رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 3 خبر


  • چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹
  • الأربعاء ۴ شوال ۱۴۴۱
  • 2020 Wednesday 27 May

آبان ۱۳۹۶ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

قاتل اهلی؛ بازتولید سینمای کیمیایی

اکران فیلم «قاتل اهلی» آخرین ساخته «مسعود کیمیایی» بار دیگر نگاه ها را به سمت و سوی این کارگردان برجسته کشاند. کیمیایی از معدود کارگردانانی است که همواره آثارش با استقبال مخاطبان روبرو می شوند و قاتل اهلی به نوعی بازتولید سینمای او است. فیلم قاتل اهلی حکایت گر دو قهرمان از دو نسل متفاوت […]


نمایش «کلنل» پنج‌شنبه و جمعه دو اجرایی شد

نمایش «کلنل» به کارگردانی خیرالله تقیانی به دلیل استقبال مخاطبان تمدید شد. «کلنل» که قرار بود تا پایان آبان ماه روی صحنه باشد به دلیل استقبال مخاطبان تا دهم آذرماه تمدید شد. همچنین این نمایش پنج‌شنبه‌ و جمعه دواجرایی شد. این نمایش پنج‌شنبه و جمعه دوم و سوم آذر و نهم دهم آذرماه ساعت ۱۸ […]


دو جایزه بین‌المللی دیگر برای “اسرافیل”

دو جایزه جشنواره فیلم‌های ایرانی کانادا به فیلم سینمایی «اسرافیل» به کارگردانی آیدا پناهنده و تهیه‌کنندگی مستانه مهاجر رسید. این فیلم سینمایی در آخرین حضور بین‌المللی خود، در سومین جشنواره فیلم‌های ایرانی کانادا شرکت کرده بود که در نهایت، جایزه بهترین فیلم جشنواره به مستانه مهاجر رسید و جایزه بهترین دستاورد فنی برای تدوین را […]


فروش سینمای چین به رکورد ۷.۵ میلیارد دلار رسید

مجموع فروش سینمای چین در سال با رشد ۱۵ درصدی برای اولین بار از مرز ۷.۵ میلیارد دلار عبور کرد. به نقل از ددلاین، رسانه‌های چینی در فاصله کمتر از یک ماه و نیم مانده به پایان سال جاری میلادی اعلام کردند، میزبان فروش گیشه سینمای چین در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۵ […]


جایزه پالم اسپرینگز به گری اولدمن اهدا می‌شود

بازیگر سرشناس سینمای بریتانیا با دریافت دستاورد هنری پالم اسپرینگز تجلیل می‌شود. به نقل از اسکرین دیلی، گری اولدمن جایزه دستاورد دیزرت پالم را برای نقش آفرینی‌اش در فیلم «تاریک‌ترین ساعت» دریافت می‌کند. این جایزه در بیست و نهمین جشنواره فیلم پالم اسپرینگز و در جشن جوایز فیلم که هر سال برگزار می‌شود به این […]


با حضور شخصیت‌های سیاسی

«قائم مقام» ۳ آذر رونمایی می‌شود/ مستندی درباره آیت‌الله منتظری

مستند سیاسی «قائم مقام» سوم آذرماه در تالار سوره حوزه هنری رونمایی می‌شود. مراسم رونمایی و افتتاحیه اکران‌های مستند «قائم‌مقام» طی سه روز و در روزهای ۳، ۴ و ۵ آذرماه در سانس‌هایی با ظرفیت محدود برای عموم علاقه‌مندان و با حضور شخصیت‌های سیاسی و رسانه‌ای برگزار خواهد شد. این مستند که زمان آن ۱۰۰ […]


«رنگ خدا» و «ورود آقایان ممنوع» از آی‌فیلم انگلیسی و عربی

شبکه آی‌فیلم که آخر هفته‌ها در شب‌های پنج‌شنبه، جمعه و شنبه برای مخاطبانش فیلم‌های شاخص سینمایی ایرانی را به‌ نمایش می‌گذارد، فیلم‌های «رنگ خدا» و «ورود آقایان ممنوع» را به ترتیب برای مخاطبان کانال انگلیسی و عربی به نمایش گذاشته خواهند شد. به گزارش سینما خانه و به نقل از روابط‌عمومی شبکه آی‌فیلم، فیلم‌های سینمایی […]


بازی «دزد و پلیس» در آی‌فیلم

سریال تلویزیونی طنز «دزد و پلیس» به‌ کارگردانی سعید آقاخانی از جمعه ۳ آذر برای مخاطبان شبکه آی‌فیلم در داخل کشور به‌نمایش گذاشته می‌شود. به گزارش سینماخانه و به نقل از  روابط‌عمومی شبکه آی‌فیلم، «دزد و پلیس» یکی از مجموعه‌های طنز-اجتماعی تلویزیونی ایرانی است که نخستین‌بار از شبکه سه سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شده‌است. […]


«گفت و گوی بزرگ» شبکه پرس تی وی با مخاطبانش

«گفت و گوی بزرگ» (The Big Conversation) عنوان برنامه هفتگی شبکه پرس تی وی است که هر هفته یک یا دو موضوع مهم خاورمیانه، آمریکا و بریتانیا را مورد بحث و بررسی قرار می دهد. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی پرس تی وی،این برنامه به تهیه کنندگی احمد کابالو و روشن […]


کمک ۴۵ هزار دلاری یانگوم به زلزله‌زدگان کرمانشاه

لی یانگ آئه (بازیگر نقش یانگوم) با زلزله‌زدگان کرمانشاه ابراز همدردی کرد. لی یانگ آئه، بازیگر اهل کره جنوبی که با سریال جواهری در قصر و بازی در نقش یانگوم در ایران شناخته و معروف شده است، به زلزله‌زدگان غرب کشور کمک کرد. بازیگر نقش یانگوم که به عنوان یک فرد خیر با بنیاد کمک […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

غریزه تصویر یاب

نگاهی به فیلمنامه های غلامحسین ساعدی

اگر بخواهیم فیلمنامه های غلام حسین ساعدی را برمبنای کتاب های تئوریک آموزش فیلمنامه نویسی و منطق کلاسیک و شسته رفته ای که از فیلمنامه مدنظر است بررسی کنیم، طبیعتاً راه به جایی نمی بریم. منظور به ویژه فیلمنامه هایی است که به نام ساعدی منتشر شده و به جز گاو که به گفته مهرجویی حاصل همکاری هر دو آن ها است و خود مهرجویی کار سکانس بندی آن را به عهده داشته، هیچ کدام به فیلم تبدیل نشده است. با نگاه به فیلم نامه های فیلم نشده ساعدی در می یابیم که فیلم نامه برای او به نوعی تداوم پتانسیل های قصه نویسی و شاید حتی در مواردی جبران پروژه شکست خورده رمان است. از ساعدی هیچ رمان چشم گیری منتشر نشده و رمان هایی نظیر توپ، تاتار خندان و غریبه در شهر جزو آثار جدی ساعدی نیست. به ویژه که از این میان به جز توپ هیچ کدام در زمان حیات نویسنده شان منتشر نشده اند و معلوم نیست اگر ساعدی زنده می ماند چه تصمیمی برای آن ها می گرفت. اما فیلمنامه ها حکایتی دیگرند و گواه دل بستگی ساعدی به سینما که شاید آن را با غریزه تصویریابی خود و تصویری دیدن برخی جزییات دیریاب واقعیت، منطبق تر می دید و ناخواسته به سمت آن کشیده می شد. آشکارترین وجه مشترک قصه های ساعدی با عالم تصویر و سینما را شاید بتوان در اصرارش بر تقطیع قصه ها و ناپیوستگی روایت هایش جست و جو کرد. کم تر قصه موفقی از ساعدی را می توان به یاد آورد که یک تکه و بدون وقفه و شماره خوردن و جدا و تکه تکه شدن صحنه های قصه، روایت شده باشد. در برخی فیلمنامه های او گاه تنها تفاوت متن با قصه این است که به جای شماره گذاری از ادبیات فیلمنامه ای "داخلی/خارجی" و "روز/شب" برای مشخص کردن زمان و مکان استفاده شده و فعل ها نیز از ماضی به مضارع تغییر کرده اند که این هم اگر نبود متن را می شد به عنوان قصه ای بلند خواند. به قول جواد مجابی : "قصه ها با اندک دست کاری بدل به فیلمنامه می شدند، چون خاستگاه مشترک قصه ها و نمایش نامه ها در ذهنیتی بود که دنیا را در حرکت ها و گفت و گوها خلاصه می دید و واقعیت، پشت این حرکت ها و گفت و گوها جریان داشت و به تدریج آشکار می شد." اما این را هم باید اضافه کرد که دراین فرآیند تبدیل شدن، گاه قسمت هایی از روایت که مختص بیان قصه ای بود، در فیلمنامه هم دست نخورده و تغییر نیافته باقی می ماند و این به ویژه در عافیتگاه مشهود است. دلیلش هم شاید این باشد که عافیتگاه یک متن نهایی و بازنویسی شده نیست. با این همه با نگاه به کل کارنامه ی سینمایی و قصه ای ساعدی و قیاس این دو کارنامه، می توان نتیجه گرفت که نگاه تصویریاب و سینمایی ساعدی، بیش ...