رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 6 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April
  • جمعه 31 شهریور 1396 - 07:51
  • کد خبر : 12369
  • تئاتر
  • چاپ خبر : «کوکوی کبوتران حرم» به صحنه می‌رود
از ۱۳ مهر و با کارگردانی افسانه ماهیان

«کوکوی کبوتران حرم» به صحنه می‌رود

افسانه ماهیان این روزها تمرین های نمایش «کوکوی کبوتران حرم» نوشته علیرضا نادری را سپری می کند تا از ۱۳ مهر این نمایشنامه را در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه ببرد. افسانه ماهیان درباره جدیدترین تجربه خود در زمینه کارگردانی تئاتر گفت: جدیدترین تجربه کارگردانی ام در واقع یک چالش بسیار بسیار بزرگ و مهم […]

افسانه ماهیان این روزها تمرین های نمایش «کوکوی کبوتران حرم» نوشته علیرضا نادری را سپری می کند تا از ۱۳ مهر این نمایشنامه را در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه ببرد.

افسانه ماهیان درباره جدیدترین تجربه خود در زمینه کارگردانی تئاتر گفت: جدیدترین تجربه کارگردانی ام در واقع یک چالش بسیار بسیار بزرگ و مهم برای من است زیرا در حال کار کردن نمایشنامه «کوکوی کبوتران حرم» نوشته علیرضا نادری هستم. نمایشنامه های علیرضا نادری انسان را به چالش وادار می کند و این چالش برای من بیشتر است زیرا از بدو نگارش نمایشنامه «کوکوی کبوتران حرم»، نمایشنامه خوانی اثر در سال ۸۵ و بعد اجرای عمومی نمایش در سال ۸۷، درگیر آن بودم.

وی یادآور شد: نمایشنامه «کوکوی کبوتران حرم» از همان اول توجه من را به خود جلب کرد و خیلی دوست داشتم که در بطن این اثر حضور داشته باشم و تمایل داشتم از زاویه دید خودم نیز این نمایشنامه را اجرا کنم.

این بازیگر و کارگردان تئاتر با بیان اینکه غنای ادبیات نمایشی از ویژگی های آثار علیرضا نادری است، اظهار کرد: آثار نادری اینگونه است که آدم برای کار کردن آنها دچار نگرانی و اضطراب می شود زیرا وقتی قرار است یک کار عمیق و بزرگ را کارگردانی کنیم مضطرب می شویم و نگران هستیم که چگونه باید این کار را انجام داد و خود را در نمایشنامه مستحیل کرد و از چه زاویه ای به این اثر نگاه کرد. به نظر من ادبیات نمایشی علیرضا نادری این ترس و اضطراب را برای کسانی که قرار است کارگردانی اش کنند به وجود می آورد و مانند مثل یک مسئولیت سنگین است.

ماهیان تأکید کرد: همیشه برای علیرضا نادری شنیدن خیلی مهم بود و از این رو این جمله علیرضا نادری که «این نمایش در ستایش گوش است که هوش ببخشد»، بن مایه نمایش «کوکوی کبوتران حرم» است و برای من خیلی اهمیت دارد. این جمله یعنی ما باید خوب ۱۲ شخصیت زن درون نمایشنامه بشنویم تا رازهایی را برای ما باز کند.

وی با اشاره به اینکه «کوکوی کبوتران حرم» برای من یک چالش بود و دوست داشتم آن را اجرا کنم، درباره دلایل این تمایل توضیح داد: یکی از دلایل این است که «کوکوی کبوتران حرم» تئاتر اجتماعی است و دغدغه من تئاتر اجتماعی است. ویژگی دیگر این اثر رئالیزم جسورانه اجتماعی و صریح القلم بودن علیرضا نادری است که به نظر من در ادبیات نمایشی ایران بعد از انقلاب بی همتا است.

این هنرمند تئاتر که خود از بازیگران نمایش «کوکوی کبوتران حرم» در سال ۸۷ بود، درباره اینکه تجربه حضور به عنوان بازیگر در آن اجرا تا چه حد کار را برای کارگردانی «کوکوی کبوتران حرم» سهل یا سخت می کند، تأکید کرد: این امر هم سهل و هم سخت است. مانند این است که روایت ها و اجراهای مختلفی از یک اثر شهیر می بینید و حال خودتان قصد کارگردانی آن را دارید. این امر من را دچار وسواس های افراطی نمی کند بلکه نگاهم را به ماجرا عمیق تر می کند. من ۲ بار در پروژه «کوکوی کبوتران حرم» حضور داشتم، ابتدا نمایشنامه خوانی و مرحله بعد اجرای عمومی اثر. عمق «کوکوی کبوتران حرم» به اندازه ای است که تا زمانی که واقعیت های تلخ اجتماعی وجود دارد، این نمایشنامه عمیقا و به شدت کاربرد و کارکرد دارد زیرا بستر تئاتر اجتماعی است با زبانی واقع گرایانه و رئالیزم علیرضا نادری.

ماهیان ادامه داد: علیرضا نادری در آثارش باز کردن رازهایی از پشت صحنه روابط اجتماعی مردم را وارد می کند. تفکر موجود در نمایشنامه «کوکوی کبوتران حرم» بستری را فراهم می کند که هر چه زمان می گذرد گویی برای اولین بار است که اثر را می خوانید. اشتراک من در اجرای علیرضا نادری به نفع من بوده ولی نه از آن منظر که بخواهم خیال خود را راحت کنم. بن مایه اثر به قدری قوی است که هر روز چیزهای جدیدی از اثر کشف می کنم با وجود اینکه سال ها است با این اثر آشنایی دارم. در واقع کارگردانی «کوکوی کبوتران حرم» برای من یک چالش جدید است.

وی در پایان درباره مدت زمان تمرین نمایش «کوکوی کبوتران حرم» اظهار کرد: معتقد به تمرین کوتاه مدت نیستم نظیر اتفاقی که برای اکثر تئاترها افتاده و طی مدت یک ماه به اجرا می رسند. ما بیش از ۲ ماه و نیم است که تمرین می کنیم تا آزمون و خطاهای خود را انجام دهیم زیرا بستر تمرین جایی است که کار باید در آن رشد کند و پخته شود. در تمرین تبادل تفکرات و نظرات اعضای گروه و تجربیات آن ها شکل می گیرد و از این رو ما نیاز به تمرین طولانی مدت داشتیم.

نمایش «کوکوی کبوتران حرم» از ۱۳ مهر در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می رود.

در این نمایش بازیگران به ترتیب نقش عبارتند از مرضیه بدرقه، بهناز جعفری، ناهید مسلمی، مسیح کاظمی، عاطفه رضوی، فروغ قجابگلی، مرضیه وفامهر، یلدا عباسی، فرزانه سهیلی، گیتی قاسمی، شقایق دهقان و شیدا خلیق.

منوچهر شجاع طراح صحنه لباس و نور، امیر اسمی طراح گرافیک، بامداد افشار موسیقی، تورج ثمینی پور مدیر تهیه و تولید، محمدزمان وفاجویی دستیار اول کارگردان و برنامه ریز، روژان کرنژاد دستیار دوم کارگردان و منشی صحنه، نونا نیسی و اشکان جذابیان مدیران صحنه و البرز تیمورزاده مسئول عکس و ویدیو این نمایش هستند.

نمایش «کوکوی کبوتران حرم» جدیدترین کار گروه تئاتر «شیوه» است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار