رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
  • الجمعة ۲۰ شعبان ۱۴۴۰
  • 2019 Friday 26 April

مهر ۱۳۹۶ ۲ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

پروین بهمنی و لالایی‌های ایرانی

سی و یکمین قسمت از فصل دوم «هزار داستان» با بهروز رضوی روی آنتن می‌رود

بهروز رضوی گوینده، مجری تلویزیون و بازیگر امشب (شنبه ۲۹ مهرماه) در سی و یکمین برنامه از فصل دوم «هزار داستان» از زندگی بزرگ‌ترین معلم عشایر از نگاه همسرش می‌گوید. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی برنامه «هزار داستان»، در و سی و یکمین قسمت از این برنامه که با اجرای بهروز […]


“پژوهش و پرداخت نادرست” در برخی آثار مستند جشنواره فیلم کوتاه

جشنواره فیلم کوتاه تهران به میانه راه رسید و تا پایان جشنواره به طور رسمی دو روز باقی است. به همین دلیل شور وشوق فیلم دوستان و فیلم سازان برای تماشای آثار برتر دیگر جشنواره های ملی و بین المللی که در میان آثار جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارند، افزایش یافته و جلوی درب […]


توقف انتشار آثار تهیه‌کننده فاسد هالیوودی از سوی انتشارات «هچت»

انتشارت هچت که شاخه انتشاراتی وایسنتین بوکز را برای انتشار کتاب‌های این تهیه‌کننده به راه انداخته بود، پس از بمب خبری فساد اخلاقی وی این انتشاراتی را تعطیل کرد. به نقل از آسوشیتدپرس، به دنبال انتشار گزارش‌های نیویورک تایمز و نیویورکر در باره فساد اخلاقی هاروی واینستین تهیه‌کننده هالیوودی وانعکاس وسیع اخباری مبنی بر این […]


اکران «حریم شخصی» از آذر ماه

«حریم شخصی» اولین ساخته بلند سینمایی احمد معظمی به تهیه کنندگی امیر ساعتچی فرد آذر ماه در گروه سینمایی آزاد اکران عمومی می شود. فیلم «حریم شخصی» که ال گذشته در سکوت خبری تولید شد، آذر ماه در سینماهای تهران و شهرستان ها روی پرده می رود. «حریم شخصی» به معضلات فضای مجازی در دنیای […]


«بانوی عمارت»در کاشان مقابل دوربین رفت

تصویر برداری مجموعه تلویزیونی «بانوی عمارت»به کارگردانی عزیز الله حمید نژاد و تهیه کنندگی مجید مولایی آغاز شد. به نقل از روابط عمومی این مجموعه تلویزیونی،تصویربرداری مجموعه تلویزیونی«بانوی عمارت» مدتی است در شهر کاشان آغاز شده است. پانته‌آ پناهی‌ها، علیرضا شجاع نوری،حسام منظور، شبنم فرشادجو، مینا وحید، نیکی نصیریان، مهتاج نجومی، فریدون مسرور، مریم مومن، […]


“لوسیا” نمایش برادرکشی در تالار مولوی

تلخ شدی باهام… روزگار تلخ شده باما… به گزارش سینماخانه؛ نمایشِ لوسیا به کارگردانی شهاب مهربان و نویسندگی سپهر زمانی و شهاب مهربان در مهر و آبان سال امسال هر شب در تماشاخانه ی مولوی ساعت ۱۸ به روی صحنه می رود. شهابِ مهربان درباره ی روند نوشتن و اجرای این نمایش از ابتدا تا […]



ادامه حضور بین‌المللی “کوپال” در بخش مسابقه‌ی جشنواره‌های برکلی و پورتلند امریکا

«بیست و ششمین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم برکلی» و «پنجمین جشنواره‌ی فیلم پورتلند» میزبان فیلم سینمایی کوپال به نویسندگی و کارگردانی “کاظم ملایی” می‌باشد. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی فیلم سینمایی کوپال؛ آخرین ساخته کاظم ملایی در ادامه حضور بین‌المللی خود، به عنوان تنها نماینده‌ی سینمای ایران در بخش اصلی جشنواره‌های برکلی […]


ارکستر «بادی کارا» قطعات الیور توئیست را می نوازد

ارکستر «بادی کارا» به رهبری بردیا کیارس قطعات موسیقی نمایش موزیکال الیور توئیست را اجرا می کنند. به گزارش سینماخانه و به نقل از  مشاور رسانه ای این پروژه، ارکستر «بادی کارا» آنسامبلی متشکل از نوازنده‌های ایرانی است که با سازهای بادی چوبی، بادی برنجی، درامز،پیانو، گیتار بیس و پرکاشن به رهبری بردیا کیارس قطعات […]


«رویای ماه» چرایی وقوع جنگ را به تصویر می کشد

کارگردان «رویای ماه» با اشاره به مضمون این نمایش که در ارتباط با صلح است از جنس آکسسوار و دکور این اثر نمایشی که برای کودکان جذابیت زیادی دارد، سخن گفت. احسان مجیدی کارگردان نمایش «رویای ماه» درباره استقبالی که از اجرای این نمایش در تماشاخانه شهرزاد شده است گفت: چون تماشاخانه شهرزاد سالنی تازه […]


آخرین اخبار

logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

نگاهی به فیلم های “متری شیش ونیم” و “غلامرضا تختی”

به بهانه اکران نوروزی فیلم های "متری شیش ونیم" و "غلامرضا تختی" برآن شدیم تا بار دیگر نگاهی داشته باشیم به این دو فیلم و این بار از منظری دیگر و با تمرکز بر مفهوم "تحول و بازشناخت درام" متری شیش و نیم ( سعید روستایی ) درمورد فیلم متری شیش و نیم ابتدا باید این پرسش را مطرح کرد که قهرمان فیلمنامه کیست ؟ به نظر می رسد درابتدا صمد (سرگرد آگاهی)، به عنوان قهرمان فیلم معرفی می شود و ویژگی های قهرمانانه نیز در او وجود دارد، اما از نیمه دوم فیلم نقش ناصر به عنوان آنتاگونیست در جایگاه قهرمان قرار می گیرد. این که فیلم دو شخصیت اصلی دارد خود نتیجه این نقص دراماتیک است که کنش دوپاره شده و ما عملاً با دوفیلم (و حتی سه فیلم) رو به رو هستیم. درابتدا یک داستان دزد و پلیسی که به دستگیری ناصر خاکزاد ختم می شود و درادامه کشمکش درونی ناصر برای نجات از اعدام و بعد هم نجات خانواده اش از مصادره اموالی که ناصر برای آن ها خریده است. آن چه را که در ماجرای صمداتفاق می افتد عملا نمی توان تحول نامید؛ چراکه صمد نه از سعادت به شقاوت می رسد و نه برعکس. پس آن چه را مربوط به ماجرای صمد در فیلم می شود؛ می توان یک درام ساده و پلیسی نامید که براساس نظر ارسطو برخلاف داستان مرکب الزاما قرار نیست به تحول و بازشناخت ختم شود. اما درمورد دیگر شخصیت چه ؟ به نظر می رسد ما با نوعی باز شناخت در کاراکتر در پایان فیلمنامه رو به رو هستیم. این بازشناخت نتیجه تحولی است که دریک سوم پایانی فیلمنامه رخ می دهد و ناصر متوجه می شود دادگاه قصد دارد تمام اموالی را که ناصر به نام خانواده اش زده بود را مصادره کند. تصور اینکه پدرو مادرش مجبور هستند دوباره زندگی رقت بار گذشته خودرا پیش بگیرند؛ برای ناصر از اعدام سخت تر است. اما این دگرگونی در فیلمنامه از دو نظر قابل اعتنا نیست. چرا که این رویداد نتیجه ضروری و محتمل رویدادهای پیشین فیلمنامه نیست و اصطلاحاً ربطی به کنش اصلی و کشمکش میان قهرمان و ضد قهرمان ندارد. دوم این که به عنوان یک خرده پیرنگ مستقل هم قابل اعتنا نیست؛ چون از ابتدای فیلمنامه و از منظر شخصیت پردازی هیچ مقدمه ای برای آن چیده نشده و به نوعی ماجرای ناصر و فقر خانوادگی اش و به عنوان مثال حرف های او درباره محل زندگی شان در فیلمنامه مسائلی بیرونی و مضاف از کنش اصلی است. غلامرضا تختی ( بهرام توکلی ) فیلم غلامرضا تختی یک درام مبتنی بر شخصیت است. معمولاً دراین گونه آثار تمرکز بر مقوله تحول و باز شناخت در روند داستان گویی و شخصیت پردازی بیشتر است. نویسنده نیز فیلمنامه را از جای مناسبی آغاز می کند؛ لحظه پایانی مرگ تختی و خودکشی. اولین پرسشی که به ذهن مخاطب فیلم متبادر می شود این است که چرا تختی خودکشی کرد؟ ...