رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر درباره نقش این صندوق در جشنواره‌های سینمایی، از انجام تفاهم اولیه برای تشکیل دبیرخانه حامیان رویدادهای فرهنگی و هنری در راستای شفاف سازی و بهبود فضای کسب و کار خبر داد. چند روز قبل دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در نشستی خبری اعلام کرد که صندوق اعتباری هنر اسپانسر سی‌وچهارمین […]

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر درباره نقش این صندوق در جشنواره‌های سینمایی، از انجام تفاهم اولیه برای تشکیل دبیرخانه حامیان رویدادهای فرهنگی و هنری در راستای شفاف سازی و بهبود فضای کسب و کار خبر داد.

چند روز قبل دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در نشستی خبری اعلام کرد که صندوق اعتباری هنر اسپانسر سی‌وچهارمین دوره این جشنواره خواهد بود و از برآورد دو میلیاردی این جشنواره، یک میلیارد تومان آن را پرداخت خواهد کرد.

سیدصادق موسوی همچنین تأکید کرد که این اتفاق در پی هماهنگی میان سازمان سینمایی و صندوق اعتباری هنر صورت گرفته و قرار است این صندوق اسپانسر تمام جشنواره‌های سازمان سینمایی باشد.

این خبر از این جهت قابل توجه و تامل بود که صندوق توسعه هنر به هرحال زیر مجموعه‌ای از  وزارت ارشاد است و یکی از مهم‌ترین اهداف آن که بیشتر به آن پرداخته شده حمایت از اهالی فرهنگ و هنر است.

به همین دلیل حضور این صندوق در رویدادهای هنری از جمله جشنواره‌های سینمایی همچون فجر که بزرگترین رویداد هنری کشور محسوب می‌شود و نیز پرداخت بخش از هزینه‌های آن، سوالاتی را به وجود می‌آورد از جمله اینکه حامیان مالی در انحصار صندوق قرار می‌گیرد یا خیر؟!

در این‌باره سید حسین سیدزاده ـ مدیرعامل صندوق اعتباری هنر ـ در گفت‌وگویی با ایسنا به تشریح این موضوع پرداخت و در پاسخ به برخی سوالات خاطرنشان کرد که قرار نیست این صندوق به طور مستقیم به عنوان اسپانسر رویدادهای سینمایی فعالیت کند.

او دراین باره توضیح داد: قرار و برنامه‌ریزی ما بر این است که طی یک تفاهم با سازمان سینمایی که در مراحل نهایی است، صندوق اعتباری هنر مسئولیت جذب و مدیریت حامیان رویدادهای هنری سازمان سینمایی را بر عهده بگیرد، یعنی از آنجا که صندوق اعتباری هنر با وزارت ارشاد ارتباط شفاف و رسمی دارد و زیرمجموعه آن محسوب می‌شود با سازمان سینمایی وارد تفاهم می‌شود تا ساماندهی و پیگیری جذب حامیان مالی را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه یک میلیارد تومان بودجه‌ای که برای جشنواره فیلم کوتاه ذکر شده می‌بایست از طریق همین تفاهم و توسط صندوق جذب شود و بعد به جشنواره پرداخت می‌شود، گفت: تلاش ما بر این است که با یک برنامه‌ریزی، کمپین جذب اسپانسر و ارائه خدمات تعریف کنیم  تا پس از آن اسپانسرها به حامی و همراه رویدادها دربیایند.

سیدزاده بیان کرد: در واقع قرار بر این است یک دبیرخانه برای رویدادهای فرهنگی- هنری با عنوان مخفف “حرفه” تشکیل شود که توضیحات تکمیلی را در اولین فرصت پس از امضاء تفاهم نامه بیان خواهم کرد.

او با تأکید بر اینکه صندوق اعتباری هنر در موضوع جذب حامیان مالی به عنوان تجمیع کننده و تقسیم کننده حضور خواهد داشت، افزود: در برنامه‌هایی که امسال در دستور کار صندوق بوده، دکتر صالحی ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ هم تأکید داشتند که بهبود فضای کسب و کار در حوزه فرهنگ و هنر جزو رئوس اقدامات باشد و برهمین اساس فعالیت‌ و حمایت از اقدامات انجام شده در این حوزه یک بخش ماجراست و بخش دیگر شفاف‌سازی، آسان‌کردن و بهره‌ور کردن فضا برای همکاری است.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در پاسخ به اینکه آیا این حمایت مالی برای جشنواره‌های تئاتر هم اتفاق خواهد افتاد، گفت: در حال حاضر تفاهم ما با سازمان سینمایی برای چند رویداد سینمایی است، اما جشنواره‌های تئاتر فجر، موسیقی و به طور کلی معاونت هنری، نمایشگاه‌های کتاب، مطبوعات، قرآن و دیگر رویدادهای فرهنگی- هنری هم که زیرمجموعه وزارت ارشاد هستند می‌توانند در صورت صلاحدید در این برنامه حضور داشته باشند و البته مشارکت آن‌ها نافی این نیست که حامی مستقلی بخواهد با آن‌ها همکاری داشته باشد.

به گزارش ایسنا، صندوق اعتباری حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان با هدف حمایت از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه کشور بنا به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی براساس تکلیف برنامه سوم توسعه و در راستای سیاست انتقال بخشی از تصدی‌های دولتی با تصویب هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۲/۱۲/۰۵ رسما تشکیل شد.

این صندوق موسسه‌ای غیردولتی وغیرانتفاعی دارای شخصیت مستقل است که زیر نظر هیات امناء اداره می‌شود وهدف اصلی آن به اعتبار ماده یک اساسنامه‌اش صرفا حمایت از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه بوده که در چارچوب سیاست‌های ذیل انجام می‌شود:

۱- ساماندهی و یکپارچگی در حمایت از جامعه نویسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان و تبدیل حمایت‌های مقطعی متکی بر منابع مالی مردمی و غیر دولتی
۲- حمایت از خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها در حوزه فرهنگ و هنر و شناسایی، جذب و هدایت استعدادها درحوزه فرهنگ و هنر
۳-  جذب سرمایه گذاری‌ها و تامین منابع مالی جدید برای توسعه فعالیت‌ها در حوزه فرهنگ و هنر
۴-  توسعه مرحله‌ای کمیت و کیفیت حمایت‌ها منطبق با اولویت‌بندی اعضا و نیازها و افزایش تدریجی تعداد افراد تحت پوشش

البته اهداف حمایتی این صندوق هم مانند حمایت‌های توسعه‌ای و بیمه‌ای به طور مجزا در اساسنامه تعریف شده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار