رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 11 خبر


  • چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹
  • الأربعاء ۴ شوال ۱۴۴۱
  • 2020 Wednesday 27 May

مهر ۱۳۹۶ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

«هایلایت» به صداگذاری رسید

مرحله تدوین فیلم سینمایی «هایلایت» به پایان رسید و حسین قورچیان کار صداگذاری آن را آغاز کرد. طبق خبر رسیده، تدوین این فیلم سینمایی چندی پیش توسط سامان سالور به پایان رسید و همزمان با پایان این مرحله، حسین قورچیان صداگذاری کار را آغاز کرد. حسین قورچیان صداگذار جوان سینما تا کنون آثار مختلفی چون «خواب […]


اعتراض رضوی برای عدم صدور پروانه ساخت «لاتاری»

تهیه کننده فیلم جدید محمدحسین مهدویان به عدم صدور پروانه ساخت واکنش نشان داد. سید محمود رضوی تهیه کننده لاتاری درباره عدم صدور مجوز ساخت این فیلم در توییتی نوشت : «لاتاری» نام تازه‌ترین اثری است که در صدور گرفتن پروانه‌ساخت به کارگردانی محمدحسین مهدویان جلوی دوربین خواهد رفت. تهیه‌کنندگی این اثر بر عهده سیدمحمود رضوی […]


پوستر «گلن گری گلن راس» منتشر شد

پوستر نمایش «گلن گری گلن راس» به کارگردانی فرید رحمتی در آستانه اجرای عمومی رونمایی شد. «گلن گری گلن راس» نوشته دیوید ممت یکی از شناخته شده ترین نمایشنامه های دنیا و برنده جوایز «پولیتزر»، «تونی»، «اولیویر»، «منتقدان نیویورک» و جامعه تئاتری وست اند به کارگردانی فرید رحمتی از ٧ آبان ساعت ١٧ در تئاتر […]


«خانه دختر» چقدر سانسور شده است؟

تهیه‌کننده فیلم «خانه دختر» با اشاره به اینکه تنها دو دقیقه از نسخه جشنواره‌ای این فیلم برای اکران عمومی حذف شده است، تأکید کرد: اصلاحات انجام شده به «خانه دختر» هیچ لطمه‌ای به فیلمنامه اولیه وارد نکرده است. محمد شایسته که این روزها فیلم «خانه دختر» را پس از چند سال بر پرده سینماها دارد […]


«لیدی مکبث» نامزد جوایز فیلم اروپایی شد

فیلم «لیدی مکبث» یکی از پنج فیلم اولی است که نامزد دریافت یکی از جوایز فیلم اروپایی ۲۰۱۷ شده است. به نقل از اسکرین دیلی، آکادمی فیلم اروپایی اعلام کرد پنج فیلم برای کسب جایزه کشف اروپایی ۲۰۱۷ نامزد هستند. اهدای این جایزه که با عنوان فیپرشی صورت می‌گیرد، رویدادی سالانه است که برای تجلیل […]


اعضای شورای پروانه نمایش آثار سینمایی معرفی شدند

با حکم سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعضای شورای پروانه نمایش آثار سینمایی معرفی شدند. به نقل از روابط عمومی سازمان امور سینمای، سمعی و بصری، به استناد تبصره ماده ۶ آیین‌نامه نظارت بر نمایش فیلم، اسلاید، ویدیو، صدور پروانه نمایش آنها، مصوب جلسه ۱۹ مرداد ماه ۸۲ هیات وزیران و بنا به […]


مدیران و هنرمندان به ملاقات ملکه رنجبر رفتند

جمعی از مدیران سیما و هنرمندان تلویزیون امروز با حضور در یکی از بیمارستان های تهران از هنرمند پیشکسوت کشورمان ملکه رنجبر عیادت کردند. به نقل از روابط عمومی سیما، رضا پورحسین قائم مقام معاونت سیما و چند تن از هنرمندان امروز ۳۰ مهر به ملاقات ملکه رنجبر بازیگر پیشکسوت رفتند که مدتی در بیمارستان […]


