تیتر روز » سینمای ایران
کد خبر : 12085
چهارشنبه - 22 شهریور 1396 - 04:10

تصمیم‌گیری برای جشنواره ملی فیلم فجر پشت درهای بسته

در حالی کم کم خبرها درباره سی و ششمین جشنواره فیلم فجر داغ‌تر می‌شود که به نظر می رسد تصمیم های این دوره پشت درهای بسته و بدون شفاف‌سازی گرفته می‌شود.

۸ شهریور ماه سال جاری با حکم محمدمهدی حیدریان رییس سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری ابراهیم داروغه زاده به عنوان دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر منصوب شد و از همان روز برخی شنیده ها درباره تغییر فراخوان جشنواره بحث‌ها و نقدهای جامعه سینمایی را به دنبال داشت.

از سوی دیگر این انتصاب در حالی انجام شد که نام افراد پیشکسوت سینما برای تصدی پست دبیری فجر به گوش می رسید ولی در روزهای آخر منتهی به زدن حکم، نام داروغه زاده اعلام شد و با توجه به اینکه در سال های اخیر سپردن دبیری فجر به افرادی که تجربه مدیریت در این سطح را نداشتند مورد انتقاد بود، بار دیگر نگرانی ها تشدید شد. گرچه برخی از صاحب نظران سینما معتقدند که افراد پیشکسوت تری در پشت صحنه، دبیر جدید فجر را همراهی می کنند.

و اما برخلاف محمد حیدری دبیر ۲ سال اخیر جشنواره ملی فیلم فجر (با همه انتقادهایی که به وی وارد بود) که قایل به گفتگو و مشورت با اهالی رسانه بود؛ گرچه درنهایت تصمیم ها به گونه ای دیگر گرفته می‌شد، دبیر جدید فجر اساسا در این مدت گفتمانی با اهالی رسانه به جز افرادی خاص از رسانه هایی خاص، برقرار نکرده و در اتفاقات جشنواره فیلم فجر ۳۶ در زمینه اطلاع رسانی، روابط عمومی و خدمات رسانه ای سهمی برای نظرات اهالی رسانه دیده نشده است؛ آنهم با تجربه ناخوشایند ۲ سال اخیر که خاطره آن تا سال ها از ذهن اهالی مطبوعات پاک نخواهد شد.

همچنین همانطور که گفته شد تغییر فراخوان جشنواره ملی فجر در حالی اتفاق می افتد که هم جامعه رسانه ای و هم جامعه سینمایی اطلاعی از مسایل آن ندارند و تصمیم ها پشت درهای بسته گرفته می شود و این در حالی است که حتی برخی صنوف سینمایی و مدیران آنها نیز به جلسات تغییر فراخوان دعوت نشده و به نامه های آنها نیز پاسخی داده نمی شود.

گرچه به نظر نمی رسد عزمی جدی برای تغییر رویه در بدنه مدیریت سازمان سینمایی وجود داشته باشد و محدود کردن دایره افراد رفتاری تثبیت شده در تیم جدید سازمان سینمایی است، ولی باز هم امید می رود امسال جشنواره فیلم فجر با فضایی کم حاشیه برگزار شود.

منبع: مهر