رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 4 خبر


  • چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹
  • الأربعاء ۴ شوال ۱۴۴۱
  • 2020 Wednesday 27 May

شهریور ۱۳۹۶ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

سینمای دفاع مقدس در یک نما

سازمان سینمایی و سمعی و بصری با انتشار ویدئویی دو دقیقه‌ای در فضای مجازی هفته دفاع مقدس را گرامی داشت. سازمان سینمایی و سمعی و بصری ارشاد ویدئویی ۲ دقیقه‌ای از برخی فیلم‌های دفاع مقدسی که اغلب آن‌ها تداعی‌گر حس نوستالژیک هستند را تدوین کرده و در فضای مجازی منتشر کرده است. در این کلیپ […]


دانمارک با داستانی از اختلاس و بیماری در راه اسکار

فیلم «ناپدید می‌شوی» دومین اثر سینمایی بلند پیتر شونا فوگ، به نمایندگی از سینمای دانمارک در اسکار شرکت می‌کند. به نقل از هالیوودریپورتر، دانمارک هم به جمع مدعیان جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان اضافه شد. این کشور در نودمین دوره اسکار با درام روانشناختی «ناپدید می‌شوی» رقابت می‌کند. «ناپدید می‌شوی» دومین فیلم سینمایی بلند پیتر […]


پایان فیلمبرداری «به وقت شام» به کارگرانی ابراهیم حاتمی کیا

داعش در جشنواره فجر؟!

جدیدترین فیلم بلند حاتمی‌کیا با موضوع جنایات داعش و تکفیری‌ها که تعداد زیادی بازیگر خارجی دارد، با زبان اصلی فارسی به مخاطب ارائه می‌شود. فیلمبرداری جدیدترین اثر بلند سینمایی ابراهیم حاتمی‌کیا با عنوان «به وقت شام» که از اوایل خرداد امسال آغاز شده بود، پس از جلسه‌های متعدد، سه‌شنبه شب گذشته در لوکیشن‌های شهر تهران […]


ویژه برنامه های محرم در شبکه های سیما

با فرا رسیدن ماه محرم و برپایی خیمه عزاداری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، جهان یکپارچه غرق ماتم و عزا می شود. به همین مناسبت شبکه های سیما همراه با تمامی آزادگان جهان لباس عزا برتن کرده و ویژه برنامه هایی متناسب با سوگواری سالار شهیدان روی آنتن می برند. به نقل از روابط […]


جشنواره فیلم «بیطار» پیوند با مردم و امنیت غذایی جامعه

تولید بیش از ۱۰۰ اثر پویانمایی با موضوع دامپزشکی در کشور

برگزاری جشنواره هایی مانند «بیطار» شناخت مردم از وظایف دامپزشکی را افزایش می‌دهد. مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با تمجید از برگزاری جشنواره فیلم کوتاه و عکس «بیطار» گفت: برگزاری برنامه‌هایی از این دست سبب شناخت بیشتر مردم با وظایف گسترده دامپزشکی می‌شود. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی جشنواره تخصصی«بیطار»، دکتر رفیعی‌پور […]


فیلم سینمایی حمله تروریستی به «بهارستان» ساخته می‌شود

هادی حاجتمند از شروع نگارش فیلمنامه فیلم سینمایی «بهارستان» درباره حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی خبر داد. به نقل از روابط عمومی اثر، هادی حاجتمند از فیلمسازان کشور در سخنانی درباره تازه‌ترین اثر سینمایی خود گفت: در ابتدا قرار بود فیلمی درباره مدافعان حرم تولید کنیم اما با بررسی‌های بیشتر، به این نتیجه رسیدیم […]


از ۱۳ مهر و با کارگردانی افسانه ماهیان

«کوکوی کبوتران حرم» به صحنه می‌رود

افسانه ماهیان این روزها تمرین های نمایش «کوکوی کبوتران حرم» نوشته علیرضا نادری را سپری می کند تا از ۱۳ مهر این نمایشنامه را در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه ببرد. افسانه ماهیان درباره جدیدترین تجربه خود در زمینه کارگردانی تئاتر گفت: جدیدترین تجربه کارگردانی ام در واقع یک چالش بسیار بسیار بزرگ و مهم […]


برنامه رادیوها در محرم و صفر/ مطالب ضعیف و تحریف‌شده نداریم

مدیر رادیو معارف برنامه های شاخص معارفی شبکه های رادویی در ایام محرم و صفر را معرفی کرد. مجتبی تونه‌ای مدیر شبکه رادیویی معارف از اهداف و برنامه های صدای جمهوری اسلامی ایران در ماه محرم و صفر سخن گفت و برنامه ها را معرفی کرد. وی سیاست های معاونت صدا در تولید برنامه های […]


نمایش “تاریکخانه” به کارگردانی مهتاب گلکار در فرهنگسرای استاد شهریار به روی صحنه رفت.

