنرمند بود که نظاره‌گر کار هنرمندان جوان بودند. ششمین […]


دلقک قاتل به پیشتازی در بازار جهانی سینما ادامه می‌دهد

فیلم ترسناک «آن» که بر مبنای رمانی از استیون کینگ ساخته شده فروش خود را در بازار بین‌المللی به ۱۵۳.۵ میلیون دلار رساند. به نقل از آسوشیتدپرس، «آن» که ساخته مندی ماشیتی و محصول کمپانی نیولاین و برادران وارنر است، هر چند با کاهش فروش ۳۶ درصدی در مقایسه با آخرهفته پیش روبه روشد، اما […]


«نفس» نماینده ایران در اسکار ۲۰۱۸

فیلم «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار به عنوان نماینده سینمای ایران برای رقابت در نودمین دوره جوایز اسکار در بخش بهترین فیلم خارجی زبان انتخاب شد. به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، امیر اسفندیاری سخنگوی هیات معرفی فیلم ایرانی اعلام کرد: با انجام مباحثات نهایی و بررسی‌های کلی درباره چهار فیلم فهرست نهایی، […]


برگزیدگان جایزه اِمی معرفی شدند

به سنت هر ساله با پایان فصل تابستان جایزه امی به برگزیدگان آثار تلویزیونی آمریکا اهدا شد. در مراسمی که بامداد امروز برگزار شد، برگزیدگان تلویزیون آمریکا جوایز امی خودشان را دریافت کردند. تندیسی که به اسکار تلویزیون شهرت دارد. بر همین اساس لیست برندگان به شرح زیر است: بهترین نویسندگی برای یک جنگ تلویزیونی: […]


«زنانی که با گرگ ها دویده‌اند» با لعیا زنگنه کلید خورد

فیلمبرداری فیلم سینمایی «زنانی که با گرگ ها دویده اند» به کارگردانی امیر اطهر سهیلی و تهیه کنندگی محمدرضا شرف الدین آغاز شد. فیلمبرداری فیلم سینمایی «زنانی که با گرگ ها دویده اند» به کارگردانی امیر اطهر سهیلی از هفته جاری آغاز شد و لعیا زنگنه بازیگر اصلی فیلم جلوی دوربین رفته است. قرار است […]


آخرین اخبار

logo-samandehi

یادداشت ویژه

«بیست و یک روز بعد» فیلمی علیه گداگرافی رایج در سینما

«بیست و یک روز بعد» تجلی درد‌های بزرگ یک جامعه است که توسط سیاستمداران کشور نادیده گرفته می‌شود. قطعا این فیلم در مکتوبات برخی منتقدان سینمایی، فیلم سیاهی است اما فیلم با اتکا به انگیزش‌های قهرمانی، سیاهی از خود بر جای نمی‌گذارد. در سینمای ایران طی دو دهه گذشته  اغلب آثاری که ساخته شده‌اند به دنبال تعریف تازه‌ای از طبقه متوسط و مطالبات آنهاست و طبقه فرودست اجتماعی هیچ جایگاه مشخص و تعریف معینی در میان آثار سینمایی ندارد. در واقع نوعی اعوجاج و نوعی التقاط معرفتی - اجتماعی از طبقات در سینمای ایران رایج است و همین امر موجب می‌شود باورپذیری آثار سینمایی ضریب مقبولیت در میان مخاطبان نداشته باشد. وقتی در حوزه فیلمسازی به دام واقع‌گرایی می‌افتادیم، ترسیم نقش و نگار طبقاتی و جزئیات از ضرورت‌های نمایشی محسوب می‌شود. فیلم «بیست و یک روز بعد» از آن دسته آثاری است که تصویر دقیقی از طبقه فرودست اجتماعی ارائه می‌کند. شاید نخستین دلیل تمایز فیلم « بیست و یک روز بعد» از سایر آثار سینمایی رایج، توجه مولف به نمایش کاملا واقع‌گرا از طبقه فرودست اجتماعی است. اغلب آثار ساخته شده درباره طبقه فرو دست به نوعی التقاط اجتماعی دچارند. عدم تشخیص نشانه‌های طبقه متوسط سبب می‌شود که فیلمساز اوج و فرود نمایشی و دراماتیک این طبقه را شناسایی نکند. گداگرافی ممنوع! چرا نمایش دقیق طبقه متوسط ضرورت دارد و در این متن بدان تاکید داریم؟ یکی از مشکلات عدیده سینمای ایران در دو دهه گذشته این است که  به دلیل عدم شناسایی طبقات اجتماعی، فیلمسازان برج عاج نشین سینمای ایران مبتلا به بیماری رایج سینمای گداگرافی شده‌اند. مسافر(عباس کیارستمی)، دونده(امیرنادری)،‌ خمره(ابراهیم‌فروزش)، بادکنک‌سفید(جعفر پناهی)، سازدهنی(امیر نادری) خانه دوست کجاست(عباس کیارستمی)  و ... ، آثاری شبیه بیست و یک روز بعد، مبتلا به همان بیماری رایج گداگرافی هستند. به دام گداگرافی افتادن آثار سینمایی ریشه در عدم شناخت طبقات دارد، نه نشان دادن مشکلات معیشتی مردم.  نخستین موضوعی که فیلم «بیست و یک روز بعد» را از گداگرافی رایج دور و به سینمای واقعی نزدیک می‌‎کند، ترسیم دقیق از شخصیت‌‌های وابسته به این طبقه، موقعیت‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی آنان است.  بیست و یک روز بعد، عیاری افزون‌تر از آثار مشابهش با تم گداگرافی دارد، قهرمانی پر انگیزه‌ای برای بدست آوردن. نمایش فقر، بدون قهرمانی که برای دفع کاستی‌ها تلاش نمی‌کند و هیچ انگیزش فردی، عاطفی و اجتماعی برای رهایی از فقر و معضلات وابسته به فقر ندارد، مصداق گداگرافی است؛ مشابه آثار سینمایی کودک و نوجوان محوری که به بخشی از آنان اشاره شد. قهرمانی که انگیزش قهرمانی داستانی‌اش آنقدر پتانسیل مقبولی دارد که مخاطب تصور می‌کند مرتضی سعدی (مهدی قربانی) به جای نگاه داشتن قطار می‌تواند کوه را جابجا کند.   فیلم  «بیست و یک  روز بعد» تجلی درد‌های بزرگ یک جامعه است که توسط سیاستمداران اجرایی کشور نادیده گرفته می‌شود. به یقین با همین پارامترهای رایج و جستجو در مکتوبات برخی منتقدان سینمایی، فیلم بیست و یک روز بعد، فیلم سیاهی است. اما فیلم به شکل اصیلی با اتکا ...