«ناپدید شدن» در جشنواره فرانسوی

فیلم «ناپدید شدن» به بخش رقابتی اصلی جشنواره بین‌المللی فیلم «بوردو» در کشور فرانسه راه یافت. فیلم سینمایی «ناپدید شدن» به کارگردانی علی عسگری، نویسندگی فرنوش صمدی و علی عسگری، تهیه‌کنندگی پوریا حیدری اوره و علی صداریی در بخش مسابقه فیلم‌های بلند ششمین دوره جشنواره «بوردو» فرانسه به روی پرده می‌رود. «ناپدید شدن» در هفتمین […]


فیلم «A157» بهترین مستند جشنواره بین‌المللی «مذاهب امروز» ایتالیا شد

فیلم «A157» محصول سازمان سینمایی حوزه هنری بهترین مستند جشنواره بین‌المللی «مذاهب امروز» کشور ایتالیا شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری ، فیلم مستند «A157» به کارگردانی بهروز نورانی‌پور و از تولیدات «مرکز مستند سوره» وابسته به سازمان سینمایی حوزه هنری که در بیستمین جشنواره بین‌المللی فیلم […]



logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

غریزه تصویر یاب

نگاهی به فیلمنامه های غلامحسین ساعدی

اگر بخواهیم فیلمنامه های غلام حسین ساعدی را برمبنای کتاب های تئوریک آموزش فیلمنامه نویسی و منطق کلاسیک و شسته رفته ای که از فیلمنامه مدنظر است بررسی کنیم، طبیعتاً راه به جایی نمی بریم. منظور به ویژه فیلمنامه هایی است که به نام ساعدی منتشر شده و به جز گاو که به گفته مهرجویی حاصل همکاری هر دو آن ها است و خود مهرجویی کار سکانس بندی آن را به عهده داشته، هیچ کدام به فیلم تبدیل نشده است. با نگاه به فیلم نامه های فیلم نشده ساعدی در می یابیم که فیلم نامه برای او به نوعی تداوم پتانسیل های قصه نویسی و شاید حتی در مواردی جبران پروژه شکست خورده رمان است. از ساعدی هیچ رمان چشم گیری منتشر نشده و رمان هایی نظیر توپ، تاتار خندان و غریبه در شهر جزو آثار جدی ساعدی نیست. به ویژه که از این میان به جز توپ هیچ کدام در زمان حیات نویسنده شان منتشر نشده اند و معلوم نیست اگر ساعدی زنده می ماند چه تصمیمی برای آن ها می گرفت. اما فیلمنامه ها حکایتی دیگرند و گواه دل بستگی ساعدی به سینما که شاید آن را با غریزه تصویریابی خود و تصویری دیدن برخی جزییات دیریاب واقعیت، منطبق تر می دید و ناخواسته به سمت آن کشیده می شد. آشکارترین وجه مشترک قصه های ساعدی با عالم تصویر و سینما را شاید بتوان در اصرارش بر تقطیع قصه ها و ناپیوستگی روایت هایش جست و جو کرد. کم تر قصه موفقی از ساعدی را می توان به یاد آورد که یک تکه و بدون وقفه و شماره خوردن و جدا و تکه تکه شدن صحنه های قصه، روایت شده باشد. در برخی فیلمنامه های او گاه تنها تفاوت متن با قصه این است که به جای شماره گذاری از ادبیات فیلمنامه ای "داخلی/خارجی" و "روز/شب" برای مشخص کردن زمان و مکان استفاده شده و فعل ها نیز از ماضی به مضارع تغییر کرده اند که این هم اگر نبود متن را می شد به عنوان قصه ای بلند خواند. به قول جواد مجابی : "قصه ها با اندک دست کاری بدل به فیلمنامه می شدند، چون خاستگاه مشترک قصه ها و نمایش نامه ها در ذهنیتی بود که دنیا را در حرکت ها و گفت و گوها خلاصه می دید و واقعیت، پشت این حرکت ها و گفت و گوها جریان داشت و به تدریج آشکار می شد." اما این را هم باید اضافه کرد که دراین فرآیند تبدیل شدن، گاه قسمت هایی از روایت که مختص بیان قصه ای بود، در فیلمنامه هم دست نخورده و تغییر نیافته باقی می ماند و این به ویژه در عافیتگاه مشهود است. دلیلش هم شاید این باشد که عافیتگاه یک متن نهایی و بازنویسی شده نیست. با این همه با نگاه به کل کارنامه ی سینمایی و قصه ای ساعدی و قیاس این دو کارنامه، می توان نتیجه گرفت که نگاه تصویریاب و سینمایی ساعدی، بیش ...