نمایش تاریکخانه با اقتباس آزاد از نمایشنامه خانه برتادا البا به کارگردانی مهتاب گلکار به مدت پنج شب به روی صحنه رفت. این نمایش حول محور داستان یک خانواده مادرسالار را به نمایش گذاشته است که کابوس های دختر کوچک خانواده را به تصویر می کشد . در این نمایش گلکار ، پریسا محسنی ، […]


مدیرکل دفتر سازمان‌های تخصصی، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان دامپزشکی کشور عنوان کرد:

جشنواره فیلم و عکس «بیطار» یک ظرفیت رسانه‌ای در حوزه دامپزشکی است

دکتر علی صفر ماکنعلی مدیرکل دفتر سازمان های تخصصی، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به برگزاری اولین جشنواره تخصصی فیلم و عکس دامپزشکی با عنوان «بیطار»، توجه جدی به رسانه را از مهمترین رویکرد های ارتباطی سازمان دامپزشکی کشور عنوان کرد. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

غریزه تصویر یاب

نگاهی به فیلمنامه های غلامحسین ساعدی

اگر بخواهیم فیلمنامه های غلام حسین ساعدی را برمبنای کتاب های تئوریک آموزش فیلمنامه نویسی و منطق کلاسیک و شسته رفته ای که از فیلمنامه مدنظر است بررسی کنیم، طبیعتاً راه به جایی نمی بریم. منظور به ویژه فیلمنامه هایی است که به نام ساعدی منتشر شده و به جز گاو که به گفته مهرجویی حاصل همکاری هر دو آن ها است و خود مهرجویی کار سکانس بندی آن را به عهده داشته، هیچ کدام به فیلم تبدیل نشده است. با نگاه به فیلم نامه های فیلم نشده ساعدی در می یابیم که فیلم نامه برای او به نوعی تداوم پتانسیل های قصه نویسی و شاید حتی در مواردی جبران پروژه شکست خورده رمان است. از ساعدی هیچ رمان چشم گیری منتشر نشده و رمان هایی نظیر توپ، تاتار خندان و غریبه در شهر جزو آثار جدی ساعدی نیست. به ویژه که از این میان به جز توپ هیچ کدام در زمان حیات نویسنده شان منتشر نشده اند و معلوم نیست اگر ساعدی زنده می ماند چه تصمیمی برای آن ها می گرفت. اما فیلمنامه ها حکایتی دیگرند و گواه دل بستگی ساعدی به سینما که شاید آن را با غریزه تصویریابی خود و تصویری دیدن برخی جزییات دیریاب واقعیت، منطبق تر می دید و ناخواسته به سمت آن کشیده می شد. آشکارترین وجه مشترک قصه های ساعدی با عالم تصویر و سینما را شاید بتوان در اصرارش بر تقطیع قصه ها و ناپیوستگی روایت هایش جست و جو کرد. کم تر قصه موفقی از ساعدی را می توان به یاد آورد که یک تکه و بدون وقفه و شماره خوردن و جدا و تکه تکه شدن صحنه های قصه، روایت شده باشد. در برخی فیلمنامه های او گاه تنها تفاوت متن با قصه این است که به جای شماره گذاری از ادبیات فیلمنامه ای "داخلی/خارجی" و "روز/شب" برای مشخص کردن زمان و مکان استفاده شده و فعل ها نیز از ماضی به مضارع تغییر کرده اند که این هم اگر نبود متن را می شد به عنوان قصه ای بلند خواند. به قول جواد مجابی : "قصه ها با اندک دست کاری بدل به فیلمنامه می شدند، چون خاستگاه مشترک قصه ها و نمایش نامه ها در ذهنیتی بود که دنیا را در حرکت ها و گفت و گوها خلاصه می دید و واقعیت، پشت این حرکت ها و گفت و گوها جریان داشت و به تدریج آشکار می شد." اما این را هم باید اضافه کرد که دراین فرآیند تبدیل شدن، گاه قسمت هایی از روایت که مختص بیان قصه ای بود، در فیلمنامه هم دست نخورده و تغییر نیافته باقی می ماند و این به ویژه در عافیتگاه مشهود است. دلیلش هم شاید این باشد که عافیتگاه یک متن نهایی و بازنویسی شده نیست. با این همه با نگاه به کل کارنامه ی سینمایی و قصه ای ساعدی و قیاس این دو کارنامه، می توان نتیجه گرفت که نگاه تصویریاب و سینمایی ساعدی، بیش ...