رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March
دبیر جشنواره فیلم فجر در «چشم شب روشن»:

احتمال حذف افتتاحییه جشنواره فجر با هدف کاهش هزینه ها

اکبر نبوی مجری کارشناس سینمایی «چشم شب روشن» شامگاه چهارشنبه ۲۶ مهر میزبان ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر بود. ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با حضور در برنامه «چشم شب روشن» مطالبی را در خصوص چگونگی برگزاری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر مطرح کرد. جشنواره […]

اکبر نبوی مجری کارشناس سینمایی «چشم شب روشن» شامگاه چهارشنبه ۲۶ مهر میزبان ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر بود.

ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با حضور در برنامه «چشم شب روشن» مطالبی را در خصوص چگونگی برگزاری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر مطرح کرد.

جشنواره فجر دولتی است و اولویت های دولت باید در داوری ها به منصه ظهور برسد

داروغه زاده تکمیل کرد: هویت جشنواره باید بازسازی شود از این منظر که جشنواره فیلم فجر را دولت برگزار می کند و قرار است اولویت‌هایی که به لحاظ سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مدنظر دولت است در داوری‌ها به منصه ظهور برسد همچنین جشنواره نباید در انتخاب‌ها و داوری‌ها خودش را مقید کند که حتماً باید عیناً به خاطر مسائل فنی جایزه می‌دهند.

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی کشور افزود: جشنواره فیلم فجر، جشنواره ای است که باید با سیاست‌گذاری‌های سال آینده سینمای ایران همسو باشد. جشنواره به‌ غیر از رسالت هنری و فنی که در اعطای جوایز دارد، بحث محتوایی باید برایش مهم باشد و اینکه آن فیلمساز آن مسیر را ادامه دهد یا خیر از جمله مسائل بعدی است که از عهده خود جشنواره فجر خارج است و هم این است که در جشنواره فجر به موضوعات استراتژیک بها داده شود.

امسال بخش مسابقه ۲۲ فیلم دارد و ۲ فیلم مستند نیز وارد بخش سودای سیمرغ می شوند

دبیر بخش ملی جشنواره سی و ششم در رابطه با افزایش تعداد سیمرغ‌ها گفت: در سال‌های گذشته بخش‌هایی مانند فیلم‌های اول، هنر و تجربه و مستند داشتیم که سیمرغ هم می‌گرفتند، امسال فقط ۲۲ فیلم وارد بخش مسابقه می‌شوند و ۲ فیلم مستند نیز وارد بخش سودای سیمرغ می‌شوند که ممکن است جزوی از آن ۲۲ فیلم باشند و یا جدای از آن باشند.

آثار مستند به دلیل نمایش در جشنواره «سینما حقیقت» در فجر مورد استقبال قرار نمی گیرند

داروغه زاده ادامه داد: درباره داوری خیلی در شورای سیاست‌گذاری با مدیران مرکز سینمای مستند و تجربی و برخی مستندسازها صحبت شد، در دوره قبل یک بخش مستند داشتیم، ۱۱ نمایش داشتیم در محل برگزاری جشنواره و توسط داوران مستند داوری شده و سیمرغ مستند می‌گرفتند همچنین اغلب این آثار در جشنواره «سینما حقیقت» ۲ ماه قبل از جشنواره فجر به نمایش درآمده بودند که متأسفانه در جشنواره فجر از آن‌ها استقبال نشد.

دبیر جشنواره فیلم «سلامت» ابراز کرد: یکی از سیاست‌های سازمان سینمایی این است که بتواند برای سینمای مستند و اکران آن جای پایی باز کند و جشنواره رویه‌ای ایجاد کند برای فیلم‌هایی که برای این مدیوم ساخته می‌شوند و امکان نمایش عمومی در سینماها پیدا کنند.

داروغه زاده اذعان کرد: این تصمیم که ۲ فیلم مستند نیز وارد بخش سودای سیمرغ شوند، در میان جمعی از کارشناسان گرفته‌ شده و حتماً این تصمیم را عملی می کنیم. ممکن است خروجی خوبی نداشته باشد اما ما فرم فراخوان را هم اعلام کردیم.

وی درباره کارناوال جشنواره گفت: گروهی از مخاطبان و کارشناسان جشنواره بر این نظر هستند که جشنواره استانداردها را رعایت کند و حرفه‌ای‌تر عمل کند. این یعنی اینکه ما نمایش را در همه شهرها نداشته باشیم و فیلم‌ها در شهرستان‌ها لو نروند و برخی برخلاف این قضیه هستند.

سعی دارم شورای سیاست‌گذاری را مجاب کنم جشنواره فجر افتتاحیه نداشته باشد

دبیر جشنواره سی و ششم فیلم فجر در رابطه با افتتاحیه گفت: سعی بر این دارم که شورای سیاست‌گذاری را مجاب کنم افتتاحیه نداشته باشیم چراکه در هیچ کجای دنیا جشنواره‌ها مراسم افتتاحیه ندارند و مراسم ما هم غیر ضروری است که علاوه بر هزینه بالا، آورده‌ای هم ندارد.

امسال جشنواره فیلم فجر در برج میلاد برگزار نمی شود

وی در ادامه درباره بودجه برگزاری جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: اکثر هزینه‌های جشنواره، هزینه‌هایی عملکردی است؛ به طور مثال اگر همزمان در ۳۰ استان کشور جشنواره برگزار شود طبیعتاً هزینه‌بر است و میزبان چهار هزار نفر در برج میلاد بودن نیز هزینه‌ای در پی دارد که اعلام می‌کنم امسال برج میلاد را نداریم.

داروغه زاده ادامه داد: برآوردی از جشنواره امسال ندارم و حداکثر سعی‌ام در هر جشنواره‌ای که داشتم این بوده که توانستم جشنواره آبرومند، خوب و در شان برگزار شود. باید هزینه‌ها مدیریت شود که بخشی از آن برمی‌گردد به این‌که شکل اجرایی جشنواره به چه صورت تعریف می‌شود.

باید در هزینه ها نظم داشته باشیم تا در پایان جشنواره پاسخگو باشیم

وی در پایان یادآور شد: حذف افتتاحیه جشنواره بار مالی را کاهش می‌دهد و خودمان نیز در هزینه‌ها باید نظم بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم در پایان جشنواره پاسخگو باشیم.

«چشم شب روشن» به تهیه‌کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا، شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار